Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    En dat was het, "the man and his machine" vanmiddag:

    [​IMG]

    Wat is jouw Moswey toch een prachtige kist! :worship:
    En elke keer weer een nieuwe schaaltoevoeging, de werkende cockpit is echt fenomenaal.

    [​IMG]

    Dit hele verslag is Genieten met een grote G :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    DirkSchipper, Berrie, Rick NL en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Inderdaad genieten vanmiddag.
    Heel rustig weer, helaas niet ideaal om te filmen, erg grijs.
    Maar de instrumenten doen het, incl snelheidsmeter. Deze geeft wat meer aan op het wijzertje dan in het echt, stall speed is < 40 km/u.
    Op ca 5 min in het filmpje zit een looping, wing overs en low pass met 190 km/u.. indicated..
    En er werd proefgevlogen met drones op ons veld vanmiddag vandaar al die poortjes vlaggen.



    veel plezier.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Supergaaf zo
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Tjarko,
    Wat een gave ontwikelingen. Prachtig.
    Nog even over je vario.
    Jouw telemetrie werkt met een luchtdruksensor voor de hoogte, en je vario is daar een afgeleide van. Ben je in 2 seconden 6 meter gestegen volgens de luchtdrukmeter dan is dat dus +3m/s.
    Een "echte" vario werkt anders. Die zit aangesloten op een thermosfles en aan de andere kant op de statische luchtdruk. (bij je plaatjes van de website van Winter zie je ook staan dat er een fles van 0,45l bij zit). Als je stijgt daalt de luchtdruk dus er loopt lucht weg uit de fles. Dat meet de vario.
    Gevolg is dat een echte vario altijd een beetje vertraagd reageert (ook als die niet zit aangesloten op een TEK-sonde). Hij meet niet de luchtdruk maar het in-of uitstromen van lucht uit de fles.

    Als ik naar je filmpje kijk zie je dat de vario-uitslag precies de neusstand volgt. Hij reageert volgens mij dus wel correct maar héél erg direct. Dat gaat niet weg als je de gain aanpast denk ik. Is het niet mogelijk het signaal van je vario te vertragen? Bij Graupner kun je instellen over hoeveel tijd het signaal berekend moet worden, bijvoorbeeld het gemiddelde over 1 seconde, 5 seconden of 10 seconden. Dat geeft een veel rustiger weergave.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ja het is heel makkelijk de vario te vertragen, beetje servo "delay" toevoegen. Zo heet dat in de Jeti zender, het is eigenlijk een servo snelheid verlaging.
    b.v. 0.5 of 1 sec voor 45 graden.
    Dat heb ik bij de speedsensor ook gedaan anders was die nog onrustiger.
    Goed idee, ga ik proberen.
    Ik moet ook even checken of hij nu TEK gebruikt, lijkt nog van niet.
     
  6. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Wat een leuke film. Het wordt steeds professioneler.
    Om nog een puntje op de i te zetten zou je kunnen overwegen om bij volgas je snelheidssignaal iets terug te schroeven. Ik vermoed dat je pitot buis in de propwash zit. Zie bijvoorbeeld de snelheidsaanwijzing rond 3:18. Die is boven de 100 km per uur tijdens klimmen. Dat is naar mijn gevoel veel te hoog. Misschien kun je dat programmeren in je zender? Mixer van gassignaal met het signaal dat naar de snelheidsmeter servo gaat? Het wordt dan wel een educated guess. Alternatief zou zijn om de pitot buis op de vleugel te zetten. Maar dan moet je iedere keer twee slangetjes aansluiten bij het opbouwen van je kist. Al met al is het wel genieten van zo'n filmpje.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tjarko, ik vind het briljant! :wave

    Mooie registratie overigens, de PH-371. Mijn Ka-7 is de PH-271 :yes:
    [​IMG]
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Grppig ook om te zien hoe het magnetisch kompas alle kanten op draait zodra de motor aan gaat

    Echt indrukwekkend mooi allemaal!
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ik had ook verwacht dat de propwash een groot effect op de snelheidssensor had. Maar bij proefdraaien op de grond zag ik niets. Twijfelde zelfs of de meter wel werkte.
    In de echte start zie je de meter mooi oplopen met het rijden en met de vliegsnelheid.
    Ik vlieg inderdaad wat hard tijdens de klim. Het kleine hoogtoerige propje werkt dan lekker. Als ik meer aan de prop ga hangen valt hij soms stil. Terug van 5S naar 4S en een grotere prop zou beter zijn en stiller...
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Video edit van mijn sleep filmpjes
    have fun..

     
    M.l.v.Doesburg, serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.821
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat een herrie
     
  12. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik wordt oud. Dit trek ik niet Tjarko.
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ja dit is de belevingswereld van 16 jarige. Schaal zwevers is meer voor de oudjes.
    :D:D
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.821
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een trieste wereld.
    Ik zou zeggen ga eens in een bos wandelen en neem die geluiden eens in je op.
     

Deel Deze Pagina