Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, die discussie over het gewicht is nog niet zo gek ver weg als je naar dit draadje kijkt - die staat op pagina 13. De ketel was toen al gebouwd inclusief isolatie en een hoop van de appendages. De brander moet er nog wel bijkomen maar dat zal zo'n vaart niet lopen. Zijn er dan nog zaken die ik over het hoofd zie?
    Zijn er nuttige bijdragen bij van mij waar nu foto's missen? PM me anders de permalinks even, dan herstel ik het als ik er aan toekom.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb gekeken op pagina 13.
    Gelukkig heeft mijn geheugen betreffende de ketel mij niet in de steek gelaten.
    nu de opmerkingen:

    Machinekamer
    • Ketel: 4kg
    • Machine: 1kg
    • Condensor: 1kg
    • Water tanks: 2,2kg (met water)
    • Voedingswaterpomp: 0,6kg
    Dit zijn voor mij reële waarden.
    Zeker de laatste 4 kloppen heel aardig met mijn stoominstallatie.

    Maar:
      • Gasketel: 0,4kg
      • Diversen: 1kg
    Zelfs een prikfles met 190 gr butaan met afsluitventiel weegt meer.
    Voor de brander regeling dien je ook branders met branderbed te installeren.
    In jouw geval een puntbrander, maar met houder en regeling toch weer extra gewicht.
    Dan niet genoemd het gevaar op droogstoken van de ketel.
    Volgens mij heb je geen laagwater meet elementen op de ketel gemonteerd.
    Kortom, weer extra gewicht.

    Volgende:
    • Romp: 2,3 kg (waarschijnlijk minder)
    • Aankleding: 1kg
    • Besturing: 0,5kg
    • Onvoorzien: 1,5k
    Het kinkt vreemd, maar de kale messing romp, dik 0.4mm, van de Dockyard V is 3,5 kg bij een lengte van 1050 en over het grootspant 230mm.
    Messing is 8 maal zwaarder dan hout/ kunststof romp, maar een kunststof romp dik 0,4mm?
    Daarom denk ik dat het rompgewicht veel te veel optimistisch is ingeschat.

    Lang verhaal, maar wat ik wil aangeven is, dat ik ook het scheepsgewicht, perfect uitgerend, toch tot de ontdekking kwam, dat de werkelijkheid iets recalcitranter is.

    Beter een schip gemaakt, dat 100mm langer is, dan een schip, dat na vele maanden werken niet aan de verwachtingen voldoet.
    Groet. Henk
     
    willum vindt dit leuk.
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, fijn dat je zo mee denkt. Vergeet niet de 3.5kg ballast (+-20% van het totaal gewicht) best wat minder kan worden als er meer techniek in moet of rekenfoutjes om de hoek komen kijken die buiten de 1,5kg onvoorzien... Nu nog 10cm bij de romp lengte klussen klinkt nu als driedubbelop terwijl ik al veiligheid op veiligheid heb (maakt +-25% marge).

    Ook heb ik het voordeel van een eigen ontwerp, ik kan nog iets spelen met de hoogte van de waterlijn. Als het lukt zal ik even een overzichtje maken van wat het voor effect heeft als ik de waterlijn iets verschuif.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedenk wel, dat wij de zelfde berekeningen volgen.
    Bij de berekende ballast van de Dockyard, 4kg bleef alleen over minder dan 1/2 kg voor het trimmen van het schip aan de SB kant, ter compensatie van de keteldruk gestuurde gasregeling.
    Mijn advies, maak de romp 5% groter.
    Het voordeel in drijfvermogen is de derde macht van de schaalvergroting.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2020
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hoi Crispijn, Ik denk dat je met de gewichten wel uit gaat komen. je hebt 3,5 kg marge, want dat scheepje is best redelijk vormstabiel, dus die balast is meer voor de trim dan voor de stabiliteit.
    @ Henk; In mijn ogen is dat rompgewicht van Crispijn heel realistisch. Ik bouw zeilende modellen, weliswaar iets smaller, maar een romp van 130 cm bouw ik rond de 500g, inclusief epoxy en glasvezel toplaag en verstevigingen. Die zijn al erg stijf en sterk. Crispijn zal zeker wat zwaarder bouwen (dikkere huid, teak kielbalk!) maar in mijn ogen is het zeer goed mogelijk om het rompgewicht rond de twee kilo uit te laten komen. Ik begrijp je redenering zeker, want iets te klein is natuurlijk doodzonde en 5% te groot zul je nauwelijks zien, maar ik denk dat Crispijn al aan de veilige kant zit.
    Over trim gesproken; In mijn ogen zou ze iets mooier liggen met de boeg iets hoger. Kan ook nog een vertekend beeld zijn door het plaatje en uiteindelijk zal de praktijk het uitwijzen, maar daar kun je met je balast nog best mee spelen. Goed te horen dat je uit gaat komen met het hout en dat je toch gaat stomen/buigen. Als de nerf met de gang meeloopt is dat veel mooier dan wanneer de nerf er uit loopt.
    Ik blijf je volgen
    Hay
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over het bouwen van een lichte romp heb ik al vele discussies gevoerd en vooral bij ons op de club.
    Men bouwt een romp van 1kg en vervolgens wordt er 5kg lood ingegooid om het schip op diepgang te krijgen!
    Dus wat blijft er over aan voordeel van de lichte romp?,

    Maar ter zake, Crispijn heb jij all eens alle onderdelen van de stoommachine gepast binnen de contouren van het schip?
    Bedenk wel, je hebt een ketel, die gevuurd moet worden met een puntbrander.
    Daar deze buiten de ketel steekt, heb je minimaal een extra ruimte nodig van geschat 80mm(de brander kan korter zijn, maar voor onderhoud moet je deze kunnen terugtrekken).
    Een stoominstallatie is een ruimte vreter en je kan niet zoals bij een elektra schip de onderdelen vrijelijk verplaatsen.
    De stoominstallatie is de bottle neck voor de grootte van het schip.
    In praktijk ondervonden.
    Henk
     
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Hay en Henk,
    Prima discussie, maar het maakte me wel even onrustig. Na nog wat uitzoekwerk blijf ik bij mijn huidig ontwerp en formaat. Ik heb de waterverplaatsing aan de krappe kant bemeten nu, het totale volume van de romp zal straks wat meer zijn dan hieronder opgegeven. Maar als je ziet wat iets extra diepgang me gaat 'opleveren' in draagvermogen maak ik me niet zo druk.

    [​IMG]

    Wat betreft de bereikbaarheid van onderdelen probeer ik zo goed mogelijk rekening te houden met alles, ik kan nu overal nog vrij eenvoudig bij en de hele machine is later uit de romp te nemen, alles gebouwd op een frame.

    Ik ga nu de focus leggen op de bouw, ik hoop zo nog even de schuur in te duiken voor de eerste stappen aan de kiel.
     
    Hay vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Duidelijk antwoord.
    Je gaat uit van een voor mij reëel gewicht van het schip, ca. 17kg.
    Ik wens je veel succes met de bouw van de romp.
    Groet.
    Henk
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Een hele praktische vraag over zaaglinten. Ik heb in het verleden enkele zaaglinten gekocht bij HBM maar na gisteren een nieuw zaaglint te hebben gepakt voor het zagen van wat stroken teak was de zaag bot na pak ‘m beet 2,5 meter zagen door 18mm dik hout. Gevolg is weglopen van de zaag en dus geen rechte zaagsnede meer.
    Weet iemand de verschillen in zaaglint kwaliteit en een adres waar ik betere kwaliteit kan bemachtigen? Ik heb al wat gevonden maar wil even weten of het prijsverschil ook echt verschil gaat maken...

    https://www.vdhbv.nl/toebehoren/houtbewerkingsmachines/lintzaagbladen-hout/lintzaagblad-bs-2-6-mm/

    https://www.baptist.nl/m/houtbewerk...2KtQKycaVkwgunwb9CZTaTagG_TvYsRRoCAG8QAvD_BwE

    Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Zeiler

    sitka spruce
    Is de vertanding wel grof genoeg, zijn de punten gehard.
    Blijft de zaagsnede open achter de zaag.
    Ik zou Baptist eens bellen of bezoeken.
    Het is nogal een flinke plank voor een klein lint.

    Succes
    Willum
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Teak is ook wel een van de lastigste houtsoorten. Door de vettigheid van het hout blijft het zaagsel vaak hangen en verbrandt dan, waardoor je tanden bot lijken. je kunt eens kijken of dat het geval is en of je dit na schoonmaken nog hebt. Dit is bij boren van teak ook altijd een dingetje. Wat ik doe bij teak is langzaam zagen/boren en vaak terughalen en verontreiniging checken. dat is overigens bij boren een stuk gemakkelijker dan bij zagen. Mijn ervaring gaat niet verder dan de zaagbladen van HBM en Proxxon, maar die laatste passen alleen op hun eigen zagen.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Of het waar is, dat weet ik niet, maar ooit heeft een oude timmerman gezegd, dat teak slecht is voor het gereedschap, volgens hem komt dat door de kalk, die in het hout zit.
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    De tanden waren blauw/grijs gekleurd toen deze nieuw en scherp waren, nu zitten er glimmende ronde punten op. De zaagsnede blijft gewoon open achter de zaag. Ik bel Baptist deze week wel even om te horen wat ze zeggen.

    Ik zuig goed af wat een schoon lint oplevert. Mijn voedingssnelheid is laag, laat de zaag echt zijn werk doen maar hij heeft wel wat te doen, staat niet alleen maar te schuren en warm te worden.

    OK, goed om rekening mee te houden zover het kan!

    Bedankt allemaal. Nu ik zo terug kijk heb ik nooit echt lange standtijden gehad van deze linten en zulke gekke dingen heb ik niet gedaan. Het 'ergste' was berkenmultiplex wat de zaag te voorduren kreeg en ook daarmee snelle slijtage helaas. Als ik wijzer ben rondom het zagen laat ik van me horen, nu is het zonde om door te gaan. Ik ben alleen maar hout aan het verspelen.

    Crispijn
     
    willum vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Crispijn

    Kom je in de buurt van het noordelijke Limburg?
    Kunnen we het hier zagen.
    Ik kan tot ca.12 cm dik zagen.

    Is er iemand in jou buurt met een flinke zaag?
    Dan ben je geholpen?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Willum, dat is ontzettend lief aangeboden. Mogelijk dat ik zoiets voor het verzagen van de Sitka spruce balken overweeg maar dit is werk waarvan ik vind dat mijn lintzaag het moet kunnen, anders kan ik niets zelf zagen voor dit project. Maar aan het sitka waag ik me voorlopig nog niet.
    Ik wil de bocht van de kiel naar de steven samenstellen uit een laminaat van teak en daar heb ik een aantal smalle stroken voor nodig. Dit moet toch kunnen slagen?
     
    willum vindt dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Crispijn,

    Sitka spruce balken.
    Spreek met Baptist.
    Alles komt goed.
    Ik hoor geen klagen over de aandrijving van de lintzaag, de motor.
    Dus daar ligt het niet aan, puur aan de kwaliteit van het lint.
    En welk hout dan ook, je moet het kunnen verzagen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Teak is gemakkelijk te zagen en te schaven.
    Afhankelijk van het kalk- en kiezelgehalte stompen de werktuigen meer of minder vlug af.
    In het algemeen verdient het aanbeveling gereedschappen te gebruiken met hardmetalen snijkanten.
    Ik zou liever het teak zagen met de cirkelzaag met geharde tanden ipv met lintzaag.

    Grt John
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Zojuist wat rond gebeld en nieuw lint voor de zaag besteld. Hopelijk is het voor het weekend binnen zodat er weer wat gerommeld kan worden!
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Het lijkt wel of ik altijd met botte nieuwe zaaglinten heb gezaagd na mijn laatste zaag avonturen met nieuwe zaaglinten. Super dit! :banana: Zonder de standtijd te kennen kan ik al wel vermoeden dat dit zijn geld waard is! Ik heb ze via Baptist in Arnhem.

    Inmiddels de kiel gezaagd en geschaafd. De laatste detaillering rondom de schroefas volgt nog, daar moet ik nog wat proefjes voor doen.

    [​IMG]

    De bocht naar de steven moet ik stomen en lamineren. Hiervoor heb ik de smalle teak katjes nodig, dat was nu een koud kunstje.

    [​IMG]

    Later meer!
     
    Bert V en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    mooi man!
    zo zie je maar weer; goed gereedschap.....
    goed te weten dat Baptist dus het adres is. zal ik onthouden als het blad van mijn lintzaag bot begint te worden.
    overigens is dat sitka lang niet zo hard als teak. ik verwacht geen enkel probleem met zagen.
     

Deel Deze Pagina