Wat is ongeveer het verbruik van een DLE30?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door GJVO, 6 sep 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Voor een laag aantal sleepjes is elektro inderdaad veel handiger.
    Als zweefvliegpiloot vond ik die knetterende benzine motoren ook irritant.
    Ik heb met een redelijk zware 4 meter plus zwever achter een grote graupner kadet op 6 s gehangen.
    Dat ging prima.
    Het slepen met zo'n ligt gebouwde sleepkist is echt een genot.
    Het er achter hangen trouwens ook.
    Het leuke is ook dat je kleine zwevers ook nog makkelijk kan slepen.
    Dus je bent veel zijdig.
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb hem hangend. Verder denk ik dat het gewicht nog wel eens mee kon vallen. Het is een erg compacte motor.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een van de dingen die men vaak vergeet, is dat een tweetakt op papier vaak lichter lijkt als een viertakt.... zonder uitlaat...
    Maar een tweetakt heeft vaak een toch wel tamelijk grote uitlaat nodig, viertakten kunnen meestal veel eenvoudiger binnen de geluidsnormen blijven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik woon in Duitsland, heb niets met geluidsnormen, het moet gewoon aangenaam klinken in mijn oren.
    En een 4takt klint gewoon lekkerder in een model.
    In een motorfiets prefereer ik weer een tweetakt, lekker janken en het ruikt zo lekker.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Viertakt is behoorlijk massawinst op de uitlaat. Met Brutus eens!
    Een van de wik en weeg factoren voor mijn CMPro P40...

    Een Airworld Moki heb ik liggen... mooie lichte motor... maar de 4 kamer demper en loodgieterswerk
    er tussen.. tikt weer door in massa...Maar een gemuffelde Moki 20cc klinkt prachtig.
    Heb ik ooit eens op een FlyIn van ons horen lopen. Meen een Chipmunk... Muziek!
    En muis en muis stil... wonderlijk!

    En vraag ik mij ook af... gaat dat pijp-ding op den duur niet vol bakken met vet en kool.
    Aluminium Herzog demper (wordt niet meer gemaakt)... dompelen in soda of ovenreiniger?

    Een benzine Saito 30cc lijkt dan zwaar... maar die uitlaat is nihil in het bouwgeheel.
    Recht toe en rechtaan inbouw... dat is bij de Moki wel anders...
    De motor-mount gaat ook nog meetellen in de massa...de montagevleugels weerszijden acht ik zwak
    bij deze motor... moet er niet aan denken het carter te splijten... (P40 nose overs)

    Wat ik nu wel uitspaar is de aanschaf van een nieuwe Saito (per jaar weer duurder)...
    alles voor de 2-takt had ik jaren terug voor lieve prijsjes bijeen gespaard...

    Beetje Star Trek Fasor is het wel...

    IMG_7928.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Net even gewogen dezdz90rvj met uitlaat (zelfbouw) 2695 gram. Dat is een tweetakt motor benzine.
    Mijn roto 85fs met een klein dempertje (ook zelfbouw) is 2960gram. Dit is een viertakt motor
    Dus de bewering dat een viertakt motor uiteindelijk lichter is, klopt niet.
    Enigste waar je het verschil gaat trekken is de brandstof die je mee neemt. De zdz heeft voor 20 minuten vliegen met een 750cc genoeg. De roto 85 fs heeft daarmee een 350cc nodig. In beide gevallen veel vol gas .
    En dan praat je over maar een 100 gram wat de roto combi lichter zal zijn. Echter nu komt de gein de zdz trekt statisch een 23kg met een 27x10 mezjlick. De roto komt net aan 12kg met een 24x12 Fiala prop.

    Keuzes, keuzes keuzes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was de bewering ook niet... de bewering was, dat het wel meevalt met het gewichtsverschil...
    Ik vind 10% gewichtsverschil niet zo heel erg veel, en vermoedelijk alweer volledig gecompenseerd door de kleinere tank, mogelijk gemaakt door het lagere verbruik (want: lagere vermogen) van die viertakt.

    Nou weet ik niet of in jouw voorbeeld beide motoren boxers zijn, of dat je een eencylinder met een boxer vergelijkt, want dat maakt natuurlijk ook fors verschil, maar ik neem aan dat beide motoren boxers zijn.

    Punt in kwestie is, dat het gerust wel meevalt met dat gewichtsverschil, zeker bij de kleinere motoren. Per PK zijn ze vaak zwaarder, maar daar staat ook vaak weer tegenover dat een tweetakt zijn opgegeven vermogen pas haalt bij toerentallen die buiten de practische range liggen...
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht zit het toch gelijk... is er een inbouwvoordeel.
    Een Saito 30B inclusief alles... ook de koelende motorsteun zit het op 1.435 gram

    De Moki in vol ornaat als boven op de foto zit op 1.050 gram
    De Herzog demper zit op 200 gram (geen reso) en
    de ontsekingsmodulle 109 gram
    Verbindingspijp dan nog niet meegerekend... en ook nog
    niet mijn zelfbouw motorophanging... die ik nog uit de duim moet zuigen... verbouwing ervoor aan de romp.

    De Saito zou de kortste klap zijn... maar de uitdaging zit in de Moki! Het verzinnen het leukste deel van het bouwtraject...
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Saito's zijn best wel zwaar en ik hoor gemengde verhalen over de kwaliteit.
    Fijne van de NGH is ook de prijs, rond de 300 Euro, en hij is op papier lichter dan de Saito.
    Een tweetakt komt er bij mij in ieder geval niet in, ik heb me daar boven die heuvel redelijk staan ergeren aan het geluid.

    GJ
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wordt NGH nog gemaakt? Of is dat ook al opgeheven?
    Zoveel verdampt op het moment in het niets...
    Werd het niet gemaakt door de fabriek van ASP? Dan is het over en uit.
    Pfieuwwww... de 30cc staat bij HK voor zowat 309 Euro-bucks...
    "Gasgloedmotoren" bijzondere vertaling...
    https://hobbyking.com/nl_nl/gf30-engine.html
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan ze via via direct uit China kopen, dan zijn ze rond de 275 dollar.
    Met de huidige Trump wisselkoers is dat 225 Euro.
    Hij moet dan alleen nog hier naartoe met een prijsje erop van 150 Euro, dan betaald je in Duitsland geen invoerrechten en inklaring.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mijn weten is NGH een aparte
    fabriiek, geen Sanye label. Die worden nog gewoon gemaakt en er wordt ook doorontwikkeld. Ze hebben sinds vrij recent ook een in line tweecylinder 60 cc viertakt...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Beide Motoren draaien max 6000 rpm en gezien het vermogen wat de motoren doen, wint de tweetakt met twee vingers in de neus.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Saito benzine motoren zijn ronduit bagger.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dan heeft die meneer zijn uitlaat niet op orde.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bagger? Kan maar zo... waar zit het em dan in... geen kogelgelagerd big end? Of branden de kleppen te snel in?
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Met methanol komt er overal olie door de 20 procent aandeel. Met benzine verbruik je minder en komt er minder olie in de motor, dit vind het bigend niet zo lekker. Je moet ze 1 op 10 smeren wil het goed gaan. In mijn opinie is je constructie niet goed.. De gangbare merken doen 1 op 40 tot 1 op 50 door betere constructies.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan ben je alles bij elkaar al snel 500 euro kwijt.
    Een turnigy motor kost nog geen 50 euro.
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...274&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products
    Linkje even als voorbeeld.
    Een regelaar 80.
    Dan kan je nog voor 370 euro lipo's kopen.
    Dan kan een jaar of 7 vooruit.
    Ik heb bewezen dat je goedkoop goed electro kan slepen.
    De enige storing die ik gehad heb is een verkeerde regelaar geweest.
    Met de bovenstaande motor kan je makkelijk aardig zwevers slepen.
    Vergelijkbaar met een 35 cc benzine motor.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Bertus
    De romp is omgebouwd naar brandstof, was origineel electro.
    En ik kan niet laden op de club, plus dat ik veel minuten wil kunnen vliegen.
    Voorkeur heeft elecrtro maar dat gaat echt niet, dat heb ik al bekeken.

    In Duitsland zijn ze wat slimmer dan in Nederland.
    Tot 150 Euro kan je gewoon zonder kosten invoeren want al het werk, uitzoeken, berekenen en vorderen kost te veel bij bedragen onder 150 Euro.
    In Nederland pakt PostNL meteen 15 euro, een pakketje van 25 euro moet je dan minimaal nog eens 20 euro extra betalen.
    Hier niet.
    Verzenden uit China wordt gesponsort door de Chinese regering, dus kan redelijk goedkoop.
    Met wat geluk heb ik de motor hier voor ruim onder 300 Euro.

    En ja.. jouw electro Piper was gelijk aan een 80cc brandstofkist.
    Gerben zijn Rascal zat ruim aan een 100 a 150cc brandstofmodel.
    Maar dat gaat nou eenmaal niet.


    GJ
     

Deel Deze Pagina