RBC kits L-19 Bird Dog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 18 jun 2017.

  1. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Waarom geen inslagmoeren?
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 3 sep 2020
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wacht even ... ik zei dat je makkelijk een schroef er in kunt draaien om zo draad te 'tappen', maar je moet natuurlijk niet verwachten dat dat een alternatief is voor een inslagmoer. Het zal weinig houvast geven, draad in liteply.

    Als het nou was dat je een stuk draadeind wilt inlijmen met epoxy, dan prima. Dat werkt goed vanaf M3. M2 komt los.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Ik zal het eens testen op een afvalstukje.

    Misschien ter plekke verdubbelen voor meer grip.


    jan.
     
  5. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Hoe bedoel je dat? Die moeren zitten vast op hun plek. Ik boor het gat voor de hals en 4 kleine gaatjes voor de haakjes. Monteren met een grote sluitring en een stalen bout. Dan nog wat epoxy en het komt nooit meer los. Wil je in hout draad tappen dan moet je het geboorde gat eerst hard maken met seconden lijm , dan snijden met vlijmscherpe tap.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    De bedoeling van de nylon bouten in kwestie is dat ze met zodanig veel wrijving in de draad zitten dat ze nog steeds te verdraaien zijn om de juiste afstand van de kop in te stellen, maar zo dat ze niet vanzelf draaien. Het sluitplaatje tussen vleugel en romp moet onder die kop heen en weer kunnen schuiven, maar met genoeg wrijving om het op z'n plaats te houden. Klinkt ingewikkeld, maar is heel makkelijk te doen.
    Bekijk het plaatje waar Jan's linkje naartoe wijst. Ik heb dat ook gedaan door de draad direct in het hout te snijden ( en i.d.d. met secondelijm uitharden), maar als ik me goed herinner alleen met de 2 voortappen, zonder de laatste tap te gebruiken.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Het klopt allemaal wat Max zegt, en het gaat verrassend goed.

    Even een proefstukje gemaakt, gaatjes van 3,5 mm geboord, en daar een schroef doorheen gedraaid.

    Bij één gat splinterde de bovenlaag van het LitePly helemaal aan gort; toch hielt de schroef nog verrassend goed.

    (Foto draaien lukt weer niet . . . :mad: )

    20200903_224000.jpg

    En die schroef (of de nylon meegeleverde variant) gaat er in, klemt goed, en zit mooi stevig.

    Dunne CA heb ik even niet . . .

    Ik moet even heel goed op de tekening kijken of ik ter plekke de rib kan dubbelelen.

    Geeft toch iets meer houvast.


    Dit ribje is ter plekke iets minder . . .

    20200903_215916.jpg

    Komt goed.


    jan.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeeeee wat is dat nou ben je zonder mij begonnen met bouwen heb helemaal geen melding gekregen.
    Maakt niet uit zie dat je al lekker bezig bent.
    Lekker door blijven plakken ontwerp van Max is prima en wordt een leuk model als het klaar is.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Dag Ton, mooi dat je er bent.

    Ben nog wel benieuwd hoe dat nou zit met de 'Seitenzug'. Ringetjes?

    En vwb. die opbouw van dat middendeel (de cabine, zeg maar): zal ik je nog wel even nodig hebben, denk ik.

    Maar het is (tot nu toe) prettig bouwen met zo'n kit, helemaal waar.

    En het is een Bird Dog, dat scheelt natuurlijk ook. :)


    jan.
     
  10. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Jan, als je los in hout tapt moet het hout zo 9mm dik zijn, dus eronder opvullen nog iets (heb het uit ervaring helaas) en ruim opvullen met dunne CA. Let er wel op dat de vleugel vlak draagt op de schroefplaat (evt met balsa opvullen) en dat de schroef niet door het aandraaien verbuigt en gaat wrikken in het hout. Dan is na 50x bevestigen je schroefdraad stuk en heb je een probleem.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    De schroeven worden niet aangedraaid om de vleugel te bevestigen maar blijven, na éénmalig afstellen, zitten waar ze zitten.
    Er komen zelfs geen trekkrachten op, tenzij je serieus negatief G gaat trekken. Alleen maar wat schuifkrachten, ze dienen om de vleugelwortel op z'n plaats te houden. De struts vangen de meeste krachten op.
    wingslider2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2020
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Dat is me niet helemaal duidelijk.


    Ik hoop dat als de DOW binnenkort gaat plaatsvinden, Ton z'n Bird Dog mee wil nemen, om eea. even te laten zien, hoe het daar precies zit.

    (Ik zie op de tekening (en meegeleverd) zelfs acht (8!) van die nylon schroeven.

    Ik zou zeggen: 4 is genoeg, toch?

    (Overigens: met twee stevige dübels per vleugel en navenante gaatjes in de romp, met een veer er tussenin, ben je er volgens mij ook . . . (Heeft mijn kleine Dird Dog.).)


    jan.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Nee, je hebt er voor elke vleugelwortel 2 nodig, en voor de tegenrib aan de romp ook twee, dus 2x2x2 = 8. Zie de vier boutkoppen in bovenstaand plaatje, en dat is dus één kant.
    De koppen van de nylon bouten steken uit, zowel aan de vleugel als aan de romp. Het 1 mm "breekplaatje" word achter de boutkoppen aan de rompkant er opgeschoven, zodanig dat het ronde gaat aan het einde van het "sleutelgat" overeenkomt met de ronde openingen in de romp-tegenrib, naast de bouten. De vleugel wordt dan met de uitstekende boutkoppen door de breekplaat geschoven, zodat de boutkop in de opening in de romp nestelt. Daarna de breekplaat doorschuiven zodat de sleuf zowel de boutkop on de romp als die in de vleugel opsluit, en voilá, de vleugel zit vast aan de romp. Werkt, ik heb de breekplaat zelf uitgeprobeerd, de vleugels zijn tenminste nog heel.......:(
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Dag Max, ik waardeer je inspanningen om het me duidelijk te maken, maar . . .

    Ik zie op de tekening maar twee 'joiners' (wortelrib), met elk twee sleuven ('sleutelgaten').

    Die kunnen samen vier nylon bouten ontvangen.

    Wat doen die andere vier???

    Als ik er verder mee bezig ga wordt het vast duidelijk(er) . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2020
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb de RBC tekening niet hier, ik neem aan dat de "joiners" zijn wat ik "breekplaten" noem. Elk sleutelgat daarin sluit steeds twéé boutkoppen op, één van de vleugel en één van de romp. Twee joiners x twee sleutelgaten x twee bouten geeft 8 bouten. je ziet op het bovenste deel van de foto toch 4 boutkoppen? En dat is alleen maar de linkerkant van het vliegtuig, dus rechts ook nog 4.....

    Be my guest, maar de bovenkant van de cockpit zit vol ramen, en dan zie je dus duidelijk al die lelijke deuvels en veren zitten.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2020
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Die breekplaten zitten niet vast, noch aan de vleugel, noch aan de romp? :confused:


    jan.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Niet vast, wel klem. Maar wees niet bang, ze gaan nergens heen......
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Kijk.

    Dat was de informatie die ik nodig had.

    Dat bedenk je (ik) niet . . .

    Dus, als je gaat vliegen, heb ik alles?

    Romp, vleugels, accu's, zender . . .

    Op het veld . . .

    K! :mad:

    Ben ik @#$%^*&! de breekplaten vergeten!


    jan.
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Anders waren het wel de vleugelpennen geweest......:D
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Monteren zoals door Max bedacht is prima , gaat prima samen met een 10x5 prop.
     

Deel Deze Pagina