Prestige 2PK

Discussie in 'F5J' gestart door PascalvO, 24 jul 2020.

  1. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Er werd gevraagd of er geen draadje gestart kon worden voor de Prestige 2PK van Samba. Aangezien hier zometeen een aantal modellen van rond vliegen in de Benelux lijkt me dat een goed plan om onze ervaringen te delen.

    Samba heeft zelf al veel informatie gedeeld op hun website. Waarbij Philip Kolb ook een behoorlijk stuk achtergrond informatie over het ontwerp heeft geschreven. Interessant om een keer door te nemen:
    http://f3j.com/prestige.htm

    Zelf heb ik er nog niet zoveel mee kunnen vliegen als dat ik graag zou willen. Tot nu toe maakt het model een heel uitgebalanceerde indruk.

    Over de vol kern bouwwijze ben Ik heel enthousiast Ik ben blij dat ze bij Samba uiteindelijk toch voor deze bouwwijze gekozen hebben. Op de trainingsdag had ik een mid air bij de landing. Het model maakte een buiteling. Geen noemenswaardige schade aan de vleugel. Mijn ervaring leert dat je met een holle vleugel in lichte bouwwijze dan wel wat meer schade hebt.

    [​IMG]
     
    Lyckele, tunderman, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Ik vlieg inmiddels enige weken met een 1250 grams uitvoering. De eerste indruk is goed.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En wat maakt hem nu wat vliegen betreft anders dan "de rest" ? ;)
     
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Persoonlijk denk ik weinig. Kisten moeten je liggen of je moet veel tijd hebben om ze eigen te maken.

    Ik denk dat je de huidige top F5J kisten moet beoordelen op het contact met de leverancier, afspraken nakomen, beschikbaarheid van reserveonderdelen en bereikbaarheid. Goed vliegen doen ze allemaal.
     
    gertjan siemons, jowa, bgo en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Naar aanleiding van een opmerking over de pennen deze post.

    Wanneer je een F5J windy uitvoering wilt kun je de F3J Limit vleugel nemen. Het vlieggewicht ligt dan rond de 1700 gram.

    De optie om ook een ballastkamer in de vleugel te plaatsen raad ik aan. Handig voor F5J en GPS. Niet te gebruiken voor F3J.

    De pennen bij deze vleugel zijn een keer zo zwaar. 24 gram in plaats van 12 gram.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Plaatjes van de Samba cup.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Justus vindt dit leuk.
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Duurde even voordat het kwartje viel, maar je staat op de deelnemerslijst :bier:

    Succes en veel plezier!

    wauw 140 deelnemers.

    Johnny
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En dan de 11e plaats halen. Mooie prestatie Peter!
     
  9. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Inderdaad! Maar on topic, heeft Peter nog met de Prestige gevlogen in de fly off? :) De voorrondes heeft hij met de Perfection gevlogen begreep ik.
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Had een 2PK van 1250 gram mee, daarvoor waaide te veel. Heb daarom in de voorronden de Perfection op 1900 en 2300 gram gevolgen. In de FO een Perfection van 1600 gram. Hoop snel enkele zwaardere versie klaar te hebben.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik dacht dat er bij de prestige sprake was van een volledig nieuw vleugelprofiel.. met een betere doorsteek door de wind, beter glijgetal..

    Nu heb ik dat wat "getest" door samen te vliegen met een prestige, zelf vlieg ik met een Explorer.

    En ik had idd wel de indruk dat hij inderdaad meer afstand kon afleggen met hetzelfde hoogteverlies.

    Het was maar een eenvoudige test hoor :)
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Samen vliegen met verschillende modellen kan een goede indruk geven. Je weet alleen of je alles uit het model haalt. Misschien vliegt de explorer met het zwaartepunt 1 mm naar achter weer beter, of met meer of minder flaps.

    Nu lijkt de Prestige beter, dan is het aan je om de Explorer te verbeteren. En zo om en om, worden jullie beiden beter van. Succes met samen oefenen,

    Het profiel van de Prestige is idd nieuw ontwikkeld. T.o.v. een Perfection kan die een stuk lichter vliegen bij dezelfde wind.
     
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Weer een mooi weekend voor de Prestige 2PK, winst tijdens de eerste NK wedstrijd, het Tsjechisch kampioenschap, een volledig podium tijdens het Noors F3J kampioenschap en de winst in de Eurotour F5J in Vipava (Sloveniƫ).
     
    Superior en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Is er ergens een uitslaglijst te vinden?
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Komt in de loop van deze ochtend
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Mijn persoonlijke instellingen van de light 2PK gemeten met GliderThrow.

    Andere instellingen vind je op www.f3j.com. Het blijft natuurlijk allemaal vrij persoonlijk.

    Zwaartepunt 110 mm.

    Neutraal hoogteroer : 23.5 mm gemeten aan de achterzijde van het stabilo en de bovenkant van de romp.

    Richting : 35-45 mm. 35 procent expo.

    UP : 5.6 graden, down 7.4 graden. 50 procent expo.

    Rol : 15 graden plus, 7 graden min. 50 procent expo.

    Butterfly : flaps 53 graden min. Rolroeren plus 1.5 graad. Down meemixen 5 graden.

    Mix rol/flaps : alleen plus 3 graden. Uitzetten zodra je butterfly trekt.

    Thermiek : flaps min 3.3 graden, rol min 1,5 graad.

    Speed : flaps plus 2 graden, rolroeren aansluiten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Nu een paar keer de Xpower 2919/10 getest voor een standaard 2PK. Een GM 10 keer 6 als prop.

    Voldoet prima, netjes voor een motor van 60 euro. Tot 1500 gram een aanrader.

    F829B110-DDE4-4E68-B969-227151FC4CDC.jpeg
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zierikzee
    Die GM prop sluit perfect aan. Neem aan dat het die speciale set voor de prestige is??
    Gisteren middag ook nog gevlogen. Was super lekker weer. Hier nog een paar logjes. Was af en toe lastig om wat lift te vinden.

    Log2.jpg Log1.jpg
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Het is idd de speciale set van GM voor de Prestige. Beter wordt het niet.

    Lastig is toch leuk ??
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Nu ook in een V-staart versie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn en Superior vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina