Het bouwen en vliegen van El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door jowa, 8 jan 2017.

  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 86.png

    Vlucht 2 geeft een 'sinkrate' van 0,33 m/s vergelijkbaar met de 2e vlucht van jou.
     
  2. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 88.png

    Vlucht 3 was een half uur later dan jou vlucht en kan met 0,26 m/s er mee door.
     
  3. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 90.png

    Deze vlucht was voldoende voor 1000 punten, maar ik kan er niets uit concluderen. Dus afhankelijk van andermans fouten.
     
  4. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 91.png

    Ronde 5 weer tegen @Justus gevlogen, maar geen goede lucht herkend of kunnen benutten ondanks onze gelijke uitgangshoogte.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
  5. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 92.png

    Dit was de mooiste ronde en spreekt voor zich: tweede in de groep.
     
  6. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    altis 93.png

    De laatste ronde met een duidelijke andere koers als de voorgaande. Weg bij de groep gevlogen en noordelijk aangehouden. Na een 80 seconden op advies van de coach gaan zoeken richting de schoorsteen, een paar rondjes gedraaid en weer verder gezocht. Verkeerde keuzes gemaakt 1; ik had op 'mijn' plek moeten blijven en 2; ik had later (80 m) op de betere plek moeten blijven en niet weer gaan zoeken. Daar moeten we nog aan werken.

    Ik denk dat El Nino redelijk goed is afgesteld, nu nog meer vlieguren maken en een betere inschatting maken van de starthoogte maar dit botst met de f3j wensen om zo hoog mogelijk te starten. Aangezien ik komend seizoen de f3j klasse vlieg en slechts bij gelegenheid voor de f5j kies zal de tijd die ik in de El Nino steek beperkt zijn. Nu nog de modus vinden waar bij de gemeenschappelijke raakvlakken van de f3j en de f5j elkaar versterken.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bedankt voor het delen

    Wat onze grafiekjes volgens mij ook mooi laten zien is dat de lucht wellicht 'dood' aan voelde maar dat dus echt niet was. De ene vlucht bijna 10min blijven hangen en een vlucht daarna maar net 8 min halen.

    Ik heb zelf geen f3j ervaring dus kan alleen gissen. Een groot verschil is volgens mij dat wij, zodra het veilig kan, in elke richting kunnen starten waar we maar willen. Bij de f3j kan je pas ergens naartoe als je van de lijn bent gezoomd.

    Daarnaast zijn de f5j kisten veel lichter en vliegen dus anders/langzamer/minder dynamisch. Dat zal ook zeker een andere vliegstijl vragen lijkt mij
     
  8. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
    Willy, ik ben nu met El Niño bezig en vraag mij af waar en wat voor veertjes dat zijn.
    Ik vind dat de stuurstangen H/L & L/R wat wrijving ondervinden, had jij dat ook?
     
  9. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    De veertjes zijn er die in dlg's gebruikt worden en ook op dezelfde manier geplaatst worden.
     
  10. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Juun, waar heb je dat loodstaf materiaal vandaan? Ik wil hetzelfde gaan doen met mijn El Niño. (bijna klaar)
     
  11. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
  12. Jan Hermsen

    Jan Hermsen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Zoetermeer
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Buisje van 15 mm diameter, bladlood smelten en in het buisje gieten klaar, lood nog goed beschermd ook.
     
  14. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik in mijn lichte El Nino (1030 gr) nooit meer dan 200 gr. lood en vlieg daarmee tot een behoorlijke 4bft. Inderdaad vislood kogels van 20 gr.
    Zwaarste ballast van 300 gr. heb ik nog nooit in deze kist gebruikt. 't Zal wel kunnen, maar de vleugels van de EN willen logischerwijs (dun profiel, zeer hoge slankheid) goed flexen en met het - voor mij - moeilijk zichtbare silhouet zie ik het nut van vliegen op grote afstand niet direct. Pak ik gewoon een andere kist als de omstandigheden daar om vragen. In mijn EN- windy (1340 gr.) heb ik de 300 gr. wel eens gestoken, maar dan is het door mijn te beperkte zichtvermogen gewoon niet mijn kist (mocht iemand interesse hebben .....)

    Moraal van het verhaal, ik kan mij niet voorstellen dat de kist wezenlijk anders gaat vliegen van het (theoretische?) beetje voordeel de massa zoveel mogelijk te centreren; maak het je niet te moeilijk en experimenteer eerst met vislood.
    Mocht je op termijn toch loodstaf zoeken: ik zou op mijn fiets voor je langs salomons-metalen.nl kunnen rijden en in een doosje kunnen proppen. Vrees dat het niet veel voordeliger zal zijn, hebben apothekersprijzen.

    Johnny
     
    jowa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina