Verfen/schetsen op de P-51 gemixt uit versie 2 en 3 LW ASA filament (2 perimeters 0.8 nozzle ,28% Flow/Extrusion Multiplyer) Ik heb nog een klein beetje LW ASA filament over waarmee ik kleine stekkers en onderdelen kan uitprinten. En te impregneren met de ROZE zap lijm. Nu nog even wachten tot half oktober,waarbij de tweede rol van versie 3 naar mij toegestuurd zal worden. En hopelijk rond december(decembo)de uitgestelde Top Gun Maverick film zal verschijnen .!...... greetings:Tom Cruise (away)
Bedankt Tom! De 3D labprint P-51 is 1 op 12 schaal. 992 mm spanwijdte. 870 gram vlieggewicht (dunwandig PLA) De Multiplex FunRacer heeft een spanwijdte van 920 mm. En heeft een vlieggewicht van 980 gram. Niet dat deze gegevens al te veel zin hebben omdat bijvoorbeeld de vleugel van de FunRacer al behoorlijk anders is opgebouwd. Ik leg de vleugels binnenkort wel even naast elkander,en omdat ik mij gisteren toch niet kon bedwingen en ook nog is naast de witte en de bronzen editie ook nog eens de oranje FunRacer editie heb besteld bij de fysieke model-bouw-shop te Enschedeeeeeee.(da’s Twents) Ook komt vanmiddag via een Belgische shop nog een paar FunRacer onderdelen bij mij binnen. De herfst,winter en lente maanden die ik hier voor wil vrijmaken zullen lang genoeg zijn om de 3D geprinte BLUE HEAT RACER? aan te gaan voelen. Mischien dat ik de LW ASA vleugel wel eens eerst met 3 perimeters,een 0.6 Nozzle en 20/25% Extrusion Multiplier uitprint? Ik weet het nog niet. Eerst even nieuwe de rol van versie 3 half oktober ontvangen EN nadat ik gisteren nog even een keer bij Malcolm ben langsgereden mischien rond die tijd de eerste scan van de/een FunRacer onderdeel uitprinten. Voor nu. Verder met de vleugel van 3Dlabprint P-51 (LW-PLA potverdikkie). (wel met 0.8 nozzle,2 perimeters 30% flow). (en een klein beetje infill,2%) Groeten van een ongeduldige Robidobie
LW PLA 2 perimeters,0.8 nozzle met een flow van 30% Dus nog steeds in afwachting van de tweede rol V3 LW ASA filament kon ik vanmorgen de Lavochkin La-11 vleugel weer even uit de opslag halen.(post 3) Het valt niet mee om de vleugel van de 3Dlabrint P-51D bij een licht briesje een beetje waterpas op de weegschaal te houden! Ook valt het niet mee om de 6+ kuub zand handmatig waterpas over het campingplekkie uit te strooien zodat de camper in de toekomst zonder blokken onder de wielen kan blijven staan. Maar goed, Na een paar uurtjes was ik er wel weer klaar mee zodat ik nog even de moeite heb genomen om de andere foto’s vanaf het balkon te schieten. Weer met nog steeds een licht briesje. Het zal er om spannen of ik de toekomstige LW ASA vleugel zo dicht mogelijk bij het gewicht van de FunRacer vleugel kan brengen. Dit komt omdat ik nog steeds erg gecharmeerd ben van de sterke opbouw van de vleugel van de Lavochkin. Voor nu; Aankomend weekend verder met de zwarte PETG onderdelen van de P-51D en als voorbereiding voor de toekomstige rol LW ASA,nieuwe printjes maken met de 30% flow LW PLA.......... Groet:Robin p.s. Nogmaals het linkje naar de gratis La-11:https://www.thingiverse.com/thing:4111057 LEES DE INSTRUCTIES GOED DOOR,HIJ GEEFT EEN LINK NAAR DE VLEUGEL! 920 span voor de FunRacer. 760x121% maakt dan 919.6 mm voor de vleugel van de Lavochkin La-11 die ik in post 3 al eens op 150% had uitgeprint. Dus volgende week een 121 procents LW-PLA vleugel van de La-11.............Dit allemaal als studiemateriaal en voorbereiding van de LW ASA Blue Heat FunRacer?
Nog steeds in afwachting van de tweede rol LW ASA filament, Dus gisteren 2 rolletjes zwart LW PLA filament bij het DHL ophaal punt vandaan gehaald. En bij de lokale supermarkt de Bamboe spiesen uit het schap getrokken,waarbij ik tegen de verbaasde kassier te kennen gaf dat wij nogal veel vrienden hebben(not) Nee hoor, Ik vertelde hem dat ik deze wilde gebruiken voor de vleugel van een rc vliegtuigmodel. Die ik naast de 0.8 nozzle nu ook met de/een 0.6 nozzle ga uitprinten. Nu nog even de andere printer schoonmaken met de door Europa met wattage begrensde stofzuiger....... En de oranje greyhound wil ik ook nog eens deze winter blauw inkleuren op m’n I Pad pro met de stylis pen. Dit omdat de uit Engeland geïmporteerde vader van mijn toenmalige Greyhound de naam Blue bij zich droeg. Ooooh,en wat hoopten wij dat onze Dani (BLUE HEAT) zijn blauw grijze kleur zou overerven. Helaas,hij bleef zo zwart als roet......! Nu tijd voor een kopje koffie,met een koffiezetapparaat die ook weer eens begrensd is door de Europese prutsers.(tijdslimiet) Groet:Robin
Na een goede nachtrust wil ik aan de moderator vragen om de titel/naam van dit verslag om te zetten naar: LW ASA Blue Heat FunRacer Bedankt alvast:groet Robin Edit:dat is snel!
ZWARTE VLEUGEL,LW PLA (0.8 mm,2 perimeters en 30% Flow) Kijkend naar de linker(zwarte)vleugeldelen,zou ik in de toekomst de tweede(V3) LW ASA rol kunnen gebruiken met: Deel 1:0.8 nozzle,2 perimeters Deel 2:0.6 nozzle,2 perimeters Deel 3:0.6 nozzle,2 perimeters Deel 4:0.4 nozzle,2 perimeters Deel 5:0.3 nozzle,2 perimeters Wel belangrijk is om van te voren de percentages van de 121% vergroting per nozzle grootte al uit te rekenen! Nu even de La-11 vleugeldelen aan elkaar hechten en verder met de rompdelen.......0.6 nozzle met verschillende perimeters(gewicht) per deel. Groet:Robin Edit: (250 gram)
Het laat me niet los! De gedachte van verschil in binnenwerk en vleugelprofiel van vleugel 1(links) en vleugel 2 (rechts,gemoedelijke trainer vleugel) die Andrey als keuze biedt. Omdat ik vleugel 1 (links) afgelopen jaar al met 150% had uitgeprint. Wil ik deze vleugel 1 nu deze keer met 1 perimeter,0.8 nozzle LW PLA uitprinten......wel al de vleugeldelen met Simplify3D weer door “midden knippen’’ en verlijmen. Gewoon even kijken/voelen hoe deze variant is. En uiteraard met de andere 3D printers verder met de romp en andere delen van de Lavochkin La-11. Waaronder gebruikmakend van het zwarte premium PETG filament met een VICAT SOFTENING TEMPERATURE van 84 graden C https://s2.raise3d.com/public/media/2019/07/Raise3d_Premium_PETG_TDS_V3.pdf Deze VICAT temperatuur licht dicht bij de doelstelling van het LW ASA filament van de mensen van ColorFabb! Groet:Robin
VERSCHILLENDE NOZZLES,1 PERIMETER MET 53% FLOW. Zo, Nu nog deze(Zebra)vleugel weer even verlijmen en wéér doooooooor ! Het HAVOC schuimpje is vandaag via de post binnengekomen. Voordat ik besloot te concentreren op de FunRacer was deze Havoc een goede tweede kandidaat voor mij.En omdat ik dat knagende gevoel maar bleef houden van hoe deze was opgebouwd,toch besloten deze erbij te mogen hebben. Ook had ik de afgelopen 2 dagen weer even contact met Andrey,de ontwerper van de Lavochkin La-11. Hierbij even een deel van de openbare YouTube schrijfsels. Hierdoor krijg ik een beter beeld van waarom hij zijn ontwerp zo heeft uitgeprint. Hierbij ook nog even de tip voor zijn YouTube kanaal genaamd Andrey RC .....Ja,hij is ook al bezig met de Lavochkin La-9 ! (Joepie) Nu effe de vleugel verlijmen en de romp van de oranje FunRacer ophalen (tot zo) Edit: (ja,ik vind 3hoekjes nog steeds veel Fun hebben) 240 gram........zo’n 10 gram minder dan die anders opgebouwde vleugel uit post 26. Maakt niet uit,heb nu geleerd van een vleugel met 2 perimeters en 30% flow. En een vleugel van 1 perimeter met 53% flow. De (gele) schuimpjes gaan weer de plastic zak in,wil “vanavond’’ even een paar biertjes drinken na al het 3D print-geweld. Groet:Robin.........(plop).........(nee,dit is niet het LW Popcorn filament)
Hey Robin, leuk stukje weer. Lekker bezig! Begrijp ik dat je een wanddikte van 1 lijn gebruikt voor de prints? Met 0,8mm nozzle en 53% flow. Geeft dat een lijndikte van ongeveer 0,8mm lijnen? Ik vraag me af of 2 lijnen van 0,4mm sterker zijn dan een van 0,8mm. Heb jij daar ervaring mee? Groet Q
Hey Q, Ja,tweewandige vleugeldelen zijn sterker.(moet aan elkaar gehecht zijn) Ze zullen nog sterker zijn als men de laaghoogte maximaal benut. Met 53% flow zit je maximaal helemaal goed qua sterkte voor LW PLA. Omdat ik de laatste 53 procents vleugel met S3D ook nog is door midden heb geknipt en verlijmd is deze volgens mij zo sterk dat deze bijna al de maximale 160 km per uur FunRacer snelheid aankan.Zonder gebruik van Carbon buis......Als ik gelijk heb zal dit een vleugel worden die mij zo’n 15 á 20 Euro zal kosten???? De toekomstige LW ASA vleugel zal ik standaard altijd tweewandig uitvoeren. LW ASA is totaal niet te vergelijken met LW PLA. Het is altijd een enorm gevecht in mijn hoofd om niet te gaan vergelijken. LW PLA is gewoon super spul! LW ASA een tricky filament die ik waarschijnlijk wil/moet nabewerken met de 2K spuitbus. Groet:Robin
Klinkt erg goed allemaal Robin. Misschien zelf binnenkort ook maar eens een keer een vliegtuig 3D printen. Nog niet gedaan. Heb je een aanrader?
Pfew....., Ik kan me van jouw vroegere postings herinneren dat je het leuk vind wiskundige dingetjes uit te rekenen en de CR 10 s Pro te modificeren naar jouw wensen. Volgens mij vind je het ook leuk je eigen vliegtuigmodel te ontwerpen......? Je hebt dus een grote CR 10, Misschien vind je een vergrote VL Pyörremyrsky van 3D Labprint een leuke uitdaging? Bij de mensen van Eclipson heb ik altijd onthouden dat de ontwerper en zijn maatjes bij Airbus (Spanje) werkzaam zijn. Misschien vind je een vergrote Panthera (landingspoten) leuk? Verder zijn er dit afgelopen jaar veel meer ontwerpers bij RC Groups bijgekomen.En zo veel nieuwe vliegtuigmodellen dat ik alle verschillende inzichten helaas niet meer uit elkaar kan houden.Maakt niet uit,diversiteit is nog altijd basis voor evolutionaire 3D print technieken. Groet en succes deze winter: Robin
Hopla, Nog een vleugel. (V2) Die al een beetje begint te lijken op hoe ik de toekomstige LW ASA vleugel ga vormgegeven. Ook heb ik afgelopen week via de app contact gehad met Malcolm die mij terug schreef dat hij waarschijnlijk aan het einde van de week het eerste STL bestand van de FunRacer voor mij zal hebben gescand. Ook weer even contact opgenomen met ColorFabb omtrent de tweede rol van versie 3. En ben op internet aan het kijken hoe het zit met het Nightwing karakter,geëvolueerd uit Robin,de sidekick van Batman...... Groet:Robin
Net contact gehad met Malcolm. Die via what’s app twee filmpjes van het proces had toegestuurd van het gescande hoogteroer en vleugel van de FunRacer. Met een beetje geluk krijg ik de STL bestanden binnenkort via de mail toegestuurd.....Ben reuze benieuwd hoe S3D de bestanden zal aflezen. Ook had ik twee dagen geleden telefonisch contact gehad met Jon Donkers,en gesproken over het LW ASA test-proces. Als het goed is krijg ik ook binnenkort(zaterdag of maandag) de tweede V3 LW ASA test rol via de post binnen. Het contact met Jon en Gijs loopt gewoon goed! (bedankt jongens) Allemaal mooi zoooooo,en doooooorrrrr........met tussendoor een paar PETG kleindelen. Groet:Robin
Na enige vertraging van de tweede rol LW ASA V3 die ik vandaag 21 oktober heb mogen ontvangen (productiedatum 16 oktober 2020) En al weer een paar vleugeldelen heb uitgeprint. Heb ik de behoefte om een muziekstuk te beluisteren. Gewoon,om enige verwachtingen(en uitkomsten) rondom bed temperatuur,snelheid en Nozzle temperatuur van dit moeilijke LW ASA filament af te reageren bij een open 3D printer.........Zo dicht bij,potver de potver......Even een paar nachtjes goed slapen,en misschien voor dit filament mijn(gesloten)Tiertime 3D printers erbij pakken... Zo dicht bij! LW ASA versus ASA. (Kom op dan!!! potver de potver) Groet:Ik ben boos,en weet niet of LW ASA een toekomst heeft voor een (hoofd) 3D geprinte vleugeldelen van een replica FunRacer. Edit:cut my filament into pieces
LAAGHECHTING. Eindconclusie V3 LW ASA. lichtgewicht.........Ja Temperatuurbestendig.......Ja Dit zijn 2 doelstellingen die positief hebben voldaan aan de eisen. Nu de nadelen: Laaghechting:Matig. De laaghechting is redelijk bij kleine dubbelwandige printjes,de warmte van het bed is ondersteuning voor ‘succesvolle’ printjes. Grotere ronde printdelen zoals rompen,raketten,bommen en kleine accessoires kunnen redelijk succesvol worden uitgeprint. Grote vleugeldelen/profielen kunnen NIET succesvol worden uitgeprint.(schoorsteen effect) Zoals eerder vermeld was ik tevreden over de kleine tweewandige vliegtuigmodellen. Maar,zodra deze met 3(dikke)lagen Motip auto verf waren bespoten kreeg de zonkracht weer vat op de bespoten printjes en werden zacht. Licht opgebrachte watergedragen verf kan eventueel wel een uitkomst bieden...... Ik herinner mij het telefoongesprek met Jon Donkers. Alles wat ik hierboven besproken heb is ook bekend bij Jon. En kan mij herinneren dat ik tegen hem zei,mocht ColorFabb beslissen om de V3 versie toch(voorlopig) op de markt te brengen.......De consumenten met behulp van een gevatte text er voor te waarschuwen dat dit LW ASA filament nogal ‘’uitdagend’’ is! Ook kan ik mij herinneren dat Jon zei dat LW ASA misschien meer onderzoek nodig heeft,wil men grotere rc vliegtuigmodellen uitprinten. Gelukkig heb ik niet de verantwoordelijkheid om hierin een beslissing te nemen! (moeilijk,moeilijk,moeilijk) Groet:Robin
BLUE HEAT Inmiddels weer lekker verder. Het scan proces met Malcolm,die ook letterlijk en figuurlijk verbonden is met een modelmakerij in mijn woonplaats loopt nog steeds ‘lekker’door. Voor de romp ben ik weer even met LW filament opnieuw naar Sjoechov printstukken aan het herbekijken,even voelen,even de mogelijkheid onderzoeken hoe ik Sjoechov met gelijmde delen over de romp kan incorporeren zodat het niet nodig zal zijn Carbon buisjes over de lengte van de romp te plaatsen zodat deze oplossing sterker en goedkoper zal zijn. Groet:Robin
Net met Gijs contact gehad via de telefoon, ColorFabb komt vandaag of morgen met het nieuwe LW ASA filament. Ben reuze benieuwd hoe de mensen dit nieuwe lichtgewicht filament gaan ontvangen dit komende jaar..... Heb inmiddels de gemeenschap bij RC Groups ook al ingelicht. Groet en succes! : Robin p.s. denk na of u een grote kartonnen doos moet/wilt gebruiken.
Nog niet helemaal tevreden met 0.6/0.8 nozzle,2 perimeters met 40 en 30% flow. Dus heb ik afgelopen tijd informatie opgezocht over de relatief nieuw Prusa mini 3D printer. Het zal mooi zijn dat het lukt om met deze printer een sterk,licht DIKwandig LW ASA rc vliegtuigmodel te ontwerpen. Dit ontwerp zal véél meer verlijmde kleine delen bevatten. De verlijmde delen zullen dure Carbon staafjes vervangen. Groet:Robin
Voorlopig nog geen LW ASA FunRacer aangezien er met de doorontwikkeling van het filament nog extra tijd nodig is. Dus verder met het neusje(van de zalm) Inmiddels al ongeveer het tiende neusje,aangezien ik die in het verleden met meerdere filament soorten heb uitgeprint. Wit=tough PLA(formfutura) Motorplaat=Extruder filament uit Oostenrijk,bij 4mm dikte bestand tegen 160 graden C. Ook het 3D scannen van de originele Multiplex FunRacer heeft tot nu toe nog niet tot bevredigende resultaten geleid. Dus heb ik hulp gekregen van een familielid die met een paar blokhaken op het oog de nagemeten commando’s overbracht naar Solidworks. Dit heeft geresulteerd in een schets van een 3D vormgegeven vliegtuigmodel van de FunRacer die gedurende komende tijd hier en daar wordt bijgeschaafd. Het zwarte PC filament ga ik ook uittesten voor sommige objecten van dit aller-aller mooiste en beste rc vliegtuig ter wereld.(it’s true,believe me) Deze ontwikkelingen vallen voor dit jaar allemaal te samen met deze: De heren van Eclipson hebben woensdag (morgen dus) uitgekozen om dit prachtige 3D geprinte model in de buurt van Madrid uit te gaan testen. Eindelijk,na toch zo’n 3á4 jaar wachten een model die nogal uitdagend zal zijn. Ongeacht de uitkomst,hoop ik echt op een doorloop van ontwikkeling in deze tak van “sport”. Waarbij ik gisteren nog naar een YouTube filmpje keek van een met Carbon buizen volgestopte E-Flite V-1200 die 201 mijl per uur scoorde,dit op het randje van wat men verantwoordelijk vliegen noemen kan. Mooie tijden! Groet:Robin