Bouw nieuwe 'allround' zwever 4M+

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arthurw, 27 sep 2020.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Samen met forumlid @carbonglider is het plan opgevat om deze winter een nieuwe zwever te bouwen.

    Het idee is als volgt:
    • Bouw van een 'functionele' romp (oftewel aanpassing van een bestaande rompplug type bezemsteel met v-staart) tot ca. 2. meter; dan nieuwe mal voor glas rompjes
    • Spanwijdte 4 meter of groter
    • Afhankelijk van toegepaste vleugel en/of romp (met/zonder motor) inzet als thermiek kist of hellingkist
    • Gebouwd als 'value for money' oftewel eerder een stevige buitenloper op 6S dan een dure motor met vertraging
    • Modulaire bouw - makkelijk een andere set vleugels kunnen plaatsen of de romp wisselen van motor naar zweef. Zo heeft Carbonglider nog twee sets 4 meter vleugels liggen en moet ik er nog bouwen

    In dit draadje zoek en verzamel ik wat ideeën... uiteindelijk zal dit resulteren in een bouwdraadje want we hebben het plan om elke vrijdag bij elkaar te komen om daadwerkelijk te bouwen.. Op- of aanmerking, positief kritiek, suggesties - zijn welkom.

    Als eerste...wat is tegenwoordig goede profiel voor een allround zweefkist? Ik hang nog op MH32... Ik wil graag iets wat ook goed kan steken.

    Qua bouw van de vleugels wil ik het volgende eens proberen, geïnspireerd door een ander clublid ( @MaartenCornelissen )

    Schuim of ribbenbouw vleugels ingedekt met een geprepareerde huid van geglasd balsa (weefsel op glasplaat lamineren, balsa er op, onder vacuüm laten uitharden).

    Profiel -- nader te bepalen
    Opbouw - elliptisch, 4 delen van een meter (2 keer knik?)
    Aansturing: welfkleppen en ailerons

    Wie schiet..?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
  2. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Arthur, je daagt Dirk nu wel uit hoor..:banana:
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als er wat vlieggewicht bij komt kijken zou de MH32 profilering echt niet gek zijn.

    Wil je wat meer dynamiek is een MH30 profiel het overwegen waard. De Simprop Excel serie vliegt daar ook overtuigend mee.
     
  4. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Nah, er zijn meerder wegen die naar Rome leiden ;-)
    Ik denk dat Dirk meer voor de maximale performance gaat in plaats van mijn project waarbij het er vooral om gaat om iets leuks vliegends te krijgen.
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Da's het hele punt. Wat wil je? Welke eigenschappen waardeer je het meest aan een zwever? Schrijf die op, en prioriseer ze van hoog naar laag.
     
  6. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ok daar gaan we:

    - Zelfstandig uit de hand startbaar
    - Geen 'fladderbak' maar redelijk 'strak' vliegend, hoogte energie goed omzetbaar in snelheid en weer terug om hoogte
    - Niet kritisch / nerveus vliegend
    - Goede thermiek prestaties
    - Redelijk langzaam vliegen (niet te snel beneden) maar als het nodig is kunnen steken zonder veel hoogte te verliezen
    - Bij landing (kraaienstand) langzaam, ons veld is vaak het gras hoog, te hoge snelheid geeft snel schade


    ...iets met de Eierlegendewollmilchsau..

    Ben trouwens groot fan van de Simprop Excel serie, hoewel ik de kleine versies wat te snel vind vliegen.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Komt aardig overeen met mijn vervolg project wanneer mijn 2.5 m F3F klaar is.
    Dan wil ik middendelen maken van ~1 meter en een nieuwe romp waarmee ik op een 4.5 m zwever kom met een slankheid van 25.
    De V-staart kan ik als kruisstaart zonder problemen gebruiken.
    In het gunstigste geval zal ik hier midden volgend jaar aan beginnen.
    4500.jpg
    Het hoofd gaat sneller dan de bouw.
    Maar van mijn 2.5 meter zijn de vleugel en staart mallen nu afgewerkt, ze glanzen al aardig.
     
    Lyckele, Justus en Berrie vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Klinkt als een 4m supra op de vleugelbouwwijze na. Ik ben natuurlijk voor :)

    Ik ben benieuwd naar je motorkeuze. Ik zit zelf nog op de wip tussen fancy/duur (reisenauer) of simpel en goedkoop.

    Kijk ook even naar de genie (met name de romp) en de genoma2 voor inspiratie.
     
  9. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hoi @Rick NL ,

    Dat komt zeker aardig in de buurt. We willen een romp hebben waarbij we eigenlijk een vleugel met spanwijdte van 4 - 5 meter kunnen plaatsen, hoewel de eerste vleugel 4m zal zijn puur vanwege de standaard lengtes.
    Ik zie dat jouw romp 'maar' 165 cm lang is. Wij kwamen op van het kijken naar Maxxa etc. rond de 2 meter uit...

    Als 165 cm genoeg is voor iets van 4m+ (hoe veel spanwijdte heeft jouw design?) dan hoeven we wellicht de rompplug niet te verlengen en kunnen we op basis van de bestaande (en al bewezen) mal ook de romp maken. Dat zou een hoop werk schelen! Ook voor de v-staart hebben we al een mal. Die romp is weliswaar op basis van een kleine pylon maar dat zal (behalve dat ik het wat minder mooi vind) wellicht niet veel uitmaken.

    Welk programma gebruik je voor een ontwerp als hierboven?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
  10. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    @Hein.z
    Voor aandrijving denken we aan het volgende (op 6s)

    Turnigy Aerodrive SK3 - 4250-500kv
    15 x 8 Graupner
    Reisenauer Spinner
    Reisenauer klem middelstuk
    6S Lipo
    80A regelaar zonder BEC
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @arthurw
    Mijn voorstel hierboven is geïnspireerd op de Diana-2 van Baudis die ik in Frankrijk door Matthieu Mervelet heb zien vliegen.
    De spanwijdte wordt 4.5 meter en de wortelkoorde is slechts 220 mm resulterend in een slankheid is 25. Door de kleine koorde hoeft ook de staart niet erg lang te zijn om een voldoende stabilovolume ( 0.34) te krijgen.
    Ik wil graag met een voorstel van jullie meedenken.
    Voor het ontwerp gebruik ik als eerste ervaring, ondersteund met Xfoil in XFLR5 voor het ontwikkelen van de profielen. Dan XFLR5 voor het ontwerpen van het planform.
    Dan bereken ik de gewenste staartafmetingen door uit te gaan van ervaringsgegevens ten aanzien van het stabilo en kielvlak volume.
    Dan weer in XFLR5 de bepaling van het neutrale punt, daarna zwaartepunt en daaruit volgend het instelhoekverschil.
    Mijn toestel krijgt een eigen profielstraak dat gemaakt is voor F3F, daarmee ook goed voor F3B en algemeen vliegen met een groot snelheidsbereik en bereik van vleugelbelastingen.
     
    Berrie en jve vinden dit leuk.
  12. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Oostkapelle
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  13. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Hallo @peterk !

    Ah, ja dat heb ik al eens geweten... Precies dat wil ik doen, is kennelijk toch blijven hangen nu de interesse aan bouwen weer oplaait. Een clubgenoot gebruikt een variant hierop met koolstof (van die mooie grotje vakjes) en dan op balsa ribben in een negatiefmal.

    - Gebruik je op de glasplaat een lossingsmiddel?
    - Heb je wel eens geprobeerd de glasplaat eerst in kleur te spuiten? Of doe je de afwerking op het eindproduct?
    - Hoe ziet jouw ligger-opbouw en profiel voor die 3,9 meter F5J er uit?

    Het ziet er uit als een logische en relatief snelle bouwwijze, dus dat wil ik graag eens proberen.
     
    Terence vindt dit leuk.
  14. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Oostkapelle
    · Lossingsmiddel? Ja! Eerst Formula Five Trennpasta, daarna Folientrennmittel PVA, beide van R&G.

    · Ik heb wel eens eerst kleur geprobeerd (met de kwast) op de glazen plaat. Dat was geen succes. Nadeel: balsakleur is slechter zichtbaar. Tippen heb ik een keer onder met dayglow gedaan.

    · De ligger maak ik van een met hars ingesmeerde streng koolstof op de bouwplank met op afstand spijkertjes, zodat je een ligger met oplopende doorsnede krijgt. In het midden 10 strengen. Eén ligger boven en één onder. In het midden verbinden door kops 6 mm balsa. De ligger is nooit te zwak gebleken bij rustig vliegen, wel de verbinding met de pijpjes voor de tipverbinding.

    · Profiel: NM41 via Profili. Huid: 1,5 vrij zacht balsa met 50 grams glasdoek. Massa totaal vleugel 1190 gram bij 83,3 dm2.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is niet waar, maar ik heb zelf pasgeleden al een ontwerp voor mezelf afgerond waaraan ik nu zachtjes aan ga bouwen.
    Dat wordt 4m50 span, en ik wil van mijn frees gebruik maken bij de bouw. Ik ga experimenteren met een eenmalige mal voor romp met kielvlak, Stabilo, en ri-roer.
    Er wordt ook een experiment gedaan met winglets vs. meer gebruikelijke wingtips. Draadje volgt binnenkort.

    Even wat reacties op meerdere posts uit dit draadje:
    - MH32 zou ik niet kiezen. Voor een all-round performance moet de kist te zwaar worden om ook nog in de MVC Otto-polder (met enige regelmaat) thermiek op te kunnen pakken,
    - De keuze van het profiel heeft minder invloed dan het bovenaanzicht van de vleugel (verdeling van span en koordes van de panels),
    - Ik ga voor optimaal binnen de randvoorwaarden. Voor jullie project betekent dat dus: optimalisatie van de vleugel, afstand vleugel-stabilo en vleugel-kielvlak, hoek vleugel-romp, V-stelling
    - Gebruik "Sailplane_Calc_Cruciform .... .XLSX" om V-stelling, staartboom-lengte en groottes stabilo/kielvlak te optimaliseren. Raadpleeg Berrie en mij voor referentie-waarden.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik neem aan dat je hier bedoelt dat er tegenwoordig veel geschikte profielen zijn voor een fijne kist. En dat de profiel keuze wel invloed heeft op het gewenste type inzet van je model.

    Bij mijn ontwerpen is altijd de V-stelling minder dan dit spreadsheet als optimaal aangeeft. Komt wel zeker dat ik niet op relaxed thermieken ontwerp.
    Verder komen de waarden voor stabilo en kielvlak volumes overeen met wat ik met mijn HP11c rekenmachine uit 1984 (nu pas 4e setje batterijen bij bijna dagelijks gebruik!) en mijn hoofd bereken.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Uiteraard kies je een profiel voor je werkgebied. Maar hier was dat toch vooral all-round: thermiek en helling. Daarnaast ken ik het vliegveld van MVC Otto. Dat is niet bepaald thermieksterk, en daar wordt toch het meest gevlogen (>=90% van de tijd). Enne ... ik ben bij hun, naast mijzelf, nog maar één onstuimige piloot tegen gekomen die zo nu en dan de 200+ km/u wil ruiken.

    Waar ik eigenlijk op doelde was dat (binnen de geschikte profielen) de lay-out van de schuim-panels van veel grotere invloed is dan het ene of andere 'geschikte' profiel.
    Wat ook heel erg van belang is, om richting tip een bijpassend profiel te nemen/kiezen/maken dat geschikt is voor de kleinere Re-getallen daar. En evt. de koordes iets over-elliptisch te kiezen.
    Dat lijkt me volkomen logisch.
    Tja, niet iedereen heeft jouw rekenmachine (en kan die goed bedienen), of jouw hoofd ... ;)
    Dat Excel-sheet is wel beschikbaar voor iedereen.
    Dat kan ook betekenen dat hij heel weinig werd gebruikt ... ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020
    Rick NL vindt dit leuk.
  18. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Thanks Dirk,

    Ja, jij kent ons (knollen)veld en omgevingsopbouw... evenals mijn vliegkunsten... gewoon lekker ontspannen vliegen met de goede kant van het vliegtuig naar boven.. en geen zooms met 200 kmh. ;-)
    Voor ons veld is veel massa inderdaad niet handig want het gras is vaak hoog en dan staat alles in 1 keer stil.
    Welk profiel zou jij aanraden?

    PS - Ik bedoelde alleen dat jij naar mijn inzicht de maximale mogelijkheden van het materiaal wat meer uitbuit. Zoals gezegd, meerdere wegen naar Rome!
    PPS - Waarschijnlijk klop ik binnenkort bij jou aan voor als er schuimkernen gesneden moeten worden...

    Het wachten is nu even op @carbonglider die de maten van de romp even in dit draadje moet plaatsen, dan kunnen we eens rekenen of er ook met de huidige mal al een 4 meter kist mogelijk is. En zo nee wat dan wel. Het kan altijd handig zijn om uit de bestaande mal al vast eens een rompje te trekken, ook al maken we daarna een mal voor een grotere romp.
     
  19. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    De huidige rompmal is 145cm. Met het stabilo wordt de lengte 150cm. Lijkt mij echt te kort voor een 4m. kist. Een romp die aan de langere kant is vind ik ook nog prettiger vliegen.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je zou ter referentie eens kunnen kijken naar de FS4000 VLX van Volker Klemm.
     

Deel Deze Pagina