Wat is ongeveer het verbruik van een DLE30?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door GJVO, 6 sep 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zat tweetakten gezien waarbij het opgegeven piekvermogen pas bovende redline ontwikkeld werd, dus dat zegt op zich weinig, maar sowiso zelfs zonder dat, levert een 90 cc tweetakt natuurlijk altijd een bult meer dan een 85 cc viertakt (uitgaande van vergelijkbare "state of tune"), dus dat is niet zo heel erg verbazend...
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kosten baten elektro vs brandstof... is eigenlijk al een achterhaald gegeven.
    Elke mix is mogelijk. Beiden zijn ultra-leut.
    Wel is het zo dat ik minder sjor met de brandstofkist en toebehoren...
    Maar dat is niet eens de overweging...
    Gepiel met brandstofmotoren is wel verschrikkelijk leuk...
    zeker als het onder een klep zit, en op 4 wielen staat... wordt ik extreem gelukkig...

    Gerben en zijn elektro Rascal... relativeert alles... ook hoe hij er mee vliegt :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uitlaat was een Zimmermann en redelijk stil.
    Maar als je lekker rustig aan de helling staat en het zo stil is dat je beneden op ruim 250 meter afstand een auto over het grindpad hoort rijden en dan ineens zo'n knetterding over je heen gaat vliegen, dat is vreselijk irritant.
    Sowiezo vind ik tweetakt benzinemotoren niet mooi klinken in vliegtuigen.
    Dan hoor ik liever een nitro.
    Op sleepmeetings ook, het is nooit eens echt stil, zoals op electrosleepmeetings.
    4 takt klinkt wat fijner en ik moet helaas wel brandstof als ik een dagje wil kunnen vliegen op de club.
    Iemand neemt dan binnenkort ook 5 liter methanol brandstof voor me mee.
    Electro is voor grotere modellen geen optie, dan trek ik mijn auto-accu leeg bij laden.

    Ik heb inmiddels al de NGH fabriek gemaild, eens kijken hoe goedkoop het kan.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je wilt gaan slepen op methanol ben je daar denk ik vrij rap doorheen.... :D
    Qua grote benzine viertakten zijn er gelukkig nog aardig wat alternatieven, meer dan voor Metanol...
    Zo uit mijn hoofd zijn er minstens 5 "grote merken" die leuke viertakt motoren maken, varierend van heel goedkoop en functioneel simpel tot heel erg duur en "mooier dan mooi".
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan.
    Ik vergat even dat je romp is ingekort.
    Welke kist is het trouwens?

    Verder bedoelde ik dat je veel accu's koop zodat je thuis alles op kan laden.
    En nu zoek je toch ook naar een motor van rond de 35 cc?
    Maar een mooie 4takt lijkt me dan ook een mooi alternatief.
    Al blijf ik het een herrie vinden.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Neem ik ga niet slepen op methanol, dat is om gewoon rond te vliegen.
    En ja, ik heb zelf hele mooie viertakten gehad.
    Ik was dealer van Rotomotor en had wat tweetaken van Roto en ook de FS85 boxer.
    Daarnaast had ik ook een Valach B2 85cc boxer en ik heb nog (dat is mijn pensioen) een Valach 420 ster nieuw in doos liggen, goedkoop gekocht bij Toni Clark, die had geinvesteerd in Valach en was ze toen aan het promoten.
    Nu zijn ze al in prijs verdubbeld.

    Bertus
    Het is de Calmatow, maar aangepast.
    Veel accu's kopen, ja, dat had vroeger gekund, nu heb ik een lage uitkering.
    150 Euro per pakket, minimaal 6 pakketten...
    Gaat het niet worden.

    Net even met de dame van NGH zitten skypen.
    1 motor verkopen ze niet, ik moet er dan 2 nemen.
    De 30 en 38cc zijn vrijwel gelijk in prijs, sterker nog, de 38cc is de goedkoopste van de 2.
    Maar ik mag ook een 2 takt benzine erbij nemen en die prijzen zijn echt laag.
    De GT9 en GT17 kosten omgerekend 82 Euro.
    De GT35 150 euro.
    De GF 30 is 240 euro en de GF38 225 Euro.

    Verzenden van 2 viertakten is 50 euro.

    Alleen willen ze geen fake factuur maken.
    Dus ik moet het even anders gaan spelen.
    Helaas zit het ook niet vlakbij Hongkong anders kon ik wel iemand optrommelen die ze op kan halen en dan hier naartoe kan sturen.

    Het wordt in ieder geval wel een GF30 of 38.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Persoonlijk wint een brandstof sleper altijd, vooral met veelvuldig en vaak slepen op een dag met zwevers tussen de 10 en 25 kg.
    1x achter een electro sleper gehangen, die begon gelijk met, niet te hoog dat kost mij teveel stroom. Daar was ik direct klaar mee.
    De treffens die ik zie, zie je geen een electro slepers
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Scherpe prijzen GJ!
    Betreft de Saito 72 vol syntheet brandstofen geen castor.

    Die Saito doet op een Calmato wonderlijke dingen. Vertical unlimited in een krul... allemaal mogelijk...
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan wil ook niet die categorie slepen.
    En helaas zijn de meetings daar niet op ingericht.
    Echt een tunnelvisie.
    Er mogen maar max 2 slepers slepen bij bijvoorbeeld biggs.
    Dat is ook helemaal niet erg.
    Als je dan bijvoorbeeld 5 elektro slepers laat rouleren kan het ineens wel.
    Dat willen ze helaas niet.

    De hoogte ja dat is enerzijds juist het spel.
    Anderzijds leren zweven.
    Ik heb beide gedaan.
    Als ik achter een sleper hing en ik voelde thermiek gooide ik hem los.
    Al was het maar op 150 meter.
    Dat is nu juist de lol.
    Je moet anders gaan denken met elektrisch slepen.
    Dat heb je met een elektrische auto ook.
    Het is een andere tak van sport die veel uitdagingen heeft.
    Ik kon alles slepen wat een 75 cc kon slepen.
    En kreeg mijn lipo's nooit leeg omdat ik met 4 laders lade.
    Maar je moest wel na 3 sleepjes even wisselen.
    Koste 4 min.
    Grootse wat ik van de grond kreeg was 10 meter.
    Maar het kleinste was 70 cm.
    Je bereik is dus veel groter.
    Maar goed nu weer verder naar de benzine afdeling.
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Serge maar de Rascal van Gerben doet echt niet onder voor een dikke brandstofsleper.
    Hij sleurde een grote zware kunstvluchtsleper van Nico Quint gewoon van de grond.
    Sleepvermogen zat rond een 150cc sleper.
    Denk dat ie met gemak een normale 1:2 zwever de lucht in kan krijgen en dat meerdere keren op 1 accu.
    Kunstvluchtzwevers moeten wat sneller gesleept worden en dat kost energie.
    Maar het slepen wat ik ga doen is alleen voor clubzwevers en af en toe een gast.
    Dat zal hooguit een 4 meter ASW zijn, dat krijg je ook met een 10-15cc viertakt methanol makkelijk omhoog.
    Hebben we in het verleden ook regelmatig gedaan.
    Ik heb om rond te tuffen een WOT trainer gekocht, daar komt ook een sleepkoppeling op, aangedreven door een Saito 72.
    Dan kan ik de buurman leren vliegen en kan Wil daar ook mee lessen (zijn draadje is helaas door druk van de club gesloten).
    Ik heb 2 WOT's besteld, 135 Euro per stuk, gratis verzendkosten.
    Vrijdag komen ze binnen, zaterdag vliegen...
    1 gaat naar Wil.
    We hebben halverwege, bij W&W afgesproken want ik moet een startvinger, gloeiplugstekker, accu en wat grotere wielen hebben.
    En een passend landinggestel voor de Calmatow.
    Dat ligt 100% zeker bij W&W op voorraad.


    GJ
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het puur om de deal gaat (dat jij per se twee motoren moet afnemen) dan wil ik gerust een NGH9 hebben, MITS laatste versie (de PRO) want ik ben wel nieuwsgierig naar die apparaten en ze kunnen met mijn mix overweg.
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zoveel goedkoper zijn ze niet,
    De winst zit hem in het ontduiken van de invoer rechten.

    Het netto prijsverschil bij eigen import volgens de spelregels van een 9 en 38cc, is netto zo'n 25 euri goedkoper.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een GF30 is 240 euro, hier 399
    Dan zou ik officieel 159 euro speling hebben, als we het dan hebben over BTW, dat is 16%
    Dat is 38,40
    Dus komt ie officieel ingevoerd op 278,40
    Ze rekenen hier geen inklaringskosten, dat is iets nederlands.
    Dus 120 Euro goedkoper dan wat ie hier kost, vind ik wel de moeite waard.

    Ik zal eens vragen wat de GT9 voor type is.

    GJ
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    399 is de adviesprijs.
    In nl is het dingetje voor 349 euri te leveren.

    In de aanschafprijs neem ik 25 euri transportkosten mee, je moet 2 motoren laten komen, dus de helft van 50.

    Met legale import naar NL koste het 330.27 euri.
    Het zelfde laten leveren naar Duitsland, vanaf fabriek kost 321.23 euri.

    Ik weet niet wie de transporteur is, inklaringskosten zijn variabel.
    Leverancier moet gewoon ff de douane formaliteiten in een hersluitbare douane envelop op de doos plakken,

    Wow 3 tientjes winst als je gesnaaid wordt bij de import.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vertel jij me maar waar ie voor 349 staat, laatste model incl uitlaat.
    Hij is 399.
    Die bij bigplanes is een oud model.
    Ik zie ze ook voor 449.
    Als ik 25 euro verzendkosten reken komt ie op 303 euro, dan is ie officieel ingevoed in Duitsland.
    Je betaalt hier geen inklaringskosten.
    En ik heb vanmiddag een factuur ontvangen, 2 GF30 komen op 560 dollar, verzendkosten 27 dollar.
    Totaal dus 587 dollar, is 496 euro.
    Als ik hem dan officieel invoer en btw betaal zit ik op 287 euro per motor, dan staat ie bij mij voor de huisdeur.
    Maar wat ik gehoord heb worden hier in Duitsland de verzendkosten ook niet meeberekend bij invoer dus is ie nog wat goedkoper.
    En even nog voor jouw info, de btw in Duitsland is door corona verlaagd naar 16%.
    Ik reken dus 16%.
    Jouw berekening klopt van geen kanten.

    GJ
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oops dat heb ik niet gezien, oud model.
    Dat van die verlaagde btw weet ik.

    Laat ik voor de zekerheid even het appje van Zoll aanzwengelen.

    Ja als ze er een notebook of zo van maken.
    Het is 301 euri per motor.
    Laat er een cadeautje van maken, scheelt 20 euri per motor.
    klein zoll 2020-09-10.jpg
     
  17. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Heb je de GF30 ondertussen al ontvangen? Hoe bevalt deze? Ik ben zelf op zoek naar een 30cc en liefst een viertakt maar de hoge prijzen van andere merken voor een viertakt hielden me tegen tot nu toe.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina