ik waag het ook eens om een bouwverslag te plaatsen van de bouw van een oldtimer zwever, het betreft de jastrzap van oldgliders. daar ik reeds geruime tijd met de orlik vlieg wou ik dit toestel ook bouwen dit zal wel enige tijd in beslag nemen en hoop dat er genoeg interesse voor is, hierbij de eerste aanzet, eerste indruk is heel goed, wel veel nawerken van de gefreesde delen maar verder echt een pusseldoos ,niets is genummerd ,dus uitzoeken maar.
ik heb het dashboard maar even gemaakt, ik heb gekozen voor geborsteld alu, dit was in die periode de look.
verder het hoogteroer en richtingsroer effe in elkaar gezet ,dit word volledig beplankt met 2,5mm balsa light.verder nog uitzoeken om de scharnieren en servos te plaatsen, ben aan het twijfelen om 2 servos te plaatsen in het hoogteroer of 1 centraal wat wel veel denkwerk met zich meebrengt, weet weer waar ik over moet nadenken, suggesies zijn steeds welkom.
Lekker houtbouw! Stof in je neus en velletjes witte houtlijm van je vingers pulken. Gezien de totaal massa van het vliegtuig zou ik toch voor 2 servos gaan. Geeft ook wat redundantie.
inderdaad ,2 servos zullen inderdaad beter zijn daar deze toch dynamisch gevlogen mag worden, mijn keuze is dus 2 savox SV 1232 MG HV deze trekken 11kg en zijn wingservos hier speelde het gewicht mee, deze wegen 30gr dus krachtig genoeg. nu toch rustig begonnen, hoogteroer verlijmt, werk met houtlijm, volgens plan is het hoogteroer eveneens vol beplankt, doch hier heb ik gekozen om met capstrips te werken, gewicht nu is 40gr dus winst en torsievrij. middenstuk van de romp ook reeds klaar gemaakt,deze kit is echt denkkwerk, je kunt je hier echt in uitleven en verbeteringen toepassen.
2 servo’s zou ik ook doen. Was gelijk even zoeken in het draadje van @DirkSchipper zijn ASK 13 Vanaf post 31 https://www.modelbouwforum.nl/threads/afbouwverslag-ask-13.258558/page-2 Succes met de bouw.
Ik weet niet of er overzichten van bestaan, kijk eens naar soortgelijke kisten en wat ze daar gebruiken. Denk dat als je rond de 3-4kg per servo pakt, je voldoende power hebt.
Grofweg in mijn redenatie pak ik het gewicht van het toestel, dat is dan mijn Servo kracht. Ruim over bemeten. Maar liever kracht over op een Servo, dan een servo die moet presteren en dus stroom gaat trekken. Hoogteroer als je twee Servos pakt is dus ieder hier de helft van. En wat lyckele zegt met 3 a 4 kg Servos zit je goed.
vandaag de kielramp gebouwd en alles pasklaar gemaakt, enkele spanten moeten aanpassen maar nu past alles zoals het hoort, deze week de stringen plaatsen en de electronica zodat ik overal aan kan komen nadat de romp gesloten word, komt rustig schot in de bouw,
begonnen met de stringers en de eerste beplanking, eveneens de servos gemonteerd van het hoogteroer voor de indekking. Daar we toch thuis moeten blijven kan ik goed verder werken aan de indekking van de romp, tevens alles tijdelijk monteren van de electronica ga dit wel niet zichtbaar plaatsen zodat ik optimaal de cocpit op schaal kan bouwen, proberen toch.
vandaag rustig verder gedaan, tevens heb ik gekozen dat het interieur in hout structuur zal worden, en vernist zoals je ziet op de foto waar de servo van het richtingsroer komt te staan. Ik ben tevens aan het nadenken hoe ik de vleugels vast zal zetten, in de romp kan ik er niet aan om te vergrendelen, iemand suggesties?