ruitenwissers aan het werk

Discussie in 'Model truckers' gestart door Dipp, 27 aug 2020.

  1. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Mijn Tamiya king Hauler is een eind gevorderd in het bouwen. Zou graag de ruitenwissers ook laten bewegen. De meeste instructie filmpjes gaan over ruitenwissers die alletwee tegelijk naar links en rechts gaan. Daar zijn ook genoeg schema's van te zien. Bij de Hauler werken de ruitenwissers juist niet gelijktijdig naar links of rechts, maar tegen elkaar in. Ik kan nergens zien/lezen hoe men dit voor elkaar krijgt. (en hetzelf bedenken lukt ook niet. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij verder helpen met bv een schema. Een servo lijkt mij hier niet goed voor, want die maakt geen constantie meweging ( of ik moet zelf de switch snel heen en weer zetten ) Beste is waarschijnlijk een klein motortje met een vertraging. Maar hoe dan verder?
    Er schijnt een "kit" te zijn ( genoemd in een youtube filmpje van drie jaar geleden), maar gebruiker heeft dit gemodificeerd zonder specificaties te geven.
     
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    rcbrmin heeft zoiets wat met een servo werkt.
     
  3. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    Bedankt, Site is helaas onhanteerbaar.
     
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    kan er gewoon op komen hoor.
     
  5. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Ik heb er één, die ik niet gebruik. De ruitenwissers van dit set zijn voor Europese vrachtwagens ze zijn te groot voor Amerikaanse vrachtwagens. Eventueel kun je het motortje overnemen. Het is feitelijk een omgebouwde servo. Er zijn ook filmpjes in de omloop hoe je dit zelf kan doen. Volgens mij moet in het engels googlen.
     
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren

    Bij deze het filmje
     
  7. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, dat ombouwen van een servo naar een regelbare, langzaam lopende vertragingsmotor is een bekend verschijnsel, met name bij de bootjes mensen, die er de radar mee laten draaien (zo heb ik het tenminste gedaan)
    Maar dat is maar een deel van de oplossing; het lijkt me dat de TS even niet ziet hoe dit mechanisch uitgewerkt moet worden, daarom even een paar hele grove, snelle schetsen, en een korte beschrijving
    Ruitenwisser001.jpg
    Bovenaan zie je hoe je heel simpel, de wissers tegen elkaar in kunt laten draaien, door het aangrijpingspunt van 1 van de wissers boven het draaipunt te zetten, in plaats van beiden aan de onderkant. Is ook een beetje afhankelijk van de beschikbare ruimte boven het draaipunt.

    Een 2e mogelijkheid is door gebruik te maken van het krukas principe, volgens onderste schets; dan draaien de wissers ook tegen elkaar in.
    Een praktische uitvoering kan je maken met 2 schijven, of zelfs 2 strippen die je aan elkaar soldeert, met 1 pen aan beide schijven verbonden, en de 2e uitstekend
    Hoop dat je het zo wat duidelijker is?
    Cor
     
  9. Dipp

    Dipp

    Lid geworden:
    15 jun 2020
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Maarssen
    HAllo Cor, ziet er. ook voor twee linkerhanden uit om te doen. Bedank, voor het schema.
     
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Principe van gelijke beweging, met schetsje van hierboven kun je ze ook tegen elkaar laten bewegen. Vooral de stilstand aan het einde van de slag maakt het resultaat.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Dit bedoeld Dipp niet, ze moeten net als voeger bij de Oldtimer Europese trucks, tegen elkaar in bewegen en nu nog bij veel Amerikaanse trucks het geval is.
    Beide ruitenwissers tegelijk van binnen naar buiten wissen en weer terug en als de ruitenwissers uitstaan, de ruitenwissers over elkaar heen liggen, in het midden van de voorruit.
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Piet, ik kan lezen, en weet ook wel wat hij bedoeld. Van dat principe heb ik geen animatie gevonden, wel van de parallel uitvoering. Maar door de armen, zoals Helicor beschrijft in zijn schets, anders te monteren aan de aandrijfstangen werkt het zoals hij wil. Volgens mij werkte die ruitenwissers dan elk op een eigen motor, in elk geval bij de DAF 1600 die ik heb gebouwd wel.
    Maar ik begrijp dat mijn tips overbodig zijn bevonden, dus ik excuseer me uit dit topic.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Fred,

    Niet boos worden, het is geen kritiek op jou hoor, maar jij kwam 2 filmpjes van parallel ruitenwissers.
    Dit type ruitenwisser bedoelde DIPP niet, dit wilde ik alleen maar aangeven, verder bedoelde ik daar niets mee.
    Jouw tips zijn zeker niet overbodig, het zijn duidelijke filmpjes, hoe de parallel ruitenwissers werken.
    Hoe meer informatie hoe beter, want hier kunnen anderen weer van leren, dus vooral doorgaan.

    De ruitenwissers waar DIPP op doelt, die waren vroeger aanwezig bij Oldtimer benzinemotor trucks, begin jaren 50/60 van de vorige eeuw.
    Voorbeeld :
    RUITENWISSERS.01.jpg

    RUITENWISSERS.02.jpg
    Overigens zijn dit type ruitenwissers nog regelmatig op Amerikaanse trucks te zien.

    Deze ruitenwissers werkte op vacuumlucht, via een slangetje op de carburateur, door de aangezogen lucht via de carburateur, werkte deze ruitenwissers Soms gingen ze heel snel als er veel lucht naar binnen werd gezogen door de benzine motor, maar soms gingen ze ook heel langzaam, als de motor stationair draaide, of als je overschakelde en het gas losliet gingen de ruitenwissers langzamer.
    Later kwamen de losse ruitenwissermotoren, die onafhankelijk van elkaar draaide/wiste, via een gat in de vooruit waren gemonteerd.
    Maar soms ook wel net onder de voorruit in de carrosserie gemonteerd.
    Deze ruitenwissermotoren kon je aan en uit zetten met een draaischakelaar op de ruitenwissermotor.
    Waarschijnlijk waren deze ruitenwissermotoren ook op jou nagebouwde DAF 1600 gemonteerd.
     

Deel Deze Pagina