Hoi, Ik wil na met mijn trainer genoeg gevlogen te hebben naar een schaalmodel. Het wordt een elektrische Bell 412. Maar ik kan nog niet kiezen of het de 1:6 rotor diameter 2.30m of de 1:7 1.68m moet worden. Dan speelt natuurlijk van alles mee als vervoer, kosten, e.d. Maar als dat niet echt uit maakt blijft de vraag wat zou moeilijker vliegen zijn. Zou iemand mij hierin kunnen adviseren! Gr. Fred
Puur op "moeilijk"... hoe groter, hoe makkelijker. Maar het verschil tussen 1,68 meter en 2,30 meter qua kosten zijn best wel "astronomisch" en daar moet je psychisch tegen kunnen anders wordt het als nog weer heel erg "moeilijk". Dan is het ding zo duur dat je er wel mee zou kúnnen vliegen, maar gewoon niet dúrft... En ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat een heli boven de 10 kilo en plm 2 meter rotordiameter, zo'n gedoe is qua vervoer, opbouwen en afbreken op het veld, handelbaarheid in huis etc etc, dat het gewoon niet echt een dagelijkse heli is. Mijn twee grote heli's (Cobra, 10 kilo, 1.82 cm rotor, BO105, 12 kilo, 1,88 cm) komen al heel lang niet meer van de plank. Paar jaar heel intensief mee gevlogen, maar je wordt het gezeul gewoon beu en je pakt liever iets wat lichter en handelbaarder (qua afmetingen) is. Mijn advies: hou dat geld voor 1:6 in je zak en ga voor de 1:7 schaal
Met welk type heli vlieg je nu ? En hoe ervaren ben je momenteel ? Wat heb je te besteden ? Heb je een hele grote auto ? Allemaal dingen wat toch redelijk belangrijk is om een goed antwoord te krijgen H
In 2004 ben ik begonnen. Ik heb toen ook mijn KNVvL Heli brevet gehaald. Na een aantal jaren niet meer gevlogen en gebouwd te hebben, heb ik nu een elektrische X-treme van Vario met Skyfox Rotorkop. Ik heb de vraag gesteld omdat ik benieuwd ben naar wat de overstap zou betekenen. Van mijn X-treme met een Rotordiameter van 1.50m, 5.4 kg en een lengte van 1.34m naar in het uiterste geval een Bell 412 1:6 met een Rotordiameter van 2.30m, 16,5 kg en een lengte van 2.16 meter.
qua vliegen is in de regel groter beter. zwaarder niet perse, een heli van 1,50 rotor en 10 kilo vliegt minder dan een heli van 10 kilo, maar een rotor van 2 meter. alles in verhouding. Nu heb ik zelf wat grote vliegtuigen. weeg aub ook dingen als: - transport (auto) - transport (door het huis... 10 kilo en 2 meter weegt serieus door als je opslag op zolder zit. ) het is wel handig als je de boel mee kunt nemen
Het hangt ook een beetje af van of je nog flybarred vliegt momenteel, en of je die schaalheli met tweeblads flybarred uitrust, of dat je naar vierblad rotor gaat, en dan opnieuw: ga je electronisch gestabiliseerd vliegen, of ga je voor het natuurlijke gevoel?
Met de rotor van 160 tot 170 cm. kun je zorgeloos lekker fladderen, ga je naar 230 cm. kom je toch in een heel andere tak van heli vliegen. Zo kun je bijvoorbeeld met omlaag komen je rotor overtoeren. De krachten zijn enorm. Heus, een 160 of 170 rotor vliegt gemoedelijk
https://www.rc-network.de/threads/rc-hubschrauber-helifactory-bell-412-mit-pht3-xl.11819858/ Niet wat voor jou?
Bedankt voor de reactie's. Ik denk dat ik dus toch maar ga voor de 1:7 versie. Dan moet ik nu nog gaan kiezen voor Vario of Roban. Ze hebben allebei wel een mooi model. Hebben jullie wellicht ervaring met deze merken in dit formaat.
Als je zelf echt bouwen wil ga je voor Vario , wil je bijna vliegklaar ga je voor Roban . Als ik mocht kiezen zou ik voor de Roban gaan , Vario onderdelen zijn onwijs duur geworden de laatste jaren Maar het gaat er natuurlijk om welk model je wil gaan vliegen , keuze zat
Ik wil de Bell 412 bouwen in de uitvoering van Sar R02 van de KLU. Roban levert hem als ongespoten versie en geeft ook nog wel wat ruimte om hem met verdere schaaldetails af te werken, dus voel ik daar ook wel wat voor. En wat je zegt ook goedkoper. Weet alleen niet of de kwaliteit net zo goed is als van Vario. Ik heb zelf nog geen ervaring met Roban.
Wat ik zo hier en daar lees is er niks mis met de Roban kwaliteit , zelf heb ik een klein Bo 105 rompje voor een trex 500 van Roban , is gewoon goed spul . En of je nou een crash met een Vario of een Roban hebt stuk kan het allebei .
Inderdaad, ik noemde dat altijd “achtjes-heli’s”, je weet wel, iemand heeft een enorme hoop tijd en geld gestoken in een prachtige helikopter, zeer gedetailleerd, een half miljoen klinknageltjes, dat soort werk, maar dan komt toch uiteindelijk het moment dat het ding de lucht in moet. Het vliegfiguur wat je dan meestal zag was een à twee meter hoog, maximaal een paar meter van de piloot af, en dan maar achtjes draaien van een meter of tien, twintig breed. Ik moet bekennen dat het voor mijn karakter ook niets zou zijn, zo’n risico op een crash, ik heb daarom altijd bewondering gehad voor Fred Koenen, of het nu een heli was van twee kwartjes of van dertigduizend euro, hij vloog er exact hetzelfde mee qua durf en vliegfiguren.
Ik vlieg dát (wel iets verder weg en iets hoger, maar soms ook VEEL lager) ongeacht of het een heli van twee kwartjes is of niet...