Dynamic soaren met 510 MPH.

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Hans V, 29 jan 2020.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Indrukwekkend om met 820.59 km/h te vliegen.

     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer ik de ronden met de stopwatch time kom ik op ongeveer 2.7 seconden, waarmee met de snelheid van 828 km/h ofwel 228 m/s je uit kan rekenen dat de het toestel gemiddeld rond de 54 g trekt.
    Uitgaande van een massa van waarschijnlijk zo'n 9 kg komt er in de pieken ongeveer een ton (500kg ~5kN) aan lift op de vleugel.
    Om nog maar niet te spreken over de klappen wanner hij door de grenslaag van de berg komt.
    Er zijn geen deelbare vleugels die dit uithouden.

    Waarden bewerkt zie post 5
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2020
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Nu reken ik zelf niet zoveel maar mooi dat jij met die berekeningen komt @Rick NL. Toen ik de videos bekeek vroeg ik het mij ook af hoe een model die krachten kan overleven. Maar heeft het geen invloed als de snelheid geleidelijk wordt opgebouwd in een cirkel of dat je van grote hoogte komt en dan abrupt een bocht maakt?
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Voor wie er meer over wil lezen ik kwam het tegen op RCGroups waar meer informatie staat zoals in dit topic.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @Hans V
    On het aantal g's dat je trekt te bepalen heb je minimaal 2 grootheden nodig, waarbij je 3 opties hebt:
    1. De snelheid en de bochtstraal
    2. De hoeksnelheid en de bochtstraal
    3. De hoeksnelheid en de vliegsnelheid
    De snelheid en de bochtstraal zijn misschien het makkelijks om je er een voorstelling van te maken, maar in dit geval is optie 3 het makkelijkst.
    Je kan de versnelling ac in m/s² berekenen met:

    methode 1.:
    ac = V² / R

    Methode 2.:
    ac = w² * R (w = omega, de hoeksnelheid in radialen per seconde)

    Methode 3.:
    ac = V * w

    De snelheid is gegeven met 820 km/h = 228 m/s
    De hoeksnelheid w (omega) is 2 * pi / omlooptijd = 2 * 3.14 / 2.7 = 2.33 rad/sec

    Daarmee is ac = 228 * 2.33 = 531 m/sec² = 54 g.
    De bochtstraal is V / w = 98 meter.

    Wanneer je van grote hoogte komt en 54 g wilt trekken met vol up dus Cl max, moet je minimaal wortel 54 maal je minimale vliegsnelheid (Cl max bij horizontaal = 1g) vliegen. Bij een snelle zwever met een vleugelbelasting van 60 gr/dm² zal de minimale snelheid liggen op ongeveer 10 m/s.
    Je moet dan rond de 75 m/s vliegen (~ 265 km/h). Zonder weerstand mee te tellen moet je dan aanduiken van een hoogte van ½V²/g = ~290 meter.
    Dit met de formule over het omzetten van potentiele naar kinetische energie: ½*m*V² = m*g*h
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Bedankt @Rick NL voor de uitleg, mooie formules die een hoop verduidelijken. Alleen wiskunde heb ik nooit zo goed begrepen want tijdens de les zat ik meestal naar buiten te kijken naar de vogels die in de thermiek zaten. ;)

    Maar het positieve is dat ik methode 3 goed begrijp dankzij jouw duidelijke uitleg en dat ongeveer een ton (500kg ~5kN) aan lift op de vleugel wel heel erg veel is.

    Ik ga er wel van uit dat als zij een model bouwen voor dit soort vlieg omstandigheden ze wel uitrekenen of de constructie bestand is tegen dit soort krachten, anders zou een model nooit tot zulke prestaties kunnen komen zonder een keer vroegtijdig te exploderen?
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Stefan Bernardy is een van een groep Duitsers (Stefan is ook oorspronkelijk Duits) die een DS model ontworpen en gebouwd hebben. Daar gaan ongelofelijke hoeveelheden carbon in.
    De vleugel aan één stuk, de rompen zijn een stuk dikker dan die van F3B/F3F modellen.
    In de vleugel worden in de volgende te bouwen modellen wat extra stukken betonijzer mee gelamineerd om op de gewenste hoge vleugelbelasting te komen. Gewicht in de vleugel en een beetje over de spanwijdte verdeeld, vermindert de buigingskrachten op de vleugel, vergeleken met de ballast in de romp.
    De roeraansturing is bij DS modellen ook niet binnen de contour van de vleugel te houden. Om een stijve aansturing te krijgen met kleine roeruitslagen moeten de heveltjes aan de roeren vrij groot zijn.
    De profielen zijn duidelijk voor hoge Mach-getallen geoptimaliseerd, en zijn bij 'normale' snelheden ook niet erg goed. Een DS model zou bij een F3F wedstrijd, zelfs bij flinke wind niet de gewenste prestaties halen. Een F3F toestel doet het als DS model ook niet goed bij snelheden boven de 300 km/h.

    Het is imposant, maar ik begin er niet (meer) aan.
     
    Berrie en Hans V vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen


    Aanrader - uitleg van de ontwerper van (volgens mij precies dat) vliegtuig. Die ook praat over hoe ze ze sterk genoeg maken (meer carbon!) en wat er nog meer bij komt kijken. Als je wat van aerodynamica weet wordt het alleen nog maar verbazingwekkender dat het kan. Ze komen akelig dicht bij de geluidssnelheid.
     
    Dirk77, Berrie, Hans V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit kan ik wel begrijpen mede omdat wij hier niet de ideale heuvels of kust hebben om zo te kunnen vliegen. Trouwens, die locatie is toch geweldig met dat uitzicht en niet alleen geschikt voor dynamic soaring.

    Maar in welke categorie moet je dit plaatsen, is dit de formule 1 voor het modelzweefvliegen of is het een buitencategorie?

    Scheelt nog altijd zo'n 414km p/u voordat ze door die geluidsnelheid gaan maar als ze ooit door de 1000km p/u grens gaan dan is dat al een reden voor een feestje. :)

    In de video zie je een grafiek van de ontwikkeling qua snelheid en die lijn vlakt af, met andere woorden, het wordt blijkbaar moeilijker om meer snelheid te ontwikkelen.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @Hans V
    Aan de Noordzee kust is zeker wel te DS'en. Lang niet zo snel en goed als daar in Nieuw Zeeland ofzeker dan de nog snellere helling in Californie bij Weldon, waar (met het zelfde ontwerp) over de 850 km/h is gevlogen.

    Formule 1 zou ik niet zeggen, eerder Indianapolis, dat gaat harder dan Formule 1 én het is steeds de zelfde bocht.

    Lokaal zitten de snelheden van de lucht zeer dicht bij de geluidssnelheid. Er beginnen zeker al schokgolven te ontstaan. Het toepassen van lijlstelling om dit te voorkomen (of liever gezegd uit te stellen) is niet te doen omdat er nog geen constructies zijn die de door de pijlstelling veroorzaakte dwars- en torsiekrachten kunnen opvangen bij deze hoge g waarden.

    Bovengenoemde beginnende schokgolven zijn een belangrijke oorzaak van het afvlakken van de ontwikkeling. Het is nu een uitdaging om nog betere transsone profielen te ontwikkelen die ook nog eens bij lagere Reynolds getallen optreden dan bij de profielen uit de 'grote' luchtvaart.
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Inderdaad @Rick NL, het ontstaan van die schokgolven is een goede verklaring dat het steeds moeilijker wordt om progressie te maken. Al met al blijf ik het indrukwekkend vinden dat er met ongemotoriseerde modellen dit soort snelheden kunnen worden gehaald.

    Als wij de wereld nu vol zetten met blowers dan kunnen ze met een Boeing ook aan dynamic soaring gaan doen, pilletje voor de passagiers maar het bespaart wel wat CO2. :)
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    In dat college daagt hij het publiek ook uit om met dat soort ideeën te komen. 1 van de mogelijkhedenn zou zijn de straalstroom in en weer uit vliegen.

    Tis een mooi idee, maar en benieuwd of dat ooit werkelijkheid wordt.

    Tot dan is het een bijzonder spectaculaire manier om modellen te vliegen en te laten exploderen :)
     
    Hans V vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben en ik hebben regelmatig langs de NL kust ge dynamic soared (raar woord).
    Ik heb zo'n beetje de hele Nederlandse kust bekeken en het kan maar op 1 plek echt goed, daar ligt een hoog duin met direct daarachter een grote kom met een diepte van een meter of 30-35, het is in ieder geval een hele klim omhoog als je kist daar beland is.
    We hebben met een radargun geprobeerd te meten, tot zo'n 250 km/u was het te meten, als het harder gaat dan gaat het geruis over in een soort splijten van lucht, een soort gedonder, maar dan is het heel moeilijk meten.
    In de US (en ook hier in Duitsland) is het veel makkelijker vliegen, wij moesten vrij kleine cirkels draaien om binnen de kom te kunnen blijven vliegen.
    En dan gaat het ook pas echt lekker vanaf een windje 6 strak uit het westen.
    Als je het een keer wil proberen dan kan ik je wel de plek per PM doorgeven.
    Maar je hebt dan wel een zware sterke kist nodig, ik bouwde ze zelf uit mallen, 300 grams carbon in de vleugel, eventueel wat lood in de tips en de romp zo licht mogelijk.
    Gerben heeft ooit eens een schuimvleugel gebouwd, ik had de kernen gesneden en hij heeft er toen als ligger een zeillat in gemaakt en er een paar lagen 300 grams weefsel op gedaan.
    Dat ding kon door een muur heenvliegen, dan was de muur stuk.
    Een normale "stevige" kist vloog Gerben in 3 rondjes aan stukken, vleugel brak.
    Ik heb om te oefenen vliegende planken gebouwd want bij elke crash braken er rompen, bij een plank heb je daar weinig last van.
    Een klein pylonracertje van 140cm zou ideaal zijn om te oefenen, dat kan je ook nog klein vliegen en het is stevig.

    GJ
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Die locatie heb ik al een keer per PM door gekregen van jou waarvoor nog mijn dank .

    Vroeger heb ik weleens met de Sagitta van Carrera bij IJmuiden gevlogen en daar haalde je ook wel leuke snelheden mee maar dit is niet te vergelijken met zo hard als het nu gaat. Ik wilde ook geen rare dingen doen want als je crasht moet je naar Australië toe om hem daar uit graven. :)

    Als ik het vergelijk met een 1:1 zwever en een low pass na een final glide, iets wat ik op de NK op Terlet regelmatig voorbij zag komen en waar ze dan met max 250km p/u waterlozend voorbij kwamen, dan is 820.59km p/u niet zo maar te evenaren voor een 1:1 prestatie zwever. Maar om na een lange vlucht met mijn zwever en deze te beëindigen met een low pass daarmee ben ik ook al heel tevreden. :)
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Interessant verhaal!
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ontzettend gaaf dat ds....Jammer dat er in Nederland idd maar weinig plekken zijn om dit ''echt'' te doen. Ik zag op het wk f3k in 2015 Roland Border ds vliegen met zijn dlg achter een rij bomen, tijdens een wedstrijdvlucht! Dat was mijn 1e kennismaking met ds, sindsdien is kijken naar bomenrijen nooit meer hetzelfde gebleven;) met een dlg van 230 tot 500 gram heb ik toch behoorlijke ds-fun gehad, achter ordinaire boompjes, struiken en andere obstakels. het gaat weliswaar niet erg hard, maar ik kan je verzekeren dat je adrenaline aardig op peil blijft;) Het blijft echter gevaarlijk voor je kisten, vooral achter bomen is de luchtstroom alles behalve consistent te noemen. Ik heb 3 crashes gemaakt in 6 jaar met ds-en achter bomen, valt mee. 2 kon ik repareren, 1tje was echt op weg naar Australie idd;) Ik schat mijn hoogst gevlogen snelheid gevlogen met een cx4 van 500 gram op zo'n 200km/h. windkracht was 6-7 bft.Helaas is onze hobby zo veelzijdig dat ik er nog niet toegekomen ben om een speciale kist voor ds achter bomen te ontwerpen en te bouwen. Voor het gemak met starten is een dlg ideaal; geen bungee nodig en maar heel weinig ruimte, daardoor kan je ff snel een paar plekjes uit proberen op een middag en is de kans groot dat je ''beet'' hebt. Lijkt me leuk om zo'n project met meer te doen. hier nog een filmpje van een cx4;
     
    Berrie, Rick NL en eric_laermans vinden dit leuk.
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de ''berg'' zand achter mijn huis ontstaan door bouwwerkzaamheden zag er te verleidelijk uit om het toch niet even te proberen. man, daar zat weinig marge in, 1x to close for comfort, op 42 seconden is dat te zien voor de liefhebber;) bij gebrek aan betere plekken binnen 2 minuten lopen van mijn huis maak ik er maar het beste van, fun gehad, 100%.
    https://youtu.be/ZxvNlwiF-6c
     
    Hans V en Helikapoter vinden dit leuk.
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    "enzovoort enzovoort enzovoort" is wel de juiste beschrijving :) Ik ben er geloof ik nog niet aan toe om mijn tantalus hier aan bloot te stellen. Eerst maar eens "veilig" werpen en beter leren thermiekvliegen ;-)
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Toch gaaf om te zien dat het wel lukt. Bij een aantal rondes zie je duidelijk de energy boost die de dlg krijgt als hij weer boven de heuvel komt.
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik zou die berg zo snel als mogelijk als beschermd gebied gaan claimen omdat er een zeer zeldzame DLG vliegt. :)
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina