De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist gevlogen.
    De grote regelaar nog wat naar achter gelegd, maar nu moest de accu een paar cm naar voren.
    Het was zuid-west 4. Op de pilotenplaats was het windkracht nul. Daartussen turbulente rolwinden die over de bomen gezet kwamen.
    Als ik alleen gevlogen had, had het toestel de kliko in gekunnen, maar JVE was erbij. Hij heeft hem steeds geland en goede aanwijzingen gegeven
    tijdens het vliegen.
    Wat een gestuur zeg, om gek van te worden. Maar ik wilde leren niet in paniek te raken bij lastige situaties. Dat is aardig gelukt.
    De meeste leden gaan niet vliegen onder deze omstandigheden, maar ik zocht bewust grenzen op.
    Het belang van het gas geven wordt me steeds duidelijker. Daarmee trek je je toestel door de turbulentie heen, of door down te geven. Eigenlijk
    is het snelheid houden.
    Ik hoop dat door dit soort ervaringen mijn oude gewoonte van "gas dicht en vol up" naar de achtergrond is verwezen.
    Zonder leraar aan de kabel had ik dit nooit gedurfd. Best luxe eigenlijk. JVE bedankt.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat duurt wel even voor je dat écht als vaste gewoonte hebt, en daar moet je heel bewust op oefenen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom?
    Is het CG in de vlucht getest of alleen op papier, want zoals ik schreef, je moet het echt in de lucht gaan testen, duikproef en rugvlucht.
    Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het model te achterlijk was nadat je de regelaar iets naar achteren gelegd hebt.

    Als een ervaren vlieger niet bij 4bft en turbulentie niet kan vliegen dan kan ie beter stoppen met de hobby.
    Of je gaat zoals een vliegcollega van je met electronica vliegen ,stabilisatie en zo... maar dat betekent voor mij dat je gewoon niet kan vliegen.

    Inderdaad, in de racerij zeggen we altijd, gas is alles!
    Daarom is een F5B kist zo fijn, zodra je de motor aanzet en de neus richting lucht staat ben je veilig, hoogte maken.
    Maar gelukkig zie je nu dat je niet bang moet zijn om te gaan vliegen met turbulentie en wind, dit soort weersomstandigheden leer je heel veel van.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is dan ook precies wat ik ga doen, zowel in het echt als op de sim.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    ad 1 Hij hing teveel achterover. JVE zal het misschien nog wel beter uitleggen hier!?
    ad 2 Op dit moment zou ik niet in mijn eentje gaan vliegen, onder deze omstandigheden.
    ad 3 Gas er op :D.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja het was geen weer om thuis te moeten blijven.
    Voor de één is het de grens opzoeken en voor de andere is het gewoon fun.:D
    Ik heb vanmiddag met dezelfde wind, maar zonder de rol wind, met een crackwing een dun plaatje epp met besturing van in totaal zo'n 90 gram gevlogen.
    Waar ligt de grens? Qua vliegtijd op 4 minuten om nog vol in control te kunnen landen.

    De gasstick is naast de andere roersticks net zo belangrijk.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heb jij echt een zender met drie sticks :D.
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Bij het vliegen leek de Wot iets op z'n staart te gaan hangen, dus de accu een beetje naar voren verplaatst. Dat vliegt met deze turbulentie op ons veld iets makkelijker.
    Geen spannende dingen gedaan, procedure turn-around en daarbij de kist mooi vlak houden, niet het yank&bank verhaal. In deze ZZW wind op ons veld is het lastig genoeg om netjes te vliegen. En daarna overschoots vliegen, kijken en anticiperen op wat de kist doet als je het turbulentie gebied in vliegt om vervolgens de rust te hebben om te landen. Een paar keer had Wil het in de gaten, spelend met het gas maar je kon merken dat het m energie kost. Maar hier leer je van doseren en dus vliegen. Dat heeft ie gemerkt, wat dat betreft n prima les. Ik ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat bij normale condities.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Morgen ook even weer vliegen. Kijken of de strecker motor goed opnieuw gewikkeld is,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dus dan is ie te voorlijk... basiskennis, ontbreekt die dan ook bij deze instructeur?
    Als ie zijn staart laat hangen moet er meer gewicht naar achteren.

    Probeer maar in rugvlucht dan zal je zien dat je enorm down moet drukken terwijl een model dat wel goed is neutraal vliegt, dus niet neus en staartlastig vliegt en je maar weinig down moet drukken in rugvlucht.
    Voordeel van voorlijk vliegen is dat ie veel minder gevoelig is op de roeren en eigenlijk niet kan overtrekken, voor wat mindere piloten dus een optie.
    Bij een te voorlijk zwaartepunt moet de invalshoek groter worden, dus zal het beeld zijn dat hij zijn staart laat hangen.
    En als nadeel is dat je daardoor ook meer weerstand kijgt dus zal de motor harder moeten werken en zal in ieder geval de snelheid lager liggen.
    Dat is 1 van de redenen waarom ik vreselijk achterlijk vlieg, om zo min mogelijk weerstand te hebben dus een zo hoog mogelijke snelheid te kunnen halen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    De door u opgedane kennis, van wat er aan techniek beschikbaar is in de modelvliegsport is zeer gering.
    Ja ik heb een zender met 3 sticks.
    Aan de buitenkant zijn naast een kudde schakelaars en draaiknoppen 2 sticks zichtbaar.
    In de zender zit de 3e stick i.p.v. een pookje aan de buitenkant te bewegen, wordt het 3e stickje bewogen door de zender te bewegen.
    m.a.w. dr zit een gyro in de zender.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
    toostbeek en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D je zegt het zelf, GJ... :D :D :D
     
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jaja, inkoppertje..
    Met een achterlijk zwaartepunt in het model dan.. als ik het woordje model weglaat dan kan je hem weer inkoppen...

    Ik snap alleen niet dat een redelijk ervaren vlieger niet weet hoe hij een model af moet stellen.
    Dat heb ik eigenlijk al meteen geleerd toen ik bij een club ging vliegen.
    Die oudjes wisten dat en leerden dat de jonkies meteen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :p Kon het niet laten...
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    GJVO, Misschien zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en is jouw persoonlijke voorkeur qua in en afstelling niet de enige juiste?

    Ik heb bijvoorbeeld vliegtuigen die ik met een iets voorlijk zwaartepunt veel prettiger vind vliegen dan met een een achterlijk zwaartepunt. Die moeten idd in rugvlucht een beetje down hebben en als je wat harder wil vliegen moet je best redelijk drukken.
    Maar het hele samenspel van instelhoeken, verschillen en uitslagen maken dat ik dat specifieke model veel lekkerder vind bochten en dat vind ik bij die kist nu net ff veel belangrijker dan wanneer ik mij alleen maar blind staar op een duikproef of hoe hij in rugvlucht vliegt.

    Ik denk dat ik de theorie redelijk beheers, kan ook best een beetje knuppelen (vind ik zelf dan) en durf te stellen dat ik dat vliegtuig niet verkeerd heb ingesteld......hooguit anders dan anderen het zouden doen.

    Mijn Joker XL heb ik dan zo gaande weg weer wel steeds verder naar achteren gehaald om hem uiteindelijk steeds neutraler te laten slepen. Die heeft in rugvlucht nu inderdaad bijna geen down nodig maar hier is voor mij dat laatste mooi meegenomen maar voor mij niet de aanwijzing geweest waarvoor ik met het cg aan het spelen ben gegaan.

    Mijn punt is: de voorkeur van een iets voorlijker of achterlijker CG betekent niet meteen een gebrek aan kennis van de instructeur of een verkeerd ingestelde kist. Hooguit in iets andere voorkeur voor hoe je een kist wil vliegen.

    (Daarnaast is dit spelen met CG wellicht heel leerzaam voor Willy om zo direct te zien en te voelen wat verandering van cg kan doen)
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    (Ik ben zelfs blij met zoveel mensen om mij heen, die bereid zijn mij iets te leren)
     
    MicropropSport en Justus vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb gevraagd Wil met verschillende instellingen te laten vliegen, voorlijk, achterlijk, dan voelt ie het verschil.
    Maar als een model zijn staart laat hangen in de vlucht is ie echt veel te voorlijk, dat heeft niets met voorkeuren te maken.
    Een model hoort recht door de lucht te gaan en dat kan de Wot ook, de vorige had ik afgesteld en die vloog neutraal, die was heel conservatief, zeg voorlijk, ingesteld.
    Als een model in de vlucht de staart laat hangen en je dan nog eens de accu naar voren gaat schuiven, dan ken je de basis niet.
    Dat is een beginnersfout.

    GJ
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wind je niet te veel op!!!

    We hem hem iets voorlijk gemaakt, niets extreem. Puur om te voelen hoe het vliegt in de wind. Hij vliegt op normale snelheid mooi recht. En ja, hij mag iets naar achter maar dat komt wel.
    Met de harde rugwind duwt ie z'n staart naar beneden. Dus uitgelegd dat ie snelheid nodig heeft (spelen met gas geven).
    Verder geleerd hoe je met turbulentie omgaat. Dat is ook wat waard.
     
    MicropropSport en Justus vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik wind me niet op, ik vind het gewoon heel dom.
    Wind drukt een staart niet naar beneden, wind bestaat namelijk niet bij een vliegtuig, die vliegt in zijn eigen kolom lucht.
    Ook een basisbeginsel van modelvliegen, staat volgens mij zelfs in de syllabus beschreven.
    Als een model zijn staart laat hangen dan is ie veel te voorlijk, dan ga je niet nog eens het gewicht verder naar voren brengen.
    Je gaat er dan voor zorgen dat ie minder gaat reageren op roeruitslagen, dat is de reden dat ie zogenaamd makkelijker te vliegen is maar in feite maak je hem lastiger te besturen omdat de roeren minder doen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Straks vlieg ik met een andere instructeur. Misschien heeft die nog weer een andere mening over het e.e.a. ?
    Zo komen we de Corona-periode wel door ;).

    Alle onderdelen zitten nu in WOT II nagenoeg op dezelfde plaats als in WOT I. I ga dadelijk zo maar vliegen dan. Ik weet het ook allemaal niet.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina