Academy Atlas 540 met kapot tandwiel: de opties

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door geulwijk, 21 sep 2020.

  1. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vincent,

    In de laatste serie foto's is goed te zien hoe steil de hoek van de schroefas is (ik noem dat helicopterstand), daar moet je geen grote prop aan hangen als je borstelloos gaat en al helemaal niet overdreven veel vermogen installeren.

    De grote ashoek zal het achtereind van de boot willen optillen, met als onvermijdelijk gevolg dat de neus in het water gedrukt word, dat levert geen mooi vaarbeeld op en vreet stroom.
    Bij teveel vermogen zal een grote prop ook (te) veel koppel hebben en de boot op de rechterzijde drukke tijdens het accelereren.
    Je kunt je voorstellen dat dit tamelijk gevaarlijk wordt als je een golfje verkeerd raakt; de boot slaat om en zal, als de opbouw niet waterdicht is, vollopen.

    Ik zie net je post over motor en regelaar; 880Kv op 7,2V is nét 6000 toeren onder last, dan wordt het een sleper, in plané komen, zoals een sportboot zou moeten kunnen, zit er waarschijnlijk niet in, tenzij je voor een grote prop gaat, het nadeel daarvan heb ik hierboven al beschreven.

    Als je bij de motoren naar beneden scrollt, zie je dat voor alle motoren een 40A regelaar wordt geadviseerd. Deze motoren zijn ontworpen voor vliegtuigen, in een boot is de last permanent (zolang je gas geeft) en is iets meer overcapaciteit gewenst, omdat de regelaars géén waterkoeling hebben (dat kun je zelf toevoegen, mocht de boel te warm worden, maar een grotere regelaar heeft méér reserve).
    Ik zou voor die paar Euro méér, voor een 60A regelaar gaan.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
  3. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Okee, maar ik vind dat de boot zoals hij nu vaart, helemaal goed, is. De neus komt juist heel mooi uit het water. De snelheid hoeft niet hoger, maar langzamer zou ie zeker niet moeten. Ik heb even gauw een filmpje op YT gezet:
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Ashoek: Voor snel varende modellen wordt aangeraden niet steiler dan 7° te gaan, het liefst minder, als voorbeeld de ashoek van mijn M.A.S.
    Hoek schroefaskoker.jpg
    Op deze foto nog zonder uithouder op het eind, maar je snapt wat ik bedoel.

    De M.A.S. is met z'n 110 cm langer dan jouw Atlas, maar er ligt een 800Kv buitenloper in, op 4S kom ik aan de 10.000 toeren onder last en dat vaart dan zo:

    Nu hoef je niet per sé vol gas te varen (maar dat is wél leuk), vandaar mijn opmerking over het gekozen Kv.
    Wil je op 7,2V in plané kunnen komen dan zou ik minstens voor de 1500Kv versie gaan.

    De snelheid van dat varende stuk elektrisch gereedschap in je filmpje is ronduit slaapverwekkend, wat een kabaal...

    Groeten, Jan.
     
  5. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Ieder zijn smaak Jan, ik ben geen snelheidsmaniak. Gaaf gefilmd! Je advies van 1500Kv, is dat dan gebaseerd op mijn voorbeeldfilm, krijg ik met die motor hetzelfde effect?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Vincent,

    Ik heb jaren wedstrijden gevaren, de snelheid van de M.A.S. is voor mijn doen niet 'maniakaal', al is 50 km/h wel ruim boven schaalsnelheid, die vaart dit model bij 1/3 tot 1/2 gas.
    Het hebben van reserve om uit de problemen te komen (ik vaar samen met 1:1 boten, en die zien een model niet altijd) is wel handig.

    Bij 1500Kv op 7,2V heb je onbelast 10.000 toeren, onder last zakt dat in tot 8500 toeren, dat zou voldoende moeten zijn om de neus netjes omhoog te krijgen, afhankelijk van de gekozen prop.
    Langzamer kan altijd, daarvoor heb je je regelaar.
    Als je overwegend 'langzaam' wilt varen, als in niet 80% van de vaartijd vol gas, dan is het zeker aan te bevelen om een regelaar te nemen met voldoende reserve, want het permanent varen in deellast zorgt ervoor dat de regelaar (on)behoorlijk warm kan worden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
  7. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Ha, OK, als iedereen het er mee eens is, ga ik de 1500Kv bestellen, met een 60A regelaar. Bedankt zover en ik hou jullie op de hoogte (= ik komen vast meer vragen..)!
     
  8. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Mijn complimenten voor de staat van de atlas. hij ziet er echt super netjes uit!
     
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Democratie in werking
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mijn enige bedenking is dat de versie van 1500 Kv in combinatie met een 4 cm schroef wellicht tot overbelasting/oververhitting van het motortje leidt. Natuurlijk kun je dan met waterkoeling gaan werken of een kleinere schroef nemen. Ik had zelf twee 750 Kv motortjes met 30A regelaars in mijn Sport Fisherman liggen (lengte 76 cm, gewicht waarschijnlijk rond de 2kg) . De tweeblad schroeven hebben een diameter van 3.5 cm en met een 2 S lipo was de snelheid naar mijn smaak onvoldoende en heb toen daarna een 3 S lipo gebruikt. Snelheid was toen naar wens (zie foto's in de link) en zowel de motortjes als regelaars bleven koel. Ik heb toevallig vorige week de motortjes vervangen door 950 Kv exemplaren omdat ik die nu eenmaal toch ook nog had aangeschaft maar heb nog geen proefvaart gemaakt met die nieuwe setup.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/1-16-chris-craft-40-sport-fisherman.258865/page-2

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Daarom zeg ik ook, dat je met een kleinere prop moet beginnen, je hebt de toeren, dus de snelheid komt er wel.
    De grootste beperking is de 7,2V NiMH, die kunnen niet de stroom leveren die een lipo kan.

    Groeten, Jan.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vanwege de Nimh accu had ik de 750 KV motor aangeraden, maar de tijd zal het leren. Als de motor goed op toeren wil komen en de boot in plané, dan loopt het amperage wel wat terug. Maar Lipo's en Nicads is andere koek. Gr. Klaas.
     
  13. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Het motortje is net binnen, de rest nog niet. Wat een klein motortje zeg, qua lengte en diameter bijna de helft van de originele. Levert een brushless motortje dan in verhouding tot zijn formaat zo veel meer vermogen?
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  15. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Ha, duidelijk :)
    VAndaag is de snelheidsregelaar binnengekomen. Geen gebruiksaanwijzing, dus even hulp nodig. De rode en de zwarte draad gaan aan het accupack neem ik aan. De droe zwarte met de letters a, b en c naar de motor, welke een rode, zwarte en gele draad heeft. Welke sluit ik op welk aan? En het dunnere drie-aderige snoertje gaat naar de ontvanger, gewoon op de plek waar nu de oude snelheidsregelaar op zit aangesloten. De ontvanger moet dan nog steeds van stroom voorzien worden, dat gebeurt nu met 4 penlites. Dat blijft? Of had ik nou ergens gelezen dat de voeding van de zender nu vanuit de snelheidsregelaar kwam?
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hangt er vanaf of je regelaar een BEC heeft. De BEC zorgt voor 5 Volt om ontvanger en servo's te voeden. En dan kan de ontvangeraccu vervallen. Het maakt niet uit hoe je de 3 draden van de motor aansluit. Hij draait zonder mankeren. Mocht hij de verkeerde kant op lopen dan 2 draden wisselen. Let er even op of de regelaar op achteruit 50% geeft. Staat het verkeerdom, dan via de zender de draairichting omkeren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Duidelijk, bedankt. Er staat ubec 5A 5V op, dus dat zal dan wel. Handig zeg!
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wees voorzichtig met gasgeven als je de motor om te testen in de hand houdt! Hij vliegt zo uit je vingers. En lijn motor en schroefas goed uit. Op je filmpje hoor ik teveel herrie. Geeft vermogensverlies en slijtage. Vul de askoker met uierzalf. Smeert goed en dicht af. Voelt nog prettig aan ook op de huid. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
  19. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Die herrie komt denk ik vooral omdat het glijlager van de schroefas behoorlijk bleek uitgesleten. Ik heb een nieuw as met kogellagers besteld. Voor de koppeling wil ik een aandrijfas met dubbele kruiskoppeling en flexibele lengte gebruiken.

    Ik heb nog even op de ontvanger gekeken, waar sluit ik dan die snelheidsregelaar met ubec aan, op een van de kanalen of op de voeding? Lijkt mij de eerste, maar gaat de voeding dan via datzelfde plugje?
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    De regelaar sluit je aan op het kanaal dat correspondeert met de stick op de zender waarmee je de motor wilt regelen. Zelf gebruik ik voor de motor de linker stick en om te sturen de rechtse. De voeding van de BEC gaat via de regelaarkabel in de ontvanger. In wezen zitten in de ontvanger de pennen voor de + en de - van de stekkers op 2 lange strippen. Allen de pennenvoor de pulsen zijn van elkaar gescheiden. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina