Er werd gevraagd of er geen draadje gestart kon worden voor de Prestige 2PK van Samba. Aangezien hier zometeen een aantal modellen van rond vliegen in de Benelux lijkt me dat een goed plan om onze ervaringen te delen. Samba heeft zelf al veel informatie gedeeld op hun website. Waarbij Philip Kolb ook een behoorlijk stuk achtergrond informatie over het ontwerp heeft geschreven. Interessant om een keer door te nemen: http://f3j.com/prestige.htm Zelf heb ik er nog niet zoveel mee kunnen vliegen als dat ik graag zou willen. Tot nu toe maakt het model een heel uitgebalanceerde indruk. Over de vol kern bouwwijze ben Ik heel enthousiast Ik ben blij dat ze bij Samba uiteindelijk toch voor deze bouwwijze gekozen hebben. Op de trainingsdag had ik een mid air bij de landing. Het model maakte een buiteling. Geen noemenswaardige schade aan de vleugel. Mijn ervaring leert dat je met een holle vleugel in lichte bouwwijze dan wel wat meer schade hebt.
Persoonlijk denk ik weinig. Kisten moeten je liggen of je moet veel tijd hebben om ze eigen te maken. Ik denk dat je de huidige top F5J kisten moet beoordelen op het contact met de leverancier, afspraken nakomen, beschikbaarheid van reserveonderdelen en bereikbaarheid. Goed vliegen doen ze allemaal.
Naar aanleiding van een opmerking over de pennen deze post. Wanneer je een F5J windy uitvoering wilt kun je de F3J Limit vleugel nemen. Het vlieggewicht ligt dan rond de 1700 gram. De optie om ook een ballastkamer in de vleugel te plaatsen raad ik aan. Handig voor F5J en GPS. Niet te gebruiken voor F3J. De pennen bij deze vleugel zijn een keer zo zwaar. 24 gram in plaats van 12 gram.
Duurde even voordat het kwartje viel, maar je staat op de deelnemerslijst Succes en veel plezier! wauw 140 deelnemers. Johnny
Inderdaad! Maar on topic, heeft Peter nog met de Prestige gevlogen in de fly off? De voorrondes heeft hij met de Perfection gevlogen begreep ik.
Had een 2PK van 1250 gram mee, daarvoor waaide te veel. Heb daarom in de voorronden de Perfection op 1900 en 2300 gram gevolgen. In de FO een Perfection van 1600 gram. Hoop snel enkele zwaardere versie klaar te hebben.
Ik dacht dat er bij de prestige sprake was van een volledig nieuw vleugelprofiel.. met een betere doorsteek door de wind, beter glijgetal.. Nu heb ik dat wat "getest" door samen te vliegen met een prestige, zelf vlieg ik met een Explorer. En ik had idd wel de indruk dat hij inderdaad meer afstand kon afleggen met hetzelfde hoogteverlies. Het was maar een eenvoudige test hoor
Samen vliegen met verschillende modellen kan een goede indruk geven. Je weet alleen of je alles uit het model haalt. Misschien vliegt de explorer met het zwaartepunt 1 mm naar achter weer beter, of met meer of minder flaps. Nu lijkt de Prestige beter, dan is het aan je om de Explorer te verbeteren. En zo om en om, worden jullie beiden beter van. Succes met samen oefenen, Het profiel van de Prestige is idd nieuw ontwikkeld. T.o.v. een Perfection kan die een stuk lichter vliegen bij dezelfde wind.
Weer een mooi weekend voor de Prestige 2PK, winst tijdens de eerste NK wedstrijd, het Tsjechisch kampioenschap, een volledig podium tijdens het Noors F3J kampioenschap en de winst in de Eurotour F5J in Vipava (Sloveniƫ).
Mijn persoonlijke instellingen van de light 2PK gemeten met GliderThrow. Andere instellingen vind je op www.f3j.com. Het blijft natuurlijk allemaal vrij persoonlijk. Zwaartepunt 110 mm. Neutraal hoogteroer : 23.5 mm gemeten aan de achterzijde van het stabilo en de bovenkant van de romp. Richting : 35-45 mm. 35 procent expo. UP : 5.6 graden, down 7.4 graden. 50 procent expo. Rol : 15 graden plus, 7 graden min. 50 procent expo. Butterfly : flaps 53 graden min. Rolroeren plus 1.5 graad. Down meemixen 5 graden. Mix rol/flaps : alleen plus 3 graden. Uitzetten zodra je butterfly trekt. Thermiek : flaps min 3.3 graden, rol min 1,5 graad. Speed : flaps plus 2 graden, rolroeren aansluiten.
Nu een paar keer de Xpower 2919/10 getest voor een standaard 2PK. Een GM 10 keer 6 als prop. Voldoet prima, netjes voor een motor van 60 euro. Tot 1500 gram een aanrader.
Die GM prop sluit perfect aan. Neem aan dat het die speciale set voor de prestige is?? Gisteren middag ook nog gevlogen. Was super lekker weer. Hier nog een paar logjes. Was af en toe lastig om wat lift te vinden.