VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off Topic :

    Hallo Cor,

    DGO is na de overname door Sent Waninge van de oude locatie verhuisd naar de nieuwe locatie langs de A 28.
    Ik heb van 1978 tot 2000 in Hoogeveen (Stuifzand) gewoond, dus redelijk bekend in Hoogeveen.

    Ho, ho, het is mijn schoonzoon en niet mijn schoondochter, maar dochter.
    Ik heb de kosten van Code 95 zelf betaald.
    Geen sponsoring.

    Ik heb mijn verlenging van Code 95 in begin 2019 gehaald, dus ik kan nog even vooruit.
    Eind 2018 mijn BCBE rijbewijs weer verlengd voor 5 jaar, ik vond de Medische keuring nogal zwaar,
    vergeleken bij de vorige keer.

    Code 95 :
    35 uur nascholing waarvan : 7 uur Praktijk les
    en 28 uur Theorie les, waarvan :
    7 uur fysiek les, in klassikaal verband. (7 leerlingen)
    + 21 uur via E-learning
    Kosten : 575,= Euro (Excl. BTW)
    Praktijk les : 7 uur
    Je kan kiezen uit meerdere modules
    Ik heb lading zekeren gedaan : Kosten :175,= Euro (excl. BTW)

    Totale kosten : 750,= Euro (excl. BTW)
    De kosten zijn/waren aftrekbaar op ons bedrijf in Duitsland.
    + teruggave van de BTW. (Umsatzsteuer) (USt)
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Je hebt een pb Pieter! en "Back on topic" nu
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Gezien.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 435

    Hallo allemaal,

    Sinds ik een beitel snelwissel houder heb gemonteerd op mijn draaibank, kan ik veel sneller werken, geen gedoe meer met opspannen van de beitels, met vulplaatjes om de beitels net iets boven het centerpunt af te stellen.
    Om de velgen te draaien maak ik gebruik van 5 verschillende draaibeitels, die allemaal van te voren iets boven het centerpunt zijn afgesteld.

    IMG_0481.191124.jpg

    IMG_0489.191124.jpg

    IMG_0791.200122.jpg

    IMG_0792.200122.jpg

    IMG_0793.200122.jpg
    Een kwestie een draaibeitel wisselen en weer verder gaan met de volgende draaibewerking.

    Om alle velgen/wielnaven te draaien en te frezen bij de eerste velg/wielnaaf bij elke draaihandeling de instelling van de beitel stand opgemeten met een Protractor/gradenboog en de maten opgeschreven, zodat de beitels steeds in dezelfde stand staan ingesteld.
    IMG_0767.200122.jpg

    IMG_0768.200122.jpg

    De ratel ringsleutel is ook handig, de beitelhouder snel vast en losdraaien.
    IMG_0769.200122.jpg

    IMG_0770.200122.jpg

    IMG_0771.200122.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    modelbouwer, Tug.NL, freekt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    echt mooi gereedschap, en een kunstenaar die het gebruikt !!:worship::worship::worship:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, dat zijn echt ideale beitelhouders, ik heb ze van Mulitifix (Made in W-Germany) ook voor binnenbeitels/boorhouders.
    Haha, jij gebruikt een koffiepot om te meten, Ik denk dat het met een Protractor beter gaat....:thumbsup:

    Maar ik ben benieuwd naar jouw fabricage van die velgen, want dat wil ik ook nog wel eens gaan ondernemen, dus je hebt er hier weer een goede observator bij! Ook +/- toerentallen graag.
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Foutje bedankt.

    Nee, we gaan geen koffie zetten of drinken, dat wil de baas niet hebben.
    SMILEY KNIPOOG (2).jpg
    Ik zal het even wijzigen.


    De Snel wissel beitelhouder van mij is van AXA met vier AXA beitelhouders, waarin beitels verschillende diktes beitels in passen (twee van 10 mm en twee van 12 mm)
    Ik heb er nog 1 extra bijgekocht bij HBM, die is van Multifix, maar er staat HBM op.
    Hie kan ook een dikkere beitel in tot 14 mm.
    Ook passen er mij mijn binnenbeitels in met een boorhouder, maar ook kotterbeitels met boorhouder passen er in.

    Blijven kijken, dan je je vanzelf hoe ik de velgen/wielnaven ga maken/gemaakt heb.
    Hier komen weer uitgebreid foto's van.
    Overigens maak ik altijd alle velgen met wielnaven zelf, ik vind dit leuk werk, al is het wel veel werk, maar ja, het houd je wel van de straat.
    Kopen is makkelijker, maar dan heb ik daar geen voldoening van, ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te maken.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo Pieter,
    Dit ziet er echt schitterend uit, ik kijk met spanning uit naar de rest.
    SUPER
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal ,

    Even terugkomen op de vraag van Cor :
    @Helicor,

    Even wat voorinformatie :
    Zoals jullie weten ben ik in de modelbouw echte messing man.
    Maar het draaien, frezen, boren, schaven, zagen, het vlamboog lassen(elektrode lassen), snijden, autogenisch lassen, hard solderen met messing, heb ik toch geleerd door met staal te werken, later kwam daarbij het CO2 lassen in de beginjaren 70 van de vorige eeuw.
    Ik werkte toen heel weinig met messing en koper.
    Ik ben pas echt met messing begonnen in de modelbouw 45 jaar gleden, in de schaal 1:50, hoofdzakelijk de 1:50 modellen verbouwen/aanpassen.
    Ik ben pas in 2004 met de schaal 1:14.8 begonnen (Wedico)
    Tegenwoordig bouw ik in de schaal 1:14.

    Ik ben geen echte Aluminium man, ik gebruik alleen aluminium als het echt noodzakelijk is, zoals nu de velgen/wielnaven.
    Ik had eigenlijk helemaal geen ervaring met het bewerken van aluminium.
    Ik heb heel veel geleerd, tips en tricks gehad, van de Aluminium Koning van het MBF forum, die me een beetje wegwijs heeft gemaakt in het bewerken van aluminium, mijn dank daarvoor.
    Inmiddels gaat mij het draaien en frezen van aluminium nu goed af.

    Nu over de toerentallen bij het draaien, frezen en boren van staal, RVS, messing en aluminium.

    Ik heb een draaibank met vaste instelbare toerentallen, geen variabele toerentallen instelbaar.
    De freesbank heeft wel instelbare variable toerentallen.
    De kolomboormachine heeft ook vaste instelbare toerentallen.
    Vroeger waren er geen machines met instelbare variabele instelbare toerentallen. toen ik het vak heb geleerd.

    Het draaien en frezen van messing : Advies : tussen de 250 en 500 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal)

    Ik draai messing en brons op een vast toerental van 450 toeren Dit is voor dun materiaal te laag en voor dik materiaal te hoog, maar ieder keer een ander toerental instellen gaat me te ver, op 450 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic.
    Messing frezen doe ik op 650 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van messing is ook een gevoel en ervaring.
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS

    Het draaien en frezen van Staal : Advies : tussen de 500 en 750 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal))

    Ik draai staal ook op een vast toerental van 600 toeren, voor dun material iets te laag, voor dik materiaal iets te hoog.
    Maar ook hier weer : Ieder keer weer een ander toerentallen instellen gaat me te ver, te veel werk, bij 600 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic
    Staal frezen doe ik op 900 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van staal is ook een gevoel en ervaring.
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS en voor het voor afdraaien met veel afdraai voeding geven, gebruik ik Widia beitels.
    topic. (smeren met snijolie)

    Voor RVS draaien gebruik ik ook Widia beitels, want HSS beitels zijn heel snel bot, weer opnieuw slijpen.
    Voor het frezen gebruik ik HSS beitel, maar wel met heel weinig affrees voeding en smeren met snijolie

    Het draaien en frezen van Aluminium : Advies : tussen de 600 en 1000 toeren. (volgens tabellen, afhankelijk van de dikte van het materiaal)

    Ik draai aluminium op een vast toerental van 700 toeren Dit is voor dun materiaal te laag en voor dik materiaal te hoog, maar ieder keer een ander toerental instellen gaat me te ver, op 700 toeren kan ik mooi glad draaiwerk afleveren, zie de foto's in dit topic.
    Aluminium frezen doe ik op 800 toeren, dit is eigenlijk iets te hoog, maar het draaien en frezen van aluminium is ook een gevoel en ervaring. (smeren met spiritus)
    Beitels en frezen die ik hiervoor gebruik : HSS.

    Kolomboormachine :
    Boren van Messing vast toerental : 450 toeren
    Boren van Staal en RVS vast toerental : 600 toeren.
    Boren van Aluminium vast toerental : 700 toeren. (smeren met spiritus)

    Nogmaals : draaien en frezen is een kwestie van gevoel en ervaring.
    Bovendien zijn de bovenstaande toerentallen die ik gebruik, mijn eigen ervaring, waar ik mooi draai en freeswerk mee kan afleveren.

    Dit hoeft absoluut niet de ervaring van anderen te zijn, iedereen moet het zo doen waar men zich het beste bij voelt en mooi draai en freeswerk kan afleveren en andere toerentallen en draaibeitels en frezen gebruiken.
    Ik weet dat er tegenwoordig veel draaibeitels worden gebruikt met losse verwisselbare plaatjes.
    Ik vind dit helemaal drie keer niks, anderen zweren erbij.
    Ik slijp zelf mijn HSS en Widia draaibeitels en HSS boren.
    Ik wil nog een keer een goede frees slijpmachine kopen, maar ja, eerst even sparen, twee Euro in de maand (zakgeld)

    Het allerbelangrijkste is dat je er zelf een goed gevoel over hebt.
    Maar het juiste en scherp gereedschap is ook belangrijk om mooi draai en freeswerk af te leveren.
    Bovendien is bij het draaien, het juist afstellen van de draaibeitels, belangrijk voor mooi draaiwerk.
     
    Stoompomp, kaapstander, Truckie en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Het idee is toch juist om de beitelhouder vast te laten staan, en alleen de schuitjes los te nemen met die andere bout?
    Die kun je dan toch op vaste hoeken weer vastzetten?
    Dan is nameten niet nodig lijkt me? Omdat je op het oog kunt zien welke 'tanden' je moet gebruiken? Of gebruik je daar die hoekmeter voor?
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2020
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Herman,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Pieter, mijn werkgever lijmde zelfs vliegtuigen van Aluminium in elkaar en dat gaat nog steeds goed.....
    (is wel een ander lijm process)
    verder alleen maar lof voor jou werk en de gehaalde resultaten :worship:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, de Dreamliner is ook voor een groot deel in elkaar gelijmd; zelf gezien in de fabriek, waar ze er trots op waren, op hoeveel duizenden klinknagels ze bespaard hadden. :koud:
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo,
    @Jan de Boeff
    @Helicor

    Tja, hier hebben we het over een heel ander lijmproces.
    Vroeger lijmde ze bij Fokker Schiphol en Hoogeveen ook al diverse onderdelen van vliegtuigen (dural aluminium)

    Tegenwoordig gebruiken ze aluminium-koperlegeringen voor de vliegtuigen.
     
    Jan de Boeff vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 436

    Hallo allemaal,

    Weer verder gegaan met de eerste (proef) velg/wielnaaf.


    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    De kamer voor het lager in de wielnaaf gedraaid met klempassing voor het lager.
    IMG_0483.191124.jpg

    De achterkant van de velg/wielnaaf met de remtrommel in model gedraaid.
    IMG_0491.191124.jpg

    De kamer voor het radiaal lager aan de voorkant in de velg/wielnaaf gedraaid.
    IMG_0494.191124.jpg

    Radiaal lager even gepast, met een klempassing is 0.01 mm.
    IMG_0495.191124.jpg

    IMG_0501.191124.jpg

    De velg/wielnaaf omgedraaid en overtollige lengte van de velg/wielnaaf afgestoken. IMG_0755.200122.jpg

    IMG_0757.200122.jpg

    De kamer voor het radiaal lager aan de voorkant van de velg/wielnaaf gedraaid met een klempassing voor het lager van 0,01 mm.
    IMG_0508.191124.jpg

    Een kotter beitel gebruikt om de kamer voor het radiaal lager in de voorkant van de velg/wielnaaf te draaien.
    De kamer voor gedraaid, deze moet nog op de juiste diepte en klempassing gedraaid worden.
    De schacht aan de onderkant en zijkant smaller geslepen, anders past de kotterbeitel niet in de kamer voor het radiaal lager.
    IMG_0490.191124.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    kaapstander, bvdh, Tug.NL en 9 anderen vinden dit leuk.
  18. marcelinets

    marcelinets Guest

    Te veel foto,s moet kunnen, maar wel met veel details van het velgen maken.
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  19. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Pieter,

    even een aanvulling,

    alu koper is een 2024 legering die werd vroeger ook al bij fokker gebruikt en bij vele andere vliegtuig fabrikanten als huid beplating .
    dural is alleen de fabrieks naam voor 2000 familie legeringen.

    ik heb vroeger nog bij fokker als vliegtuigplaatwerker gewerkt en heb hier zelfs nog 2 jaar bedrijfsschool voor gedaan.
    helaas vandaag de dag niet meer zoveel plaatwerk in mijn handen (besteed het nu uit).

    mvg,
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle Leuk "Aanklikkers" bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     

Deel Deze Pagina