De Ogar, oude model met vernieuwing.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Peter À, 15 mei 2020.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    @serge Dat is wellicht een goed idee voor de bovenbeplanking. Op de onderbeplanking worden de ribben 1 voor 1 gelijmd. Bij het voorste deel van de onderbeplanking wil ik de witte houtlijm als contactlijm gebruiken.

    @brutus De neusstrip heeft aan de onderzijde de hoogte van de voorkant van het profiel en aan de bovenzijde de hoogte van de achterzijde. Ik besef dat deze uitleg waarschijnlijk niet te volgen is, maar vanaf de iPad kan ik geen tekeningetje maken. Effect is dat de onderzijde opgevuld wordt met een lijm driehoek (0,1 - 0,2 mm) en dat de bovenzijde in de vorm van het profiel geschuurd wordt (0,2 - 0,4 mm).

    @Hein Daarvoor is wel veel secondelijm nodig, houtlijm vind ik prettiger werken. Ook wil ik in dit stadium nog zo weinig mogelijk buigkracht op de ribben zetten. In het midden zijn ze, door alle uitsparingen, erg dun. Als de rib daar buigt veranderd zijn profiel.
    D9AA5DE7-768A-407C-A818-57CC4F95AEF6.jpeg

    Vanavond daarom eerst een andere stap gedaan om stevigheid in de vleugel te krijgen : de bovenste ligger strip aanbrengen.
    Eerst de uitsparing exact gelijk schuren voor een volledige hechting met de webbing.
    03A42ABD-1190-4365-86CE-A1E2D9C0BD1A.jpeg

    Dan met trage houtlijm insmeren, even in laten trekken en op de bouwplank klemmen. Zo wordt de vleugel gegarandeerd kaarsrecht.
    ACB8EEF7-755C-4166-8297-FDE9534FDBA7.jpeg
    Boven op de ligger liggen 2 aluminium strips om de drukkracht te verdelen. Dit zijn strips omdat ze mee moeten buigen met de bovenkant van de vleugel.
    D7700EDA-EE4E-4063-A33E-72F2AE0AADF6.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2020
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... Is prima te volgen, je houdt de onderkant van die lijst iets hoger aan, zodat de onderbeplanking netjes aanligt, en vertrouwt op het spleetvullend vermogen van de lijm...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  3. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Fraai! Dit oogt vele malen beter dan wat ik heb liggen en waar ik al tijden moed voor aan het verzamelen ben: 2x een complete Ogar-bouwdoos(1 met de originele
    doos(zeer zwaar beschadigd) en 1x zonder doos, ooit in 1997 in Engeland gekocht. En nog ergens een 3de romp, dus voor liefhebbers wel wat af te spreken. Maar als wat ik nu zie als bouw/freesset beschikbaar komt, sta ik graag in de rij

    Joris
     
    Peter À vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien wil ik wel een hele nieuwe volledig originele Ogar bouwen... Weet ik nog niet, hangt ook af van wat je er voor vraagt...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels het experiment met het smelten van houtlijm achter de rug.
    Het ging erg gemakkelijk en ziet er op het oog perfect uit.
    2D265161-4731-4C50-A5ED-4ED278B0A72D.jpeg
    2823E909-38B3-4679-878B-9018C4834B0A.jpeg

    Ik weet alleen niet hoe goed de hechting is/blijft. Ik heb twee proefstukjes gemaakt en die verbinding is redelijk vast.
    Nu maakt het niet heel veel uit, de verbinding tussen rib en huid is niet erg kritisch. De verbinding van de huid met ligger en voorlijst-strip wel, maar die is traditioneel met houtlijm en klemmen gemaakt.
    1014141A-1D85-47B4-893F-00FC973DB82F.jpeg

    Daarna de strips voor de roeren erop geklikt en vast gelijmd.
    B7B1C056-C68C-4CA0-BB43-C06F63C8304B.jpeg

    De ribben tussen de beide strips zaag ik nu door. Straks met een mes langs de markeerlijn de boven- en onderhuid door snijden en een volledig verkast roer valt in je schoot.
    EEDADA1B-085D-47A1-B19F-6BBB47269AA8.jpeg 21302587-B5F4-48F6-A834-A66BCF092C72.jpeg

    Het onvermijdelijke solderen der draden.
    178E58D9-6390-4703-86CB-582F458F1D34.jpeg

    en tenslotte alle strips mooi glad schuren conform het profiel van de ribben. Morgen kan de bovenbeplanking erop.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 sep 2020
    Berrie, Peter À en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    :thumbsup:
    Je bouwt op een vlakke tafel, dus je vleugel is vanaf de ligger onderaan naar achter volledig vlak.
    Maar nu valt me iets op, is de bovenkant van de ribben iets hol op de plaats van de scharnier van de flaps ?
    Als dat zo is dan krijg je met de flaps iets down boven het ideale profiel en benader je onder het holle profiel ?
     
    Peter À vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij heb ik precies dát langs zien komen helemaal aan het begin van Maarten's bijdragen aan dit draadje? Dat 2 of 3 graden down het profiel veel beter lieten presteren?
     
    Peter À en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo bouwt het in ieder geval gemakkelijker dan HQ/W met pootjes :) en als je geen CNC toepast zal het nog juister zijn ook
     
    Peter À vindt dit leuk.
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt Brutus. Je bouwt het profiel met vlakke onderkant (speed stand) en je vliegt het met enkele graden down. Het wortel profiel is overigens een vreemd profiel omdat het aan moet sluiten op het FX61-184 profiel van de romp. Dat doet het met 3 graden down flap ( zie de schets in post 315).

    Er komt overigens wel een tip verdraaiing in de vleugel. Door de zeer sterke tapsheid van de Ogar vleugel is de geometrische en aerodynamisch verdraaiing die al uit het profielverloop van wortel naar tip volgt, nog niet genoeg om overtrek in krappe langzame bochten uit te sluiten.

    Hiervoor zit een 60 cm lange tapse strip in de bouwdoos. Bij het aanbrengen van de indekking aan de bovenzijde van de ‘tip helft’ van de vleugel, plak je die eerst met tape aan de onderzijde op de scharnierlijn.
    E997D8F0-2C46-4166-AB32-A8A2FA2B1EA2.jpeg D62CB6C2-6099-41FE-9630-3212CB22B5C2.jpeg

    Daarna de ribben insmeren, triplex sheeting erop en de vleugel in de klemmen.
    8C175179-6364-4677-A174-CBC17BF42D3B.jpeg 51CED5F0-15E5-40D6-B696-25A284746280.jpeg 56A7D74A-F547-4599-892F-CF27A01AA270.jpeg
    Als je goed kijkt kun je de 2 graden tipverdraaiing zien.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2020
    Berrie, Hein.z, Hans V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Koud is de vleugel klaar..
    vleugel met neuslijst.jpg

    of het mes gaat er weer in.
    rolroer snijden.jpg


    Flap en rolroer.
    rol roer en flap.jpg
     
    Berrie, Peter À, Huibert en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Zit nog wel over de bespanning te dubben. Denk aan de volgende opties:
    1. Volledig bekleden met Koverall. Sterk, maar je blijft wel een weefsel structuur zien.
    2. Volledig bekleden met witte Oracover. Kwetsbaarder en het wordt zo'n 'plastic look'.
    3. Wit verven met 'Flexa expert polyurethaan houtlak" en het open ribben deel van Oracover voorzien. Heb die verf eerder gebruikt. Eenvoudig met de roller aan te brengen, je blijft zien dat het geverfd hout is (vind ik mooi ;-) en zit er vast op (zelfs 3M glasvezeltape trekt de verf niet van het hout).
    De optie met glasvezel/papier/zijde/Koverall bekleden en het dan tig keer gronden, plamuren, spuiten en heel veel schuren is niets voor mij. Ik kan het niet en na afloop lijkt het wel een 'glas bak', had ik hem niet van hout hoeven maken.

    Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar optie 3, vraag me alleen wel af hoe zwaar 2 lagen lak zijn per m2 en houdt Oracover op gelakt hout?
     
    Peter À vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    houdt Oracover op gelakt hout?

    Nee...
    Je kan een beetje foppen door een dunne laag witte houtlijm op de verf te smeren, dan hecht het redelijk goed.
    En ik zou dan Oratex nemen, dan heb je dat glimmende niet.

    GJ
     
    Peter À vindt dit leuk.
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi, oracover is daarmee exit.
    Het wordt optie 3, maar in plaats van Oratex neem ik Koverall. Een vergelijkbaar polyester weefsel, maar dan zonder de lijm. Het is daardoor lichter en goedkoper. Je plakt het traditioneel met spanlak, maar polyurethaan lak (zoals Glitsa, of G4) gaat ook goed. Je kan het daardoor aan twee kanten plakken! Daar wil ik gebruik van maken en het Koverall ook als klep scharnier gebruiken.
    Volgens het onderstaande schema. De vleugel scharniert aan de onderkant. Zowel vanaf de onderkant als de bovenkant gaan er 3x strookjes van ca 5 cm breed naar de andere zijde.

    scharnier koverall.JPG

    Iemand ervaring met zo'n constructie?
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2020
    Berrie en Peter À vinden dit leuk.
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoe wil je het doek flexibel houden? Ben bang dat wanneer je het lakt dat het niet meer als scharnier fungeerd. Weet dat een vergelijkbare constructie vroeger wel als scharnier gebruikt werd maar dan werd het scharnier pas na het afwerken gemaakt maar misschien dat een ander hier het fijne nog van weet.

    P.S. waar kun je nog coverall kopen? Ik zie het alleen nog op Ebay
     
    Peter À vindt dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb Koverall eerder als scharnier gebruikt, maar dan alleen aan de onderzijde van de vleugel geplakt. Het blijft soepel als scharnier fungeren, ondanks meerdere lagen lak (misschien barst de lak er daar af als je het buigt). Nadeel van alleen de onderzijde is dat het roer lokaal een millimeter te hoog of te laag kan komen te zitten t.o.v. de vleugel. Dat wil ik deze keer voorkomen door strookjes naar boven en onder te plakken.
     
    Peter À en Rick NL vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Maar dan mijn vraag, waarom iets uitdenken wat bij het origineel al gedaan is?

    Het origineel heeft verstoorders, zowel boven als onder de vleugel. Ik zie geen flaps.
    Wat dat betreft hou ik van schaal. Is het origineel van glas de vleugel, kuun je rustig de vleugel in oracover zetten.
    Gewoon mijn mening en visie, niks anders.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  17. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Serge, zoals het topic is genoemd. . Ogar met vernieuwingen...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het 1:1 origineel wel, het model alleen boven...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Flaps hebben het voordeel dat de Ogar makkelijker los komt bij de start en hij zweeft er een stuk beter door. Vandaar deze afwijking van het origineel. Maar wie ze niet wil, zet ze vast en bouwt eventueel stoorkleppen in.
     
    Peter À, flymax en serge pot vinden dit leuk.
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Een vleugel in hout look vind ik prachtig, maar de echte Ogar (en die van Robbe) is wit, dus dat moet deze ook worden. Maar hoe krijg je mooi, stevig en licht de Koverall erop vastgeplakt? Daar heb ik een kleine test voor gedaan.
    Op een stuk berken triplex 7 stukken Koverall bevestigd. Van links naar rechts:
    1. Onderlaag 'Flexa expert houtlak wit' (een water gedragen PU verf). 16 uur drogen. Daarna de Koverall er opgelegd en van een dun laagje Glitsa (watergedragen PU parket lak) voorzien.
    2. Als 1, maar na 4 uur een tweede laagje Glitsa.
    3. Koverall aangebracht met een laag Glitsa. Na 4 uur droogtijd een tweede laag.
    4. Méthode traditionelle: Spanlak op het hout, 1 uur drogen, 2e laag spanlak, uur drogen, Koveral er op en vast lakken met spanlak, uur drogen, 4e laag spanlak.
    5. Koverall op het hout vast strijken met 'Flexa expert houtlak wit'.
    6. Laag 'Flexa expert houtlak wit' op het hout, direct Koverall erop en vast strijken met 'Flexa expert houtlak wit'.
    7. Laag 'Flexa expert houtlak wit' op het hout, 10 minuten wachten, Koverall erop en vast strijken met 'Flexa expert houtlak wit'.
    upload_2020-9-25_16-32-22.png

    En dan de uitslagen. Glorieuze winnaars : de nr's 1 & 2. Man, dat zit vast. Daarnaast ziet het er mooi wit uit en is veel makkelijk aan te brengen dan 6 & 7 (een strook van 1,65m Koverall op de juiste plek in vochtige verf leggen, da's niet eenvoudig). Ook de dampen zijn veel minder kwalijk dan bij 4. De Koverall seal ik dicht met Glitsa, dat is dan gelijk de tweede laag op de rand.

    Ook in het gewicht van de laklaag heb ik inmiddels meer inzicht. De bovenkant van de vleugel in de 'Flexa expert houtlak wit' gezet. Gewichtstoename 11 gram voor 0,24 m2, Dat komt neer op ca 46 gram per m2.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
    Berrie, Peter À, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina