Stoommachine Krick

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door johnny c, 27 aug 2020.

  1. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Bij wijze van” ik wil dit ook eens proberen”een tijd geleden een begonnen kit “Victoria” overgenomen inclusief stoominstallatie. Als eerste wil ik deze installatie werkend krijgen.

    Voorlopig ben ik tot hier geraakt:
    upload_2020-8-27_23-9-53.png
    Maar de volgende onderdelen kan ik niet thuisbrengen

    upload_2020-8-27_23-8-24.png
    Kan iemand mij vertellen wat deze zijn en hoe of waar deze moeten gemonteerd worden (eventueel met foto’s). In de bouwbeschrijving vind ik hier niets van terug.

    Grts Johnny
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Johnny,
    Zowel de Victoria als de hier getoonde machine zijn mij redelijk bekend en weet er dus wel een beetje, maar niet alles van.
    De Victoria heb ik een aantal jaren geleden nieuw gebouwd en heb daar niet de door jou getoonde, maar een machine van Regner in staan.

    Behalve de Victoria heb ik ook de Patricia - een vroegere telg uit de Krick familie en die inmiddels al jaren uit hun leveringsprogramma is - en daar staat wel de door jou getoonde machine in.
    De Patricia heb ik overigens niet zelf gebouwd maar ooit van iemand overgenomen en gerenoveerd.

    Jouw machine ken ik dus wel een heel klein beetje, deze en een aantal sterk gelijkende varianten zijn ooit door Wilesco gebouwd en vervolgens onder verschillende namen als Krick, Graupner en misschien nog wel meer, op de markt gebracht.
    De extra componenten waar jij je vragen over hebt, kan ik niet zeggen dat ik deze ooit eerder in combinatie met deze machine gezien heb, ook niet op plaatjes van andere schepen of eigenaren daarvan.
    Misschien was het een aanvullingssetje wat er tegen meerprijs bij te bestellen was en dat dat door veel mensen niet gedaan is :weetnie:.

    Los daarvan denk ik ze wel te (her)kennen en is nr.1 een condensorvat, nr. 2 een smeerpotje / olienevellaar en nr. 3 (lastig te zien) zou een (extra) stoomtoevoerregelaar kunnen zijn.
    De nr. 4 en 5 zijn lastig te zien, maar zullen hier ongetwijfeld ook ergens bij horen.
    De nr. 2 zit min of meer al standaard en als een verkleinde uitvoering op je machine (de schroefjes naast elke cilinder).
    De nr. 3 zit als het goed is als ventielenblok tussen je cilinders in, maar is op jouw foto, omdat het over de achterzijde daarvan gaat, niet te zien of met zekerheid te zeggen.
    De nr. 1 zit niet standaard op of bij deze machine en blaast daardoor zijn afgewerkte stoom met afgewerkte olie het water of de buitenlucht in.
    Dat laatste is overigens best wel minimaal, maar zou je er ooit - bijvoorbeeld tijdens een vaardemo - mee in een publiek zwembad varen, zal de dienstdoende badmeester dit zeker niet waarderen :(.

    Mocht je straks zover zijn dat je vuur onder je ketel gaat opstoken, wees erop bedacht - en zo staan ze volgens mij op meerdere Duitse en Engelse fora bekend - dat deze machines erg brandgevoelig zijn (ik spreek hierbij ook uit een stukje eigen ervaring :hammer:).
    Ergens heb ik eens op een Duits forum gelezen dat dit de reden zou kunnen zijn dat er nog maar zo weinig van deze machines en bijbehorende schepen over of terug te vinden zijn.

    Ik heb hier een paar linkjes die je mogelijk wel aan zullen spreken en waar je misschien eens op je gemak doorheen kan bladeren.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-aan-boord-van-de-old-lady-en-hoe-nu-verder.233550/
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-steamlaunch-victoria.235226/

    Over schepen en bijbehorende machines als deze, is hier nog niet zo heel veel geschreven, dus een verslagje is altijd leuk :).

    Groet en succes met de verdere bouw,
    Bert
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  4. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Hallo Bert en Henk,( en alle andere lezers) bedankt voor de info. De 3 draadjes staan bij mijn favorieten en heb ik vroeger al eens doorgelezen, nu nog ga ik er regelmatig eens in rondneuzen.

    Dat de onderdelen niet standard bij deze set behoren heb ik ook al ondervonden, staat trouwens in de handleiding. De vorige eigenaar had nog een Frans tijdschrift “RC Marine “ (november 1992) waar een verslag in staat van de bouw van de Victoria. Ook deze man maakt gebruik van deze supplementaire onderdelen, spijtig genoeg geen foto’s van de complete opstelling. De motor is de deze (plaatje van Bert uit https://www.modelbouwforum.nl/threads/help-motor-patricia.271670/page-2#post-4054641 )

    upload_2020-8-28_18-53-31.png

    Brander is ook de zelfde.
    Ik zal dit weekend foto’s plaatsen met hoe ik denk dat de opstelling zou moeten zijn.
    Gr Johnny
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2020
    Bert V, Stoompomp en kaapstander vinden dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Johnny,
    Heb je dat Franse tijdschrift er ook bij gekregen? en zo ja, kan je daar fotokopieën van maken en hier plaatsen?
    Altijd leuk om dat even te zien :).
    Groet, Bert
     
  6. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Ok ik zal het betreffende artikel inscannen en hier plaatsen
    gr Johnny
     
  7. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    zoals beloofd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander en Bert V vinden dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooi om zo'n oud tijdschriftverslag over de Victoria te zien Johnny :).

    Ik denk of schat in, dat het al best een heel oud nummer moet zijn. Als ik het vragen mag, van welk jaar en maand is dit nummer eigenlijk precies?
    Ik heb even geprobeerd het tijdschrift te Googlen, maar kan er helemaal niets meer over vinden, misschien bestaat het zelfs allang niet meer.
    Hoewel ik Frankrijk een verschrikkelijk mooi vakantieland vind en er ook graag naar toe ga, spreek en lees ik helaas geen woord Frans (dat doet mijn vrouw voor me als we daar zijn :D), dus voor mij is het hier even alleen plaatjes kijken.
    Kijkende naar de plaatjes is er toch nog wel het een en ander uit te halen.
    Zo zag ik dat de vraag naar nr. 3 uit jouw eerste post, in de stoomafvoer leiding naar de schoorsteen zit (scan 1 en 2) en dus eerder met de opvang van bijvoorbeeld condens dan een soort regelventiel te maken zal hebben.
    In dat geval lijkt het erop dat er hier twee apparaten (deze en het eerder al genoemde condensorvat die hier ook op de foto's te zien is) in de stoomafvoer zitten o_O .
    Of dat wel eens vaker voorkomt en waarom? dat weten misschien de beter onderlegde stoommensen / volgers hier een antwoord op.
    Ook zag ik op een foto (scan 5 nr.17) dat onder het stuurhutdakje nog een "open" elektromotor (wat op zich ook al aangeeft dat het vermoedelijk heel oud is) met een soort liermechanisme geplaatst zat.
    Waar deze voor dient is me ook niet helemaal duidelijk, maar mogelijk wordt het luifeltje boven de kuip daarmee open en dicht gedaan :weetnie:.
    Vrijwel zeker dat dit een stukje eigen inbreng van de destijdse bouwer was :rolleyes:.
    Misschien worden mijn opmerkingen wel gewoon in de tekst genoemd en toegelicht, maar nogmaals ik spreek en lees geen woord Frans :oops:.
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2020
  9. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Hier vindt je afbeeldingen van het het betreffend tijdschrift
    https://www.google.com/search?q=mrb...Q5ozQAQ&bih=610&biw=1280#imgrc=qQT4OcdD_U1qMM
    Soms kocht ik het indertijd omdat er regelmatig plannen + bouwbeschrijvingen instonden, er waren twee tijdschriften RC-marine en MRB. Wat ik denk is dat ze samengesmolten zijn tot één uitgave. Het artikel stond in de uitgave van november 1992.
    Ik heb ondertussen het artikel nog eens doorgelezen en inderdaad het gaat om de niet standaard bijgeleverde olieafscheider en condensopvanger.
    Inderdaad goed gezien van jou het open motortje dient om de luifel open en toe te doen.
    Vandaag heb ik motor even aan de compressor gehangen en tot de conclusie gekomen dat de linker lagerbok meer speling heeft dan de rechter, met als resultaat dat bij het veranderen van draairichting(van voorruit naar achteruit) hij moeilijk opgang komt. Ik schat dat de speling bijna 1mm bedraagt, wat mijn inziens wat veel van het goed is. Hoe ik dit ga oplossen weet ik niet.
    Grts, Johnny
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Toch nieuwsgierig naar je vorderingen.
    Heb je de problemen opgelost?
    Henk
     
  11. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Hallo Henk,
    neen nog niet opgelost:( Ik ga de hulp inroepen van een collega modelbouwer, enkel ik kan hem op dit moment niet bezoeken.
    Hopelijk lukt het nog voor nieuwjaar. Ik zal me bij gelegenheid dan maar bezighouden met de boot zelf, Maar eerst mijn werkplek in orde brengen na een brand.(droogkast)
    Grts
    Johnny
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Brand in droogkast?
    Veel schade?
    Sterkte Henk
     
  13. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Ik denk dat het de motor is die beginnen fikken is en daarmee de hele kist met inhoud aangestoken heeft.
    Resultaat; elektriciteitskast die vlakbij stond gesmolten, hele ruimte onder het roet, isolatie rond de verwarmingsbuizen gesmolten, koppelingen aan de boiler die begonnen te lekken en een stank van jewelste. En ook een splinternieuwe wasmachine(1 week oud) die ernaast stond, ook het frontpaneel gesmolten.
    Timing, vlak voor bouwverlof en probeer dan maar aannemers te vinden die nog tijd hebben:( Verleden week is de laatste geweest.
    Verzekering betaald wel maar verliezen doe je er altijd aan.(niet alleen geld maar ook tijd)
    Maar bon, alles is nu terug in orde zelfs beter als voorheen.
    Grts
    Johnny
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Tussen de regels lezende heb je nog "geluk" gehad.
    Meterkast smelten en geen grote brand.
    Maar zoals je schrijft, er gaat weer tijd inzitten.
    Hopelijk binnenkort weer updates?
    Groet Henk
     
  15. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Meterkast was alleen aan de buitenkant gesmolten.
    Geluk zeker, brand is begonnen om 6h s'morgens terwijl ik nog in bed lag. Ik werd gewekt door de rook die in de kamer kwam.
    Zo zie je maar het belang van brandmelders(op die moment hing er nog geen)
    Ik heb hem samen met een toevallig passerende buurman kunnen blussen nog voor de brandweer ter plaatse was.
    Grts
    Johnny
     
  16. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Ondertussen een jaar verder, nog niet veel vorderingen gemaakt enkel de speling weggewerkt door middel van de lager bokken uit te boren en te voorzien van een messing busje. Aan de hand van verschillende foto's op het WWW-net eruit gekomen hoe het machientje in mekaar moet zitten.
    Maar nu wil ik ze eerst mooi doen glanzen vooraleer ik ze definitief monteer. Vooral de regelschuif (voorruit-achteruit) lijkt mij een moeilijke. Door het soldeerwerk is dit namelijk donkerrood geworden. Ik heb geprobeerd met HG-koperglans maar het resultaat is niet je dat. Bekijk bijlage 459351
    Zo ziet ie er nu uit
    20180108_083953-800.jpg

    En zo zou ik hem graag hebben(dank u Bert :)) 20160317_153410-800.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JeroenDorr, Bert V en Potter vinden dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Johny,
    Je omschrijving van donkerrood verkleurd koper en soldeerwerk etc. herken ik en zo was ook mijn machine toen ik hem destijds overgenomen had.
    Ik ben toen ook eerst met de normale huis-, tuin en keuken koperpoets (Brasso?) begonnen en toen dat niet lukte of in elk geval niet snel genoeg naar mijn zin ging, overgestapt op "Commandant 4" cleaner / polijstpasta. De C 4 werkt voortreffelijk en gebruik(te) daarna, om de boel tussendoor een beetje bij te houden, weer de wat fijnere Brasso(?) koperpoets.

    Groet, Bert

    upload_2021-9-26_10-4-8.jpeg
     
  18. johnny c

    johnny c

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Huldenberg (B)
    Hey Bert,
    Ik heb hier nog een ander polijstmiddel liggen (Poly en nog wat) ga hier mee eerst proberen. Indien het resultaat niet naar behoren is ga ik achter "Sidol" aan.
    Dit gebruikte mijn grootvader destijds om zijn kandelaars en obussen op te poetsen. Command 4 zal mijn laatste redmiddel worden. Bedankt voor de tip.:thumbsup:
    Greats Johnny
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na het lezen van de vorige berichten, vraag ik mij af, waarom wil je de machine laten "blinken" als een nieuwe machine.
    Voor mij is het mooi, dat je aan de kleur van de machine kunt zien, dat dit een werkende machine is.
    Over het polijsten, schoonmaken, van ketel leidingen, schoorsteen, gebruik een schuurpad, heel goedkoop bij de Wibra.
    Na verwijderen van de oxidehuid/kleur, e.v.t. poetsen met Brasso.
    Het klinkt vreemd, maar ik gebruik zilverpoets op messing, daar de zuurgraad anders is.
    Succes met de voortgang. Gr. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Henk, je hebt wel gelijk als het wat ouder is hoeft niet meer zo te blinken.
    maar in het verleden ben ik in de machinekamer van de Cristiaan Brunings en ook in Wormerveer de Elfin, maar je moet daar beneden bijna een zonnebril opzetten zoals alles daar blinkt.
    maar het is een keuze welke men maakt.
    maar verder vind ik het wel leuk om de stoomtopics te volgen.
    groet Piet
     
    Potter en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina