Hirobo Shuttle Plus EP

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door DaveB, 31 aug 2020.

  1. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Shuttle!

    Elders heb ik mijn interesse getoond in dit model en een paar weken later kreeg ik een berichtje van een forum lid. Een aanbod dat ik niet kon overslaan.

    Compleet met MC-22 zender en accu. Interessant detail, gas zit op een schuif tussen de twee sticks in. Een tweede schuif dient voor de gyro gain.

    Ik heb ondertussen 40 minuutjes op de teller staan. Ik moest eerst echt aan de machine wennen... het vliegt wat meer indirect, ben heel gevoelig gewend (Mikado Logo 600 vbar). Maar nu, ik waardeer de helikopter echt enorm!

    De vorige eigenaar had het over het wegschieten van de staart ivm de koppeling die ineens aangrijpt: ik doe de gasschuif zachtjes naar voren. Bij het eerste punt van aanslaan, laat ik de schuif los. Hij toert dan netjes op. Als het toerental zijn punt heeft bereikt, geef ik meer gas met de schuif bij.
    Resultaat: turbinegeluid bij opstarten!

    Hij vliegt ronduit heerlijk. Enorm ontspannend en toch vlotjes vooruit. Met de wind kan hij goed omgaan, bij windstil zweeft hij op een postzegel. Bij iets hogere toeren - rond op 60% vermogen - kun je prachtige “hammerheads” maken en behoorlijk sportief vliegen. De houten symmetrische bladen klinken dan geweldig.

    De staart houdt enorm goed. De schuif voor de gyro werkt perfect. De instructies van de vorige eigenaar op A4 waren onmisbaar!

    De heli is enorm degelijk gebouwd en op lage toeren is hij ook trillingvrij. Eén halve slag van de ball link van één blad maakte perfecte tracking.

    Motor en regelaar draaien prachtig koel.

    De geïnstalleerde Helicommand niet geprobeerd, enkel in functie van van de staartrotor, en ik denk dat ik de Futaba gyro Gy-430 die er ook bij zat op termijn in ga bouwen.

    De helikopter is veel meer dan ik verwachtte en ik zou iedere beginner deze heli aanraden (met les en simulatortijd!). Voor een meer gevorderde is het één van de meest ontspannende modellen voor een rustige avondvlucht. Zonder twijfel een ideaal model voor een mooie schaalromp - zeker de volgende stap voor mij met de MD-500E.

    Maar eerst nog genieten van de helikopter zoals deze nu is.

    Filmpje komt waarschijnlijk later nog :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 aug 2020
    Helikapoter en HeliKoper vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die manier van aansturen ben ik ooit maar één keer eerder tegen gekomen, bij een brandstof heli. Zijn maar heel weinig mensen die dat op die manier indelen...
    Bij Electro werkt zoiets vrij redelijk overigens, zolang de motor voldoende groot gekozen word en niet op de randjes van zijn wenkbrauwen loopt. Bij brandstof is het wat minder gunstig.

    Leuk te horen dat je, vanaf FBL komend, een flybar heli toch kunt waarderen... Zo slecht is die ouwe meuk-techniek nog helemaal niet, he? ;)
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    122
    Hi Brutus,
    In mijn vroege dagen met een Pro Piccolo van Ikarus had ik op mijn Futaba FC-16 ook een gasschuif. Zonder governor werkte dat niet zuiver maar ik wist niets van mixcurves!

    Nee ben zeker verbaasd over deze helikopter, zeer aangenaam verbaasd. Wat nu echt overduidelijk wordt, is dat de VBar van mijn Logo veel van het "echte" vliegwerk overneemt. Bijvoorbeeld de pitch neiging van de heli bij voorwaartse vlucht, soms moet je een beetje blijven drukken. Bij de Logo is het positie-en-vasthouden. Dat vliegt ook enorm leuk hoor, maar dit is meer werken - op een ontspannen manier.
    Daarnaast is de pitch range compleet anders. -3 Graden naar +10 (dacht ik). Je beweegt dus voel je gevoel de collective centimeters om de heli op hoogte te houden, dit gaat onbewust en in millimeters met de Logo. Je gebruikt maar de helft van je stick range voor hetzelfde collective bereik! Het anticiperen lijkt te worden uitvergroot. Dat is een mooi inzicht.

    Nogmaals, de heli vliegt echt heel stabiel :)

    Anderhalf uur op de teller ondertussen!
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... die neiging is er wat. Als het te erg is, moet je eens de peddels zuiver op nul zetten, of zelfs 1 graad negatief, waar wordt het wat beter van.
    Maar ook weer niet te ver gaan want dan wordt de heli instabiel (dan wil hij de neus naar beneden drukken bij voorwaartse snelheid).
    Maar het is dat verschijnsel (dat hij lichtjes op wil bomen bij snelheid) wat de heli zijn feedback geeft: Je "voelt" als het ware aan je sticks hoe hard je vliegt.
    Je kunt de shuttle ook wel symetrisch krijgen qua pitch, met wat afstel werk krijg je hem (zo uit mijn hoofd) tot + en - 9 graden of zo. Het ding kan in ieder geval ruimschoots inverted aan, met voeldoende pitch-uitslag om ook inverted goed uit te kunnen klimmen. Maar dan moet je een beetje naar eigen inzicht de hevelverhoudingen en stuurstanglengtes aanpassen, en een 3D machine zal het nooit worden, maar je kunt er echt wel iets meer mee dan gezapig rondjes vliegen, ze willen best hard, en goed de bocht om. Per slot van rekening is de shuttle de enige heli waarmee ik ooit een looping heb durven vliegen, héééél lang geleden... :D
     

Deel Deze Pagina