Marblehead constructie

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 19 mrt 2020.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay,
    ik begrijp dat je de carbon lap die je nu hebt om wil vouwen om zo een dunne vin te maken. Los van de vraag hoe je daar een goed profiel in krijgt, let er op dat je de binnenkant op vult met iets wat druk kan hebben. Als je dat niet doet knikt je vin bij belasting.
     
  2. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik denk als je eerst een van schuim of balsa een vorm maakt van de Fin en daarna aan beide zijde twee lappen carbon neemt ( ik gebruikte 200 gr ) en dan vacuum trekt en dan de voor en achter zijde bij werkt op maat
    een goede kielplaat hem
    Wij gebruikten toen schuim aan beide zijde en dat goed tegen elkaar persen goed laten drogen kielplaat plaat vaar 4.2 kg aan kwam te hangen
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Denk dat je inderdaad beter geen rods kunt gebruiken, maar een kern van balsa of schuim zoals hierboven is aangegeven.
    Je hebt nu zelf carbon plaat gemaakt geloof ik? Heel goed idee, werkt beter dan een lap carbon weet ik uit ervaring.
    In mijn Jubilee draadje maakte ik op die manier een roer.

    Voor de kielvin zou ik niet zuinig zijn met laagjes carbon, steeds kruisgwijs plaatsen, zodat een behoorlijke wanddikte ontstaat. Levert vacuum genoeg druk op in vergelijking met mechanisch persen?
    Gewicht lijkt me niet zo’n punt, want zit onderwater.

    Ben benieuwd hoe je het gaat maken.
     
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja Wim aan iedere kant 2 lagen 200 gr Carbon dan wordt die zeker goed en dan de randen afwerken met schuurpapier op de rol vast zetten op de werkbank of plank en dan voorzichtig schuren
    PAS OP VOOR DE CARBON SPLINTERS
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank voor alle reacties; bijzonder nuttig. ik heb inmiddels het resultaat van mijn eerste poging. valt zeker niet tegen. de carbon is heel mooi verzadigd en toch heel zuinig in de epoxy. Het werkt dus wel zo met dat vacuum. Dit was maar een probeersel, maar ik ben er tevreden mee. wat ook een prima optie is; een mal van beide helften en dan daarin carbon/epoxy vacuüm trekken. dan afwerken en de twee mal helften samenvoegen met iets er tussen. volgens mij was het Andy Hoff, maar het kan ook een ander zijn geweest. die drenkte een soort spons in de epoxy en legde dat tussen de twee helften. die spons werd hard en gaf een prima kern. klinkt ook als een mooie methode.
    ik houd jullie op de hoogte.
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en ik ben het met je eens Wim, dat er in mijn ogen te veel nadruk ligt op het gewicht. voor een kielvin is dat denk ik minder relevant. dat mensen moeilijk doen over 20g meer of minder gewicht van hun kielvin; poeh! Ik denk niet dat het daaraan gaat liggen.
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Voor mijn laatste M (Minky) heb ik de vin opgebouwd uit een 4 mm kern van balsa en die eerst in de vorm geschaafd en geschuurd.
    Probleem met een balsa kern van 4 mm is dat de voor- en achterkant moeilijk recht te houden zijn bij de voorbewerkingen, vooral met balsa..Zo'n leading edge ziet er uiteindelijk een beetje 'wobbelig'uit.
    Daarom had ik de vin van Minky opgebouwd uit 2 lagen van 2 mm balsa en daartussen een laagje fineer (je kan ook carbonweefsel nemen, wordt-ie nog dunner, maar niks sterker)
    Dan is a) de hartlijn beter zichtbaar en b) je hebt een iets hardere laag waar je naar toe kan schuren..
    Die vin is uiteindelijk strakker geworden dan voor de voorganger Spetters.

    Verder had ik voor die eerste boot (Spetters dus) aan beide kanten 3 lagen carbon aangebracht ,UD met een young's modulus van 240.Niet erom heen vouwen, gewoon laten oversteken.
    Na uitharden van de epoxy de randen afzagen en hou je voldoende hard materiaal over om een mooie leading en trailing edge te maken.
    Voor de laatste boot, Minky, 2 lagen carbon weefsel aangebracht ook met een modulus van 240.Maar deze vin is daardoor wel een tikkie slapper geworden.
    Een en ander op elkaar gelijmd met epoxy in zo'n Roarockit vacuumzak voor skateboards waarbij je zo'n vacuvin pompje gebruikt(!)

    De vin van pakweg 67 cm weegt 185 gram.

    Ard
     

Deel Deze Pagina