Wat is ongeveer het verbruik van een DLE30?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door GJVO, 6 sep 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie weet ongeveer het verbruik van een DLE 30 bij gemiddeld vliegen?
    Oftewel, hoe groot moet mijn tank zijn om 30 minuten rond te kunnen tuffen op half gas?

    GJ
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar valt weinig van te zeggen, jouw half gas is mijn half gas niet.
    Maar om toch "iets" te kunnen zeggen: héél ruw gezegd verbruikt een kleine tweetakt 300~400 gram benzine, per kW per uur.
    Dus stel, dat ding is opgegeven voor 2 kW (bijna 3 pk) dan verbruikt ie vol gas minstens 600 gram benzine per uur, ofwel 0,8 liter
    Half vermogen loopt dat verbruik al gauw op naar 400 gram per kWh, dus als je gas terug neemt tot 1 kW (ongeveer 80% van het toptoerental) dan zul je dus iets meer dan een halve liter per uur verstoken.
    Terug naar kwart vermogen (haartje boven half toptoerental) zit je dan op 0,5 kW, en dus een verbruik in de buurt van 200 gram per uur, (iets meer dan een kwart liter).

    Persoonlijk denk ik dat je met een halve liter al redelijk ver komt, met 3/4 liter zit je geheid goed, daar kun je vol gas denk ik al wel ruim een half uur mee draaien.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga hem voor enkele sleepjes gebruiken en verder om mensen mee te leren vliegen.
    Men zegt 3,7 PK dat is ongeveer 2,5 kilowatt dus halfgas dan 0,5 liter per uur.
    3 a 400cc tankje moet dus meer dan genoeg zijn.
    Ja, ik moet gewicht besparen, ik heb al veel minder vermogen dan electro alleen kan ik op mijn club niet laden, vandaar de benzinetor.

    GJ
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een dom idee wat ik nog nooit ben tegen gekomen.
    Stel je pak 200 cc tank.
    Ipv van een dop aan de voor of achterkant de dop aan de bovenkant.
    Die je makkelijk van buitenaf kan openen.
    Dan kan je snel tanken.

    Het voordeel is dan gewichtsbesparing.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je had het niet over slepen, ik dacht dat het om rondpruttelen ging, maar...

    Linksom of rechtsom, als je met een DLE 30 vliegt en dan meent gewicht te moeten besparen, is de kist al dusdanig groot, dat het werkelijk geen hout uitmaakt of daar een tank van 300 of 400 ml in ligt, en een hele liter ga je ook echt niet merken.
    Zou je dat wél merken, dan ben je het punt van "geschikt voor slepen" allang voorbij.

    Gewoon datgene er in leggen wat er in past...
     
    Huey vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, de kist is van origine een electrokist dus superlicht gebouwd.
    Streefgewicht is 5 a 5,5 kilo incl verstevigingen.
    Elk grammetje telt en ik wil geen onnodige brandstof meeslepen.
    Als trainer of gewoon tufkissie maakt gewicht niks uit maar wel als je iets van de grond wil sleuren.
    Dan is dood gewicht niet gewend.

    En Bertus, dat idee had ik ook al een beetje, grote dop aan de bovenkant en dan bijvullen met een colafles of spuitflesje of zo.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk denk ik dat je je druk maakt om niks... Mijn Big lift is zwaarder met minder vermogen, maar prima geschikt om mee te slepen, en de 200 gram gewichtsverschil waar je het over hebt, maken echt NIKS uit... diegene die DAT "voelt", krijgt van mij een gratis kopje koffie (moet je het wel op de club komen ophalen, dan kost het mij ook niks :D :D :D )
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat maakt de afmeting van de tank nou uit.
    Ik heb in de mijne een tank van een liter. Daar kan ik op een treffen een hele dag mee slepen.
    Hoeveel gewicht denk je te besparen door in plaats van een tank van een liter een tank van 0,4 liter te monteren? Dat zal niet meer zijn dan enkele grammen.
    Als je licht wil blijven kun je een tank ook vullen met 200cc. benzine.....
     
    flymax vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb een DA35 in een 3d kist van 6 kilo.
    mijn timer staat op 8 minuten, komt wel s voor dat ik wat langer boven moet blijven ivm andere mensen.
    ik heb er 500ml in zitten. en ik doe niet rustig met het gas.
    op zijn allerhoogst heb ik een keer 200 ml +/- eruit gevlogen in die +/- 10 minuten...
    meestal heb ik nog 3/4 tank over.

    naderhand zit ik ff brutus zn rekensommetje te volgen, kan kloppen..
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha een leuke discussie.
    Als electro man denk je nu eenmaal heel anders als benzine man.
    Al denk ik dat iedereen gelijk heeft.
    Ik zou persoonlijk geen elektrokist ombouwen tot benzine.
    Als je tot een sleepje of 10 a 15 ga gewoon electro gebruiken.
    Dan thuis de lipos opladen.
    Op is dan gewoon op.
    Tot 4 meter kan je met 6 s prima uit de voeten.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rolleyes:.... Hoewel dat rekensommetje tamelijk nattevingerwerk is (verbruiksgegevens van modelmotoren worden zelden volgens ISO of andere standaarden opgegeven dus ik moet wat extrapoleren van wat ik wél weet), dat soort berekeningen zijn mijn vak... :D
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Met een halve liter doe je ongeveer 3 sleeepjes tot 300 meter met 7kg zwevers.
    Dan heb je nog over in de tank zeg maar een derde. Tot een kwart. Dat is mijn ervaring.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was gisteren op de club en daar was een PAF Trainer aan het vliegen, en een Extra, beide op benzine.
    Wij stonden lekker aan de helling en dan komt er steeds zo'n herriebak over.
    Best irritant dat brommergeluid.
    Dus ik zit nu toch weer meer te denken aan een electroaandrijving want dat brommergeluid bevalt me niet meer.

    En 3 sleepjes tot 300 meter red je ook makkelijk op electro, de grootste zwever op de club is een meter of 5 en de beginhoogte boven het dal is al 150 meter.
    En gewoon rondtuffen zonder sleep lukt ook wel een kwartier, dus met 2 accupakketten kan ik dan een half uur vliegen, is genoeg met zo'n model.

    Alleen moet ik dan weer een andere romp bouwen want deze neus is ingekort voor een zwaardere benzinetor, en geen klepje voor de accu.
    4 takt klinkt aangenamer maar is meer gewicht en minder vermogen...
    Lastig dilemma.



    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of gewoon een goede uitlaat erop.
    is het nog steeds brommer, maar wel een mooi zacht brommertje.
    als je zo'n "can" uitlaat hebt, dat dempt bijna niets..
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    De standaard rook afvoer potjes wiljeniet. Een reso is ook niet stil. En een pitstyle uitlaat ook in dezelfde afvalbak als de vorige 2. Zimmerman maakt de beste uitlaten.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had uitlaten laten maken voor wat 2 takt motoren.
    Enige wat mooi klinkt is een 2 in 1.
    Dat was op een MVVS 152 boxer.
    Zelf ben ik niet zo weg van Zimmerman, ik had ze laten maken bij Pefa.
    En een Roto 85 boxer en Valach B85 klinken mooi zonder uitlaat.
    Maar tja.. alles verkocht..
    Nu kwam ik in mijn speurtocht een NHG GS30 tegen, 30cc 4 takt.
    Is daar iets van bekend?
    Slecht, goed?

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen eigen ervaring, maar wat ik er van lees, geen slechte motoren. Zeg maar, wat ASP is t.o.v. deOS motoren waarvan ze gekloond zijn, zo is NGH een beetje het goedkope, functionele, acceptabele alternatief.
    Wel een pak minder vermogen dan een DLE 30 natuurlijk, maar daardoor ook een stuk zuiniger...
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dle30 is 3,7 pk en de ngh30 viertakt 2,7 pk. Zo heel slecht vind ik dat niet dat verschil.
    Nu met demper levert een DLE iets in. De viertakt blijft gelijk. Ikk heb nog geen negatieve verhalen gehoord van de ngh.
    Ik zou zeggen Google is je raadgever.
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb een NGH GF38 op mijn PiperCub en die loopt prima. Heerlijk zuinig ook.vlieg makkelijk 15min op een tankje van 300cc
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan is dat een alternatief.
    Hij is wat zwaarder dan een DLE maar ik denk dat daar nog wel wat extra gewicht bijkomt door extra dempers.
    En met een 4 takt kan je altijd een wat grotere prop rondslingeren dan een 2 takt, de koppelcurve ligt beter.
    Dus PK's zeggen ook niet alles.
    Dus dan wordt het een 30 of 38, even kijken wat de maten zijn.
    @toostbeek, heb jij de cilinder op zijn kant , staand of hangend?

    GJ
     

Deel Deze Pagina