dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -302497.5740930479

    We oefenen nog steeds wekelijks , maar ondertussen zijn alle wedstrijden afgelast waar ik aan mee zou doen. Jammer, maar het is niet anders.
    De voortgang in het oefenen gaat langzaam , echter de ervaring van voorgaande jaren maakt dat ik er vrij snel iets fatsoenlijks van heb. harde wind blijft nog steeds een handicap , vooral als ie iets tot ernstig cross op de vliegbaan staat.
    Het F programma zouden we dit jaar ook gaan doen. 1 ronde per wedstrijd. Daarom ben ik ook daar voorzichtig aan mee begonnen te oefenen. De figuren zijn wel iets moeilijker maar niet extreem.

    Voor wat betreft de helies is de gele nog steeds net iets minder okay als de oranje en groene. Bij de oranje heb ik het idee dat het hoofdrotortoerental net iets hoger ligt dan de beide andere helies. Maar dat gecheck met de toerenteller vind ik maar niks dus het moet er maar eens van komen om toerentel sensoren in te bouwen. Met de 3 digi kan dat, want die heeft ook een governor aan boord. Gebruik je de governor niet dan wordt het sensor signaal gewoon gelogd op de SD kaart en live via de terminal software. Op het veld dan via de app. In de gele had ik al eens de sensor ingebouwd in de hoop dat de Kontronik Jive via de governor te besturen is. Dat vooral om de Bail-out bij autorotatie, want mijn oude Jives hebben dat niet ingebouwd. Echter die vlieger ging niet op en dat werd door meerdere mensen bevestigd. Maar als toerenteller kan ie wat mij betreft wel functioneren.
    Ik had daartoe 3 hall sensoren gekocht omdat ik niet wist welke zouden voldoen. Te weten de A1120, de A3213 en de AH3362. Verschillen zitten in de magnetische gevoeligheid en of ze noord of noord/zuid gevoelig zijn.
    In de gele zat de sensor zo:

    [​IMG]

    Echter blijkt dit niet de goede plek te zijn, want het afgegeven signaal is zo:

    [​IMG]

    Na het verplaatsen van de sensor werd het goed. Zo was het dus ook nooit goed gegaan met de governor.....

    [​IMG]

    Hier werkt het wel. Dit is overigens de A1120.

    [​IMG]

    Op de oranje heli heb ik de AH3362 gemonteerd die net als de A1120 alleen voor de noordpool gevoelig is met als resultaat:

    [​IMG]

    Op de groene zit de sensor A3213. Die is voor noord en zuidpolen gevoelig.

    [​IMG]

    met als resultaat dat er veel te veel pulsen worden gemeten , maar omdat er geen duidelijke niet magnetische momenten zijn gaat deze helemaal van het padje af:

    [​IMG]

    Er is niet een duidelijk toerental af te meten zo en ik zal hier 1 van de andere sensoren moeten gaan monteren.

    En dan op zoek naar het ideale toerental.

    Groet, Steven

    supplemental 17-1-'21: Geel en groen beide ook voorzien van 3362 hall sensor omdat die de meest strakke meting maakt.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2021
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Nieuw experiment:
    Wat is beter, 3digi of CGY750?

    [​IMG]

    Volop bezig met de instellingen, maar de voeding vind ik al een probleem. Er is maar 1 servo plaats vrij.....
    De instellingen zijn even een gepuzzel. Ik ben niet zo'n Futaba persoon en hun afkortingen heb ik daardoor ook maar weinig gevoel bij.
    Daarnaast is de hele opzet anders in elkaar gestoken en zijn parameters die voor mijn gevoel bij elkaar horen soms verdeeld over andere menu's waar ik ze niet verwacht.

    [​IMG]

    Gauw nog een power inlet gemaakt. De 3digi heeft op de print een paar soldeerpads waar je een dikkere kabel op kan solderen. Dat is helaas niet aanwezig bij de CGY. Ik vind het toch wel belangrijk. De servo's die geschikt zijn voor tuimelschijven bij fbl zijn toch wel stroomslurpers. En ik vind het fout om de stroom op de ontvanger in te voeren om het vervolgens via de s-bus kabel naar de fbl unit te laten gaan. De hoge stromen die dan door die draad gaan verstoren ook het s-bus signaal omdat het s-bus signaal ook van de massakabel gebruik maakt.

    De power inlet y kabel:

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd hoe het vliegt/hovert. Met name het hoveren dan, de aerobatics geloof ik wel. Nou nog ff prutsen, het wordt toch binnenzit weer dit weekend.

    Groet!
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    3e testrun. CGY750 vs 3digi.

    Vandaag was er iets meer wind. Da's naar mijn idee wat beter voor een vergelijkende test , want bij windstilte presteert het allemaal goed. Pas als de systemen aangesproken worden door externe invloeden blijkt hun ware aard. E.e.a natuurlijk afhankelijk van de ingestelde parameters.

    [​IMG]

    Dat heeft me vandaag wel wat informatie opgeleverd. Wat me eerder bij de 3digi al was opgevallen is dat de juiste hoeveelheid P erg van belang is. Niet teveel en niet te weinig. En ik had daarbij al wel eens de gedachte gehad dat op rol en nick dezelfde waardes zouden moeten ingesteld zijn voor het hoveren. De CGY gaat er in de handleiding al vanuit dat je de gains voor rol en nick zoveel mogelijk gelijk laat zijn. Maar uiteraard oscilleert
    de heli er driftig op los op rol bij gelijke gain waardes. Daarvoor zijn er wat extra parameters toegevoegd om het oscilleren te elimineren zonder de gain te veranderen. Hoe het werkt weet ik niet, dat het maar beperkt werkt heb ik al wel ontdekt.
    Al met al zie ik ook bij de CGY, bij wat ongelijke gains, dat bij de hoverfiguren de heli zomaar wegzakt of juist niet accuraat wil dalen. Enzo.
    Mijn verdere onderzoek betreft wat er van deze conclusie precies waar is en hoe ik dat kan oplossen.
    Tot de volgende testvluchten!
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Na wat verder onderzoek en een ouder artikel uit het blad "RC Heli Action" blijkt het allemnaal weer niet zo misterieus. De CGY heeft als de heli op roll oscilleert daarvoor de parameter "AIL.Sepa" (aileron separation). Na wat testen op de werkbank met de uiterste waardes voor deze parameter blijkt het niks anders te zijn dan een gain aanpassing voor de rol. De CGY blijft daarbij in zijn home display gewoon de gain waarde geven die die al aangaf. Deze "AIL.Sepa" verandert dus wel de gain maar niet de waarde die in het display staat....
    Dan als je nog oscillatie of schudden waarneemt kan je ook de parameter "Stab.Gn" (stability gain) gebruiken. Hierin gaf het artikel in "RC Heli Action" het antwoord dat deze parameter de "P" waarde bedient. Na wat bench testen blijkt dit waar te zijn. De parameter echter bedient de "P" voor zowel roll als nick tegelijk! Vreemd, waarom ?
    Dan hebben we dus toch gewoon een PID regeling zonder verdere poespas. Waarom dit allemaal zo omslachtig is gedaan wil ik niet begrijpen. Het gaat mijn logica te boven. Tevens is namelijk de gain voor rol en nick gewoon separaat via zenderkanalen te bedienen.
    Ik heb enkele parameters na deze wetenschap aangepast op gevoel en ervaring. Volgt nu weer een testvlucht bij geschikt weer en verder tunen....
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2021
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Zo , de turnigy accu's waren ondertussen op geraakt. Afgelopen zaterdag had 1 cel het daardoor begeven en in het andere pack zijn ook 2 cellen op de nominatie om het op te geven. Die slechte cellen kunnen nog maar zo'n 3000 mAh leveren. Balanceren gaat ook al langere tijd niet meer normaal. De lader heeft daar veel te veel werk mee.
    En ach, terug ziende in mijn dagboek blijkt dat ik ze al 6 jaar in gebruik heb.....

    [​IMG]

    Daarom maar een keer weer nieuwe accu's. Als stick pack waren ze erg goedkoop dus de keuze was snel gemaakt. De levering ook , want ze zijn in Duitsland op voorraad en 2 dagen later bij mij thuis.

    Binnenkort stekkers eraan en testen.
     
  6. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Steven

    Ben benieuwd hoe de nieuwe accu's bevallen??.

    Waar heb je deze gekocht, als ik vragen mag.

    Groetjes René
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Enkele van de andere wedstrijd piloten zetten de HRB's al wat jaartjes met tevredenheid in.
    Voor je andere vraag stuur ik je een pb.
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Niks kapot, daarom maar eens de werkplaats fatsoeneren en opruimen.

    [​IMG]

    De elektronica werktafel weer schoon en voorzien van een verhoging voor meet apparaten enzo..

    [​IMG]

    En nog maar een paar lades gemaakt in de verrijdbare werkbank. Daar kan dan een boel gereedschap overzichtelijk in en tevens in de diepere lade zakjes met onderdelen.

    Laat die knutsel winter maar komen dan nu, het is toch onvermijdelijk......

    S.
     
    AHoogendijk en renetl50 vinden dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    En de lades maar gevuld...
    De bovenste hen ik gebruikt om gereedschap overzichtelijk in te doen. Het is dan helaas wel erg snel vol.

    [​IMG]

    En de andere lades voor materiaal en onderdelen. Is ook zó gevuld en uitpuilend vol......

    [​IMG]

    En

    [​IMG]

    Groet,
    S.
     
    renetl50 en helihenk vinden dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -302148.10858758347

    Ik meld het tegenwoordig maar weinig, maar ik oefen mijn vliegkunsten nog steeds nagenoeg wekelijks met 4 acculadingen. Het afgelopen jaar hebben we helaas geen enkele wedstrijd gevlogen. Ik ben benieuwd wat er volgend jaar gaat gebeuren , want dan moet er eerst een nieuwe subcommissie samengesteld worden.
    Vorige week heb ik besloten om me vooral nu op het F-programma te gaan richten. Dat is een ietwat pittiger programma dan het P-programma. Ik vind voornamelijk dat de hoeveelheid bewegingen hoog zijn. Qua figuren en kunsten is het niet echt moeilijker. Nouja, misschien de hele pirouetten en halve backwards rollen op grote hoogte. Dat is op zich alleen een zicht kwestie. Ik vind het moeilijk te zien wanneer de heli weer recht hangt. Ik draai de heli nog wel eens te ver door.... Voor al deze dingen geldt: veel en vaak doen.... Volgende keer weer dan maar.

    Verder presteren alle drie wedstrijd helies nog steeds zonder enig probleem dus valt er weinig te sleutelen. Wel geef ik nu weer wat ik van de HRB accu's vind:
    Tijdens het vliegen merk ik weinig problemen. Een enkel moment zakt het toerental iets. Echter doen de Zippy's dat ook. Ik laad mijn accu's sinds een tijd bij thuiskomst tot een storage spanning van 3,9v/cel. Dat is de hoogste stand die mijn lader aangeeft voor storage. Voordeel voor mijn test is dat bij gelijke lading de door de lader gemeten inwendige weerstand ook vergelijkbaar is. En bij het laden van de accu's blijkt dat de Ri bij de HRB's en de Zippy's gelijk zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bovenstaand de Zippy's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hierboven de HRB's..
    Ook gelijkwaardig aan elkaar. Echter staat op de Zippy's dat ze 30c zijn en op de HRB's staat dat ze maar liefst 50c zijn. Dat weiger ik dus voor waar aan te nemen gezien de overeenkomsten tussen de beide types accu's...... Voor de prijs vind ik het geweldig. Ik plak wel een stickertje over de 50 en schrijf er 30 op...

    S.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Zow, da's een klus... Alle Photo bucket foto's verhuisd naar mijn Onedrive en de Photo bucket links vervangen door Onedrive links.
    Nu nog eens mijn teksten nalopen op typo's...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -302129.0555112832

    Nadat ik 1 van de kleine kinders naar scouting had gebracht was het tijd om te gaan vliegen. Er waaide een stevige zuider wind en dat was tekenend voor vandaag. Ik heb gepoogd om 1x P en 3x F te oefenen maar er ging nogal het een en ander mis bij een aantal figuren. Zelfs het aanvliegen ging niet elke keer goed waardoor je een figuur al verkeerd begint. Het F programma zit ook nog niet geheel in mijn hoofd en ik moet soms nog spieken.


    [​IMG]

    De oranje heli die ik sinds een paar weken weer mee neem laat de laatste paar weken een oscillatie op de rol zien. Dat had ik telkens weggetrimd met de speciale potmeters , maar vandaag heb ik de nieuwe waarde maar ingeprogrammeerd. Ook op de nick mocht de gain iets omlaag. Tevens heb ik de I iets teruggenomen. Ik ben echter er niet tevreden mee ondertussen is de groene heli strakker. Op de volgende winderige dag moet ik er nog maar eens goed naar omzien.

    Groet,
    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2020
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Na een vol vliegseizoen zonder crashes of storingen of iets met de wedstrijd helies verwacht ik niet dat ik daar deze winter echt opknapwerk aan heb. Wel heb ik nog wat branstof helies die wel wat aandacht willen.

    [​IMG]

    Mijn oude TZ Shark 90 die nu een TZ Shark 60 is omdat ik de YS91st in mijn Hirobo Freya OP3 heb gedaan. (Op de achtergrond in de foto).
    De Shark staat al heel wat jaartjes ongebruikt op de plank , deels omdat de constructie van de koppelingsmontage op de motor as gewoon niet in orde was. De oude super tigre die er nu inzit heeft van me 2 in-kervingen gekregen waar ik 2 kerf stiften op gedraaid heb om los draaien te voorkomen. Daarmee hoop ik de constructie flaw te hebben opgelost. Misschien niet al te elegant maar wel een oplossing. Met wat test hoveren blijkt dit zo wel te werken.
    Maar omdat de heli al zo lang op de plank stast heeft de tand des tijds helaas de shampoo flessen kap bros gemaakt en je moet de kap met de nodige voorzichtigheid aanpakken om het heel te houden. Een nieuwe kap wordt daarom alleen maar wat als ik de kap ga copieëren. Ik heb nog wel wat materiaal om een malletje te maken.
    Dus eerst de kap halverwege een plank maken....

    [​IMG]

    Straks in de was en even wachten op nieuwe epoxy, want dat had ik wel op...

    S.
     
  14. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    Ik zeg goed bezig
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Zaterdag 28 november.

    Koud weer, mistig. Een mooie dag voor warme kleding en knooien met brandstof helies. De Hirobo Freya met de YS91st heeft in de tuin ondertussen al een goede loop laten horen tot aan het hoveren. De TZ Shark evenzo. Dus deze twee ging ik vol goede moed maar eens in het veld oplaten. Die goede moed was evenzo snel weer weg toen de Freya even gehoverd had. De rook werd dunner en ik kon de heli wel weer landen en uitzetten. Jammer, wat nu weer? Ik bemerk al dat de tank aan de bovenkant nat is en nader onderzoek wijst idd uit dat er lekkage is op de lasnaad van de tank. Heb ik weer...
    Dan maar de Shark. Na een minuutje heen en weer fladderen hoor ik een scherp geluid bij de heli vandaan komen . Ook deze maar even landen dan. Mooi. Heb ik de koppeling beter afgeklemd op de krukas, blijkt dat nu helaas alsnog vreselijk onvoldoende te zijn.
    Zucht.... Alles weer in de auto en naar huis.
    Onvoldaan van deze actie pak ik dan maar gauw een unistar van de plank en rij weer snel naar mijn vliegplek. Hoewel deze heli wel even wakker moest worden heeft hij wel fijn even gevlogen. Maar wat reageert dat allemaal vreselijk traag. Oude techniek. Ik ben het allemaal ontwend lijkt het..

    [​IMG]

    Die goeie ouwe Heim...

    S.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Fröbelaar's log, 4 december 2020.

    De Freya had dus inderdaad een lekke tank. Helaas moet het mechaniek weer uit de romp gehaald worden om erbij te kunnen. Bij de grote tankopening is een scheur ontstaan op de lasnaad van de tank. De las zag er als zodanig nogal dun uit.

    [​IMG]

    De metalen ring die om de hals gaat zit natuurlijk niet 100% strak en als je de rubber afdichting dan aandraaid komt er natuurlijk de nodige stress op zo'n lasnaad. Als ie dan ook nog eens wat dun is uitgevallen kan dat makkelijk uitscheuren. Gelukkig is de tank van een kunststof die met een soldeerbout perfect smelt qua temperatuur en daarmee een bijna watervloeibare toestand maakt van het kunststof. De las vloeit weer mooi dicht en we kunnen weer monteren.

    [​IMG]

    Hier met metalen ring:

    [​IMG]

    Dan de TZ Shark 90.

    Hier eerst even een oude foto van het koppeling en koelfan stel. Het blauwe deel heeft schroefdraad en vervangt de moer van de motor en wordt dus zo op de krukas gedraaid. De startzeskant zit dan weer op de bovenkant van de blauwe hub gemonteerd. Dat dat bij het starten regelmatig tot zeer vaak misgaat mag duidelijk zijn . Zelfs met de sterkste loc-tite gaat het vrij snel weer los van de krukas.

    [​IMG]

    Ik heb nog geprobeerd om met kerfstiften te borgen maar ook dat leidt tot ellende. Mijn laatste oplossing is het gebruik van een contra moer.
    De 10cc motor die er nu in zit is een motor met een vrij lange krukas. Daar ga ik gebruik van maken om een contra moer te plaatsen. Daarvoor zal de hub in tweeën gezaagd moeten worden om zo de contra moer zeg maar halverwege de hub te kunnen plaatsen. Om dan de koelfan met daarop de startzeskant te kunnen monteren op de koppeling heb ik de koppeling met langere M4 boutjes aan de hub gemonteerd zodat de boutjes boven de hub uitsteken. Met 2 geboorde gaatjes in de koelfan kan die dan op die bouteinden gemonteerd worden met een borgmoer. Hopelijk is het weer morgen toereikend voor een test.

    En dan nog de kap. De rechterkant had ik vorige week al gedaan. deze week de linkerkant. Dit was er één van "er-hoeft-er-maar-één-kap-van-gemaakt-te-worden" type en het was weer een ware knoeiboel. De originele kap was ook niet maagdelijk meer en moest ik hier en daar ook al bij kleien.
    Hier de vormenhars laag:

    [​IMG]

    En hier nadat de glas en carbon laminaten erop liggen

    [​IMG]

    En zo ziet de binnenkant van de mal er dan uit. Omdat de originele kap een structuur in de oppervlakte had ziet de mal er ook zo uit. Als ik er een carbon kap van zou maken zou dat vast een hele gave Black Matt Finish geven. Maar daarvoor zou ik vrij licht carbon moeten gebruiken omdat de mal behoorlijk bochtig is en forse vormen heeft. We gaan het zien....

    Eerst de mal maar eens ontdoen van alle scherpe carbon punten en de randen netjes afwerken zodat de kap ook makkelijk kan lossen want dat is met het origineel niet gelukt. En dat had ik ook niet verwacht. De vormenhars was vrijwel overal nogal om de randen heen gaan lekken.Daardoor bleef het origineel aan de randen hier en daar flink vast zitten.

    [​IMG]

    Hier het bewijs van een onwelwillende kap bij het lossen. Het haaienbekje wat op zich ook een slecht lossende plek had kunnen zijn kwam zonder al te veel moeite gewoon los.

    [​IMG]

    Het originele ruitje van de kap was nog in prima staat en ga ik gewoon weer gebruiken.

    groet,
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2022
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    PB gestuurd
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    captain's log , stardate: -301929.048325723

    Het is 31 december 2020 geweest, corona heeft ons getroffen hier en ik was de enige die erg ziek is geweest. maar ook dat is allemaal weer voorbij. Het is dan nu 2021 dus het vliegbewijs gehaald en een exploitatienummer "gekocht". Die hebben we ondertussen uit de snijplotter gehaald en vanavond maar eens de lettertjes plakken.

    [​IMG]

    In 3 kleuren bijpassend of enigszins bijpassend bij de rompen van de wedstrijdhelies.

    [​IMG]

    Met een stukje plakband van het schutblad gehaald....

    [​IMG]

    en plakken. Plakbandje met beleid eraf trekken en.....

    [​IMG]

    klaar.

    Ook in groen verkrijgbaar:

    [​IMG]

    Groet,
    steven.
     
    brutus, AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Fröbelaars log, stardate: -301811.75421740225

    Een update naar modernere techniek. De Graupner MC22s is alweer 10 jaar in gebruik en doet het eigenlijk nog prima, maar ik wilde wel eens wat anders en ook begon de Bluetooth verbinding van de 3Digi naar de telefoon app soms slecht te verbinden zodat ik altijd daarvoor dicht bij de heli moest gaan staan. Vreemd, want ik kon er geen reden voor bedenken.
    Ik zat al enige tijd te kijken naar de Jeti DS12 en ok naar de Frsky Horus X12s. Ik kon er niet echt tussen kiezen , had wel een lichte voorkeur voor de Jeti, maar omdat er een DS12 te koop stond in de buurt ben ik eerst maar eens gaan kijken en voelen. De keuze werd daardoor eigenlijk wel snel duidelijk. Geen chinees maar een Europeaan!
    De structuur van het menu is redelijk snel te vatten voor een Graupner gebruiker, een aantal detail zaken worden iets anders geregeld bij Jeti , maar door de manual te lezen kom je snel erachter hoe je het moet doen.
    Een prachtig kleurenscherm zit erop en je kan diverse informatie naar keuze weergeven op het scherm. En daarbij als top mogelijkheid natuurlijk de integratie van de 3Digi.

    [​IMG]

    Het is een handzender dus zal ik iets van een pult gaan maken hiervoor. Omdat ik gewend ben om de flight-modes om te schakelen met schakelaars op de knuppels heb ik de knuppels van de MC22s overgezet naar de DS12. Dat ging naadloos.

    Ook de ontvanger moest vernieuwd worden omdat mijn R8 ontvangers maar 1 dataprotocol en de telemetrie sensoren kunnen voeren.
    De REX serie kan je op 2 outputs kiezen wat je wilt en heb je daarnaast de telemetrie sensor input nog. Dan nog een kabeltje maken om de 3Digi met de zender te laten praten en je bent eigenlijk klaar.

    [​IMG]

    En op de zender was de nodige software blijkbaar al aanwezig.... Anders is het een kwestie van een file-tje in de daarvoor bestemde map te zetten.

    [​IMG]

    Nu verder met de heli instellingen in te programmeren...
     
    Helikapoter, AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  20. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland

Deel Deze Pagina