Prestige 2PK F3J

Discussie in 'F3J' gestart door funpeter7823, 15 sep 2020.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Ik ga binnenkort een Prestige 2PK in de F3J versie invliegen. Zal er een verslag van gaan maken.

    Zijn er zaken die in het verslag naar voren moeten komen ? Zo ja, ik hoor graag welke.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Paul E vindt dit leuk.
  2. reing

    reing

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    midden NL (Utr. Heuvelrug)
    Goed te horen dat je de Prestige 2PK F3J aan de tand gaat voelen en je ervaringen met ons wil delen op het F3J deel van MBF. Wens je succes met invliegen en zie uit naar je verslag. Twijfel er niet aan dat je in dat verslag veel interessante aspecten voorbij laat komen. Zoals prestaties bij wind met ballast, vlieg/klepstanden. Waren er specifieke ontwerpdoelen voor f3J, hoe ervaar je die? Kun je eigenschappen vergelijken met P.Perfection of Explorer?
    Je zult zelf de prestaties ook in wedstrijdverband willen ervaren. Hoop daarom dat de komende wedstrijdkalender gelegenheid gaat bieden om F5J en F3J redelijkerwijs te combineren (en evt. K-klassen) en je bijdrage anderen inspireert om er volgend seizoen weer bij te zijn.
     
  3. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Hoi Peter,

    ik ben zeker benieuwd naar jouw ervaringen en instellingen!
    Heb zelf ook een prestige 2PK F3J in bestelling, maar moet nog even wachten....

    Rob
     
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Alvast even filmpje.

     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De 2PK is ontworpen voor F5J. Onder druk van de Noor Jo Grini is er ook een F3J variant gekomen. Door de neus te wisselen kun je makkelijk het model van F5 naar F3 switchen en andersom.

    Als eerste is de F3J limit op de markt gekomen. Een model van 20 gram per dm2 en zonder ballast geschikt tot 4 meter wind.

    Later komt er een Solid versie, voor wind tot 12 meter, beschikbaar.

    Als servo’s zitten een KST X12 in de romp en de KST X10 mini in de vleugel. Alles op hoge stroom. De accu is een 2S LI-ion van 2800 mah. Als zwaartepunt kun je starten tussen de 110 en 112 mm.

    Ik heb ervoor gekozen om de servo’s door Samba in te laten bouwen. In de vleugel worden de flaps en rolroeren via IDS aangestuurd.

    De afwerking is prima. Net als het contact met Samba over de definitieve samenstelling van de kist.

    Één ding is wennen. Om ballast in de romp te plaatsen moet de neus eraf. Niet echt praktisch. De ballast moet over de staarthaak, Het kan wel, maar niet echt handig

    Verder heb ik het kielvlak verlijmt aan de romp. Voor F5J is dit niet nodig.

    Mocht je een 2PK bestellen dan zou ik altijd adviseren om een middenstuk met een ballast mogelijkheid te bestellen. Niet direct geschikt voor F3J, maar wel handig als je de vleugel voor F5J of GPS wilt gebruiken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Vorige week aan een aantal starts kunnen loggen. Ondanks dat er weinig wind stond, de haak en startstand nog niet afgesteld, viel op dat ik zal op een nette hoogte kon starten. Ook de startlijn knetterde lekker.

    Daarnaast konden en aantal zaken nog verbeterd worden. De lier met brede trommel kon van 40mm naar 50mm, de 1.38 speedlijn kon naar 1.28 dikte. Verder was de lijn niet vochtig gemaakt.

    Voldoende potentie dus. De uitvoering waarmee ik vlieg is een Solid versie van 2012 gram.

    2PK Solid 23-09 I.jpg 2PK Solid 23-09 II.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    En de start? Deze duurt 7 of misschien zelfs 8 seconden. Wat doen de top piloten in Europa? Een halve tot 4 seconden? Ik weet wel dat jou test dit niet behelst, maar wat moeten we ermee als we geen flater willen slaan als 'Nederland' op de Hollandglide?
    Overigens vind ik het zelf geen issue; Hoe hoger, hoe mooier!:kwijl:
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Als je een poging wilt doen om aansluiting te vinden zul je eerst de basis op orde moeten hebben. F3J is en blijft een teamsport. Dat maakt het ook leuk. Naast een bekwame piloot, heb je een goede coach en een solide werper nodig. Je verbetert jezelf door samen te trainen en naar buitenlandse wedstrijden te gaan om ervaring op te doen.

    Verder voldoende actuele kisten, een top lier. Informeer maar eens bij F3B hoe je hier aan kunt komen. Als je weet welke lijnen je wanneer moet gebruiken en je bovenstaande geregeld is dan kun verder.
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wow. haal je nu na de "zoom" / loskoppelen al zo'n 80 m hoogtewinst? Indrukwekkend, zeker als dat nog maar het begin is...
    Ik weet niet of ik mijn supra daar straks aan bloot durf te stellen .... eerst de e-versie maar eens afmaken.
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Ik ben niet gewend om bij F3J te loggen, dus eigenlijk geen idee waar ik sta ten opzichte van 5 jaar terug. Die 80 meter kloppen, denk wel dat het moment goed was.

