Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hij is HEELEMAAL geweldig :wave
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Er wordt gewerkt aan werkende metertjes. Vario en hoogte gaan precies worden.
    Met hele goede hulp van de Jeti servicedesk was snel duidelijk dat dat heel simpel is. Ik moest op mijn oude DS14 de " telemetry controls" firmware installeren.
    Dan kun je met alle signalen van de MVario2 servo,s aansturen. Ik gebruik het vario signaal en relatieve hoogte. Mvario heeft een enorme lijst aan mogelijkheden...thermometer bv.
    Voor de snelheidsmeter zou ik de Jeti speed sensor moeten aanschaffen, is me even net te duur. Ik kan wel een fake signaal aanbieden, bv van gasknuppel oid.
    Het instrumentenpaneel is in ombouw, servo,s zitten er op. Ben nu de kabel spaghetti aan het bereiden. Ik wil het paneeltje makkelijk uitneembaar houden, ging via 4mm plug, dat wordt nu een 6 polige MPX stekker. Zit ook mechanisch goed vast en ik kan er 4 instrumenten mee sturen, dus 1 spare..
    20200920_091833.jpg
    Vario en hoogte zijn direct drive. Speed is met 4x versnelling met oud servo tandwiel setje.
    20200920_091821.jpg
    De wijzertjes moet ik nog maken.

    En een test filmpje in de lift op kantoor naar de 20e verdieping en terug misschien.
     
    Cnn, ramses, mac en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Briljant! Wat een goed idee om servo's aan te sturen met telemetriewaarden. Volgens mij is dat inderdaad niet moeilijk te programmeren in een Jeti zender.
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Na mijn vraag bij de Jeti helpdesk kreeg ik binnen 1 dag antwoord inclusief een voorbeeld filmpje hoe het allemaal in te stellen. Dat is nog eens service niet.!


    Na update van de sw, 30 euro, loopt het prima op mijn DS14. Ik heb nu 5 Mx controls, dat zijn vrij te selecteren telemetrie signalen. Die koppel je aan een functie ( servo) zoals je normaal met een stick of schakelaar doet. Vervolgens kun je de gain instellen, dus de min nul en max servo positie bv. -3, 0 en +3 m/s op de vario. Of 0, +125, +250m op de hoogtemeter.
    Was even puzzelen om 2000.0 m terug te zetten naar 250.0 m is een truukje voor zodat je niet de draaiknop 17500 keer hoeft rond te draaien. Ook geleerd van Jetiservice, weer met een hulpfilmpje.
    Ik ben nu een 14 kanaals ontvanger aan het inbouwen, 9 was echt niet meer genoeg. Had ik aangeschaft voor mijn spitfire project, even intern geleend zeg maar. De 3gr servo,s waren over uit de tests van het Ornithos Easy-Iskra clubproject. Deze waren net sterk genoeg voor een piloten hoofdje, of een instrument wijzertje..niet voor roertjes.
    Dus echt gratis is het niet.
    Maar als je kijkt wat een instrumentje voor een echt zweefvliegtuig kost is het kruimelwerk. Even op de winter website gekeken. Deze plaatjes zijn heel mooi, goeie tip niet..even in ppt plakken, schalen en printen...
    Screenshot_20200925-130005_Chrome.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
    ramses, Hans V, Hein.z en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Instrumenten paneel net op tijd klaar voor de Fly-inn



    Veel plezier.
     
    Cnn, ramses, mac en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Superfilm, Tjarko! Vooral ook het hoofdje dat meegaat in vliegrichting en natuurlijk de werkende meters! Knap hoor!

    Hier nog een close-up foto van cockpit met werkende meters (hoogte en snelheid).

    DSC_0592 size800x533.JPG

    Tjarko klaar voor de start.

    DSC_1199 size800x533.JPG

    Blijft indrukwekkend start vanaf kar.

    DSC_1204 size800x533.JPG

    Gratie in de lucht.

    DSC_1208 size800x533.JPG

    De Fly-in is een mooi dag geworden!

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, Helikapoter, TheoV en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er kan nog wat getuned worden (vario gaat nu steeds van max naar min met weinig ertussen), maar het principe werkt goed. Ik vind het prachtig!
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Scherp opgemerkt, ik zag dat ook. Verwacht dat de vario gain te hoog staat. Compas gaat ook mooi op hol met de FES motor aan..
    Hier kan ik nog wel even mee spelen..
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Variometer calibratie.

    Fotor had het juist gezien, de vario calibratie was 3x te groot.
    Ik was eerst van plan dit te testen in de lift op kantoor, maar daar zijn we na gisteren avond covid maatregelen niet meer welkom.
    Daarom een testopstelling gebouwd van een jampotje met servosnoer vacuum doorvoer en slang aansluiting.
    Variometer in het jampotje, dekseltje er op, en met een injectiespuitje de druk een beetje verlagen.
    20200929_211035.jpg
    Met 1x spuit volume kon ik klimmen naar 130m. Dus slangetje dicht door dubbelvouwen, en dan nog een keer met de spuit doorklimmen naar 250m.
    Klopt exact met de hoogtemeter, eerste streepje. 20200929_211128.jpg
    250m op het scherm.
    20200929_211133.jpg
    250m in de cockpit.
    De vario afregelen is wat lastiger, dan moet je een gecontroleerd lek maken.
    Doe ik met de griptang, langzaam losser draaien. Als het wat harder gaat dan 3 m/s, de max servo uitslag, dan gewoon even wachten, want het zakt met een e-macht terug.
    20200929_211213.jpg
    Hier dalen we met 2 m/s op een hoogte van zeg 180m.
    Dat staat ook op de telemetrie.
    20200929_211215.jpg
    Beetje donkere foto, moest echt heel snel.

    Helemaal blij nu dit ook gevonden en verbeterd is!

    Rest de snelheidsmeter, dat koppelen met gas servo, is echt niet meer van deze tijd wel.
    Dus een Jeti speed sensor is al onderweg...

    Naast een leuk metertje maakt deze ook TEK vario functie mogelijk. TEK staat voor Total Energy Compensation, ofwel het wegwerken van knuppelthermiek. Als je even aanduikt stijgt de snelheid, en met de informatie wordt voorkomen dat de vario dan dalen aangeeft.
    De vario wordt dan echt een thermiek meter ipv simpelweg daalsnelheid en stijgsnelheid.
    Dat helpt dus bij het centreren in een bel, zeker op grote hoogte waar het lastiger is netjes te vliegen. Die TEK functie is in een modelvliegtuig nog belangrijker dan in een echte zweefkist!
    Wordt vervolgd..
     
    ramses, Amigo II, Lyckele en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Echt origineel en gaaf gemaakt!
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Tnx..

    Eigenlijk jammer dat de servo uitslag maar 2x 45 graden is, een 180 graden servo zou veel mooier zijn. Al googelend kwam ik dit tegen:


    Met 2 weerstandjes van 2.2 Kohm, gesoldeerd aan de potmeter van de servo zou de range verdubbelen.
    Even getest op een losse servo, echt gepriegel in zo'n 3 gram ding. Het werkt, maar niet zo mooi als op youtube. De ene richting bijna 90 graden maar de andere richting wordt instabiel bij ca 70 graden en draait dan ongecontroleerd nog eens 90 graden verder. Maar 2x70 graden is ongeveer haalbaar.
    20200930_174223.jpg Hier is het servo bodempje al losgewipt en printje gelicht. De twee buitenste potmeterdraden, bruin en geel moeten een 2.2K weerstand krijgen.
    20200930_185738.jpg
    De weerstandje passen er niet in, maar wel mooi aan de zijkant. Dekseltje kon er weer op met 4 kleine uitsparingen voor de draadjes. Geisoleerd en gefixeerd met 5min epoxy.
    Na calibratie met het jampotje heb ik nu +en - 4.5 m/s vario range. (Was +/- 3 m/s)
    Toch leuk met 2 weerstandjes en een drupje epoxy.
     
    Cnn, ramses, aurectar en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Snelheidsmeter..
    Gisteren kwam de Jeti Mspeed sensor binnen. Even puzzelen hoe dat werkt. Aangesloten via de vario module, deze werkt tevens als dubbele sensor expander.
    Voor het calibreren kwam mijn jampotje weer goed van pas. Extra doorvoer in de deksel gelijmd om de stuwdruk leiding van de speedsensor op aan te sluiten. Zo kan ik er gecontroleerd een beetje overdruk op zetten.
    20201006_175324.jpg
    Op het zender display is de snelheid toegevoegd, in km/u.
    Dan is het even de gain programmeren zodat het wijzertje gelijk gaat.
    Helaas is de gain enkel instelbaar in m/s.
    Met deze instellingen klopt het redelijk.
    20201006_200115.jpg
    90 km/u op het display en in de cockpit.

    20201006_205609.jpg
    Echte snelheid is wel wat veel voor een modelzwever. Ik heb de gain op 2/3 gezet, dan geeft de meter wat te veel aan, maar is het beter schaal. Vliegt het op display denk ik rond de 70 km/u.
    Wat zou beter zijn bij de hoogtemeter, echte hoogte, of op 1:3.5 schaal?
    Of er tussenin? Het moet kloppen bij het camerabeeld b.v. met een beeldhoek van 135 graden. Wat is de normale menselijke beeldhoek?

    Nu is het wachten op vliegweer voor het volgende filmpje.. en ik moet de pitotbuis nog inbouwen. Ik denk dat ik die in het kielvlak ga zetten.
     
    ramses, Hein.z, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    135 graden beeldhoek is enigszins groothoek. Dat betekent dat de hoogte er al snel wat groter uitziet dan in werkelijkheid. En met de schaal van de kist zou een wat overdreven hoogteaanwijzing ook wel kloppen.

    Ik zou kijken naar de schaal van je meter in de cockpit. Met een kist als dit zal je tot een meter of 400 vliegen, daar zou ik dan 1000m op je metertje van maken. Niet technisch onderbouwd, maar gewoon om het bereik van de meter in de cockpit een beetje goed te gebruiken. Met een 1:1 weergave gebruik je maar een klein deel van de schaal op de meter en beweegt de naald amper. Het zou mij niet gaan om een exacte weergave in de cockpit (al is een juiste vario aanwijzing wel heel leuk, maar dat is al geregeld). Het feit dat het werkt en dat je een proportionele weergave op de filmbeelden hebt is al goud.

    Met de snelheidsmeter zou ik iets soortgelijks doen. Weet je ongeveer de minimale vliegsnelheid van het model? 40 km/h?? Dan zou ik de weergave op de meter verhogen met een factor 1,5 tot 2. 200 km/h ga je toch never halen met zo'n model, en 40 km/h is voor de echte erg weinig. Door de uitslag op de meter wat groter te maken gebruik je meer van de range op de meter en krijg je een waarde te zien die wat geloofwaardiger is.

    Ga je de FLARM ook nog werkend maken? :p
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2020
    TheoV vindt dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Straks hören we ook nog de acoustische vario. Gaaf man.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik kan me het voorstel van Raymond goed indenken, maar voor mijn blijft het een echt vliegtuig, gebouwd als een schaal model van een mandragende, maar toch nog altijd een echt vliegtuig.
    Daarom zou ik de echte waarden van de snelheid en hoogte aangeven op de meters.
    Wanneer je dan een camera in de piloot bouwt en die beelden naar beneden stuurt heb je meteen de echte telemetrie!

    Maar wat je ook kiest ik, vind het fantastisch wat je hier aan het doen bent, Chapeau!
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Interessant antwoord Rick. :rolleyes::confused:
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Nog steeds Dirk?

    PS ik drukte op Bewaar vóór ik de text plaatste.:koud:
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Leuk al deze reacties. Ik neig er ook naar om de meter uitslag wat groter te maken, behalve van de vario.
    De telemetrie en logging op de zender zijn wel de echte waarden Rick.
    Hoogtemeter servo ook voorzien van weerstandjes tzt.
    FLARM dat is wel erg modern voor een Moswey, maar goed om de Sagitta van Theo te ontwijken..
    Werkende bochtaanwijzer eerst. En dan de radio ??
    En piloot arm die tegen de hoogtemeter kan tikken.....
     
    ramses, DirkSchipper, Berrie en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Leuk is een understatement hier :wave:thumbsup:
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Eerste klusje van de vakantie: speedsensor inbouwen.
    Dit was het makkelijke stukje.
    20201016_212425.jpg pitot buis zit net klem in een 4mm alu buisje.
    Inschuifbaar voor transport.
    20201016_212431.jpg
    In de romp zitten 1-2 mm diameter plastic buisjes van ca. 1m lengte, verlenging van de zachte kunststof slang van de sensor.
    En het wordt vliegweer dit weekeind!
     
    Hein.z, ISOLA2, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina