Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Wat mij het meest schokt is het in 1 regel noemen van Modelvliegtuig(jes) , Helicopter(tjes) met drones , Dit zou toch apart worden meegenomen ?
    Met nog maar 2 maanden te gaan hoop ik dat er eens wat duidelijkheid komt wat betreft modelvliegtuigen t.o.v. drones .

    H :weetnie:
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Vooralsnog niet hoor. In de post van Peter Den gaat het vooral over Zwitserland. Maar wie weet veranderd het nog. Kweenie.........

    Helixer
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    En terecht, maar zoals ik al zei, ''it aint over until the fat lady sings''.

    Momenteel zijn de contacten met het ministerie door mijn opvolger geintensiveerd.
    Het is nog te vroeg voor mij om mededelingen te doen, maar er gebeurt wel iets, met name op het vlak van de zogenaamde ''ongebonden'' clubs.
    Het Zwitserse model heeft toch wel iets teweeg gebracht.
    Waar het voor ons belangrijk wordt is de komende consultatieronde.
    De vorige, waarbij naar mijn indruk het forum zich goed geweerd heeft, heeft echt wel effect gehad.
    Dus als het zover is roep ik jullie graag op om hieraan mee te doen.
    De meeste kans, strategisch, maken we dan denk ik door een zo eenduidig en gelijkwaardig standpunt.

    Ikzelf denk overigens dat er een kans is om toch een onderscheid in de regelgeving aan te brengen door de volgende ingreep:
    De bestaande subcategorie drones A1 <250 gram amenderen zodat voor ''eenvoudige vastvleugelvliegtuigen'' de grens gesteld wordt op 2500 gram.

    Hiermee blijft immers het grootste segment van de klassieke modelvliegpraktijk buiten schot maar tast tevens het regelbouwwerk nauwelijks aan.
    Bijkomend voordeel voor de wetgever: het bespaard ze een hele boel zinloze administratie en controles.

    Dit verschil lijkt absurt, maar is wel te beargumenteren denk ik.
    Vastvleugelvliegtuigen zijn immers in de ogen van het drone gebeuren hopeloos ouderwets zodat zij met hun ''moderne'' drones in een heel ander gewichtsgremium kunnen werken.
    Naar de aard van het vehikel is het gewichtscriterium voor een vast vleugelvliegtuig veel minder relevant.
    Er is al erkend dat de ''oude'' vastvleugelvliegtuigen geen aanleiding geven tot extra gevaarzetting (dus ook geen aanleiding zouden moeten geven tot extra wetgeving), zoals die wel ervaren wordt door drones van boven de 250gram.
    Hiermee worden ten onrechte met de klassieke modelvliegtuigen de gevaarzetting categorie ingesluist.
    Zoiets als regelgeving voor speedboten opleggen aan kleine motorloze zeilboten omdat het allebei boten zijn.


    Het zou fijn zijn als jullie op dit (gearceerde) idee hier wat kommentaar/kritiek zouden willen geven.

    Daarnaast; door het Zwitserse initiatief staat de stelling dat het ''onmogelijk'' is om een onderscheid te maken tussen drones en klassieke modelvliegtuigen in feite in zijn hemd.
    Het zou veel betekenen als de KNVvL hier ook een slag zou willen maken.
    Ik roep hierbij dan ook diegenen die hier lezen en wel invloed kunnen uitoefenen op de strategische keuzes die de KNVvL tot nu toe gemaakt heeft die invloed ook te zoeken.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Bedoel je geen 25000gram (25kg)?
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nee, want ik denk dat dat niet haalbaar zal zijn.
    In feite zou je de hele klassieke modelbouw of the hook hebben, maar dan is de hele nieuwe regelgeving voor de klassiekemodelvliegerij uitgeschakeld en ik denk niet dat men zo ver zal willen gaan.
    Ik schat in dat 2500 gram nog te verkopen is. (met voor de volgende klassen ook aangepaste specs)

    (het staat eenieder natuurlijk vrij om 25000 te opperen tijdens de consultatie)
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hoewel ik zelf een wildvlieger ben en ook geen problemen heb met de komende wettelijke regels vind ik dat modelbouwclubs buiten die wettelijke regels zou moeten vallen. Binnen zo een club is er voldoende besef hoe om te gaan met (een)jouw model en daar valt mijn inziens ook de vlieghoogte onder. Zo simpel is dat voor mij zijn. Als ik straks uitgewerkt ben en nog in goede gezondheid, sluit ik me ook aan bij de modelbouwclub in Zeewolde.

    Helixer
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Heb je enig idee waar de heli's onder vallen?

    Groeten,

    Arie
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Onder "drone of onbemand luchtvaartuig". Alles gaat dus op één hoop.

    "Vanaf 31 december 2020 zijn er nieuwe Europese regels bij het vliegen met een drone of een ander onbemand luchtvaartuig, zoals op afstand bestuurbare vliegtuigjes en helikopters. De nieuwe regels gelden voor zowel hobbyvliegers, recreatieve vliegers als beroepsmatige vliegers."

    https://www.rdw.nl/particulier/voer...JHL_6ZyL3byKpXHKHg13rBC5gHkGS1i7ymedDReUJwxEo
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het wordt dus op de club vliegen, anders mag gewoon niet meer.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus we moeten allemaal een vliegbewijs aanvragen, en een registratienummer voor ieder model???
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    En dat is dus hetgeen mij dus verbaasd, alles registreren en daar zullen toch ook kosten aan verbonden zijn maakt het er niet leuker op , en wil je een keer buiten het (erkende KNVvL) veld ergens op een dijkje gaan helling vliegen wordt dat dan weer als drone gezien ( met registratie plicht) wat natuurlijk waanzin is .
    En dan zou dit al ingegaan zijn afgelopen juli? En nog is niet duidelijk wat de regels gaan worden ?
    Ik vrees dat dit juist het tegengestelde effect heeft en er juist meer “illegaal” gaat worden gevlogen met zowel rc vliegtuigen als met Drones, Hopelijk komt de KNVvL nog met een goed voorstel waar de overheid niet omheen kan .
    2021 wordt een “overgangs” jaar en hopelijk zal er eindelijk eens duidelijkheid komen .
    H
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals ik het lees, NA 31 Dec 2020, en je kunt niet alvast van te voren beginnen met registreren of zo.
    Ik snap ook nog niet zo goed waarom we nu opeens allemaal een online-examen moeten doen voor drones...
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Zoals het er nu voorstaat gewoon onder de drone regels.

    Nu heb ik me tot nu toe, moet ik bekennen niet druk gemaakt over de positie van de helicopters en er is mij tot nu toe ook geen verontrusting of belangstelling gebleken onder de helicoptervliegers.
    Je zou verwachten dat dit door de KNVvL bezorgd had moeten worden.
    De vliegmogelijkheden van helicopters liggen trouwens heel dicht tegen die van de mulicopters aan en de upgrade naar volledige computerbesturing zoals bij multicopters ligt als ontwikkelingvoor de hand.
    Dat maakt het erg moeilijk om argumenten te verzinnen waarom helicopters (een en twee rotors) een mildere behandeling zouden moeten krijgen dan de multicopters.

    Dit geldt wat mij betreft ook voor de vrije vlucht wedstrijdvliegers, ook daar krijg ik de indruk dat men liever doet of zijn neus bloed: wat te denken dat F1b in de klasse onder 250gr valt en F1a er boven (registratie, certificaat) en een hoogtebeperking van 120m?
    Lijnbesturing is ook zo'n niche, maar daar weet ik van dat men zich in ieder geval wel rekenschap geeft van de regelgeving.

    Nu kan je wel allerlei ontsnappingsredenaties aanvoeren waarom helicopters of modelvliegtuigen of vrijevlucht buiten de regelgeving zouden vallen, maar a): dat is niet zo en b): leg dat de Boa's maar eens uit als ze na de Coronacrisis niks meer te doen hebben.
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hoewel soms wat gechargeerd, als er niets gebeurt: ja dus.
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja, ik zie nog wel mogelijkheden bij mij in de buurt.

    Helixer
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    De internetconsultatie schijnt al in de lucht te zijn.
    Helaas krijg ik nog weinig concreets hier over het idee om voor te stellen de classe A1<250gram voor vastvleugel modellen te stellen op A1<2500gram.
    Kritiek, betere ideen, bijval of wat dan ook : als meerderen zich kunnen scharen achter dit of een ander voorstel kunnen we misschien nog wat via de consultatie bereiken.
    Er wordt namelijk door mijn opvolger in het overleg ook hard gewerkt en steun is heel wenselijk.
    Dus misschien een reactie van deze of gene, en dan liefst anders dan ''het deugt toch niet, maar het zal mijn tijd wel duren of mij maakt het toch niks uit''
    Als het idee (of een ander, beter) volgens iedereen niks is, ja dan heeft het voor mij ook geen zin om nog wat te proberen.
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Waar zouden we dan het verzoek in kunnen dienen , of is er ergens een petitie die we kunnen invullen ?
    Zou de KNVvL dit niet moeten vragen aan de modelvliegers via mail o.i.d ?

    H:weetnie:
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Peter Den en Helikapoter vinden dit leuk.
  20. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland

Deel Deze Pagina