    Succes met het afronden van je E-Supra.
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Vorige week zondag de Solid testversie getest met 6-8 meter wind. Het was tussen half 1 en 2 uur in de middag.

    Doel van de test was of het model niet kapot ging aan de lijn. Het model doorstond de test prima.

    Was zelf niet tevreden met de hoogtes, tussen de 196 en 215 meter. Ik vloog de kist leeg op 2 kilo. 3DEA3799-7423-4DAD-AE95-FD49F8323538.jpeg

    Vliegend ging het wel prima, ondanks de wind was 2 kilo prima te doen. 48388F26-3751-4C41-8C73-141B13F06E59.jpeg
     
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren wat logjes ontvangen van Jo Grini die dezelfde Solid versie test. Zijn hoogtes zien er beter uit. Filmpjes vind je op zijn facebook pagina.

    Hij vloog zijn 2PK op 2800 gram. Zowel ballast in de romp en in het middenstuk van de vleugel. Lierstarts met ballast in de vleugel is op dit moment tegen het advies van de fabrikant in.

    Jo vloog in 4 tot 6 meter wind.

    De vluchten zijn minder aansprekend, vooral doordat hij tijdens de vlucht op zoek moest naar de chute om deze terug te halen.

    Jo begint de start met de flaps 5-6 mm down, rolroeren aansluitend. In de zoomfase zijn de flaps 2-2.5 mm positief.

    In de condities van afgelopen weekend werkte pulseren minder goed dan tijdens de gehele start vol gas.

    Ik zal bij het draadje bij F5J mijn eigen instellingen delen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    5 logjes met starthoogtes tussen 240-260m, dat is vrij indrukwekkend, (ik heb een zeldzame keer 220 gehaald met een Perfection). Ook zijn zoom op 125-130m (met een lijn van 150m) ligt behoorlijk hoog. Enige verklaring/toelichting?
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb vandaag filmpjes van die starts te bekijken, niet te geloven wat gaat dat heftig. Dat durf ik mijn supra zeker niet aan te doen :)
    Ik ben echt verbaasd dat die liggers dat uithouden!!
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    De 2PK heeft duidelijk minder weerstand, de romp is erg smal en laag. Het profiel is ook dunner. Daarnaast zal het vele extra gewicht ook meehelpen.

    2.8 kilo is niet direct logisch met 4 tot 6 meter wind. Dan is 2 kilo vlieggewicht ruim voldoende.
     
  17. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Afgelopen vrijdag mijn Prestige 2pk F3J limit ingevlogen. Vliegklaar 1806 gram met zwaartepunt op 110 mm. Uitslagen aangehouden van Jo Grini. Het enige wat daar aan ontbreekt, zijn de startinstellingen. Niet zo vreemd, want in basis is de P2 ontwikkeld en gevlogen als F5J model. Vliegt prima. Na eerst een handstartje is de P2 aan de lijn gegaan. Voorzichtig gestart (heel rustig gelierd), zonder startinstellingen. Starhoogte slechts 142 m, ruim 15 minuten gevlogen.
    [​IMG] Niet slecht om met een nieuw model zo te beginnen
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  18. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    [​IMG]

    Na een aantal vluchten bij relatief weinig wind zijn starthoogtes haalbaar van rond of net boven de 200 m. Dit komt overeen met de P2pk van Rob Sanders. Vandaag wat 1:1 kunnen vergelijken
    Rob kwam tot 206 m, ik kwam tot 203 m :thumbsup:
    [​IMG]
    Rob zijn P2 net voor de doellanding.
    Onehundred-and-eighty?
    Nee, geen 180, maar de 99 van de max 100 uiteindelijk is een prima score!

    [​IMG]
    de 2 P2pk F3J limit op een rijtje.

    Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: Petje af voor Philip Kolb en Samba. De kist is ook in de F3J versie een aanrader!
     
    Berrie, Lyckele en jowa vinden dit leuk.
  19. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Inmiddels heeft Rob de 2e virtuele winterwedstrijd met de P2 gevlogen bij iets meer wind (zie ook https://www.modelbouwforum.nl/threads/we-gaan-weer-aan-de-gang.273786/). Starthoogtes van 230 tot 243 m zijn imponerend. Ik heb op dezelfde dag op een ander vliegterein, omdat ik de wind wat verkeerd had ingeschat en de P2 had thuisgelaten, met de Dynamic gevlogen. Insiders weten dat dit een kist is waarmee je ook hoog kunt starten, maar deze kwam bij lang na niet aan de starthoogtes van de P2.
     
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Om het alleen toen te schrijven aan de kist is misschien wat te kort door de bocht. Techniek van het gooien, starten met de juiste en geprepareerde lijn, een sterke lier met goede accu en een goede afstelling van de kist/starthaak, doen meer dan de kist zelf.
     

Deel Deze Pagina