Bouw Krick Rhonbussard schaal 1/4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Sikorsky, 17 mrt 2019.

  1. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Dank, was een tijdrovend klusje!


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat jij mooi vindt.
    Zolang de lak maar geschikt is voor buiten, i.v.m. UV-stabiliteit (daardoor wordt spanlak na (1 !!!) intensief vliegseizoen gelig ...).
    G8 (is de UV-stabiele G4 lak) is daar heel geschikt voor. Een beetje verdunnen met PU-verdunner, en je krijgt een zeer degelijke laklaag. In principe is het een hoogglans lak, maar als je weinig opbrengt en ook nog verdund, dan kruipt het nagenoeg geheel weg tussen de vezels van het doen, en zal er aan de look van die Oratex weinig veranderen.
     
  3. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Dirk, dank je wel.
    Duidelijk verhaal, ga ik mee aan de slag!


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  4. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Die G4 is inderdaad fijn spul om mee te werken en ik heb het vroeger regelmatig gebruikt, maar wat betreft gezondheid is het niet zo'n fijn goedje. Ieder moet zelf beoordelen wat ie veilig vind, maar het MSDS liegt er niet om: https://polyestershoppen.nl/download/hechthars-g4/msds-hechthars-g4-233.pdf
    Daarmee kom je bij ons in het lab de deur nauwelijks in, laat staan dat je het mag gebruiken. Vraagt om een goed koolstof filter en geen meeruikende huisgenoten.

    Bijna alle polyurethanen bevatten isocyanaten, en die zijn niet zo fris.

    Maar goed, ik ben dan ook wat voorzichtig, ik raak geen epoxy aan zonder handschoenen en zo.
    Is er echt niks dat werkt en wat vriendelijker is? Ik heb binnenkort ook een oratex vleugel af te lakken (ben een 4 meter SHK aan het restaureren) en ga het (in het wit) met een goede kwaliteit watergedragen verf proberen.

    Groeten,

    Merijn
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Willekeurige blanke poly-urethaanlak (1C) werkt volgens mij prima. Die gebruik ik als UV-bescherming voor transparant-gelamineerde surfplanken. Of die dan minder ongezond zijn weet ik niet.
     
  6. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Rechter vleugelhelft bekleed, aileron gemonteerd ( eerste keer met hinge glue, prima spul!) blijft mij toch nog af en toe verbazen hoe groot 3,57 mtr span in de shop is! IMG_2475.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Dopieman, aurectar, Hans V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    De romp is gespoten, krijgt nog een rode neus!
    Daarna zwaartepunt bepalen, uitslagen van de roeren afstellen etc. IMG_2491.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Huibert, Hans V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    flymax, aurectar, jan brilman en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Bijna vliegklaar, zwaartepunt precies goed en alleen nog de stickers plakken! IMG_2505.JPG
     
    serge pot, ISOLA2, Hans V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel mooi geworden:thumbsup:
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  11. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Dank voor de duimpjes, hier nog een foto! IMG_2507.JPG
     
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Beste Sikorsky,

    Ik heb niet het hele draadje gelezen maar wil wel even een opmerking plaatsen.
    Het zwaartepunt op de tekening is onjuist.
    Deze dient ter hoogte van de hoofdsteun van de piloot te komen.
    22mm verder naar voren dus.
    Is anders niet te vliegen.
    Mijn EWD had ik op 4,4°
    De compensatie vind plaats door het dragende stabilo.
    Ik heb deze vaak ingezet bij het slepen.
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    :eek::eek::eek::eek: 4,4° is pakweg 2 à 3 keer zoveel als ik voor zo'n kist zou verwachten.
    Hij is zeker erg gevoelig voor overtrek en/of tipstall?!
    Het verklaart wel waarom jouw CG 22mm meer naar voren ligt.
     
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik twijfelde ook eerst over de enorme EWD en heb jaren gewacht voor ik met de Rhönbussard de eerste vlucht aan durfde.
    Gelukkig werd ik gewaarschuwd door Christian Baron aangaande het zwaartepunt.
    Anders was hij gegarandeerd bij de eerste vlucht beschadigd.
    Overigens een mooi toestel om mee te vliegen.
    Zeer goedmoedig met geweldige zweef eigenschappen
    Op Youtube heb ik er een video van opstaan.
     
  15. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Heren, dank voor de info de 22 mm naar voren van de cg had ik al meegekregen via andere sites waar ik wat research heb gedaan hoewel daar toch nog wel verschillen van inzicht waren te vinden onder de bouwers van de Rhonbussard.
    We gaan het zien, ik heb in ieder geval het zwaartepunt naar voren verplaatst, terug kan altijd nog!
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Klopt,Ik heb ook veel(foutieve)adviezen gekregen maar gelukkig zat er een serieuze bij.
    Op basis van zijn kennis heb ik de eerste vlucht vlekkeloos kunnen uitvoeren.
    Misschien overbodig maar kijk even goed naar het hoogteroer.
    Er zit een licht verschil in profiel van boven en onder.
    Dít was een van de eerste modellen,die Krick uitbracht, voor radiografische besturing.
    Daarvoor allen vrije vluchtmodellen en daar was een dragend hoogteroer bijna standaard.

    Mijn Rhönbussard tijdens een landing.
    Dít was een van de eerste vluchten en vloog uit voorzichtigheid iets te snel.

    Misschien nog een overbodige tip.
    De Rolroer differentiëring is bij deze kist ook belangrijk.
    Veel uitslag naar boven en minimaal naar beneden.
    Zie ook deze draad:
    http://www.rc-network.de/forum/show...fahrungen-RHÖNBUSSARD-(KRICK-3-6m-Spw-)/page2

     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
    serge pot en Huibert vinden dit leuk.
  17. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Nogmaals dank voor de reacties, de rolroeren heb ik voorzien van veel differential dat is mij al duidelijk uit de diverse publicaties.
    We gaan het zien, misschien deze week al!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Vandaag de maiden flight uitgevoerd met hulp van clubgenoot Albert Hiemstra, zwaartepunt moet nog wat naar voren en wat meer expo op elevator.
    De Hacker A40 glider motor is ruim voldoende voor de 4200 gram op4 S. IMG_2583.JPG
     
    flymax, Huibert, Vincent de Bode en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Gefeliciteerd met de maiden! Een prachtige oldtimer! Het advies over het zwaartepunt snap ik niet helemaal. Met een dragend stabilo verwacht ik eerder een relatief naar achter liggend zwaartepunt. Ik heb een Amigo met het ZP op 2/3 vleugelkoorde!
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Met een EWD van 4.4° zal het stabilo niet meer dragen maar de staart naar omlaag drukken en dan moet het CG naar voren , zo vlogen de oude 1/1 toestellen, maar voor een RC model niet veilig, dat is in diverse topic's al meermaals aan bod gekomen
     
    Sikorsky en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina