Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vanavond was de strook carbon aan de beurt waar later de webbing voor de flaps en ailerons van gesneden gaat worden.

    Reststukken van de bouw van de ADAMAS komen hier van pas. Kan ik gelijk even oefenen hoe je het weefsel netjes aan laat sluiten. Diagonaal haal ik anders de 1850mm niet.

    De stukken zijn handelbaar als je ze afplakt met tape.

    Per kant haal je één strook carbon weg op de deelnaad:
    [​IMG]

    Daarna kun je zonder verdikking het weefsel laten overlappen.

    [​IMG]

    Mijn werkbank heb ik afgeplakt met paktape. Daar sop ik het carbon op in en zuig het vacuüm.
    [​IMG]

    Een strook gaatjes folie op het ingesopte carbon. Dat maak ik zelf van een strook schildersfolie. Een aantal keer dubbel vouwen, gaatjes steken met een speld en klaar is dat. Op de gaatjes folie twee stroken wc papier. Een ril goedkope acrylkit eromheen. Deel van de vacuumzak er op en dichtklappen maar.

    [​IMG]

    En nu maar weer wachten.
     
    jve, Hans V, tjarko en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Indrukwekkend! Ik ben heel erg benieuwd. En dik hoeft helemaal niet erg te zijn natuurlijk - ik kom alleen van een supra vleugel en dan valt het op ... kan ook bijeffect van de foto en tekening zijn trouwens.
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Weer een echte Berriaanse oplossing
    De schilderfolie met gaatjes ga ik onthouden.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik moet toch eens in de leer, heb hier nog een ask 23 liggen met schuimkernen. Deze moeten ingedekt worden, maar iets zegt me dat met glasweefsel en koolstof roving dit mooier gaat.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je bent altijd welkom voor een praatje.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Top
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Waarop doel je?
    Wat denk je dat het probleem wordt?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die kan je mooi sluitend maken met ingedikte epoxy met microballoons en eventueel katoenvlokken.

    GJ
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    De connectie van vleugels met romp is hierom een dingetje. Niks is recht. Alles is lomp. En dan wil je de hartlijn van de romp haaks op die van de vleugel. Kielvlak ook nog exact verticaal. Én beide vleugelhelften met exact dezelfde instelhoek tegen de romp. Om een voorgeprogrammeerde bocht te voorkomen...

    In een later stadium kom ik er op terug.

    Vanavond was leuk. Weer eens een beetje met hout werken.

    [​IMG]

    Niet dat het hoogstaand werk was..
    Van de 8stuks 4mm plaatjes zijn er 6 kort gesneden.
    Om vervolgens tegen elkaar te plakken. Er ontstaat een pakket kops balsa voor de ligger van de middenpanelen.

    [​IMG]

    Het originele plan was om tussen 2 lagen 4mm balsa 3 lagen 45° glas onder vacuüm aan te brengen. Twee van die stroken zouden dan, met wat xps schuim ertussen, tussen de capstrips komen.

    Er was 340gram in de excelsheet gereserveerd voor deze post. Het balsa bleek lichter, en aangezien er genoeg plankjes zijn heb ik besloten 6 rijen van 4mm kops balsa toe te passen.

    In woorden de dwarsdoorsnede van de middenligger:
    4mm kops balsa
    2 lagen 160grams glas 45°
    4mm kops balsa
    1 laag 160grams glas 45°
    4mm kops balsa
    XPS schuim
    4mm kops balsa
    1 laag 160grams glas 45°
    4mm kops balsa
    2 lagen 160grams glas 45 °
    4mm kops balsa

    In theorie is deze hoeveelheid glas voldoende. Maar voor de zekerheid zal ik de middenligger uiteindelijk compleet omwikkelen met 3 lagen 160grams glas. Gewichtstechnisch kan dit makkelijk.

    [​IMG]

    Voor nu: de lijmverbindingen liggen te drogen. Morgen kunnen er stroken van gesneden worden van 62mm hoog. Daar komt het glas op met spuitlijm.
     
    Lyckele, aurectar, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    De platen zijn nu gesneden tot stroken.

    [​IMG]

    Met spuitlijm is op elke strook 1 laag 160grams 45° geplakt.

    [​IMG]

    Met de strijkbout en bakpapier is de spuitlijm nog eens geactiveerd en blijft het glas goed zitten.

    [​IMG]

    In het hart van de ligger komt nog wat schuim. Dat is uit reststukjes gesneden en met PU lijm tegen één strook balsa gelijmd. Morgen op maat schijden en schuren.
     
    jve, Lyckele en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vanmorgen vroeg WAKKERRRRR dus maar aan de slag.

    Schuimkern in het hart van de middenligger is op maat. De tweede strook balsa glas is er met PU lijm weer tegen gelijmd. Het hard nu uit onder gewichten.

    [​IMG]

    Het is de bedoeling het pakket balsa/schuim/glas vanavond onder vacuüm te hebben.

    De rest van de dag minimaal het MDF voor de mallen van de capstrips uittekenen en laten zagen. Verder heb ik eigenlijk een zuiver vlakke werkplaat nodig. Daar ga ik ook mee aan de slag.

    [edit] Met in het achterhoofd het snode plan om, als deze JS1 wederopbouw lukt, een JS5 Rey in 1:3 te maken, met RES:[edit]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
    jve, Lyckele, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ooeeeeh. Js5... Smul :)
     
    jve en Berrie vinden dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een ritje naar de DHZ. Op de zaagtafel daar perfect rechte liggers en top/bodem plaat laten zagen uit 18mm MDF. Een klein middagje boren/schroeven en meten volgde. Met het resultaat ben ik blij. Spatrecht en geen verdraaiing. Bovendien, doordat ik alleen geschroefd en niet gelijmd heb, makkelijk na te richten. Het was de 2-3 tientjes en de moeite waard.

    [​IMG]

    Het pakket webbing is ook gesopt.

    In twee keer epoxy aanmaken heb ik het 160grams glas geharst.
    [​IMG]
    Er was 70 gram epoxy nodig als je van 60/40 uitgaat. Ik heb 2x 40gram aangemaakt. Zo kon ik per 'helft' harsen. Eerst snel al het glas zien te raken met epoxy. Dan de witte plekken van groot naar klein bijwerken. Zo kwam ik op een strakke verdeling zonder dat het balsa erg veel weg zoog.

    [​IMG]

    En nu uitharden tot morgenavond met 0.8bar vacuüm in de zak.

    De gewichten moeten het zaakje recht houden.
     
    jve, aurectar, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je ben weer goed bezig Berrie.
    Weer een genot om te volgen
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zie ik daar nou een stukje dubbel glas (op de 1e, 3e en laatste van links)?
    Om te voorkomen dat balsa erg veel zuigt heb ik altijd een pot spanlak staan, die ik 100% heb verdund met thinner (dus evenveel thinner erbij als er spanlak inzit, dan gaat het tenminste echt lekker ruiken :D). Daarmee kwast ik vooraf het balsa in. Daarna zuigt het niet meer. Dit ben ik gaan doen nadat ik een keer een schuimkern met abachi en glas ertussen had die loskwam na uitharden (onder vacuüm) omdat nagenoeg alle epoxy in het hout was opgezogen.

    Een truuk om nog minder epoxy te gebruiken, en vooral makkelijker te verdelen: voeg 5% (volume) alcohol (>85% en, echt niet meer dan 5%!) toe aan de aangemaakte epoxy. Het volume neemt iets toe, maar het wordt vooral dunner/vloeibaarder. Vloeit beter, trekt makkelijker in het glas. Na het impregneren 10 min. open laten liggen en 80% van de alcohol en een deel van het water verdampt weer. De epoxy hardt gewoon uit. De alcohol mag ethanol, methanol of een mengsel van die twee zijn.
     
    jve vindt dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik daar altijd de BioEthanol (>95% Ethanol) van Action voor. Ook voor schoonmaken van gereedschap na het harsen.

    Goedkoop, geen kleurstof, redelijk puur.

    Droogt op zonder residu.
     
    crins en jve vinden dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Berrie, ik zag dat je de buitenkant nog gaat omwikkelen met glas. Nog overwogen zo'n carbon sok te nemen?
    Mij is die sok voor de middenpaneel ligger erg goed bevallen. Droog aanbrengen, inrollen, hop in de zak. Ging als vanzelf!
    Wel wat prijziger dan glas natuurlijk maar 't viel me nog alles mee.
    Misschien is dat al helemaal niet meer nodig met jouw 45 graden glas er tussen, dat weet ik niet.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, verzoekje.
    Ik neem aan dat je de vleugels gaat vacuumbaggen?
    Kan je eens goed laten zien hoe dat nou gaat, dat is voor mij og steeds een raadsel.
    Verder... mooi werk, denk dat het resultaat schitterend gaat zijn.

    GJ
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @DirkSchipper : Je ziet inderdaad een stukje kort glas dat dubbelt met een lang stuk glas. Het webbing pakket is 1600mm lang. Uit glasdoek van 1mtr breed kun je niet voldoende lengte halen als de vezels onder 45° moeten zitten.

    Bedankt voor de tips aangaande verdunning van epoxy en het sealen van een houten oppervlak. Ik ga ervaren of in mijn geval het geheel voldoende heeft gehecht. Oop het moment dat de webbing per ligger uit het pakket gezaagd wordt zal best merkbaar zijn of het goed gegaan is.

    Gisterenavond heb ik ons schuim besteld. Met een beetje geluk is dat dinsdag binnen.

    @Rick NL : ik gebruik voor verdunnen van epoxy (die enkele keer dat ik dat heb gedaan.) spiritus. Wat is het verschil tussen spiritus en BioEthanol van de Action? Ik weet iemand hier in huis gelukkig te maken als er wat bij de Action gekocht kan worden... ;)

    @GJVO: ik zal zeker proberen het vacuumbaggen weer zo duidelijk mogelijk weer te geven. Misschien probeer ik wat met een timelapse filmpje.
    Samengevat werkt het zo:
    - Zorg voor een XPS kern waarin de ligger is verwerkt. Dit wordt de kern van de uiteindelijke vleugel.
    - Zorg voor een gladde gewaxte Mylar. Die werkt als tijdelijke drager van weefsel en eventuele coating.
    - De XPS kern met ligger gaat tussen de Mylars voorzien van ingesopt weefsel (één voor de bovenzijde en één voor de onderzijde) in de vacuumzak.
    - Onder vacuüm het pakketje uit laten harden.
    - Daarna vacuüm van de zak, mylars en kern uit de zak halen, mylars verwijderen en klaar is de vleugel voor verdere afwerking.

    @Hein.z : ik heb de gewoonte aangeleerd om gebruik te maken van doek welke met spuitlijm is aangebracht om de capstrips/webbing. De redenen daarvoor zijn meer of minder gebaseerd op emotie of meer of minder relevante praktische feiten: in de beginfase van het leren omgaan met dit soort werkstoffen heb ik dermate ruzie gehad met ingesopte kous dat ik bijkans de hele bende het raam uit keilde. Ook vind ik het lastig om voldoende lengte te bestellen voor liggers die taps verlopen. Die tapsheid veroorzaakt ook een hoekafwijking van de de ideale 45° uitgangshoek.

    Werken met alleen doek beperkt voor mij de te houden materiaalvoorraad, maakt het makkelijker gecontroleerd in beheersbare stappen te werken (héél bevorderlijk voor mijn geestelijk welzijn..) de vezelhoek kan nauwkeuriger beheerst worden. Ook kan de benodigde laagdikte richting de vleugeltips afgebouwd worden.

    De keuze om gewoon glas te gebruiken is vanwege dat de G-modulus van glas en carbon niet zoveel verschillen. En die G-modulus is wat je schijnt te gebruiken bij de belasting op afschuiving. En daarbij is het nog goedkoper ook.

    En verder..:

    De afgelopen 12 jaar schaatste ik welke winter als het even kon 2 avonden per week. Corona én een beperking in mijn bewegingsapparaat maken deze activiteit komt te vervallen. Scheelt behoorlijk tijd wat ik zoveel als redelijk in zal zetten dit project een duw te geven door de weeks. En aan de beperking in het bewegingsapparaat kan na jaren sukkelen denk ik nu eindelijk doelgericht gewerkt worden.

    Komende weken is het de bedoeling dat ik wat investeer in gereedschap. Het zal van de toestand in het land afhangen, maar ik wil graag Herman Buitelaar een bezoekje doen en minimaal een schotel/band schuurmachine + lintzaagje kopen. Beide tafelmodellen.

    Als het Styrisol schuim binnen komt heb ik werk om de blokken voor de kernen te snijden.

    Sowieso kan ik glasplaat maken voor de verbinders, de ronde buisjes voor de torsiepennen én ik wil een expirementje aangaan voor de winglet.

    Ik heb twee vragen waar ik nog mee bezig ben en die ik even wil delen om wat andere gedachten dan de mijne tegen te komen:
    1) Ik werk nu met hars L285 en harder H285. Dat heeft een theoretische potlife van 60 minuten. Zelf vind ik het na 20 minuten al niet meer prettig werken. Ik maak zelden meer dan 50 gram aan wat ik in één keer verwerk. Tenzij ik met de roller een lap carbon in sop. Dan kan je in één keer meer verwerken.
    Voor de 4 grootste capstrips moet ik ca. 140gram epoxy verwerken. Bij het insoppen van rovings voor een capstrip kan ik max. 50 gram in 15 minuten verwerken inclusief tussentijds warm maken met de fohn. Ik zat strak dus zeker 45 minuten te soppen op een grote capstrip. Als ik dan na een uur het vacuum op de capstrip zet vraag ik mij af of ik niet te laat ben. Enerzijds maakt de warmte van de fohn de epoxy extra vloeibaar waardoor je goed impregneerd. Anderzijds versneld de warmte het uitharden. Als de epoxy te ver is uitgehard heeft vacuüm geen zin.

    Dan de middenverbinder van ca. 600*25*35. Die weegt straks ca. 1000 gram. Daarvan is zeker 45% straks epxoy. Dus 450 gram. Daarvan is zéker een deel al lekker uitgehard eer ik bij de laatste rovings ben..

    Wat is een goede langzaam hardende epoxy voor bovenstaand getob?

    2) Van EMC gebruikte ik altijd het PA trenmittel op de mylars. Een melkachtige substantie met een geur waar een ervaren lijmsnuiver een mega delirium van op zou lopen. Het bleek te ongezond en is uit de handel genomen.

    - Welke typen wax middelen zijn goede vervangers voor gebruik op Mylars in combinatie met het spuiten met Alkydharsen? (hier voor de JS1 niet van toepassing.)
    - Zijn er voor die waxmiddelen dan ook goede reinigers? Dit vanwege dat de vleugels voor de JS1 nadien voorzien zullen worden van een 2k coating.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina