Bouwbeschrijving ELG 4.0

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 17 okt 2019.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het ziet er weer inspirerend netjes uit!

    Voor welk vleugelprofiel hebben jullie gekozen?
     
  2. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Dank je Berrie,
    Wij hebben gekozen voor het profiel Zone- 52 7.1%
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Heel fijn draadje, super leerzaam. Ik begrijp nu hoe je die cockpit uitsparing maakt in een rompmal.
    En meteen in de praktijk gebracht, linkshandige Stream NXT mal..
    20200723_170442.jpg
    Ik hoop dat jullie het ok vinden dat ik er een plaatje in zet, anders haal ik het wel weer weg.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Netjes gedaan! dat het andere op ideeën brengt en helpt :)
     
  5. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 14

    Na een prachtig vliegseizoen en dus géén tijd om te bouwen, zijn we weer gestart met ons project ELG 4.0
    Alle vleugeldelen waren al gegloeid en deze hebben we nu precies op maat gesneden (de koorden- achterlijst) en er twee sets van gemaakt door ze te coderen.
    Op de plaatst waar de hoofdligger gaat komen moeten groefjes geschuurd worden van 8 mm breed en 0,8 mm diep. Dit is de maat van de carbon strippen die straks aan de boven én onderzijde moeten komen. De schuurblok hebben we gemaakt van een blokje hout met aan één zijde, uit het midden, een reepje schuurpapier van 8 mm breedte een 0,8 mm dikte.
    Na te hebben bepaald waar de liggers komen, leggen we daar een stalen rei tegen aan en schuren we daar het groefje.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 200 .jpg ELG 4.0 - 204.jpg


    Het middendeel van de vleugel wordt 170 cm en bestaat uit 2 gegloeide delen die onder een hoek van 1,5 graad ( 3 graden samen ) aan elkaar gemaakt gaan worden.
    Hiervoor hebben we 2 delen schuim gegloeid onder een hoek van 1,5 graad!
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 195.jpg ELG 4.0 - 196.jpg ELG 4.0 - 198.jpg


    Ook de kernen hebben we al onder de juiste hoek geschuurd! Alles past nu netjes in de onder-schalen op de 2x1,5 graad helling.
    Volgende keer gaan we alle groeven erin schuren en laten we jullie weer van ons horen.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2020
    TheNorb, Lyckele, tjarko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi, en prettig eenvoudig. Wordt dat sterk genoeg zonder webbing of wrap rond de spar, of ga je die later nog toevoegen?
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Hein,
    Dit is nog maar de eerste stap van de hoofdliggers en is beslist niet sterk genoeg voor een 4 meter zwever!
    Als je het draadje blijft volgen zul je zien hoe we de hoofdligger gaan construeren! :)
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik vermoed dat ik weet wat er ongeveer komen gaat (supra) maar ik ben benieuwd! Succes, ik lees mee.
     
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 15

    De groefjes van 8x0,8 mm zijn nu in alle vleugeldelen geschuurd! Een hele klus, 4 meter vleugel aan de onder en bovenzijde x 2 vliegtuigen! ( 16 meter!!)
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 200 .jpg

    ELG 4.0 - 204.jpg ELG 4.0 - 207.jpg


    Hierna hebben we aan de onderzijde met epoxy een carbon stripje 8x0,8 mm in de groef gelijmd. Hierover een pvc folie en daarna tussen de negatieven met een gewicht erop laten uitharden.
    Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 212.jpg

    ELG 4.0 - 213.jpg

    ELG 4.0 - 209.jpg


    Toen alles uitgehard was hebben we eerst een proefje gemaakt op een blok schuim metcarbon, daarin een stukje ligger gelijmd. We willen nl vanuit de bovenzijde, in het midden van de daar geschuurde groef, een snede naar beneden gloeien om daarin een ligger te maken van strengen carbon. Daarna sluiten we óók deze ligger aan de bovenzijde af met een carbon stripje van 8x0,8 mm.
    De proef ging goed! Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 217.jpg

    ELG 4.0 - 218.jpg

    Toen maar voor het eggie! Zie onderstaande foto’s.
    ELG 4.0 - 219.jpg

    ELG 4.0 - 221.jpg


    En dat is goed gegaan! Het volgende klusje was de buitenste vleugeldelen, die uit 2 stukken gegloeid zijn, aan elkaar te lijmen. Eerst uiteraard de schalen aan elkaar gelijmd met 5 minuten epoxy en daarna de kernen met “Bison alleslijm” Het grote voordeel van deze lijm is dat je, indien nodig, de kernen zonder problemen wat kunt bijwerken met een schuurblokje. 2 componenten lijm geeft nl een harde tussenlaag die moeilijk bewerkbaar is! Bij Bison alleslijm is dat niet zo.
    Als alles voorbereid is gaan we volgende keer de liggers van carbon vezels erin zetten.
     
    TheNorb en Berrie vinden dit leuk.
  10. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hierbij het filmpje van het gloeien in de vleugel, voor de "staander" van de hoofdligger constructie.

     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  11. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Wat ik mij afvraag...:

    - Hoe zorg je er voor dat de hele 'hoogte' van de gleuf daadwerkelijk gevuld wordt met carbonvezel? Of vul je hem helemaal op, wordt hij dan niet veel breder dan de topstrip?
    - Waarom geen kant en klare (bijgesneden) strip in deze gleuf lijmen?

    (Ik volg dit met interesse aangezien er een 4.5 meter vleugel op het programma staat)
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt ipv de met glas omwikkelde ligger zoals bij de Supra?
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dit is in ieder geval een stuk sneller klaar, dus als het sterk genoeg is wist ik het wel ;-)

    Ik twijfel alleen aan je ligger met vezels in de lengterichting. Daar heb je ook iets van compressiebestendigheid nodig
    (hier zo te zien alleen schuim) en iets tegen afschuiven van de twee ligger strips t.o.v. elkaar. Dat heb je hier denk ik
    niet echt. De vraag is natuurlijk of dat erg is, geen idee.

    Ik ben benieuwd naar het resultaat! Misschien moet ik zelf gewoon een proefje doen en een breektest.
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk project en een inventieve methode om zo een samengestelde ligger te construeren.
    Een goede hechting van het lijf (de webbing) aan de beide 0,8x8 mm carbonstrips is wel essentieel. Ik neem aan dat de strip onderin nog even opgeschuurd wordt en de bovenste carbon strip natuurlijk ontvetten met aceton en ook licht opschuren.
    Mocht je op gewicht willen besparen dan kun je het lijf ook van een strook 3 mm populieren triplex maken. Dat levert een minstens even sterke ligger op (waarschijnlijk zelfs een sterkere doordat het triplex beter de dwarskrachten kan opnemen, zodat het lijf niet eerder bezwijkt dan de carbon strips).
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2020
  15. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Arthur,
    De "hele hoogte" is bij de koorde maar 15 mm en deze wordt gevuld met strengen. We hebben een testje gedaan om deze strengen met een dun spateltje in de groef te drukken ( zie vorige foto's) en op deze foto's kun je ook zien dat de groef een stuk smaller is als de boven strip van 8 mm.
    Waarom geen kant en klare strip. Wij willen altijd iets nieuws proberen en vonden dit best een goed plan om zo een H-balk constructie te maken!


    Hoi Berrie,
    Zoals hierboven vermeld willen wij altijd iets nieuws in nieuwe modellen. Spannend toch!


    Hoi Heinz,
    Toevallig ken ik een fabrikant die de carbon strips produceert en deze worden gemaakt van dezelfde carbon strengen en alleen in de lengte richting. hier dus geen twijfel.
    En wat de compressiebestendigheid betreft, het is een harde soort schuim en door het gloeien ontstaat aan de binnenzijde een harde laag.


    Hoi Maarten, Bedankt voor je reactie! Uiteraard is opschuren een vereiste en dat doen we ook. Triplex.... wij werken graag met carbon, glas en kevlar vezels!
     
  16. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Mocht je het hebben over de compressie van de vezel van de - van de H balk (maar dan gedraaid op zijn kant :p )
    Dan ligt de vezel op dit moment juist in de goede richting:
    [​IMG]

    Er komt namelijk rek en druk op de balk in de lengterichting van de vleugel door buiging van de vleugel.
    Mocht je op de vleugel gaan staan (wat we hopelijk nooit doen), dan zou de vezel idd beter in de verticale richting kunnen liggen.
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zekers, maar die compressie bedoelde ik niet. De 2 liggers moeten ook van elkaar gehouden worden om te voorkomen dat de onderste in dat plaatje naar binnen knikt. Het schuim samen met de verticale koolstof balk zal dat ongetwijfeld wel aan kunnen.

    Blijft over die afschuifkracht - ik vermoed dat je daar prima zit zolang je rovings goed verlijmd zitten aan elkaar.

    Enige wat ik niet snap: waarom voor die verticale "balk" niet ook gewoon een prefab koolstof strip gekozen van de juiste dikte en breedte?
     
  18. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    In het middenstuk van de vleugel was dat zeker een optie geweest daar die een constante hoogte heeft.
    Echter op de tippen loopt deze van ca 14mm naar een mm of 6. Precies op maat maken van zo'n strip zagen we niet zitten, het leek ons makkelijk het op deze manier op te lossen.
    Daar komt nog bij dat de vleugelpen en koker op deze manier makkelijker één gemaakt kon worden met de hoofdligger door de strengen er omheen te leggen.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Denk je dat dit sterk genoeg is om de reactiekrachten van de vleugelpennen op te vangen? Zonder dat de strengen open splijten?
     
  20. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Ik verwacht van wel
     

Deel Deze Pagina