Mijn oude FOX35 (van Ebay) wilde op de lijntrekdag in Almere niet starten ondanks alle hulp. Wat ik me vandaag ineens bedacht is dat Bruno zich toen afvroeg of we wel carterdruk hadden. Ik had zo wie zo al een nieuwe sproeier besteld bij Tom maar nou de motor toch op tafel lag even wat schuim er op gezet en jawel mooie bellen uit de carterdeksel. Carterdeksel eraf en tegen het licht is het goed te zien. Kan ik dat gat vanaf de buitenkant gewoon dicht gieten met epoxy of wordt de boel daar toch te warm. JB-Weld erop? Ik heb er nog voorzichtig M4 in getapt met de gedachte er een schroef met een pakking op te draaien maar dat hield geen stand boven kant scheurde open gelukkig niet helemmal. Iemand een idee? Ed
Forumlid @dieselracer heeft veel kennis in huis en deelt dat graag op YouTube. Onderstaand filmpje geeft een indruk en een PB'tje is snel gestuurd.
Dit is dus de verklaring voor het veel te ver naar voren liggende zwaartepunt.... Je hebt geen Fox .35 Stunt, maar een zwaardere Combat motor, die gaat nevernooit mooi 2/4 takt lopen.... Een Stunt heeft een carterdeksel met 3 bouten: Dat ons dit niet opviel is natuurlijk geen beste beurt...
Tjonge, dat ik dat op de LBdag niet gezien heb! Dat is inderdaad geen Stunt 35! En inderdaad, zoals Bruno zegt, daarmee krijg je geen stunt 2/4 takt... Overigens kan een gaatje in een alu gietstuk prima met 24-uurs epoxy worden gedicht. Bij Ducati, in de jaren '70, deden ze met hun eerst serie SS750 zandgegoten carters niet anders!
ja klopt ik heb ze gelukkig allebei, de combat is ruim 20 gram zwaarder dan de stunt. De stunt is nieuw en nog niet helemaal ingelopen. Waar zit verder dan het verschil in qua afmeting lijken ze behalve de wat dikkere combat aardig overeen te komen. Zal danwel in de inlaat timing zitten? Heb de sproeier van Tom ontvangen en ga zaterdag ff proefdraaien buiten, met mijn combatmotor ;=)) en de stunt, de stunt nog wat verder in laten lopen heeft nog maar 3 tankjes gehad Het was een prima dag de 26e no hard feelings, ik had bij mijn aankoop op EBAY ook zelf kunnen opletten. Denk dat ik ook maar naar MVA ga... Carterdeksel heb ik inmiddels gelijmd als dat niet werkt uiteindelijk gaat ie op de museumplank.
Als ik me goed herinner had de 35 Combat Special een ander, korter carter, een dikkere krukas met een grotere poort, en andere cilindertiming. Daarmee veel sneller dan de Stunt. Hoewel, in vergelijking met een moderne glowmotor nog steeds een tam ding... Maar dat kan ons niet schelen. Belangrijker is, dat in de jaren '50 en '60 in Amerika combat met 6cc motoren werd gevlogen, en vaak zelfs boven asfalt! Wat natuurlijk betekent dat jouw Combat 35 een zwaar lot is bespaard gebleven. Als je hem van de museumplank zou willen redden, dan weet ik nog wel een paar modelontwerpen uit dezelfde tijd, waar deze motor een prima thuis in kan vinden. (en waarmee het nog wel leuk vliegen is, ook)...
Henk Mijn museum plank moet je niet te serieus nemen die is erg dynamisch, en tenslotte is niet stunten ook vliegen en als je het beton hebt overleefd dat heb je dat als motor ook wel verdient, ben benieuwd waar mee mee je komt
Heren Als herintreder lijnbesturing heb ik geen idee wat een foam superstar is, spenen weet ik wel maar die zullen het wel niet zijn
Volgens mij is het één van de eerste, zoniet DE eerste, schuimvleugel combat kist uit begin jaren '70. Het is al zo lang geleden dat er niet eens meer een plaatje boven komt drijven als je er naar zoekt...
Eerste foto; Superstar foam zie de motorbalkbevestiging, makkelijk aan te passen aan het grotere carter van een Fox, dan zit gelijk het zwaartepunt op een wat makkelijkere plaats. De Foamies waren een revolutie in de jaren zeventig, tachtig, super snel te bouwen, niet al te crash-proef, maar wel spectaculaire mid-air collisions, hele wolken piepschuim. Ik heb nog een snijboog, transformator en mallen liggen, dus................. Wel even andere (dikkere) lead-outs erin zetten, even een vierkantje eruit snijden op de plaats van de tuimelaar, lead-outs erin, vierkantje dichtplakken met houtlijm, laagje dun papier erover, dichtverven. Klaar! tweede foto; spenen, druktanks, blaas je op met de spuiten er naast. In dit geval zit in het model een ronde speenhouder, dus even een paar spenen scoren bij een drogisterij, ik had nog liggen maar ze worden wat zompig na een paar jaar. Ik doe voor hoe je een werkende speen maakt. Veeeeel makkelijker af te stellen dan met carterdruk, wat je toch al niet meer kon omdat de boel is dicht geplakt, toch?
De 'Superstar' is een geheel piepschuim doorontwikkeling van de 'Blasta FAI' waarmee ene Richard Wilkins in 1975/76 de hele combat wereld op z'n kop zette. Met een hete draad gesneden vleugel, middenrib waar motorbokken, vleugels en staart aan vast zaten, en een glowmotor! Eerst de Super Tigre G15 Glow, later Rossi's en speciaal voor combat gemaakte motortjes. Venturi's waar wel een ei door kon, dat zoog voor geen meter; dus inderdaad druktanks gemaakt van fopspenen. Messing buisje erin, dat stevig vastbinden met een erg strak elastiekje, en dan met een grote injectiespuit vullen. Klem op de slang, motor op een prime starten, en op het juiste moment de klem weghalen. Horen en zien verging je, en hard dat die krengen liepen! Voor het eerst in Nederland gezien op de WK '76 in Rotterdam.
Als je Googled op; F2D, combat, control line, foamies, moet je ze vinden. In The US of Trump, vliegen er nog fast combat mee. Met de Glows op druk ging de snelheid van 110 a 120 km/uur, naar 150 ofzo, dat kon makkelijk omdat de lijnbesturingvliegers 45 jaar jonger waren dan nu, gne,gne...