Syllabus voor Modelvlieginstructeurs - KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hangt er vanaf.. kwam vorige zondag met 6bft met wind mee met een pylon racer tegen een zeer vlotte snelheid over de piste toen hij ineens door een oversturing en/of turbulentie op zijn kop lag op 10 meter hoogte..

    Als je dan niet binnen de 0,5 seconden een halve rol terug maakt om hem recht te leggen dan kan je een mooie schep en een vuilzak gaan halen.

    Men hartslag ging wel even zeer hoog ook ;)

    Maar toch gewoon nog 2min blijven vliegen nadien, niet direct geland, hartslag zakte terug :)

    Snelle reacties zijn bij mij ook gegroeid door het helivliegen, daar is je denktijd als het misgaat soms ook heel kort
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2020
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat ken ik.:)
    Omdat je schrijft dat de rol terug is gedraaid, dan verwacht ik dat vlak voordat het kistje op de kop lag er een stuur correctie heeft plaatsgevonden met een tikkeltje veel overstuur.
    Is niet erg, hoort er bij.
    Waarna direct de overstuur is gecorrigeerd en daar wordt je even lekker wakker van.:D
    Goede reactie om even door te vliegen om de adrenaline stoot wat weg te laten zakken.

    Het heeft niets met het heli vliegen te maken, maar met veel oefenen.
    Dan wordt de reactietijd vanzelf korter.

    De denktijd om te reageren met sturen, als er nog bewust gedacht moet worden, dat gaat best wel traag t.o.v. een reflex.
    Probeer dat zelf maar eens uit als je bewust een stik op de zender bediend om te controleren of het bijbehorende roertje aan het vliegtuig de juiste kant op draait.
    Daar ben je zo'n 2 a 3 seconden mee bezig per roertje.

    Een reflex, wat je ziet en voordat de vingers/handen de stick bewegen zonder er bij na te denken, duurt zo'n 1/6 seconde.

    Sommige mensen zijn sneller, maar dat is maar een enkeling en het is niet heel veel sneller.
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Even een plaatje van reactie tijd over de telefoon.
    339776C5-0C72-4496-A22F-E13072A0F85F.jpeg
    En de link naar het onderzoek met 70 referenties:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2586814/

    Wil is géén 32 jaar meer,,,,,toch?
    Verder gaf ‘Willy Wil Wel’ aan ook al jarenlang verschillende muziekinstrumenten te bespelen.
    Zou het zo kunnen zijn dat jouw hersenen zulke andere verbindingen hebben opgebouwd dat dit kleine problemen oproept bij het besturen van je vliegtuigmodellen?

    Ben je een mooi weer vlieger?

    Zou een flight sim tijdens de koude maanden een uitkomst zijn?

    groet:Robin
     
    Aristo vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor de mooie grafiek Robin.

    Om te beginnen een sommetjes: Wil Wil Wel = 2 x 32

    Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat muziek je slimmer maakt. Willemien de Woofer heeft dat nog nooit iets van kunnen merken.

    Mijn instructeurs zijn mooi weer vliegers.

    Een sim heb ik. Wat een rot ding zeg.

    :D :D :D :D
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha,

    Heb sterk het gevoel dat Willemiendepien al héél lang in jou leven naast jou staat.(vraag haar is of je auto-rijgedrag is veranderd)

    De kans is inderdaad groot dat je linker en rechter hersenhelften zeer goed ontwikkeld zijn.
    Waarbij ook de fijne motoriek zichtbaar verbeterd zal zijn,net zoals een blind persoon zijn gehoor zal verbeteren.

    Misschien even naar de instructeurs schreeuwen dat zij een warme regenjas met handschoenen zouden kunnen aantrekken.

    Ben je gevoelig voor afleiding door personen in de vliegclub omgeving?
    In welke gemoedstoestand ga je naar de vliegclub?
    Kies je op een bepaalde dag voor een bepaald soort model naar gemoedstoestand?

    Zou het zo kunnen zijn dat je snelheid in de fijne motoriek te goed ontwikkeld is waardoor je de handelingen voor recovery te snel uitvoerd?

    Ik heb ook trouwens ook nog steeds geen “leuke” Sim gevonden......Misschien een keer een 3D bril Sim uitproberen!

    Succes met je boek!

    groet:Robin
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    mindset..
    als je gaat vliegen, moet je de zelfkennis hebben van wat je gaat doen, en hoe je kop aanvoelt.
    voel je na de start dat het vandaag ff niet zo automatisch gaat, zou ik niet meteen dat supermoeilijke figuur gaan doen wat ik op een goede dag 1 keer succesvol gedaan heb.
    zeker omdat op slechte dagen de reacties wat langzamer zijn, of je het slechter ziet. 1 van de 2. soms ook wel eens met een grijze achtergrond, lastig te zien hoe het ding ligt.

    staat er 1 te gillen achter je en je merkt dat je erin mee gaat..
    of dat je afgeleid raakt: mentaal afsluiten, of zeggen dat ie zn muil houd. "bek houe"

    staat er 1 tegen je aan te lullen, en je merkt dat het je vliegen fout beinvloed, gewoon stil blijven.
    je bent aan het vliegen, babbelen kan ervoor en erna.
    hebben alle vliegers eigenlijk altijd begrip voor. want iedereen kent het.

    als iemand naast je zegt dat je iets moet doen, maar je wil het niet.
    ook gewoon niet doen.
    jij hebt schade als het mis gaat. die ander niet.

    vlieg niet alleen met prachtig weer, maar ook gewoon in windkracht 3.
    3 is altijd te vliegen met normale toestellen.
    en je zult merken dat als je meer wind gewend bent, het gigantisch lekker vliegt en alles opeens lukt als de wind eens een keer weg is.


    wat allemaal samen te vatten is als: altijd zelf blijven denken..
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ze houden iig niet van regen maar anders vliegen ze altijd.
    Voor regenachtige dagen zou ik zeker de SIM willen promoten. Dit oefenen helpt echt.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Windkracht 3 is geen probleem.

    Ik zie dat een van mijn instructeurs reageerd. Oo, oo, stront aan de knikker :D
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om verwarring te voorkomen grijp ik toch maar even in.
    Als beginners dit lezen moet het wel kloppen.
    Nog een noot.. onderstaande geldt voor electro aangedreven modellen, brandstof is anders.

    Ik zie wat dingen staan in Post #1 die niet of niet helemaal kloppen of incompleet zijn.

    Even wat dingen die me meteen opvielen:


    3 " De start: door vol gas te geven, zal hij zichzelf losvliegen. Een beetje up mag..
    Geef gedoseerd gas, begin rustig en als het model rolt geef je pas volgas.
    Doe je dat niet dan kan het model naar links opstijgen door de wervelingen en koppel van de prop.
    Als je eerst rustig wegrijdt dan werkt het kielvlak als een windvaan en stijgt hij 9 van de 10 keer recht op.

    Stijg niet te stijl op."
    Maak dus veel snelheid en begin niet te vroeg met up.
    Stijgt hij toch te snel, dan moet ik wat down geven. Niet minder gas, wat ik nog wel eens doe.
    " Start: Hoe meer wind, hoe steiler hij zal klimmen. Oppassen dus. Maak veel snelheid "
    Down geven dus, als hij te snel stijgt. Gevaar van overtrek.
    " Praktijkvoorbeeld 1: Bij harde wind, gaat hij na het loskomen ineens meer klimmen.

    Moderne modellen hebben hier vrijwel geen last meer van, wind, of beter gezegd een snellere stroming over de vleugel door snelheid of tegenwind laat een modern model niet zoveel meer stijgen.
    De stijging komt meer doordat de invalshoek te groot is, dus je model gaat te steil omhoog, te veel up gegeven en combinatie met teveel gas.

    MBF: Elk vliegtuig landt weer anders.
    Vliegens binnenkomen helpt ook bij turbulentie en harde windvlagen.
    Land met sleepgas: up geven + meer gas. Zakken door steeds iets minder gas. Gaat het dan toch nog mis, geef dan gas.
    Gas doceren. Niet ineens vol gas, maar bouw het geleidelijk op, zeker bij veel power.
    Een beetje up geven, om te helpen, mag.

    4 " Landing: kom je te traag binnen, geef dan nooit up, vanwege overtrek gevaar"
    Inmiddels geleerd dat je meer gas moet geven. Oppassen met lage snelheden.
    " Grondeffect/landing: Laag bij de grond blijf je langer zweven. Het toestel krijgt daar meer lift en minder weerstand. Kom dus langzaam binnen."

    Het model krijgt niet meer lift, het model komt op een soort luchtkussen, minder weerstand krijgt ie ook niet, dat blijft gelijk.
    Daar gaat mijn enthousiasme over wat sneller binnen komen.
    " Landing: Hoe meer wind, hoe sneller binnenkomen. Geef eventueel wat gas bij"
    " Praktijkvoorbeeld 2: Landen bij harde wind. Geef meer gas vanwege gevaar van overtrek, of tegen de grond smakken "
    MBF: Draai steeds op hetzelfde punt in, naar de landingsbaan.
    Regel de landing met de gas.
    Test op hoogte, bij welke gasstand de roeren nog werken.
    De kist vertelt je, wat je moet doen.
    Kom je niet goed uit, maak dan een doorstart.
    Op een turbulent veld moet je wat sneller binnenkomen. Cheque de situatie met een doorstart.

    Een turbulent veld bestaat niet.
    Naar gelang de weersomstandigheden kan er meer of minder turbulentie zijn.
    Een veld wat in de winter prettig land kan in de zomer door thermiek (turbulentie) lastig zijn.
    Dus altijd, bij een vreemd veld, even een doorstart maken op 1 a 2 meter hoogte voordat je land.

    5 Veel wind,
    MBF: Vlieg wat harder, zeker met de wind mee.
    Komt er een windvlaag, geef dan gas bij en blijf sturen.
    Zeker op een turbulent veld.

    6 Lastige situaties en paniek;
    " Het is zeker aan te bevelen om naast de brevet figuren, ook andere figuren te oefenen, zoals een rol en een stijgende- of dalende bocht. Ook noodsituaties en het herstellen uit onverwachte en ongewone vliegstanden, kunnen hier deel van uitmaken. Deze extra oefeningen zijn in deze syllabus opgenomen."
    Ik heb inmiddels aangegeven bij de instructeurs, dat dit mijn hoogste prioriteit heeft. Dat gaat mij een heleboel geld, tijd en narigheid besparen. Voor mij is dat veel belangrijker dan welk brevet dan ook. Op eigen verzoek ga ik voorlopig aan de kabel vliegen.
    MBF: Oefen de rol en de rugvlucht om het toestel weer recht te kunnen leggen.
    Gas erop houden is alles, anders werken de roeren niet meer. Nooit de gas dichttrekken dus.
    Visualisatie kan helpen bovenstaande te leren.

    Leer verder weg te vliegen dan je prettig vind, vlieg groot en ruim en neem de tijd voor alle figuren.

    7 " Hoge snelheden: Houd er rekening mee, dat er veel G-krachten op het toestel komen, als je kort optrekt in een duikvlucht. Het grootste gevaar is flutter. Vlieg met kleine uitslagen.
    Een trainer is geen speeder"
    Dat klinkt allemaal logisch, maar is goed om even bij stil te staan.
    MBF: Flutter klinkt als hard gerammel.

    Als je geluk hebt dan hoor je flutter, vaak hoor je het niet, flutter kan een zoemgeluid of gerammel zijn maar meestal komt je model bij echt heftige flutter als Venz hagelslag uit de lucht vallen.
    Zal bij een trainer nog niet zomaar voorkomen.

    8 " Versnellen: Geef meer gas + down anders ga je stijgen.
    Vertragen: Geef minder gas + wat up.

    Dat ligt helemaal aan het model, de meeste modellen stijgen of dalen amper op het gas, mits de domp en invalshoek goed is.
    Oefen het wisselen van snelheden "
    Daar heb ik niet meteen een opmerking bij.
    MBF: Een goed getrimd toestel zal maar heel weinig klimmen/dalen door de gas.

    9 " Zijwaartsstelling in principe 2 graden naar rechts en Domp 2 graden naar beneden "
    Goed om te weten. Dat gaat prima met een paar ringen/revetten.

    10 De regelaar kun je instellen, met behulp van piepjes die hij laat horen. Zie manual.
    Zet brake op soft of middle. Zet de timing op 15 graden of middle.

    Is ook niet altijd zo.
    Bij een buitenloper moet de regelaar zo rond 15 graden of meer ingesteld worden.
    Rem aan of uit ligt aan model en gebruiker.
    Een binnenloper 2 poler moet op 0-3 graden, een 4 poler 3-6 graden en een 6 poler 6-9 graden.

    Dit zijn basis instellingen, per motor en model kan daar een kleine variatie in aangebracht worden.

    Het woord up komt meerdere keren voor in de syllabus. En niet zomaar, maar doorgaans als waarschuwing om daar omzichtig mee om te gaan. Voor mij is dat een soort van rode draad.

    Hetzelfde geldt voor het woord gas. Gas geven is vaak essentieel. Zeker in noodsituaties en bij het landen.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er waren mij ook al een paar tegenstrijdigheden opgevallen.
    Het liefst zou ik de Syllabus van de knvvl combineren met de boeken uit het andere topic.
    Misschien een mooi klusje voor in de herfstvakantie die nakende is.
    Of voor iemand die nu in Duitsland woont (knipoog, knipoog) .
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar waarom?
    Vliegen leer je niet uit een boek.
    Je kan beter elke dag een uurtje gaan vliegen met een goede instructeur, daar leer je veel meer van dan dingen opschrijven.


    GJ
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals hierboven...
    vliegen is maar een klein deel theorie.
    vliegen is aanvoelen, ervaren, acteren en verwerken, anticiperen en inschatten.
    de theorie er achter is leuk, maar aangezien jij niet in het toestel zit, weet je niet of het ding in een andere windrichting/snelheid vliegt dan bij jou op de grond.
    theorie verteld waarom een stall ontstaat. maar jij moet nog steeds zelf zien of de stall eraan komt.

    dit punt maakt nu net alle theorie rond vliegen vlot nutteloos om te leren vliegen.
    in het kader: je weet hoe een auto bedient moet worden, zonder dat je alle ins en outs van de auto kent.
    bij rijlessen is ook maar een heel klein deel van de lessen werkelijk over hoe de auto werkt.
    de rest gaat allemaal over verkeersregels, ervaring opdoen. en misschien een beetje knipperlichten en spiegels kijken.
    maar dat stukje ben jij al ver voorbij.

    meeste theorie komt kijken bij het instellen van een vliegtuig.
    en onderhouden / in de gaten houden van een vliegtuig.

    je focus in het leren vliegen zit een beetje scheef om ook daadwerkelijk beter te leren vliegen :D
    veel uren maken.
    en liefst iemand naast je die je kan vertellen wat je moet doen, en verteld wat het toestel als gevolg doet.
    zoals vermeld, theorie is geweldig, maar als het ding op zn rug ligt ga jij geen handleiding opzoeken. moet je gewoon "doen".
    en die "doen" leer je alleen door te ervaren.

    nog een dooddoener:
    het is beter fout te vliegen en zelf op te lossen, dan naderhand perfect te kunnen vertellen waarom het mis ging.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik weet wat je bedoeld.
    Maar begrijp je het zelf ook een beetje?

    Je koopt een fiets, gaat er gebruik van maken zonder de handleiding te lezen.
    Het is dan al een groot wonder dat je op de fiets blijft zitten als dat tie stil staat.
    Komt er vervolgens achter dat er nog wielen en banden en zelfs nog wat lucht bij nodig is om vooruit te komen.
    Op het vooruitkomen na kun je alle andere onderdelen wel ergens kopen.
    Maar dan zit je nog met een berg onderdelen, die moeten ergens op / aan gemonteerd worden.
    Jou(w) zo'n beetje kennende door de jaren heen, laat je dat monteren, dus die fietspomp, heb jij helemaal niet nodig.
    Je krijgt er nog wel 2 zijwieltjes bij, om niet om te vallen als je stil staat.

    Wil heeft een complete fiets met zijwieltjes en fietsen maar.
    Maar nu komt het nu moet je op voor het veiligfietsverkeersexamen en dat is zonder zijwieltjes.

    Dus die moeten er vanaf, daarvoor krijg je dan weer wel een fietspompje terug die aan de fiets vastgeklemd kan worden, dat dan weer wel.
    En een bandenplak setje, zonder een echt duidelijke handleiding, maar ach je weet de weg naar de fietswiel/bandenopleg en oppomp handige iemand. dus dat komt wel goed.

    Maar nu komt het, zonder zijwieltjes beginnen te fietsen, dat wiebelt nogal en als de snelheid er uit is, oei geen ondersteunende wieltjes, vlug de voetjes aan de grond, of gewoon op je bek gaan.
    Dus veel oefenen om de voetjes vlot op de grond te krijgen.
    Kun je niet leren uit een boekje.

    Wat je wel kunt lezen / leren uit een boekje, is waarom een fiets in beweging (met draaiende wielen) niet zomaar omvalt en als tie stilstaat wel.
    Dat komt door de wielen, als die draaien, gedragen ze zich als een gyroscoop.

    Morgen is het buiten om 20:00 donker, en je weet toch wel dat je alleen tijdens de uniforme daglicht periode buiten mag modelvliegen?
    Dus morgen is dat vanaf 15 minuten voor 7:53 tot 15 minuten na 19:00 uur.
    Met ook nog inachtneming van de lokale modelvliegveld spelregels.

    Naast dat het je op essentiële onderdelen ontbreekt aan motorieke handigheid.
    Ontbreekt ook enige kennis van de spelregelbrij.

    In gezelschap zul je best wel een geschikte kerel zijn om er bij te hebben.
    Dus zorg er voor dat je nooit alleen op het veld bent, dan komt het echt wel een keertje goed.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
    Cnn, Peter Houweling, Vale Ouwe en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    WIl, de bedoeling van de "ga vliegen" opmerkingen is omdat zo'n beetje heel instructeur nederland die ervaring heeft.
    natuurlijk is het fijn om de theorie te kennen. is ook leuk.
    maar jij praat over de theorie alsof het de heilige graal is, en jou plotsklaps van alle uitdagingen gaat redden.

    dit is gewoon geen muziek.
    het is echt serieus iets anders, dus de lesmethoden zijn anders.
    zo ook bij autolessen, als voorbeeld. eigenlijk ook motorlessen.
    je bent iets aan het besturen, er moeten reacties gekweekt worden.


    theorie zal vast veel verklaren.
    en zeker bij het maken of onderhouden van de toestellen helpt het.
    daar is het noodzakelijk, als je zelf je toestellen bouwt en afstelt.
    maar het werkelijk vliegen moet je " gewoon" ervaren, die duimen trainen.
    vooraf nadenken wat het ergste is wat het toestel kan doen als je een manouvre gaat doen.
    heb je de actie alvast paraat staan.
    verder zijn onverwachte dingen meestal een automatische reactie van de duimen
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er volgt nu een uiterst serieuze reactie;

    Ik ben er dan ook helemaal klaar voor.
    De afgelopen weken, met slecht weer en andere verplichte bezigheden, heb ik gebruikt om theoretische kennis te verzamelen en te bundelen.
    Voor mijn gevoel is dat aardig gelukt. Ik ben er tenminste erg blij mee.

    Woensdagavond zijn de instellingen op de leraar-leerling zenders voltooid en de nieuwe Wot staat te trappelen van ongeduld.
    De instructeurs zijn inmiddels weer terug van hun vakanties.
    Het weer is helaas nog steeds bagger. Wij hopen een opklaring in het komende weekend.

    Hoe leer je een muziekinstrument te bespelen? Door jarenlang elke dag een half uur te oefenen.
    Na 4 - 8 jaar begint het dan wat te worden. In die tijd hebben ze twee diploma's gehaald.

    Maarrrrrrrrrrr ....... hoe wordt er geoefend?
    Aan welke kant van de trompet moet je blazen? (1 mini grapje moet kunnen)
    Hoe houd je zo'n apparaat vast?
    Hoe komt er lucht in?
    Hoe moet je de lippen houden?
    Hoe laat je een toon beginnen?
    Wat moet de tong precies doen?
    Hoe ontwikkel je het toonbereik?
    Hoe houd je de kaak?
    Hoe krijg je de keel open?
    Wat moeten de buikspieren doen?
    Hoe moet je de maat verdelen?
    Hoe verbind je noten?
    Waar leg je accenten?
    Waar haal je adem?

    Resume: Weten hoe je moet oefenen, draagt enorm bij aan het uiteindelijke resultaat.

    p.s. ik hoop niet dat iemand het vervelend vindt dat ik dit typ, terwijl het regent en windkracht 4 is.
     
  16. Aristo

    Aristo

    Lid geworden:
    8 feb 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Groningen
    Nu begint het vermoedelijk allemaal te dagen waar het probleem zit.

    GJVO zei:
    Helaas heb ik geen foto van Wil die gisteren stond te vliegen, dat zag er best raar uit.
    Zender hooguit 15 centimeter onder zijn hoofd.
    Dan zijn al je spieren al aangespannen en dan moet je nog proberen soepel te sturen, ik kan dat niet.
    Zie post : https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-perikelen-van-wdew.260210/page-117#post-4080500

    Tip: Misschien je zender niet als een trompet te gebruiken? o_O
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig genoeg zie ik je nu heel veel dingen opnoemen, die allemaal gaan over oefenen...
    leraar verteld hoe, leerling moet er ervaring mee opdoen door het te doen.
    leraar corrigeert daarna.

    in de vliegerij werkt het niet zoveel anders..
    leraar doet voor, leerling doet na, leraar corrigeert..

    dus in hoeverre werken wij in de vliegerij dan anders dan het geliefde muzikale lessen?
    het lijkt mij ook vrij bijzonder als men in de muziek "star" een op schrift gestelde methode volgt bij iedere leerling.
    ander punt, er zijn wel een beetje meer mensen die "iets" in de muziek doen, dan mensen die modelvliegen :D
    er is een complete beroepsgroep die 40 uur per week les geeft.. wat in de vliegerij ondenkbaar is..
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Waarom SIM je niet? Is daar een reden voor?
    Het leren omgaan met reflexen kun je daarin goed oefenen.
    En je kunt oefenen zo vaak je wil, je bent nergens van afhankelijk.
    Misschien is het niet helemaal zoals in het echt maar je krijgt wel het "gevoel" ervoor.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het duimgevoel is het inderdaad goed.
    leren landen in de sim is dan weer lastig, maar voor automatismetraining werkt het goed.
    gebruik ik het ook voor, als ik weer eens een nieuw dingetje uit wil proberen
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een sim is absoluut niet realistisch en erger nog, zonder instructeur naast je kan je verkeerde dingen aanleren wat lastig af te leren is.
    Ik heb mensen met wildvlieg of sim ervaring gehad, een ramp om die weer een beetje normaal te leren vliegen.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina