De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, maak me nog maar gekker dan ik al ben :D.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kijk, een collega commando :D.
    Meer gas, ik begin het al te leren.
    Gaan we ook sleep-gassen?
    Het wordt spannend voor me, maar zeker leerzaam.
     
    jve vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op wedstrijden moesten we altijd vliegen, desnoods wind mee starten.
    Kwestie van verstand op nul, blik op oneindig.
    Die blik die Wil altijd heeft...

    GJ
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel ik heb eens met GJ, Gerben en Ruurd etc op Stompetoren gevlogen met
    behoorlijke wind met hun F5B Hawkjes... een van de demo dagen in 2009/2010... dat waren nog de AXI met gearbox.
    Het stond nader tot zeilen met een zeilboot met goede bries. Grijs weer en goed zicht op de kist.
    Een van de leukste vluchten die ik ooit met een model heb gemaakt. Waar feestje.
    GJ zette de kist perfect aan de grond... ja zei die droogjes... 'Het waait wel hè?' een van de mooie citaten van GJ... Haha.
    Het was een topdag. En met de Wilco F5B heb ik nimmer de wind gevreesd... met dit soort toestellen.

    Zjah... en met een RC1 KAOS is wind gesneden koek... dat ging zo mooi!
    Veel vliegplezier!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
    Cnn, jve en Hans V vinden dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Pas op jij, heh :D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mooi dit soort verhalen.
    Heb ik al eens verteld over mijn EasyStar bij windkracht 7?
     
    Cnn, Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je zo'n simpel schuimpje bij die windsnelheid onder controle hebt en de kant op kan sturen en vliegen die je het wilt laten gaan.
    Dan snap ik niet wat het probleem is bij je modelvlieg perikelen.
    Maar het zal wel een speelbal van de wind zijn geweest, totally out of control <(is Engels en betekend zo iets als van "oei").
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zat aan touwtje denk ik, was aan het vliegeren
     
    Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Lag de easystar op zolder te rillen van de kou?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Foutje
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat was ik en niet jij :D
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, in Stompetoren waait het altijd, daarom, lessen tot windje 5 moest eigenlijk wel en gaat ook prima.
    Beetje hellingwind van het slootkantje zorgde dan voor een hobbeltje.
    Vanaf windkracht 7 gingen we pas naar de duinen om aan de helling te zweven, dat gaat ook prima met motorkisten.
    De duinen gebruikte ik ook om te kijken of een model wel vloog.

    Een Easystar met windkracht 7 gaat achteruit, dat vliegt vooruit maximaal 50 km/u dus gaat ie met bft 10km/u achteruit.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    [QUOTE="]

    Even een voorbeeld. Ik heb de Carbon Z Cub ingesteld. Echter, ik moet vanaf de start vol up geven, om te voorkomen dat hij voorover valt.
    .[/QUOTE]

    Nou als het een staartwiel toestel is, wat een Cub meestal is en jij geeft meteen volgas dan is het helemaal niet zo raar dat jij up moet geven. De wielen hebben veel weerstand en door de plotselinge aandrijfkracht kiept hij voorover.

    Misschien wel een goede oefening om te doen op de SIM. Eerst langzaam gasgeven en zorgen dat hij snelheid opbouwt. Als dan de staart van de grond komt iets up geven zodat hij mooi geleidelijk aan loskomt. I.p.v volgas en als een malle opstijgen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... is volkomen normaal dat je up moet geven bij de start van een taildragger.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Geen probleem hoor op 6s.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Excuseer :D.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nou als het een staartwiel toestel is, wat een Cub meestal is en jij geeft meteen volgas dan is het helemaal niet zo raar dat jij up moet geven. De wielen hebben veel weerstand en door de plotselinge aandrijfkracht kiept hij voorover.

    Misschien wel een goede oefening om te doen op de SIM. Eerst langzaam gasgeven en zorgen dat hij snelheid opbouwt. Als dan de staart van de grond komt iets up geven zodat hij mooi geleidelijk aan loskomt. I.p.v volgas en als een malle opstijgen.[/QUOTE]

    Ik stijg nu als een malle op. Volgas+Volup. Stom vliegtuigje.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    I know. Maar dit is wel heel extreem.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Op de sim oefenen geeft niks van de werkelijkheid. Wel kun je bijvoorbeeld nose in landingen oefenen, dat is goed voor je orientatie en je reflexen . Verder lijkt het niet eens op echt vliegen met je model.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het al een paar keer gezegd en geschreven en zelf het je het ook ergens in een topic geschreven.

    Opstijgen:

    Eerst rustig gas geven tot het model rolt, daarna kan je volgas geven.
    Een trainer zal met een klein beetje up loskomen.
    De WOT kiepert niet voorover de wielen zitten ruim voor het zwaartepunt.
    En wat er op de sim gebeurt is gewoon onzin, het is een videospelletje, heeft niks met echt vliegen te maken.
    Wat je moet doen is proberen heli te vliegen op de sim, dat heeft wel zin.
    Probeer te hoveren, dus stilhangen op 1 a 2 meter hoogte.
    Je moet dan heel behoedzaam en precies sturen, en echt continu sturen, daar train je je gevoel wel mee wat ook helpt bij vaste vleugel vliegen.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina