Champion van Emmanuel Fillon

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ecstacy, 2 apr 2020.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Oef... ja dat bouwt beroerd.
    Maar ik heb wel een vleugel voor je gewogen. Die woog 160 gram. Zonder bespanning of indekking dus.
    Sterkte met je arm Ton!
     
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt :thumbsup:
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Tot hier was ik gebleven.
    Om de folie bij de vleugel aanzet goed te kunnen plakken heb ik rondom op rib F18 een balsa 6x6 gelijmd. Langs die rib F18 heb ik op de romp nog een strip geplakt om de romp folie goed te kunnen plakken er komen behoorlijke spanningen op te staan en je hebt anders geen houvast.
    Tip trek F18 even over op papier om straks in het balsa de juiste ronding te krijgen voor de indekking romp.

    [​IMG]
     
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Waarom ik even nieuwsgierig was naar het gewicht van 1 vleugel is omdat ik dan een beetje zicht kreeg op het uiteindelijke vlieggewicht.
    De complete romp komt nu uit op ca. 1000 gr.
    Inclusief motor, prop, piloot, accu 3S 2200, ESC, ontvanger, 2 servo's en bedrading.
    Tel daar 2 vleugels bij op ieder 160 gr dan kom ik op 1320 gr.
    Daar komt uiteraard nog de folie, cabine e.d. bij dus de 1,6 kg haal ik wel.
    Ik ben straks benieuwd waar de motorloze versie op uit komt en wat het ballast gewicht wordt.
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Gelukkig heb ik de vleugel aansluit rib F21 nog los zitten want die is groter dan de 1e rib A43 van de vleugel.
    Hoe dat mooi moet passen weet ik nog niet.
    Ik zou denken dat die 2 bijna hetzelfde qua afmeting moeten zijn.
    Het zou misschien kunnen dat op die A43 een ribstrip moet waardoor hij in omvang groter wordt.
    Hoe hebben jullie dat?
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Haha... ja om dat te bekijken moet ik dus weer 45 km verderop zijn...
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Niet doen ik heb totaal geen haast ;)
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nog even over het gewicht van die vleugel... die heeft van zichzelf best weinig torsiestijfheid. Origineel moet de vleugelneus met papier bespannen worden... je zal toch IETS aan torsieverstijving moeten doen denk ik.
     
  9. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb je voorliggend idee over dat plastic gelezen ik ben daar erg benieuwd naar.
    Als ik naar het model van Svend kijk een aantal posten terug en die van John Woodfield dan zie ik daar alleen maar folie.
    Maar we weten beiden (nog) niet wat alleen bespannen met gewone folie aan torsie stijfheid doet.
    Ik heb de Big lazy Bee en de Leprechaun beide in de transparante HK folie gezet en ben daar dik tevreden over.
    Dus de Champion gaat waarschijnlijk ook in die transparante kleur folie.
    Ik wacht tot ze weer in voorraad zijn bij HK.

    NB. Net nadat ik dit schrijf kijk ik op HK en de lime kleur rollen zijn weer binnen en dus besteld.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zit zo naar het bouwwerk te kijken en meten en constateer dat er bij mij verschil in hoogte zit in de beide sleuven van Ribben R 21 nl. de sleuf voor de horizontale centreerlip A41. Dat zou betekenen dat de vleugels een verschillende instelhoek gaan krijgen.
    Gelukkig heb ik R21 nog niet gelijmd en doe dat straks pas als de vleugels klaar zijn om het dan te corrigeren.
    Het kan aan mijn bouw skils liggen maar erg lekker passen die 1e paar ribben aan de romp niet.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is wel zorgelijk. Kan voorlopig weer ff niet checken hoe het bij mij is...
     
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Is de pasvorm van de rompdelen beter dan die van de vleugels??
     
  14. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Daar kan ik nu nog geen uitsluitsel over geven omdat ik nog niet begonnen ben met de vleugels.
    Van de rompdelen kan ik zeggen dat de passing hier en daar niet 100% is maar wel te verhelpen.
    Ik lijm de vleugelaansluiting van de romp pas vast als ik straks zo ver ben met de vleugel i.v.m. de passing en het hoogte verschil links en rechts
    Ook een puntje is dat ik door de Engelse maatvoering (dus uitsparingen) niet de juiste houtmaat heb kunnen gebruiken/ bestellen. Dus meestal net iets kleiner waardoor een scheefstand eerder om de hoek komt kijken. Iets ruimere uitsparingen is met lijmen voor mij geen probleem want dan gebruik ik PU lijm die bruist iets op.
    Als ik aan de vleugels begin kijk ik eerst even naar de hierboven beschreven tips.
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Even raad vragen hier.
    Wat is nu beter een pendel hoogteroer of een gedeeld hoogte roer voor dit model.
    In het begin hier heb ik Henk een gedeeld hoogte roer zien maken met daardoor een makkelijker platte bouwwijze.
    Maar los van de bouwwijze is een pendelroer niet te gevoelig en moeilijker te doseren met de servo.
    M.a.w. danst hij dan niet door de lucht? Het scharnierpunt komt heel dicht bij de voorkant/ aansturing.
    Dus kort vlak voor en lang vlak achter het scharnierpunt.
    Een mm aansturing veroorzaakt al een groot instelhoekverschil.
    Makkelijk bij de oplegging is denk ik weer dat je geen vast instelhoek verschil hebt.
    Een pendel is weer makkelijker los te nemen.
    Wat is wijsheid?
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waarom zou je een pendelroer bij de voorkant aansturen? kan even goed aan de achterkant.
    Het scharnierpunt mag niet te ver naar achter, max 1/5 , 20 %van de koorde vanaf de voorkant , maar liever 1/6 van de voorkant.
    Als het scharnierpunt te ver naar achter ligt komt het drukking punt er voor en bij de minste speling klapt het om .
    Een L vorm met de hoek het scharnierpunt, lange been verticaal naar onder en korte been beweegt de centreer pin.
    Zo heb je met veel uitslag van de servo weinig uitslag van het pendel = nauwkeurig sturen
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Een pendelroer vraagt om een zeer nauwkeurige aansturing (met weinig uitslag).
    Is lastig.

    Zou hier voor een hoogteroer gaan.

    Later ga je bij de Cyclon wel een pendelstabilo zien maar die krijgt een aansturing ver voor het draaipunt en met een zeer speciale handle om speling te voorkomen.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    @ Henk
    Ben benieuwd naar je Cyclon

    @Rene

    Even simpel getekend bedoel je dit?
    (foto geleend van Svend)

    [​IMG]
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb er even naar gekeken bedankt.
     

Deel Deze Pagina