Onze club bestaat komend jaar 50 jaar. We organiseren dan ook een Fly inn waar ook een aantal modellen zullen vliegen uit de afgelopen 50 jaar. Ik was al langer aan het denken om een brandstof kist te bouwen om makkelijk mee te nemen . Bouwdozen zijn er niet veel meer en ik wilde eerst de eerste Puma van Robbe bouwen. Dit was mijn eerste kist en heb het vliegen geleerd met deze kist. Maar toen herinnerde ik mij de Kwik Fly van Graupner. Deze werd in de tachtiger jaren veel gevlogen in onze club. Als ik deze bouw sla ik twee vliegen in een klap , ik heb een leuke kist om te vliegen en een oldtimer voor de Fly inn. Maar nu de vraag : Wie heeft een tekening voor me en wie nog een cockpit kap of mal ? Ton
Er is al een draadje voor de bouw van de Kwik Fly waar in elk geval de tekening al in staat...... https://www.modelbouwforum.nl/threads/kwik-fly-iii-van-phil-kraft.268079/ en mijn clubgenoot heeft ook al een geprinte cockpitkap. Of daar al een transparante versie van is kan hij wel beantwoorden (De starter van het draadje). mocht je toch voor de Graupner versie willen gaan, die staat hier: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4440
Kap nah? Heb nog een KwikFly liggen.. moet er nog een nieuwe vleugel voor bouwen. Zit een mooie HB 10cc op de bok... Kapjes... veel werk als je zelf gaat vormen... maar het kan. Twee politieke kampen... wat is de mooiste kap... Die van Grauper, of de eindversie van Phil Kraft? Op eBay.de een adresje... deze man maakt ze voor je... daar ga je geen hemel en aarde voor verbouwen... https://www.ebay.de/sch/pipermeggi/...oid=283053960359&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562 En eigenlijk moet ik daar ook eens wat bestellen... Bouwdozen? +700 euro! Verzamelobjecten... Had ik hem maar in 2005 voor 125,- euro gekocht... Vond het te duur... Puma bouwdoos kocht je voor 60 euro... Hier de mijne... broze vleugel... wist ik niet... na een onvrijwillige maiden in huis... kwam verstoft balsa tevoorschijn... verzwakt tot en met en blij dat ik er nooit mee gevlogen heb... De romp bleek echter zeer stabiel... en is vliegwaardig. Houtbouw of schuimvleugel? Ik weet nog niet... GJVO zou een mooie kunnen snijden... en anders een eigen met een boog... dan indekken met balsa De schuurdeur-ailerons... karakteristiek.... wellicht bouw ik dat ook om naar vleugelbrede ailerons... beter vlieggedrag. Had ergens gelezen dat het model bij een steviger wind niet echt lekker meer vliegt... Het dikke profiel of de ailerons? Ugly Stik... ook zo een symmetrisch... gaat prachtig bij ruw turbulent weer... Eerst maar een KAOS en een Sultan V laten vliegen... genoeg te doen... P40... ook nog... Gr Bas
Hier kan je een short kit vinden van de KwikFly III http://www.carambamodels.com/joomla/en/short-kits/nostalgia/234-kwilk-fli-mk3 Ik ken de fabrikant niet, dus geen ervaring met de kwaliteit. Op zich is het niet veel extra werk om alles zelf uit te snijden.
bedankt voor de reacties. Heb de tekeningen van Graupner gedownload en ingevoerd in draft sight. Ga de tekening eens overtekenen enfreesklaar maken. Ton
Mooi! Benieuwd hoe dat uit pakt! Bouwdraad? Ik heb de profielen nog vergeleken op een internetsite... bestaand profiel. Data heb ik op PC. In de tekening van Outerzone zat dacht ik iets van scan vertekening. Maar daar prik je wel doorheen...
Afgelopen tijd met de hulp van de graupner tekeningen een werktekening gemaakt voor de Kwik Fly. We gaan met een paar clubgenoten een aantal Kwik Flys maken. Tijdens het wachten op de levering van het hout een bouwhelling gemaakt voor de vleugel. . De rippen kunnen er maar op een manier in zodat de vleugel perfect recht word. Ook de V stelling zit in de helling. Intussen ook het hout binnen gekregen. Is een heel pak. Ik had ook een aantal balsa planken van 200 mm breed besteld. Hierdoor kan meer ribben uit de planken frezen. Ook voor de beplanking van het stabilo is dit gunstiger. Kan ik beginnen met frezen. Ton
Mooi bouwplan. Veel verslag van maken leren we allemaal van. Waar heb je die 20cm brede balsa planken vandaan?
Al het hout heb ik van Thoma Balsaholz . Prima verzorgd. Elk stapeltje balsa was van twee kanten voorzien van een triplex plaat. Ton
Het eerste pakket ribben gefreesd. Ik moet alleen nog de ribben frezen bij de rolroeren. Op de foto zijn nog een aantal onderdelen die uit triplex gefreesd zijn. Ik maak nu de onderdelen voor drie toestellen. Ton