Scania T580

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door gismow, 11 jun 2020.

  1. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Eigenlijk ben ik geen Scania-fan, maar de Scania T580 is echt een juweeltje. Dus heb ik besloten om in 2015 zelf te gaan bouwen.

    Het zou een bijzonder experiment moeten zijn, want ik wilde zelf de benodigde onderdelen van styreen maken.

    De basis was een kit van een R620. De techniek was een Servonaut S20, een Beier USM-RC-2 en een van mijn boards voor een farrealistisch gedrag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik nieuwe frameprofielen geboord, die in het midden 105 mm zijn opgespannen. Verder heb ik de Scania afgewerkt om een indruk te krijgen van wat ik moet doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuuras werd licht aangepast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik een sjabloon getekend voor de verlengde zijkanten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het werk is begonnen.

    Het bovenste gedeelte van de grill moet worden ingekort en de naar buiten lopende flanken moeten worden rechtgezet. Daarna moet de afschuining aan de zijkant opnieuw worden geslepen, omdat ze gedeeltelijk zijn weggeslepen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna moesten we de lijn vinden waar het onderste deel van de hut is afgesneden. Hiervoor heb ik een zwart touw om de hut gelegd en het strak getrokken. Zo werd het gecentreerd. Vervolgens fixeert u het met afplaktape en geeft u de snijkant aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vooraan zal de snijlijn hoger liggen. De reden hiervoor is dat ik de gaten voor de scharnieren en de gaten voor de roostermontage nog op het gesneden deel wil hebben. Het afgesneden deel dient voor mij als basis voor de hut, want het geeft me automatisch een stabiel bevestigingspunt voor de kap en het geeft de lijn voor de zwaai over de wielkast. Waarom zou je dat weggooien...

    De bevestigingsgaten voor het dashboard en de stoelen blijven op de hut, de snijlijn zit er precies tussen.

    [​IMG]

    Daar gaan we dan...

    Het onderste gedeelte moest eraf. Dus zagen, snijden, vijlen, slijpen. Zo ziet het resultaat eruit

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens werd een plaat in het verlaagde oppervlak gelijmd om de onderste lijn te herstellen. Met deze rand moet de hut later op de vloerplaat staan.

    [​IMG]

    Toen gingen we naar het nieuwe spatbord aan de kap...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat alles was gedroogd werden de randen gesneden en geschuurd. De uitsparingen voor de ruitenwissers zijn ook doorgeknipt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna begon het eerste deel van de pagina. Hier is het tussenresultaat. De onderste trede moet in de diepte worden ingekort en gesloten en de bovenste trede moet worden bekleed. Maar dat wil ik alleen doen als de module tussen het zijgedeelte en de cabine aan staat.

    [​IMG]

    Daarna heb ik voor de plaatsing van de hut gezorgd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het ging door met de kap. Ik heb lang nagedacht over hoe ik het beste met de rondingen aan de voorkant kon doen. Natuurlijk kun je een dik styreenblok aan elkaar lijmen en vervolgens vijlen en schuren, maar dat is niet echt geweldig.

    Toen herinnerde ik me de luchtdeflectoren uit de kit, ik kon er iets mee doen.

    Eerst moeten de luchtinlaten worden afgesloten...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De tips zijn afgezaagd.

    Om de spatborden te vormen knip ik met 3 lagen Styreen. Een kortere 2mm laag aan de onderkant om het verloren materiaal van de snede te compenseren en 2 lagen van 2 of 1mm styreen rond het spatbord. Alle 3 de platen werden aan elkaar gelijmd en op de rest van de kap gelijmd. De rest van het zijpaneel werd verdubbeld met een 2mm Styreen stuk. Dus het geheel ziet er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het ging door bij de kap, en dat in moeizame, kleine stapjes. Bischen stick, laat het drogen. Snijden, plakken, drogen, enz...

    Nu verschijnt er langzaam een formulier.

    Ik heb de zijkanten verdubbeld en geschuurd om de afronding van de luchtschotten (of wat er nog van over is :D ) voort te zetten. De luchtkussens staken aan beide zijden 1 mm uit en werden op de rest van het lichaam gelijmd. Toen gingen we naar de vorm van de snuit. Stapel verschillende kleine Styreen stukjes op de zijkanten om dezelfde hoogte te krijgen en plak een dwarsbalk van Styreen stroken aan elkaar. Daarna kwam de paradijselijke discipline en het horrorscenario van elke huisvrouw. Snij en maal tot de vorm past. Onze woonkamer zinkt net onder een gelijkmatige laag styreenstof.

    Maar het was het waard, of zo geloof ik.

    Hier zijn een paar foto's van de huidige stand van zaken. Ter informatie: de aluminium hoek en de Styreen plaat eronder zijn alleen bedoeld voor de stabilisatie. Ze komen later wel naar buiten.

    Van achter de luifel is geen schoonheid, maar dat zie je bij normaal gebruik niet. Misschien vermom ik het later wel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de bovenrand van de snuit afgeschuind zodat de bovenkant van de kap schoon ligt en kan worden verlijmd. Daarna heb ik de bovenzijde behandeld. Eerst heb ik de onderdelen gesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het zijgedeelte: Het werd gezaagd en verlengd met ongeveer 5mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    ozy, Mark300, Helicor en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,

    We hebben er weer een kunststof kunstenaar/modelbouwer er bij op het MBF Truckersforum.
    Kunst met een Grote K !
    SMILEY APPLAUS.gif SMILEY APPLAUS.gif
    (Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.

    VOLVO PET.01.jpg
     
    gismow vindt dit leuk.
  5. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Toen merkte ik dat de afstand tussen de cabine en de oplegger te groot is. Er zijn 2 oplossingen.
    1. het frame inkorten
    2. de cabine uit te breiden

    Omdat het werk aan de motorkap zo goed werkte, heb ik besloten om het uit te breiden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het dak

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    De volgende stap was de zijplank met kralen. Deze heb ik gemaakt door 2 platen met 2mm en 1,5mm dikte, de dunnere plaat is 3mm smaller dan de dikkere plaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen heb ik de luchtroosters gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Servonaut S20 werd geïnstalleerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een actuele totaalindruk

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na de eerste keer vullen en schuren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terwijl het tweede plamuur- en schuurproces op de kast aan het drogen is, heb ik een keer dozen achter de zijpanelen behandeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag heb ik een kleine noodzaak behandeld, de zadelplaat. Het moet worden ontgrendeld met een Bowdenkabel. Deze zit in de Carson asbalk voor de slinger. Daar heb ik twee bouten vervangen door zelfgemaakte bouten om ruimte te hebben voor boringen, die de bevestigingsschroeven voor de servo zouden moeten nemen. Helaas was het (Alfer) aluminium een walgelijk smeermiddel. De boringen waren geen probleem, maar de draadsnijder greep in en brak af...

    Dus ik draaide de onderdelen en boorde gaten zonder schroefdraad. Maar nu had ik schroefdraad nodig voor de bevestigingsschroeven. Ik heb 2 messing blokken gemaakt met houdstangen. Met de houdstangen houd ik het blok in positie om de schroeven vast te zetten.

    Reden voor de hele actie: De asdrager is samen met het frame gepoedercoat. De reden voor de hele actie: De asdrager is samen met het frame gepoedercoat, dus ik kan het na het schilderen niet verwijderen, dus het inbrengen van de servo zal een hele klus zijn. Maar gelukkig hoef je het maar één keer te doen. Hier nu twee foto's en een video.

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]



    Als een beetje tussentijds werk wilde ik overdag licht laten branden. Het is gerealiseerd met glasvezelkabels.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen heb ik naar de achterlichten gekeken. Mijn plan is om ze om te bouwen tot 5-kamer achterlichten met 6 LED's. Van binnen naar buiten moeten de volgende LED's worden geïnstalleerd:

    - Achteruitrijlicht
    - Mistachterlicht
    - Achterlicht
    - Stoplicht
    - Richtingaanwijzer
    - Positielicht

    Achterlicht en remlicht zitten in één kamer, de andere in aparte kamers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen wilde ik een lage drempel. Ik had iets dergelijks gezien bij een collega. En er was niets mis met het werken met messing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Toen ging het wat verder met de elektronica. De printplaat heeft een uitbreiding gekregen.

    [​IMG]

    In het bovenste deel bevinden zich enkele weerstanden en transistors en een klemmenblok (groen). Deze toevoegingen breiden het bord uit met de volgende uitgangen:
    - stoplicht
    - Achteruitrijlicht
    - Aansluiting van een kabel op een ingang van de Beier-module.

    Waarom al het werk...

    Nou, de printplaat verandert de manier waarop de truck wordt bestuurd. Er zijn 3 soorten remmen.
    1. motorrem: de vrachtwagen wordt langzaam afgeremd, de remlichten moeten uit blijven.
    2. Remmen: Het remlicht moet gaan branden en blijven branden zolang de bestuurder op de rem staat.
    3. noodstop: het remlicht flikkert / knippert in een snel ritme.

    Zowel het achteruitrijlampje als de achteruitgangstoon mogen niet uit het geluidssignaal worden bepaald, omdat de printplaat een "neutrale" versnelling heeft. De koplamp en het geluid mogen alleen worden geactiveerd wanneer expliciet in de achteruitversnelling wordt geschakeld. Als u teruggaat naar de neutrale stand of naar voren, moeten beide onmiddellijk worden gedeactiveerd.

    Daarom heb ik de printplaat uitgebreid met 3 uitgangen.
    1. een connector voor remlichten
    2. een aansluiting voor het achteruitrijlicht
    3. een connector voor een verbindingskabel naar een ingang op de Beier-module.

    Bij de Beier-module moest het omgekeerde geluid van zijn oorspronkelijke plaats worden verwijderd, het moet niet meer door de Beier worden afgespeeld als hij achteruit rijdt. Het werd op een extra geluid gezet en toegewezen aan een ingang. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling schakelt de printplaat de bijbehorende LED's in en trekt de leiding via de derde uitgang naar de Beier-ingang naar de massa. Dus de Beier-module begint het geluid af te spelen.

    Om het hier duidelijk te maken een kleine video. De rode LED knippert af en toe, het is een test-LED en heeft een los contact.

    Bij de tweede remming in de video is de reactie van de rem op een noodstop te zien. Het flikkert ritmisch.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ging het naar het verdeelbord in het midden voor het licht.

    [​IMG]

    Toen kwam er kleur in het spel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het frame is gepoedercoat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is gedaan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Nou... Ik dacht dat ik tegen die tijd klaar zou zijn, maar mijn forumcollega's dachten dat niet. De spiegels werden zwaar bekritiseerd. Er kwamen Voschläge spiegels van Verkerk om te installeren, maar ik wilde geen 36€ plus 10€ verzendkosten (!!), dus er is alleen nog maar een zelfgebouwde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tegelijkertijd was er ook een zonneklep.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu was hij echt klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In 2019 heb ik het opnieuw herzien. Het kreeg de Beier SFR-1, een vloer, een achterwand en een Scania-logo in de cabine.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het...
     
    Catwoman, stoomertje, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Prachtig apparaat!!
     
    gismow en Truckie vinden dit leuk.
  10. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Super, geweldig.
     
    gismow vindt dit leuk.
  11. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Mooi gedaan Peter. Zo'n Scania T longline zie je ook niet veel in modelbouw.
     

Deel Deze Pagina