Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Als ik in de buurt ben leg ik daar ook altijd even aan om door bakken rest stukken te scharrelen. En natuurlijk https://www.sauerbiermodelbouw.nl
    Heeft ook heel veel!

    Succes ermee
    Jeroen
     
  2. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Is Sauerbier alleen een webshop of ook een winkel / magazijn?
    Hebben idd een groot assortiment, zo te zien in hun prijslijst.
     
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Alleen webshop. Ik bel altijd even als het gaat om een enkel stukje. Ik heb een paar keer eerder gekocht. De eigenaresse, Nel, als ze je kent, stuurt ze het op en vertrouwd erop dat je betaald. Dat soort service bestaat dus nog!

    Succes, Jeroen
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste mede bouwers,
    Op dit ogenblik heb ik een bestelling lopen bij Sauerbier in Zierikzee.
    Wonende in Hellevoetsluis, heb ik net een mail gestuurd aan mevr. Sauerbier, dat ik alles wil ophalen.
    Ik hou jullie op de hoogte.
    Henk
     
  5. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Ik las dat de firma een voortzetting is na het overlijden van de oprichter.
    Eerst leveren en achteraf betalen is iets bijzonders!

    Benieuwd wat ze aan bezorgkosten rekenen.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over leveren en betalen: Ik doe al jaren lang zaken met Sauerbier.
    Mevr Sauerbier levert zoals gebruikelijk bij bedrijven op basis van crediet, betaling na aflevering.
    Daar zij de ontvanger vertrouwt, betaal ik altijd direct na ontvangst en controle van de zending.
    Over de verzendkosten: De verzendkosten zijn de KPN kosten. Echter daar de fiscus dit als een dienstverlening ziet, moet er hierover 21% B.T.W. in rekening gebracht worden.
    Hopelijk heb ik je voldoende geïnformeerd.
    Henk
     
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor de info!
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu vraag ik hulp.
    Vandaag had ik een lasklusje bij mijn dochter.
    Ik heb ca. 30 jaar geleden een hobby halfautomaat gekocht, Decomac 205.
    Vele jaren heb ik met dit machientje gelast, alhoewel altijd met een 40L cilinder menggas, Mison,
    Voor de gasregeling gebruikte ik een reduceer met gashoeveelheid regeling.
    SAM_2020 verkleid.jpg
    De 40l gasfles was een huurfles, vandaar, gezien de kosten maar ingeleverd.
    Nu kan ik alleen nog de 80bar gaspatronen gebruiken.
    Onder de huidige stand.
    SAM_3297 verkleind.jpg
    Het probleem is het oude gasregel ventiel.
    Na ca. 30 jaar heb ik deze weer op een gaspatroon aangesloten.
    SAM_3298 verkleind.jpg

    Nu blijkt, dat door veroudering, het ventiel lekt bij de schroefdraad van het afstelventiel.
    Ik heb dit trachten te repareren met cyaanacrylaat lijm, zie onder.
    SAM_3299 verkleind..jpg
    Duidelijk is bij de regelkraan de witte uitslag van de lijm te zien.
    Vandaag is het gelukt om te lassen, maar is geen oplossing.
    Vraag:
    Kan iemand mij helpen. waar ik een nieuwe flowregelaar kan kopen, die op deze gaspatronen past?
    Groet, Henk
     
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Van de week kreeg ik een vraag van een niet forumlid.
    "ik probeer ook een Stephenson schaar te maken, en heb er een tekening van gemaakt, zie bijgevoegde afdruk, denk je dat ik zo op de goede weg ben? schuifslag totaal is 4mm
    Lagertjes worden 3mm met 2mm draaipunten.
    Moet het toch eens proberen nietwaar?".
    Met daarbij zijn ontwerp voor de schaar.
    schaar vragensteller 2.jpg
    Het meest eenvoudige antwoord is "Ja", maar meestal zijn eenvoudige antwoorden een dooddoener.
    Daarom heb ik hem een uitgebreider antwoord gegeven..
    De functie van een Stephenson schaar is, dat door het kiezen van de juiste excentrieknok de stoomschuif voldoende wordt geopend.
    Dus de schaar is niet leidend, maar de verstelopening van de stoomschuif, in dit geval een bakschuif.
    Stoomschuif, slag.jpg
    Zoals te zien is de schuif verplaatsing de lengte som van inlaatpoort en dam lengte, zie afb. 1 en 2.
    Nu de schuifverplaatsing bekend is, kunnen de excentriekschijven berekend worden, centerafwijking is 1/2 schuifverstelling in mm.
    Als vervolg de Stephensonschaar.
    Deze moet passen tussen de krukas en de pakkingdrukker van de stuurschuif.
    IMG_3791 schaar verkleind.jpg

    Als uiteindelijk al deze gegevens bekend zijn, dan kan de vorm van de schaar en de stangen bepaald worden, voor mijn nieuwe machine:

    Schaar voor DY verkleind.jpg
    Aan de rechter onderkant de schaar, zoals bedacht door de vragen steller en eerder door mij toegepast.
    Als aanvulling:
    SAM_3769 verkleind.jpg
    Met detail van de schaar:
    SAM_3771 verkleind.jpg

    Belangrijk is, dat alles wordt gemaakt met de juiste straal vanuit het center van de krukas.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
    Jinny, Zeiler en Potter vinden dit leuk.
  11. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Omdat veel draaibankmachinisten dit topic ongetwijfeld weten te vinden en ik het openen van een nieuw voor dit onderwerp wat veel van het goede vind hier een post over drieklauwen.
    Als Stoompomp liever niet heeft dat ik dit doe dan verwijder ik de bijdrage natuurlijk.
    Het gaat om het volgende.
    Klauwplaten vervuilen,
    Het vuil, meest kleine spaantjes en gruis, komt in de spangroeven van de bekken, met als resultaat dat de klauwplaat onnauwkeuriger wordt.
    Het spanmechanisme van de bekken smeerde ik met vet, later met motorolie, iets van 15W40 of zo.
    Deze smeermiddelen vormen helaas ook een plakmiddel voor vuiligheid.
    Ik las ergens dat iemand daardoor de klauwplaat maar niet smeert.
    Een niet klevend smeermiddel zou wellicht het beste zijn, bedacht ik me.
    Ik had nog een flesje grafietpoeder staan. Ooit gekocht voor smering van sloten, voor 75 ouderwetsche Hollandse centen.
    Klauwplaat minutieus schoon en droog gemaakt en wat grafietpoeder op de spankrans van de bekken gedaan.
    Tot nu toe geen problemen; de zaak loopt soepel.
    Iemand ervaring met deze manier van klauwplaat smeren?
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Klauwplaat

    Ik heb al een tijdje geleden
    een uitgebreide bijdrage geleverd.

    Als de tandkrans en de bekken verder in orde zijn?
    Helemaal schoon en vetvrij maken.
    De achterkant van de krans vol in het smeervet zetten.
    De voorkant van de krans waar de bekken in vallen smeer ik in met leibaanolie.
    De bekken smeer ik in met leibaanolie.
    Dan monteren en klaar.

    Spaantjes die tijdens het draaien ontstaan weg houden en verwijderen,
    Na het draaien reinigen van de bekken met pijpenrager en-of lucht.
    De bekken pak ik er geregeld uit en maak deze schoon.
    Verder schraap ik met een houtje de kransgroef schoon.

    Een schone krans
    samen met schone bekken
    dragen bij tot een zo nauwkeurig mogelijke klauw.
    Dus goed werk.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2021
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @Mallegat Je bijdrage stel ik op prijs, temeer daar je een probleem aanhaal.
    Het probleem is smeren met motorolie.
    In motorolie zitten additieven, die niet gunstig zijn voor machine delen.
    De additieven zijn onder andere voor het oplossen van roet, koolstof ontstaan door de verbranding en water ontstaan enerzijds door de verbranding, anderzijds door condensatie bij afkoelende motor.
    Samengevat : machine delen nooit smeren met motor olie.
    Een goede olie voor het smeren van machine delen, tandwielen, is een ISO VG 220.
    Dit is een redelijk dikke smeerolie met een viscositeit van 220 cP en een goede hechting op blank metaal.
    Ook de weerstand tegen verdringing tussen tandwielen FZG waarde is hoog, zodat koud lassen van de tanden voorkomen wordt.
    Groet. Henk, die terzake doende aanvullingen op prijs stel.
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  14. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    @Henk Elkink
    Leuk te lezen dat je het op prijs stelt.
    Je kan afstuderen op het onderwerp smeermiddelen........
    Op motor-forum, waar ik zat toen ik nog op een motor reed, waren hele discussies over olie. Met veel zin maar nog meer onzin, zo bleek uit de bijdragen van iemand die beroepshalve in die wereld zat. Die fileerde de onzinberichten.......

    Wat doet een motorolie voor slechts op machinedelen vraag ik me af. De additieven tasten het metaal, bijv. het draaibankbed, volgens mij niet aan. Je hebt ze niet nodig voor je draaibank, maar of ze ook kwaad kunnen?
    Het doel is alleen een scheidend smeerfilmpje tussen bijv. support en bed te hebben, dat ook tegen roest beschermt. Punt is ook daar dat je eigenlijk niet wil dat spaantjes en troep door dat smeermiddel op het bed blijven plakken.

    De olie die jij aanraadt, is dat de zgn leibaanolie of versnellingsbakolie?

    Punt met olie is dat je het eigenlijk niet in literverpakkingen of dergelijke kan kopen.
    Het is allemaal afgestemd op bedrijven die vele liters per jaar verbruiken en per vat van 60 liter of zo inkopen.
    Je kan wel versnellingsbakolie (ik bedoel geen ATF) per liter kopen bij automaterialen zaken.
    Bij de Shell pomp hadden ze ooit tandwielbakolie in kleine verpakking (halve liter of zoiets) maar dat is helaas al jaren uit het schap verdwenen. Hoe het product heette weet ik helaas niet meer; het laatst flesje was lang geleden helaas leeg.

    Bij Buitelaar verkopen ze wel tandwielkastolie en leibaanolie. Ik zal eens kijken of er op die verpakking ook iets staat over viscositeit.

    Voor smeren van mijn wisselwielen gebruik ik een weinig kettingvet. Vreselijk plakkerig vet dat voor motorfietskettingen prima voldoet; het wordt er niet 1, 2, 3 afgeslingerd. Dat spul of olie wil je weer niet op de aandrijfsnaren hebben.....

    Onderdelen die niet steeds in bedrijf zijn, zoals bijv. de set wisselwielen, de vaste centers etc. leg ik altijd vettig van olie weg. Ik haat roest......
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren avond heb ik een kort antwoord gegeven op de palmtop.
    In mijn antwoord #473 had ik het over de FZG waarde, (Zahnrad Schadens Stufe).
    FZG staat voor Forsungsamt Zahnrad Getiebe, oorsprong de technische universiteit in München.
    Voor een inzicht in de test volg de link: https://de.oelcheck.com/analysen/pruefverfahren/fzg-test/
    In motor olie zitten niet de dopes om de schade door koud lassen tegen te gaan.
    Koud lassen is niets meer, dan verdringen van de oliefilm, zodat de staaldelen met elkaar in contact komen.
    Daarnaast is het een gegeven, hoe dikker de olie hoe meer weerstand tegen verdringen, koud lassen.
    De FZG waarden lopen op tot klasse 12.
    Voor een minerale olie is bereikbaar klasse 10, daarboven komen de synthetische oliën.
    Nu had ik geschreven, hoe dikker de olie hoe hoger de FZG waarde.
    Misschien gaat er iemand aangeven, dat zijn dunne hydraulische olie ISO VG 46 ook een hoge FZG waarde heeft.
    Dit is geheel correct, in zijn olie zit een fosforester, anti slijtage dope, om het koud lassen, verbreken van de smeerfilm, te voorkomen.
    Nu over de leibaan olie.
    Dit is een olie met een lagere viscositeit ISO VG 160.
    Gelet op de opmerking bij FZG waarde is deze dus minder geschikt voor het smeren van de tandwielen van de draaibank, verdringen van de smeerfilm.
    Groet Henk
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2021
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  17. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Een prima uitleg en een interessant verhaal op de FZG-site!
    Het verschijnsel koudlassen was mij niet bekend (wel iets dergelijks: vreten van RVS) en ik begrijp inmiddels dat als de smeerfilm / oliefilm door de (hoge) druk op de tanden weggeperst wordt, de staaldelen direct op elkaar gaan duwen / wrijven, in elkaar vreten en dat daardoor staaldeeltjes uit het oppervlak gerukt worden. Beslist niet goed....

    De aangeraden olie ISO VG 220 gaat er komen; mijn fles HBM tandwielkastolie is VG68.
    Die heb ik gebruikt om de olie in de tandwielkast van mijn FB2-freesmachine (oliebad) te verversen (mocht wel na misschien wel een 40 jaar of zo, dacht ik).
    Daar werd Castrol Hyspin AWS46 voor aanbevolen of versnellingsbakolie VG46 maar o.a. ook Shell Tellus 46 zou erin kunnen. De VG68 is eigenlijk wat te dik.
    Maar ja, waar haal je een halve of hele liter van bijv. de Tellus 46 vandaan?

    Inmiddels ook eens geprobeerd een binnendraad te snijden met behulp van de handslinger, die ik enige tijd terug gemaakt had. Dat gaat goed.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De Tellus oliën zijn een merknaam voor Shell.
    Dit zijn eigenlijk dunne minerale oliën voor hydraulische toepassingen.
    Veel gebruik, de Tellus 15 in hydraulische krikken.
    De ISO VG 46 is een hydraulische erg dunne olie. zie https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-hydraulische-olie
    Zie ook, dat de ISO VG 68 wordt aangegeven als een dunne machine olie, artikel 01337, zie de link in bericht #475..
    Succes met je project. Groet. Henk.
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  19. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor de reactie!
    Zo te zien is de 68 niet verkeerd voor gebruik in de tandwielbak van mijn FB2.
    De olie moet waarschijnlijk o.a. dun zijn omdat er ook een verticaal vijzelpompje in de machine zit, dat zorgt dat ook de bovenste delen hun smering krijgen.

    Mijn project valt wel mee. Ik probeer eens een gedraaide buitendraad in een dito binnendraad te fabriceren. Geen echt gebruiksdoel, meer om eens te zien of me dat lukt.
    Als het goed uitpakt wil ik een klein schroefvijzeltje maken voor ondersteuning van langere delen op de freesbank.
    Kan je ook kopen natuurlijk, maar het zelf maken geeft meer plezier.
    Met wat stukjes staal kan je uren zoet zijn!
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op het topic van "stoommachientje Bing 10/141/1 laat @k-k, zijn machine zien: https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoommachientje-bing-10-141-1.280488/#post-4219984
    Ik had toegezegd, om een aanvulling te geven: https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoommachientje-bing-10-141-1.280488/#post-4220076
    De manier van kinken van zijn ketel is door een vakman gedaan.
    Uit mijn leerboek A.D.F.W. Lichtenbelt, uitgave 1926 heb ik een .pdf bijgevoegd over de destijdse berekening van klinknaden.
    Daarnaast nog enkele pagina uit "Modelbouw Stoommachines" door Rob van Dort en Joop Oegema.
    Hierin de berekening van de sterkte van een dwarsnaad en een lengte naad.
    Nu voor @k-k, lees de laatste pagina over het dichten van de geklonken naad.
    Degene, die deze ketel heeft gemaakt, beschikte over veel kennis.
    Waarschijnlijk voldoet deze ruim aan de huidige norm voor modelbouwketels, afpersen op 2 x de werkdruk.
    Nogmaals complimenten. Groet. Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina