Academy Atlas 540 met kapot tandwiel: de opties

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door geulwijk, 21 sep 2020.

  1. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Hallo allemaal! Ik ben nieuw, maar mijn boot is oud. Na 15 jaar heb ik met een set nieuwe accu's deze boot weer eens te water gelaten, maar nu slipt het grote tandwiel op de schroefas vanwege een scheur in dat tandwiel. Ik zie op dit forum een oud bericht over deze boot waar wordt geadviseerd een directe aandrijving in te bouwen. Echter, komt in die berichten geen passende oplossing naar voren.

    In eerste instantie houd ik de boot graag origineel en zoek ik een passend tandwiel. Maar ik kan nergens iets vinden. Ik herinner me de oude dikke Conrad catalogus van vroeger, daar stond zo'n beetje alles in, en ik herinner me dat daarin ook aandrijvingen met riem stonden. Maar ik kan dat ook nergens op internet vinden. Met een kleinere motor zou ik eventueel de gearbox kunnen laten vervallen, maar dan moet ik de boot aanpassen en dat doe ik liever niet. Of..

    Heeft iemand met veel meer ervaring in de modelbouw een tip? Of de juiste leveranciers? Ik google erop los, maar heb daar blijkbaar echt jullie hulp bij nodig.

    Alvast hartelijk dank voor eventuele tips!

    grt
    Vincent
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    De tandriemen staan bij technische modelbouw op de conrad site
    Er zal vast een passend tandwiel te vinden zijn.
    Post even wat fototjes
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    reichelt.de heeft ook zo'n catalogus waar je een winter van kunt stoken.
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Tja de ouwe conrad catalogus, net als de oude bestelcatalogus van robbe neuheiten.
    Iets van lang vervlogen tijden.
    Tegenwoordig moet je het maar doen met duizenden internetpagina's met soms zo niet vaak haast cryptische omschrijvingen.
    Zeker als je in China gaat shoppen.

    Maar een foto zou ons enigzins kunnen helpen om mee te denken.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vincent,

    Het origineel willen houden van een boot is een loffelijk streven, maar zet geen zoden aan de dijk voor een flinke snelheid of lange vaartijd...
    De 500 motor met reductie is de wijze waarop de fabrikant de boel voor zo weinig mogelijk geld toch nog redelijk vooruit wil krijgen, en vóór de borstelloze motoren had je ook weinig keuze natuurlijk.

    Brushless is natuurlijk een optie, het liefst direct aangedreven (lekker stil), maar daar komt redelijk wat verherbouwen bij lijken omdat het plastic binnenwerk van de boot geen 'drop in' optie is voor een direct aangedreven prop.

    Als je wat foto's hebt van de originele binnenkant, kan ik vast wel bedenken hoe je daar een direct aangedreven brushless in kunt lepelen.

    Groeten, Jan.
     
  7. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor al het meedenken! De zoekfunctie van Conrad is rampzalig, en dankzij de tips heb ik daar toch een vervangend tandwiel gevonden dat een diameter heeft van 21mm ipv 22, en 40 tanden ipv 42. Zou op zicht moeten passen met eventueel het motortje iets verstellen door een van de bevestigingsgaten in de tandwielkast iets op te boren. Maar inderdaad, de tandwielkast maakt enorm veel kabaal, en als ik het zo bekijk is het niet al te lastig om een directe aandrijving toe te passen. Voor een stille boot wil ik wel een stukje originaliteit opofferen. Maar welke motor zou daar dan voor in aanmerking komen? Ik heb er totaal geen ervaring mee. Zouden jullie advies kunnen geven op basis van de huidige setup?

    De motor is een RS-540SH TD020107 (de D zou een 0 of een 9 kunnen zijn) made in China.
    Tandwielkast heeft een vertraging van 1:3. De snelheid van de boot vind ik prima, maar zou niet minder moeten zijn.

    Ik ben benieuwd, alvast bedankt weer!
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb twee van deze regelaars gekocht als reserve voor de Hobbyking 10 A autoregelaars. Stond versteld over het regelbereik bij lagere toerentallen. Heb echter twee heel kleine buitenlopertjes en op 7,2 Volt willen ze dan niet. Maar op 12 Volt loopt die combinatie als een trein, ook in het lage toerengebied. Waarschijnlijk hebben de kleine motortjes een te hoge weerstand. Gr. Klaas.
     
  10. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Hm tja, lipo, voor een boot die maar eens in de zoveel jaar vaart had ik besloten dat niet te gaan gebruiken ivm gedoe van opslaglading en een nieuwe kader kopen enzo. Ik heb net een 7,2V nimh batterijpak gekocht, die ik ook op een andere manier permanent in gebruik kan hebben. Kan zo’n borstelloze motor daarmee en in combinatie met de mechanische snelheidsregelaar draaien?

    En ik zit nog te denken, als ik de 1:3 vertraging dus ga weglaten, moet die motor dan niet 3x zoveel kracht hebben, en 3x zoveel stroom trekken? Wat als ik de originele 540 motor rechtstreeks op de aandrijfas bevestig?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor een borsteloze motor heb je een passende regelaar nodig. De 540 motor loopt belast ongeveer 15.000 toeren. Met een vertraging van 1:3 zou dat 5.000 toeren op de schroef zijn. Met een 750 kV brushless motor op 7,2 Volt kom je daar dicht bij. Het batterijpack hoeveel capaciteit heeft dat? En zoals pompebled schrijft, laat eens een foto van de binnenkant van de boot zien. Dan is er wat beter advies te geven. Een en ander moet wel voor de schroefas passen om een directe aandrijving te ma,en. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  12. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Kijk, dat soort berekeningen kan ik niet maken.. De capaciteit is 4800mAh. Even foto's maken.
     
  13. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    De schroef is 4cm diameter. Zonder de tandwielkast ligt de motor aardig in lijn met de aandrijfas.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een schroef van 4 cm lijkt me aan de forse kant voor de 1500 Kv versie van het eerder genoemde motortje. Dan kun je zoals Klaas al aangaf beter de 750 Kv versie nemen.

    Groet,

    Arjan
     
  15. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    En de boot is vaarklaar zo'n 2,3KG ook nog. Hoe grot zijn jullie boten als er hier steeds over 'bootje' wordt gesproken? En wat betekent die Kv eigenlijk?
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kv is het aantal omwentelingen per minuuut (onbelast) als er 1 volt op staat. Het aantal omwentelingen bij 7.2 volt is dan 7.2 x 750 = 5400 omwentelingen. Dat is dus iets meer dan de 5000 die jouw motortje volgens de berekeningen van Klaas zou leveren.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn Avatar is 90 cm lang, 12 cm breed en 5 cm diep. Er hangt een 30 mm schroef aan en het scheepje weegt 3 kg. Ligt een heel klein brushless buitenlopertje in. Vaart op 7,2 Volt 4 Ah Nimh. Regelaar is een 10 A autoregelaartje van HK. Vooraf wat geexperimenteerd met andere motoren en regelaars. Zie bouwverslag.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    Om je schroef direct aan te drijven zou je een 750 KV brushless buitenloper kunnen nemen met de door reinaart aanbevolen regelaar.
    https://nl.aliexpress.com/item/4000273207939.html?
    Van de motor die hij aanbeveelt neem je de 750 KV uitvoering.
    De regelaar levert ook 5 Volt stroom voor je ontvanger en servo.
    Zet tussen motor en schroefas een dubbele kruiskoppeling.
    Voor alles met elkaar men je ongeveer 35 Euro kwijt, maar dan is je aandrijving weer bij de tijd en zul je waarschijnlijk langer kunnen varen dan met de oude motor en regelaar. Succes ermee! Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  18. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    vroeger keek ik mijn ogen uit naar deze boot in het conrad boek! meer fotos aub want ik kan hier van genieten
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vincent,

    Met 'aardig in lijn' kom je niet zover, 100% uitgelijnd is een must bij een directe aandrijving, anders sloop je in hoog tempo je lagers.
    Een manier om de toekomstige motor recht voor de schroefaskoker te krijgen is de motoras en schroefas te verbinden met een strak passende(!) starre koppeling, de motor met de uitgaande as zijde op een plaatje 3 mm ABS te schroeven en dat aan de fundatie van de huidige overbrenging te lijmen, waarbij je vulkieltjes gebruikt om e.e.a. op te stoppen zodat de overbrenging recht blijft terwijl de lijm droogt.

    Als je vaartijd kort blijft, zou je met een buitenloper zonder koeling weg kunnen komen, beter is de motor op een watergekoeld spant te monteren, dan wordt er (in een plastic romp) ook niks te warm.

    Daarna de starre koppeling vervangen door eentje met een rubber middendeel, dan vang je het 'leven' van een ABS romp tijdens de vaart op.

    De 40 mm prop is bedoeld om met de reductie nog wat snelheid over te houden, direct aangedreven hangt het van de gekozen motor (diameter en bouw vorm [binnenloper of buitenloper]) af welk formaat prop je kunt draaien.

    Bij een onderwaterschroef mik ik meestal op 10.000 toeren onder last.
    Op 7,2V NiMH (zes cellen, in de praktijk 6V onder last), zou je voor een motor gaan van 1600Kv (1600 toeren per volt) en kom je nét over de 9500 toeren bij vol gas.

    Om te beginnen een prop van 33-35 mm en korte runs maken om de temperatuur van accu, motor en regelaar in de gaten te houden.

    Een vaarklaar gewicht van 2,3Kg is fors voor een boot van dat formaat; ter vergelijking, mijn Arowana van 80 cm weegt vaarklaar 2680 gr, dat is een polyester romp op 4S met een borstelloze motor, die rond de 80 km/h vaart, met een vaartijd van ruim tien minuten.

    Groeten, Jan.
     
  20. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor alle tips en uitleg, en leuk Poebe, dat ik deze boot om de zelfde reden wilde: tweede helft jaren 80 zag ik 'm steeds in de modelbouwwinkel. Pas in 2004 heb ik 'm uiteindelijk gekocht. Foto's:
    2005 pb 016.jpg 2005 pb 017.jpg 2005 pb 019.jpg 2005 pb 018.jpg 2005 pb 021.jpg 2005 pb 022.jpg 2005 pb 023.jpg 2005 pb 020.jpg
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina