Vandaag weer een beetje tijd. In het bovenste afsluitdeksel moet nu een gat gamaakt worden overeenstemmend met de buitenkant v/d lijmmof waar de kleine dome in zit.Het gat komt in het midden van het vlakke gedeelte v/d afsluitdop. Dan het buisje erin schuiven zodat aan de bovenkant v/d schroefdop juist 15mm uitsteekt v/d lijmmof.Niet de dome maar het rechte gedeelte van het buisje.Dan het buisje fixeren met wat seconden lijm.Na droging de onderkant in het deksel volledig en goed afspuiten met Tec 7.De dag erna kan je het teveel v/h buisje wegzagen met een ijzer zaagje,door de randen van het afsluitdeksel te volgen(onderkant deksel).Dit moet weggezaagd worden omdat het anders moeilijk is voor het ballastsysteem met ingetrokken waterballast. Waar de dekstukken komen op de bovenkant,een 6cm breed stuk afplakken,voor en achter(eventueel dat vlak eerst opruwen voor een goede hechting v/d Tec 7). De achterdoppen voor de schaatsen zijn van schroefdraad voozien.De maat is 40mm en worden ingelijmd. Nu al de schroefdraden v/h schroefgedeelte v/d doppen afplakken. Nu kan er over de boot een laag kunstof primer gespoten worden en dan een kleur naar keuze. Op de afsluitdop v/d verticale buis wordt nu een rond plaatje gezet(dibond),met een gat overeenstemmend met de lijmof.op deze plaat worden 4 gaatjes van 4mm geboord.Hierin komen dan de 2 afschermbeugels te zitten.Om deze dezelfde ronding te geven,heb ik in m'n tuin een Bekaert waspaal van een gaatje(4mm) voorzien.Dan steek ik de messing stang(4mm) erin en draai dan de stang volledig rond de paal.Dan heb je een 6 windingen.Dan met de Dremel de windingen aan elke kant doorsnijden en je hebt perfekt passende beugels.De beugels dan in de helft inslijpen(op het kruisgedeelte) en dan solderen.Daarna kan je het beschermkruis in de gaten duwen voorzien van wat lijm.Om deze constructie vast te houden op het afsluitdeksel,moet er over de lijmmof een rubberen ring(sanitair Gamma) komen.Deze is 5/4.De ring kan onder het kruis doorgeschoven worden en over de lijmmof geduwd worden.De ring met het beschermkruis mag niet op het deksel gelijmd worden,ivm eventule vervanging v/d dome. Na droging v/d lak,wordt op de afgeplakte stroken(na verwijdering) goed wat Tec 7 gedaan,en de dekstukken worden er goed ingeduwd(volledig gemonteerd).Dan de dekstukken voorzien van gewichten en 2 dagen laten staan.Opgepast dat de Tec 7 niet onder het L profiel naar buiten komt!(zijkanten) De romp v/d boot is nu klaar. Grtjs,Marc.
Zo ziet het afsluitdeksel met de dome,de ring en het beschermkruis,eruit. Dit is een totaal beeld tot nu toe,v/d Stroep. Grtjs,Marc.
Nog even vermelden dat bij gebruik v/d motoren van Norbert,de doorvoer ook in't midden v/d boot kan gemaakt worden.Dan hoeven de kabels niet verlengt te worden. Grtjs,Marc.
Een vraagje over de lengte vd buis , die is 32 cm. Die moet ook exact zo blijven ? En de afschuining moet er ook echt vanaf, maakt niet uit in het vaar gedrag ofzo. ( ik ben meubelmaker en hou er bijzonder van om er het scherpe vanaf te halen op de hoeken ) Groet Willem
Dag Willem, de horizontale buis is id 32cm.Je kan de afschuining eraan laten,maar als je dan de schroefdoppen erop draait,dan lijkt de opening nog wat groter(tussen de buis en draaistop).Vandaar liefst niet afronden. Deze veranderingen maken aan het vaar en duikgedrag v/d Stroep,helemaal niets uit. Let wel,als je de horizontale buis wilt verlengen dat je grotere,vaste ballasten moeten gieten. Je boot weegt ongeveer een 7kg.Door hem te verlengen gaat hij een ietsje zwaarder worden. Grtjs,Marc.
Hallo Marc, Ik laat ze dan mooi recht. En de Stroep langer maken was niet de bedoeling hoor. Net alle letters enz van het pvc geschuurd. Groetjes Willem
Had vergeten de hoogte v/d verticale buis(lijmmof 110) te vermelden. Eenmaal op de buis (125)gezet,kan deze afgetekend worden op 63mm(metend vanaf middelpunt bovenkant buis (125).Op deze lijn inkorten en dan het schroefgedeelte v/d draaistop erin lijmen. Het volgende is de 4OO motoren in de gondeltjes. Voor de motoren van Norbert is geen uitleg nodig,daar deze waterdicht zijn. Grtjs,Marc.
De motorgondels voor motoren van type speed 400. Een dikwandig sanitair buisje(30 diam) van 58mm lengte. Dit buisje moet op de draaibank uitgedraaid worden zodat de motor er zonder speling inschuift.De stickers op de motoren verwijderen.Aan één kant van het buisje wordt een wit afsluitkapje van 30 gelijmd.(in de Gamma,maten zijn in 30,40,en 50) Dan op de draaibank een gat van 2,3mm in het afsluitkapje voorzien.De braam a/d binnenzijde verwijderen.Nu kan de motor erin geschoven worden en aan de rand v/d motor een ring Tec 7 spuiten,zodat de motor niet gaat rondraaien in het buisje.De 2 draadjes eraan solderen. Het andere kapje van een wurgnippel met contra moer voorzien.Ook weer afdichten zoals eerder beschreven.Dan kan het kapje over de kabel geschoven worden en vastgelijmd worden op de buis. Uit het Play Mobile gondeltje wordt de dichting uitgehaald.De vlakke kant van het rubber voorzien van secondenlijm(volledig rondom) en over de as schuiven en rondom goed aandrukken op het afschermkapje.Hiermee is de as waterdicht.Het rubber zit ook zeer vast op de afsluitdop. De gondel is klaar nu.Idem voor de andere kant v/d boot. Hier een afbeelding van waar de dichting in zit. Hier de dichting op de afsluitdop gelijmd. Grtjs,Marc.
Even ah stoeien geweest om foto's te uploaden in m'n album. Mijn model zit bij de 1ste foto nog in het doosje Als het lukt plaats ik er nog een paar. 20200822_084244 door DutchViking geplaatst op 23 aug 2020 om 18:56 Groetjes Willem
Schijnt te lukken dus. 20200823_103550 door DutchViking geplaatst op 23 aug 2020 om 18:56 20200823_182705 door DutchViking geplaatst op 23 aug 2020 om 18:56 20200823_183847 door DutchViking geplaatst op 23 aug 2020 om 18:56 Na het schuren en pas maken tot zover mijn kopie vd Stroep De volgende update is minstens pas t volgende weekend. Groetjes Willem
De adapters voor op de assen en de straalbuizen,komen ook nog aan bod. Nu komt het ballastsysteem v/d Stroep. Grtjs,Marc.
En ik moet nog een hele hoop bij lezen op de Historische schepen pagina. Was mij eigenlijk aan het voor bereiden om een oppervlakte schip te gaan bouwen. Groetjes Willem
Dag Willem, is fijn om jouw bouwverslag te zien.Kijk er naar uit. Het zijn de juiste draaidoppen! Het opstaande stuk is blijkbaar heel mooi gelukt.Je hebt nu een mooie lijmnaad die een zeer goed verloop heeft. Ziet er allemaal top uit! Bedankt voor de foto's te plaatsen. Grtjs,Marc.
Ik ga zo snel niet hoor Marc. Zodra er weer vorderingen zijn plaats ik weer een foto. Het schuren van het verticale stuk (toren) ging wel goed. Ik heb een zgn lange band schuurmachine staan,met bijna de juiste diameter op de kop. Past perfect nu op de romp. 1mm te laag eigenlijk volgens jouw 63 mm, doe ik de deksel een streepje hoger is dat ook weer opgelost Groetjes Willem
Dag Willem, je hoeft de draaidop niet hoger te lijmen.Laat hem volledig tot tegen de buis komen. De waterballast wordt niet bepaald door dit,maar wel door de dome(van 50) met het opkantje(waar hij ingelijmd is).Het zijn de vaste ballasten die nadien juist moeten zijn. Grtjs,Marc.
Nu hoe dat we de Stroep gaan laten duiken en de verschillende systemen die er al in toegepast zijn. Het eerste is een zeer goedkoop systeem met een servo en wat spullen v/d Action. Er worden hierin 2 watershooters v/d Action gebruikt en een servo van 35kg trekkracht.Tot kost:shooters 1,60euro,de servo 30euro. De watershooters moeten eerst van hun schuim ontdaan worden. In de watershooters zit een degelijk pistonnetje,wat zelfs onder een lichte schuine hoek nog behoorlijk afdicht. Op de servo komt een verlengde arm(gelijk a/d slag van de pistons,om de juiste hoeveelheid water in te nemen).De pistons worden met elkaar verbonden en er zit ook een beweegbare arm aan,die op zijn beurt weer verbonden is met de verlengde arm v/d servo. De servo's staan in tandem opstelling.Met één spuit kon ik niet genoeg water innemen om te duiken. Vandaar het dubbele systeem. Het is een zeer goedkoop systeem wat feiloos werkt.Het mooie van dat systeem is dat de boot onmiddelijk de bewegingen van je stick op de zender volgt.Niet meer wachten dus. Het is al enkele keren uitgetest in zowel de grote als de kleine Stroep. Er is één nadeel aan.Het systeem heeft z'n beperkingen.4à5m diep en de servo wordt behoorlijk warm. Alvast de foto's v/d watershooters. Die armpjes zijn gemaakt van printplaat(had nog wat reststukjes liggen).
Hier een zicht op de onderdelen. De servo wordt gemonteerd tussen de 2 pvc plaatjes(10mm dik).Op de pvc plaatjes zie je de 4kleine priem gaatjes.De vijzen kunnen in het pvc in en uitgedraaid worden(zonder de draad te beschadigen) De 2 buisjes v/d pistons zijn hol en hier worden 2 koperen of messing buisje in gelijmd.Deze buisjes zijn aan de bovenkant verbonden door een gesoldeerd plaatje messing.Hierop een verlengstuk op gesoldeerd voor de bevestiging v/d beweegbare arm v/d pistons. Grtjs,Marc.
De motoren van Norbert.? Bestel je die per Email bij hem. Zag niet echt een link op zn website. Via amazone of ali kan ook heb ik gezien, weet natuurlijk niet of dat kwaliteit is. Grt Willem
Ja kan je bestellen via e-mail. Ze zijn aan de prijs, al heb je dan wel kwaliteit. Heb ze via Ali of Amazon nog geen vergelijkbare kunnen vinden. Althans niet met een lage amperage consumptie. Niet dat dát een grote prio heeft bij mij. Persoonlijk zou ik een goedkopere oplossing willen zoeken. Dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden. @MarcT Dit is (en wordt) een erg mooi en overzichtelijk bouw verslag.