Goedendag, Vele jaren geleden is het allemaal begonnen met een tamiya FF02 chassis. In deze tijd was de Subaru Imtpeza WRC zeer populair om te bouwen. Wilde toch iets anders. Het de Peugeot 306 Maxi WRC. Met een Hitec zender... Het werd een Hipech zender. Wat een storing gevoelige zender. Paar jaar meegereden vele leuke ritten en rondjes meegereden. Tot dat er per ongeluk een stoeprandje mee werd geraakt c.q geschampt. Vanaf dat moment rijdt de auto niet meer rechtdoor. Ophanging volledig vervangen, nieuwe velgen en stuurinrichting nieuw en zelfs het voorste deel van het chassis. En nog wijkt hij naar een kant. Ik koester hem wel, want het is mijn 1ste RC auto. Blijft iets specials hebben. Als ik ooit nog een ongespoten body kan vinden ergens. Herstel ik naar zijn oude vorm. Zonder schade. Voor nu blijkt hij mooi als herinnering op de schap staan. Daarna over gestapt naar de TB01. Nu willen wel wat sneller dan stock rijden. Kogellagers erin en sneller motortandwiel en motor. Want je kan immers nu rijden (dat dacht ik dan). Destijds voor mijn doen een super snelle auto. En gaande weg toch mooi en betere alu parts gemonteerd. Deze met erg veel plezier mee gereden. Rijdt immers nog steeds. Maar TB01 onderdelen worden schaars en het chassis is eigenlijk oud en antiek aan het worden. Reed met diverse body's. Een evo 7( fast and futious style) lancer evo X, clean en strak. Aangezien ik niet houd van off road rijden. Het is leuk. Maar dat rammen en beuken is niks voor mij. Athans voor zeer korte termijn. Op naar het heden....... De TT02. Veel informatie al over te vinden wat wel en niet werkt. En Overgegaan nu naar de TT02. Het moet een straatauto zijn. - mooie velgen - Body laag bij de grond (verlaagde auto effect creeren) - Geen spoiler gemonteerd, strak en clean gespoten body. - Beter, sneller en harder gaan als de TB01
Het begin van de bouw van de TT02 De werkplek: order, structuur en netheid. Werkt wel zo fijn Unboxing Ford Mustang GT4
Het eerste begin is gemaakt. Meteen maar de alu aandrijfstang en joints gemonteerd en de Speed gear set. En alles ingevet met teflonvet. Tamiya vet heb ik ooit gebruikt, op een gegeven moment liepen de tandwielen droog en kapot. Sindsdien teflonvet gebruikt. Mijn ervaring is dat het differentiel een stuk soepeler en stiller loopt. De mustang wordt ook meteen met kogellagers voorzien. Minder slijtage en loopt alles veel soepeler en rustiger door.
Komt een 15 turns motor in. Speed gear set 68 tands aan de aandrijfas En een 22 tands tandwiel aan de motor Dit moet voor voldoende een snelle accelleratie en een leuke topsnelheid.
En waarom geen brushless motor? En dan met name met oog op duurzaamheid (aantal servicevrije draaiuren) en efficiency (lager stroomverbruik, dus langer kunnen rijden).
Heb een accu van 5000 mah. Ga geen wedstrijden mee rijden. Bij al mijn auto's is pas een motor defect geraakt in al die jaren. Uit meerdere reviews is ook gebleken (indien het de waarheid is) dat een brushless motor in een TT02 niet heel fijn rijdt. Maar hier heb ik geen ervaring, echter wel een interessante vraag.
Als je maar een milde brushless gebruikt. De tandwielverhoudingen kunen geen super snelle motoren aan als ook NiMh accu's problemen hebben met de stromen van snellere brushless motoren. In de Tamiya cup wordt er oa met de Carson 16T dragster gereden, is een prima sensorloze set.
Idd... met een brushless set kun je natuurlijk de topsnelheid enorm opkrikken, maar vaak heb je daar niet zo veel aan met een RC auto. Je kunt met brushless ook meer efficiency en meer torque realiseren. In mijn zelfbouw-auto's (en boten en vliegtuigen en zenders) gebruik ik nimmer NiMh. Ik zie NiMh zelfs een stap terug ten opzichte van NiCd. LiPo of LiFePo is daarentegen prima voor auto's (nooit diep ontladen). De sensor lijkt mij vooral handig bij lage snelheid. Ik zag dat Lehner-auto setups zonder sensor worden geleverd. Dat zal een reden hebben.
Ik ben weer eens laat. Maar iedereen heeft het over een brushless motor. Maar een Tamiya Sport tuned motor, is dat ook iets? vergeleken met een Tamiya Torque tuned motor en een Carson Cup Machine?
Tamiya Sport tuned, Tamiya Torque tuned motor ... what's in a name! De vraag is of jij bereid bent om de 5 tellen de motor te demonteren en nieuwe borstels te monteren. Zo niet? Kies dan brushless waarmee je in de regel de borstel-motoren op één hoop veegt in velerlei opzicht.
Niet overdrijven. Brushed motoren gaan voor hun prijs best lang mee. Zeler als je de rebuild able hebt steek je zo een ander koolborsteltje 1x per jaar. Ik denk dat racers veel sneller hun brushless motoren van de hand doen dan een gemiddelde basher met een brushed motor. Orion kwam nog met de V2 versie waar de koosborstels in een V-vorm stonden.
Ho ho zo technisch ben ik nog niet. Maar ik kan eens een goedkope motor kopen en eens demonteren! Bedankt voor het advies! Ik heb trouwens een Tamiya TL01 met originele motor(20 jaar oud) Maar die is denk ik nooit geopend. Maar dat zou dus eigenlijk wel moeten? Wist ik nooit haha
Komop, een standaard mabuchi 540 gaat eeuwig mee voor de hobbyrijder... @ Gerrie: een standaard motortje kun je niet openschroeven om de koolstofborstels te vervangen. Een 'rebuildable' motor kun je wel openschroeven en reviseren/kooltjes wisselen indien versleten. Een brushless motor heeft door zijn techniek geen koolstofborstels die kunnen verslijten, vandaar onderhoudsvrij.
Dat is wat Tamiya schijnbaar adviseert. Met versleten borstels kun je ook nog lang doorrijden vermoed ik.