Tower Hobbies Kaos 60 GP/EP ARF vreemde restauratie van een NIB...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 5 jul 2020.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Zulke uitspraken hoor je alleen in Drente :hammer:

    Jouw berichten zijn een genot om te lezen :D:D
    Ik word er telkens weer vrolijk van
    :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan ken je deze nog niet?
    Bij een zachte band doe je wind in de band!
    Hagenaar in Drenthe.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je bent niet de enige die er vrolijk van word. Hij formuleert het allemaal leuk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb familie en kennissen in groningen en Drente wonen dus ik ken de taal wel redelijk :D
    Odoorn (klijndijk) ben ik zelfs al diverse malen geweest

    Gronings is ook zo’n prachtig dialect
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kan dat inlopen niet met de uiteindelijke demper en opstelling? Wat gebeurt er dan?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beter is in te lopen op standaard belasting. Ieder geval bij een OS... Nikkel gecoat.
    ABC dus chroom gecoate cilinder zou het wel kunnen.
    Maar dan moet je de afstelling al exact weten. Of exact kunnen berekenen...
    en daar wordt het listig.

    De motor moet wel goed op bedrijfstemperatuur komen, zo snel mogelijk.
    Daarbij af en toe extra rijk spoelend met extra brandstof.
    Dan motor uit en koelen, en weer opstarten. Pieken met rijk en armere toevoer brandstof...
    maar nimmer schraal. De witte rook uit de uitlaat is een indicatie.
    En het geluid... zeer rijk heeft een viertaktend geknor... soms lastig te horen...
    Beste is een ingelopen ABC tegen dat viertaktende aan... af te stellen.

    Vind het altijd lastig. De oudere OSjes reageren mooi op de instellingen.
    Goede carburateurs. De nieuwe AX... in deze de 46 AXII vind ik dan weer gevoelloos.
    Zet je op die motor de voorgaande carburateur. Reageert het prachtig op alle instellingen.
    En dus zit op mijn AXII de carburateur voorgaande serie.
    Andere motoren vraag je je af... waar ben ik mee bezig... hoor je bijna geen verschil.
    Anders dat ie inkakt. Magnum net zo... heeft denk ik met de naald in de venturi van doen.
    Geen carburateur het zelfde. En sommige carbs zijn bedoeld voor Castorolie...
    Dat verneveld op de naald anders dan synthetische olie... ook dat nog!

    Irvine schrijft wat anders dan wat Magnum beschrijft. Beide ABC motoren. Bussen verschillen eigenlijk niet in bouwwijze.
    ABC: Aluminium piston - Brass bushing - Chrome coated liner.

    OS werkt sinds ein jaren 80 met ABN... een spraakverwarring...
    Aluminium piston - Bass bushing - Nicklel coated liner... Ze noemen het Bimetallic liner...
    Vlees nog vis!

    Wat is er zo mooi aan chroom? Is elestisch door de open structuur van de elektrolitische neerslag. Verder slijtvast. Nikkel heeft die eigenschap niet en gaat op den duur breken, scheuren en door de thermische werking loslaten...
    Is eigenlijk een inferieur materiaal voor een motor.
    Waarom wordt het dan gebruikt? Levensduur.. motor mag het niet 30 jaar volhouden...
    Wel... zoals we weten... houdt een Japanse kerncentrale het ook niet 30 jaar vol...
    ABN noemen we dat!

    Irvine piekt ze kort afwisselend rijker armer... ik denk dat Engelsen goed weten wat ze doen.

    Dan afkoelen en weer opstarten... hele tank lang...250cc. Daarna verder inlopen met het vliegen.

    De magnum moest eerst op 1x volle tank op stationair worden gezet.
    Daarna pas pieken. Met stationair komt de motor niet op bedrijfstemperatuur..
    en zou de motor te veel inslijten omdat het metaal niet volledig kan uitzeten.
    Bij hitte zet metaal uit. En bij die hitte moet je je passing zien te optimaliseren...
    Wordt verondersteld.


    Als je met tuned pipe gaat inlopen dan mag de zaak niet te heet worden. Een deel van de
    gassen wordt terug gereflecteerd in de verbrandingskamer. Een deel is daarvan verbrand,
    een deel ook niet en geeft een beetje een turbolader effect.
    Maar omdat je de balans nog niet weet, kan dat ook misgaan.

    Om te weten wat er in een motor aan waarden steekt, bij een bepaalde prop,
    moet je eerst eerst piek zonder uitlaatrestrictie weten. Dat voor een vergelijk op later tijdstip.
    Als de motor goed ingelopen is, krijg je ook de juiste waarden van die maximum toeren.
    Deze grap kan ook alleen bij tweetakt.

    Je ziet het wel eens op MP... 'resopijp voor 4-takt'.
    Dat bestaat niet. Restrictie van uitlaatgas moet je zien te voorkomen.

    Op straffe van verbrande klep en erger... beschadigde zuiger...
    Knijp de uitlaat van een moderne 4-taktmotor af en de zaak ontregelt...
    motormanagement grijpt in. Niet doen.

    De uitlaat moet trek genereren, uitlaatgassen snel mogelijk koelen...
    zo goed als weerstandsvrij zijn... Koelen doet geluid remmen...
    atomen rammelen minder snel bij afkoelen


    Met reso inlopen... Wel dat is aldus beter achteraf... om je metingen zuiver te houden.
    Dan heb je alle controle over het proces. Het wordt ook aangeraden.
    Je hebt dan ook zicht op de max prestatie van de ingelopen motor.

    Daarna ga je de balans in het systeem bepalen. Dat evenwicht waarin de motor in resonantie staat.
    Daarbij moet de uitlaat ook op bedrijfstemperatuur staan... heeft weer met de gassneheid van doen.
    De pijp is heet als je je rondjes trekt...
    Je stemt ook af op je propeller. Een andere prop moet je weer opnieuw afstemmen van voren af aan.
    Te maken met het koppel dat de prop vraagt...

    Zou je een bus wisselen op een afgestemd systeem, dan kan je het er op wagen.
    Bij de OS 46 AXen doe ik het wel... om de zoveel tijd pealt een bus en komt de klaarliggende
    motor op de bok... de ander fix ik dan weer. Doe ik de inloop zoals OS dat stelt. En daarna
    direct de lucht in zonder fratsen... brave baantjes... en na een tankje of twee kan je wat meer
    naar drukdoenerij.

    Die 46 AX motoren staan overigens niet op maximum prestatie. Toen ik e bocht en Hatori pijp
    kocht, zei Dennis van HobbyIn mij... staat eigenlijk al behoorlijk goed. Niet inkorten.
    Met het systeem zit ik mooi binnen de maxiimum norm van het veld. Half-gas is het stil.

    Laat ze niet boven 11,6K komen. Overbelasting op de loer, overtoeren.
    Bus is per seconde aan gort. 11 x 7 op +13,5k op een Macs demper... geloof dat het even kort 14k was...
    Daarna compressie verwoest... niet te best... en niet de bedoeling.
    Full peal! Zo erg had ik het nimmer gezien... dus maar weer verder met nieuwe bus er in.
    En vooral niet door... gaan de lagers ook naar de pietermannen...
    Ach ja...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de uitleg. Zit een hele wereld achter waar ik geen weet van heb :)
    Ik ben benieuwd naar de maiden!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Het mirakel van de zwevende cabinekap'...

    Waarom ging de kap er klozklaps vandoor bij al het gerammel van de motor?

    Wel... eenvoudig&simpel... zoals gewoonlijk een corrupt ARF onderdeel
    made in Volksrepubliek Meukistan, ingekocht door Tower Hobbies,
    'To make America great again...'

    Het pennetje ging uit wandelen. Geen hechting aan de hevel... en kom je ingebouwd pas achter...

    Hoe dan ook... verliest men over-seas de cabine kappen bij de vleet (men weet niet waarom)...
    laten vleugels los... hoort bij ARF... (men weet niet waarom, bouwen kan men niet meer,
    problemen oplossen ook niet)...
    Amerikanen lusten er Kaos-pap van... “Cos it’sa cool Kaos“...Meuhhhwk...

    Weer zo een narrig dingetje dat opgelost moet worden...
    Het was er weer een in de waslijst aan über-narrigheden met dit model...

    Nu op jacht naar een HK aluminium editie... maar waar had ik die toch opgeborgen... zucht!
    Niet verder eer dit opgelost is! Komen er wel!


    43B5D278-0F16-4A5C-A3EA-30E7BC18DB75.jpeg


    Wordt vervolgd!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zie nog de cockpit van mijn sukhoi voorbij vliegen in mijn herinnering. Uiteraard de maiden. Daar had men magneetjes ingeplaatst bij sebart. Toen de nieuwe binnen was hier meteen 2 lipjes aangemaakt. Daar kwamen links en rechts in de romp 2 m3 boutjes door. Nooit weer last gehad. Op mijn grotere sukhoi zat een lange pin die dwars door de romp heen ging. Aan het uiteinde zat 10mm draad ongeveer. Werkte prima
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... rondvliegende cabinekappen. Altijd goed voor de halve club met rode koppen de piepers in. Met een drone gaat dat SAR-werk stukken beter...

    ik moet iets verzinnen... dat alu ding zal het ook niet redden...
    Arnoud wees er ook al op...
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het is slecht te zien zo. Maar daar vielen de Lippen van de cockpit in. Succes. Weet zeker dat jij met een mooie oplossing komt Screenshot_20200915-010044_YouTube.jpg
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voorkant-kapje Calmato Sport.. laagdekkert... heeft ook twee van die lippen.
    Weerszijden van de romp gaat er een boutje door...

    Bij de Kaos-kap wil ik eigenlijk een snelle check kunnen doen zonder boutjes...
    Dus een snelsluiting... mehhhh... nog effe gisten... gisten kost tijd...
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Sterke magneten een idee
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Magneten kan prima bij elektro.
    Bij brandstof rammelt het door de trillingen los.

    Grt

    Arnoud
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Magneten ging niet prima ivm luchtstroom. Kap waaide omhoog. Was 1 berg snippers. Bij een umx gaat dat idd prima. Niet op 6s. Als je ze zo sterk maakt dat ze blijven zitten is de kans op schade met loshalen van de cockpit groot. Gewoon borgen dmv één of ander.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Kap aan de voorzijde met een pen, aan de achterzijde met magneten. Laat niet los, zit bij mijn edf jet (6s) ook op deze manier, nooit eraf gekomen. Kap wordt door de luchtstroom dichtgedrukt, dat is de truuk.

    Bij brandstof werkt dat principe niet door de trillingen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt... de zaak gonst behoorlijk...geheel anders dan elektro.
    Motor kan in rubbers... maar dat kost iets vermogen... en als het te slap is
    afgehangen wordt de kist zoekerig... Behalve bij een Haynes motor mount...

    Maar ik heb nog 3 slotjes liggen. Een is flimsy...voor lichte elektro.
    De ander past ook op het tuinhek.. en eentje past met wat aanpassing perfect.
    Het aluminium slotje is net iets te groot en komt in conflict met de cabine-bubble

    Uiteraard had ik de oude stevig ingebouwd, je weet maar nooit of het ooit loskomt
    en koste het mij een bezweet voorhoofd en enkele koppen koffie,
    om het zonder kleerscheuren er uit te pielen...

    Enzoot... zeuren we maar weer verder... 'Hak ende breek'...
    Een haaks omgezet aardappelmesje...is handig gereedschap...
    De tip ervan stook je rood heet... puntje beetje beitel-scherp en zo snij en stook je lijmverbindingen weer los... stapje voor stapje al wrikkend...
    voldoende om er een 'wig' onder te zetten om het verder uit te breken.

    Met heet gestookte aardappelmesjes krijg je iedere lijmverbinding corrupt...
    met rust, beleid en tijd... komt alles netjes los...
    Het rode slotje is de best passende...
    Stevig palletje en veertje. Zal niet aan de wandel gaan.


    3EE01EC5-A58A-435D-967C-B0882669BEA9.jpeg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Zat 1 pen op de sebart aan de voorzijde. Plus dat hij onder de motorkap zat. Maar liet zeer zeker los. Zoals je hier kan lezen was ik niet de enige
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... ziet er ook uit als een feest-constructie... als zo een lip te kort steekt kan de kap zich wellicht loswerken bij flexen van de romp. Daar bij het slotje wil dat ook wel gaan werken...
    Doel is een zo licht mogelijke constructie. En dat kan bij elektro. Zet op een Sebart een brommer
    met een snerp... en het rammelt uiteen...
    Dat spantenmateriaal is zo flexibel... maar ultra licht... wat buigt breekt niet...

    De kap op de Kaos zit vast met twee stiftjes... die schieten niet zomaar weg...
    En de romp is zo stijf als een honkbalknuppel...

    IMG_9970.jpg


    De afschuining werkt ook niet mee... esthetisch.. met een steilere hoek kan de draai ook
    worden gemaakt... mechanisch was dat slimmer geweest...
    Maar het euvel zat hem in een pennetje dat niet vast zat aan de hevel en zo alle kanten uit kon.
    Niet deugdelijk vervaardigd... waarom maakt een fabriek dat dan nog eigenlijk?

    IMG_9994.jpg

    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zo een 3d piloot ben ik ook weer niet haha. Henri Ludwig vloog hem destijds in. Was tijdens het uit trimmen.

    Het is een behoorlijke lengte. Misschien dat het daar iets mee te maken had. Betrof bijna de halve romp. Dat de magneten zo ruimte kregen? Ik heb geen idee. Waardeloos in ieder geval
    4 maand kunnen wachten op.een nieuwe kap. De V2 is ook van magneten afgestapt en heeft een pin. Mijn E-F mxs ook.

    Die is ook licht gebouwd maar zit veeeel steviger in elkaar dan de sebart. Maar wat vliegt dat ding goed. Zo goedmoedig, heerlijk.

    Ik betwijfel inderdaad of er ergens iets kan buigen bij je Kaos.

    Wat zien we op de laatste foto trouwens?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina