Brandstof/ mengsmering advies

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door jjdehaan, 20 okt 2020.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Beste mede forum leden,

    Graag zou ik wat advies/ervaringen willen hebben voor gebruik van 2 takt benzine in brandstof modellen.

    Nu heb ik een 30cc Zenoah en tegenwoordig zit er behoorlijk wat Ethanol (E5 of E10) in de Euro 95 benzine soorten.

    Nu heeft de motor van mij nog nooit E95 geproefd en draait op Aspen benzine (Alkylaat spul).
    de mengsmering olie (gemengd op1:32 volgens de fabrikant/tuner die ik gebruik is Castrol power RS 2 takt (voorheen TTS) maar lees veel berichten op het web van A747 (is een Semi synthetische olie) en de opvolger hiervan is de XR 77 (vol synthetische olie) en word gebruikt bij hoogtoerige Race motoren.

    Is het raadzaam om gewoon op de Aspen te blijven draaien met de Power RS mengsmering of toch naar E95 met een andere of de zelfde mengsmering olie.

    Het moet bij mij gewoon het beste zijn voor de 30CC
    deze getunede motor draait behoorlijk wat toeren (14.500) en verdiend de beste olie en goede benzine

    Dus hoor ik graag wat adviezen
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Volg toch mijn eigen ervaring.

    Zal met Aspen 4T gemengd met Castrol Power RS blijven vliegen voor de Zenoah 30cc Tuned

    Ik heb hier goede ervaringen mee en ook mijn Aggregaat(je) draait met Aspen op advies van de leverancier er ook goed mee.
    Castrol Power RS 2T is gewoon een goede vol synthetische olie en nog schappelijk geprijsd en kan deze toerentallen gemakkelijk aan.
    Dus even naar de winkel om 15Ltr te halen,kan ik voorlopig even verder
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je met die 15 liter de Castrol bedoelt: kijk eens op www.oliewereld.nl...
    Ik kan de PowerRS nergens goedkoper vinden dan daar.

    Qua brandstof: Als je je happy voelt met Aspen, moet je dat vooral blijven gebruiken, maar er is geen enkel probleem om Euro95 (E10 of "gewoon") in getunede motoren te stoken. Tenminste, Niet qua slijtage aan je motor. Destillaat brandstoffen veroorzaken geen slijtage. (OK, OK... Diesel is ook een destillaat, en huidige dieselbrandstoffen kunnen problemen met injectie-apparatuur veroorzaken, maar dat is een hééél ander verhaal).

    Goed afgesteld is er ook weinig verschil qua vervuiling, maar daar schort het vaak aan met carburateurs: die zijn altijd een compromis en dus nooit 100% goed te krijgen, en DAN brandt Aspen toch wel schoner.

    De PowerRS is gewoon goed. Als ik kijk wat voor temperaturen ik bereik met die viertakten van mij, en geen enkel probleem, ook niet met de klepsmering.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nee ik heb geen 15 mengsmering hier nodig, ik heb destijds inderdaad een goedkope doos daar gekocht en staat in de container hier 9000km vandaan.
    Nee heb nu 2 flessen olie daar besteld maar ik bedoelde 15ltr Aspen (3kannen in een verpakking) die ik zo ga halen.

    Aspens tast in iedergeval niet de rubbers aan in de carburateur en dat doet E10 brandstof (voorheen e95) wel.
    En vlieg niet zoveel en aspen is zeer lang houdbaar vandaar de keuze in deze brandstof
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Volgens de tuinmachine leverancier/reparateur hier in de buurt houden veel carburateurs toch niet van die e10.

    Heeft een aantal klanten die niet op aspen over willen waar elk jaar de carburateur rubber vernieuwd moeten worden, en dus geeft hij het advies niet uit commerciele overweging, maar blijkbaar om dat zijn ervaring is dat er dan minder reparaties zijn.

    Als je dus niet zo veel gebruikt, is de prijs van aspen niet doorslaggevend.

    Bij grootverbruikers ligt datvmisschien anders.

    En de vraag hoe vaak je het gebruikt, regelmaat is altijd beter dan een loosje gebruiken en dan weer lang laten staan.

    Groeten,

    Arie
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje raar, want er moeten Etanol bestendige kitjes voor Walbro zijn...
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij ons in het bedrijf stoken we aspen..
    kettingzagen, betonzagen, dat soort werk.
    no problemo op aspen.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nee E10 maakt na lang niet gebruik de rubbers poreus,en Alkylaat heeft dit dus niet,komt meer van de Bio Ethanol rommel die ze er in doen.
    draait nou elke dag de motor dan is er niet veel aan de hand maar door weinig gebruik lost t rubber gewoon op
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn van Walbro minstens 3 verschillende materiaal-varianten voor de membranen. Twee daarvan zijn géén rubber... Een daarvan is specifiek voor "moderne" brandstoffen zoals E10.
     
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ahhh ok dat wist ik niet, zal me er eens in verdiepen tzt.
    Voorlopig vliegt 't goed met aspen en castrol
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is wel logisch, he? Die brandstofregels zijn al minstens 20 jaar bekend, en je prijst jezelf behoorlijk uit de markt als je kettingzaagje uitsluitend op Aspen zou kunnen lopen...
    Dan is er weinig reden om te veranderen, toch?
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Aspen is perfekt voor modelbouw, het meurt niet en is een hoogwaardige brandstof. Beetje vergelijkbaar met de Shell Vpower.
     
    jjdehaan en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als ik weer eens langs ga, zal ik hem er naar vragen.

    Groeten,

    Arie
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt, nu niet maar voor de toekomst mss wel
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... is toch wel een hééééél groot verschil hoor...
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Idd das niet te vergelijken
     
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ik gebruik stihl brandstof dat is 1 op 50 en meng dit tot 1 op30 voor mijn dle.
    Nu heeft een clubgenoot laatst een osgt 15cc gekocht en na een klein poosje begon hij slecht te lopen.
    Na effe zoeken kwam hij erachter dat de pomp lek was.
    Aangezien hij net nieuw was heeft hij contact gezocht met aerobertics.
    En zie wat stook jij de motor ruikt helemaal niet naar brandstof.
    Dus hij vertelde ik stook stihl.
    Bert keurde dat direct af dat mocht niet en hij moest normale brandstof gaan gebruiken met inderdaad de castrol olie.
    Nu is voor hem geen punt maar voor mij wel.
    Heb mijn kisten op zolder staan en dan op gewone benzine dan krijg ik ruzie met de directie thuis denk ik.
    hebben jullie misschien negatieve ervaringen mee met stihl?
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik stook gewone benzine, en op het moment van schrijven (en eigenlijk ALTIJD wel) staan er 6 benzinegestookte vliegtuigen en twee heli's in mijn woonkamer.
    Ongetwijfeld zal een gast wel "iets" ruiken, maar ik merk er in ieder geval niets van.
    Genoeg forumleden die bij mij over de vloer komen, en tot nog toe heb ik van niemand gehoord dat het ondraaglijk was. Ze komen zelfs regelmatig voor de leut om een bak koffie. Mijn buurman heeft zware gezondheidsproblemen, maar komt gewoon over de vloer hier.

    Je tankjes goed leeghalen, vliegtuigen fatsoenlijk schoonmaken na het vliegen, en de stank valt echt reuze mee. Eventueel carb en uitlaat afpluggen met een propje papier, maar zelfs dat doe ik niet.
    Als je je auto in de garage zet, stinkt die garage toch ook niet als een bunzing naar benzine?

    Je moet je voorraadkan niet in huis zetten. DAT stinkt. Je moet geen brandstof in je vliegtuigen laten zitten. DAT stinkt. Je moet geen olieresten op je kist laten zitten. DAT stinkt.
    De vliegtuigen zelf niet. Hooguit ruik je vaag dat er een motorblok aanwezig is.

    Leen anders een tankvulling van een clubgenoot, vlieg dat er door, maak je kist schoon zoals boven beschreven, en kijk of je wederhelft gaat klagen...

    En Castrol is inderdaad supergoeie olie, en supergoedkoop (als je weet waar je het kopen moet).

    Maar ik heb nog nooit gehoord van dat Stihl brandstofpompen zou beschadigen, meestal is de claim andersom: Stihl geen problemen en benzine (E10) wel....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat hier een misverstand aan de hand is. Stihl ruikt niet naar brandstof (methanol) maar naar benzine.
    Er is niks mis met Stihl benzine. Daar zit een hoogwaardige olie door gemengd net als Aspen.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou weet ik niet wat een Os gt 15 cc voor motor is, dus mag je mijn reactie laten voor wat het is.
     

Deel Deze Pagina