F5K set ups - gewichten

Discussie in 'F5K' gestart door RJA, 25 okt 2020.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hallo,

    Ik ben mij aan het oriënteren in het F5K gebeuren en ik vraag mij af welke set ups er beschikbaar zijn en wat daarvan het gewicht is. Ik weet dat voor de wedstrijden het minimum gewicht moet uitkomen op 12 gram per dm^2, maar los daarvan wil ik eigenlijk uitkomen op max 240 gram.

    Ik denk dat dat mogelijk is.

    Als ik kijk naar het gewicht zonder 1: motor, 2 esc; 3: spinner + prop, 4: accu en 5: altimeter....

    Dan kom ik uit op:

    - Vleugel: 90 + romp: 35 + tails: 11 = 136
    - Servos: 36 + lijm: 2 + ontvanger: 4 + servoplankje, aansturing, etc: 7 = 49


    Dat is dan totaal 185 gram. Stel we maken daar 190 gram van, dan heb je dus 50 gram voor motor, esc, prop + spinner, accu en altimeter.

    En dus de vraag: wat zijn de opties voor motoren, esc’s, spinner en prop, accus en altimeters? En wat hun gewichten. Is er al een optimale set die veel gebruikt wordt en sterk en vooral licht is?

    Of, wat adviseren jullie?

    Dank!

    Roger
     
    flytonio vindt dit leuk.
  2. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Roger, de meeste lichte drone motoren zijn prima. Als spinner heeft vladimir een mooie 25 mm spinner die dmv een 5 mm schroefdraad op de as van de motor past. De complete sets zijn te koop bij hyperflight en bij mahmoudi modellsport. Daar vind je ook de maten van de gebruikte propjes. De esc’s zijn meestal 12 of 15 A.
    Het grootste probleem is het cg goed te houden. Daarvoor heb je een kortere neus nodig dan de std dlg en servo’s onder de vleugel. Anders kom je al gauw veel te voorlijk uit.
     
  3. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ok, dank je,

    Ik zag een complete aandrijflijn van Vladimir met prop, spinner, motor en ESC van in totaal 33 gram.

    Zou een 2s accu van 300 mAh voldoende zijn voor een paar stijgvluchten? Dan zie ik er een van 26 gram.

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...270&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products


    Capacity: 300mAh
    Voltage: 2S1P / 2 Cell / 7.4V
    Discharge: 45C Constant / 90C Burst
    Weight: 26g (including wire, plug & case)
    Dimensions: 58x18x12.5mm
    Balance Plug: JST-XH
    Discharge Plug: XT30

    Is dat voldoende of moet ik naar 450 mAh?

    Met deze accu kom ik al aan 33 + 26 gram = 59. Eigenlijk al iets te zwaar naar mijn smaak.
     
  4. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Hoi Roger, leuk dat je wat verkenning in F5K doet. Heb je al idee waar je wat voor wilt gaan bouwen? Iets nieuws of iets bestaands ombouwen? Er zijn best veel goede voorbeelden van bestaande DLG toestellen die omgebouwd zijn naar F5K. Met die ervaring krijg je waarschijnlijk ook een gedetailleerd antwoord op je vraag.

    Ik heb zelf verschillende configuratie aandrijvingen getest en op dit moment bevalt me deze erg goed:

    Spinner van Vladimir : 25 mm
    Vladimir Prop: 6 x 4

    Talon 15 ESC (klein, licht en heeft BEV)

    T-Motor 3800 KV motor

    2s Accu : 450mAh oplopend tot 600
    Minder kan eventueel, maar toepassing is afhankelijk van gewenste zwaartepunt.

    Bij F5K start je maximaal 4 keer in een taak. De 450 is ruimschoots voldoende. Jouw gewenste 300 tot 350 is ook voldoende.

    Ik kan je adviseren wel goede connectors te gebruiken. Bijv de XT30 voldoen prima.

    Succes met het vervolg [​IMG]
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ah,

    Dank je Brian!

    Ik zit al de hele avond te googelen en was ook op het spoor van die 1507 motor gekomen.

    Maar wat is dan het totale gewicht van je motor set up?

    Zit je onder de 30 gram? (Motor 15, plus spinner van 4, plus prop van 3 , plus esc van 7,5 = 29 gram?)

    Welke accus gebruik je precies?
    En wat is een BEV....


    Ik ben aan het onderzoeken, nog niets gekocht - is voor het voorjaar.....
     
  6. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Je bedoeld zeker BEC

    Ok, snap ik
     
  7. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik denk dat ik eruit ben:

    - Vleugel: 90 + romp: 35 + tails: 11 = 136, max.135 gram moet haalbaar zijn

    - Servos: als je 2 KST X06 neemt ipv X08 dan spaar je 4 gram, dus 32 gram.

    - Lijm: 2 + ontvanger: 4 + servoplankje, aansturing, etc: 7 = 13 gram

    Bij elkaar 180 gram

    - Dan: Motor 15, plus spinner van 4, plus prop van 3 , plus esc van 7,5 = max. 30 gram

    - Accu 26 tot 30 gram

    Kom je op 240 gram.......

    Is dit realistisch, denken jullie?
     
  8. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik weet niet hoeveel een set up gaat wegen, maar er kan nog wel 10 gram af van die vleugel denk ik zo.
    Rollo is bezig met een CX5-E en die had het over een vleugel tussen de 70 en 80 gram.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vergeet je niet nog een paar kabels en stekkers?
    Overweeg rudderless - scheelt een servo + aansturing.
    Romp 35g lijkt me extreem weinig, ben benieuwd of dat lukt!
     
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Beste Roger,

    In de bijlages heb ik foto's van de verschillende componenten bijgevoegd.

    Toen ik mijn Vortex 3 ombouwde naar een lichte electro versie ben ik op dezelfde manier aan het puzzelen geweest. Inmiddels zijn er veel meer componenten beschikbaar waar je uit kunt kiezen. Ik heb destijds bewust voor een 1-delige lichte topdrive vleugel gekozen. Om gewicht te besparen en om meer ruimte in de romp te krijgen. De grootste uitdaging bij de ombouw van een DLG naar een e-DLG is namelijk het bereiken van het optimale zwaartepunt. Dat valt zeker niet mee. Daarvoor moeten de de zware componenten een plekje onder de vleugel vinden. Meestal zijn dat de servo's, soms de accu. Voor de aansturing van het hoogteroer en richtingsroer heb ik D47 servo toegepast. Sterk en nauwkeurig genoeg. Ik denk dat de nieuwe KST X06 ook prima werkt, alleen heb ik deze nog nooit in het echt gezien.

    Het eindgewicht zal afhankelijk zijn van jouw doelstelling; wil je een licht e-dlg model of een F5K wedstrijdmodel maken. Als je voor het laatste gaat zul ook het gewicht van de Altis erbij moeten rekenen. Dit is ca. 8 gram.
    Uiteraard is het eindgewicht ook erg afhankelijk van de vleugeloppervlakte. De Vortex heeft een ca. 1 dm2 groter vleugeloppervlakte en kan en mag dan ook wat zwaarder uitvallen in vergelijking met een vleugel met wat kleiner vleugeloppervlakte. Voor een e-dlg ombouw kun je prima een gewicht van ca. 240 - 245 gram halen. Wel helemaal afhankelijk of je lood moet gebruiken voor een juist zwaartepunt. Bij de nieuwe F5K rompjes heb je dat probleem trouwens niet. Die zijn voorbereid op het juiste zwaartepunt. Wil je een F5K bouwen vanuit een DLG ombouw dan zie ik de meeste modellen op ca. 260 - 265 gram eindigen.

    Eerlijk gezegd zou ik me niet te druk maken om het eindgewicht. Inmiddels vind ik de 265 gram Vortex 3 lekkerder vliegen dan mijn lichtere 245 gram DLG versie. Jorn heeft een eigen ontwerp F5K CX-5 romp gemaakt. Het totaalgewicht is volgens mij ca. 265 gram en hij heeft al meerdere keren laten zien er heel goed mee te kunnen vliegen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    flytonio en spedter vinden dit leuk.
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank je wel!

    Nog even over mijn plannen...

    Ik heb nog het laatste stuk van een romp van een BAMF liggen. Die heb ik ooit aan gort gegooid maar het laatste stuk, ongeveer 25 cm is nog volledig intact met rudder en elevator.

    Ik denk er nu over om dit stuk met een balsa houten constructie te verlengen tot een complete romp - en daar dan een dlg vleugel van mij keuze op te monteren.

    Zo ‘n rompje hoeft niet mega sterk te zijn. Als het mij lukt om een lichte romp te bouwen dan zou ik op 265 gram moeten kunnen uitkomen - Vanwege relatief zware vleugel en de balsa romp. Maar dan kan ik dus wel ervaring opdoen en uitvogelen wat de echte gewichten zijn van alle componenten.

    Eerst maar eens wat tijd zien te vinden. Misschien ga ik de komende weken wat spullen kopen zodat ik dalijk rond de kerst kan bouwen.

    Dank in ieder geval,

    Roger
     
    bgo en flytonio vinden dit leuk.
  12. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Klinkt als een leuk knutselproject tijdens deze lastige Corona tijd Roger. Ik blijf het met interesse volgen en ik hoop dat je de vorderingen hier deelt
     
  13. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Mijn set-up is binnen.
    [​IMG]
    33 gram schoon aan de haak
     
    bgo vindt dit leuk.
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Gaaf Edwin! Wat ga je bouwen en welke componenten zijn dit?
     
  15. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hi Brian!
    Ik heb een Falcon-E besteld. Is nog niet onderweg, maar verwacht dat deze over niet al te lange tijd op de post gaat.
    Het setje is een Snipe 2 el powerset.
    Voltage range: 2-3s lipo
    Motoe 1806 2500KV
    cam prop 6x3
    VM spinner 25mm
    esc max current 30 A
    bec 5V, 2A
    Komen 2x KST 06 en 2x 08's in.

    Aangezien ik helaas niet meer kan/mag gooien vanwege een schouderblessure (gescheurde pees) ga ik me focussen op het F5K gebeuren.
    En ja... ook aan wedstrijden meedoen natuurlijk!
     
    bgo vindt dit leuk.
  16. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Yep,

    En ik heb er ook een besteld. Ze zijn klaar en fotos zijn al verschenen op facebook (onder). Maar nog niet verstuurd. Ik had nog wat onderdelen besteld voor mijn F3K Falcon en die productie is wellicht vertraagd. En daarnaast duurt het wel 4-5 weken voordat spulletjes uit de Ukraine in Nederland zijn. Maar goed, op tijd voor het voorjaar hopen we.

    Al mijn spulletjes voor de afbouw zijn al wel binnen. Ik ga hem vliegen met de F1507 motor, verder zelfde set up als Edwin.

    We zullen een apart bouwdraadje starten als ze binnen zijn. Maar voor nu alvast wat fotootjes.

    Groet!

    Roger



    48FC3F28-2750-436D-AF86-42E90340EA03.jpeg 6DD3CF9D-2286-4CD2-837E-AB506AFEC5AB.jpeg F9C269AB-B349-405D-92D5-30B557F407FC.jpeg 90C3B8FA-CA59-4B8D-9F4B-8CF44ECFB412.jpeg
     
    bgo en spedter vinden dit leuk.
  17. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Balen van die schouderblessure Edwin. Zo krijgen de meesten van ons met wat lichamelijke ongenoegen te maken. Maar van de andere kant ben ik erg blij dat je F5K een kans geeft.
    Gezien je ervaring met F3K verwacht ik dat het spelletje zeker bij past, maar dat zul je hopelijk zelf snel gaan beleven.

    Wat gaaf dat jij en Roger een F5K Falcon hebben besteld! Zover ik weet zijn dat de allereerste 2 e-Falcons. De Snipe 2 aandrijflijn zal je zeker niet teleurstellen. Het enige wat ik je kan adviseren is de CAM prop 6x3 te vervangen voor de Vladimir 6x4 carbon prop.
    Deze sluit echt fantastisch aan op de romp. Hierbij ga ik er wel van uit dat je op 2S gaat vliegen. Op 3S is de 6x3 prop inderdaad de betere keuze. Wellicht eerst proberen met wat je hebt en van daaruit verder ontwikkelen. Je mag altijd een 6x4 prop van mij testen om het verschil te beleven.

    Hopelijk zien we elkaar snel bij 1 van de volgende evenementen. Volgende week woensdag 27 januari 19.30 uur staat de digitale F5K meeting gepland. Mocht je geïnteresseerd zijn en mee willen doen, staan dan graag een mailtje naar f5k.contest@gmail.com.
    Eventuele technische vragen omtrent de bouw van een F5K model kun je daar ook kwijt.

    groeten,

    Brian
     
    spedter en RJA vinden dit leuk.
  18. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Hoi Roger,

    jij (jullie) hebben de Falcon echt onder de aandacht gebracht in Nederland! Wat ik begrijp uit je vliegervaringen heb je op dit moment de beste "fit" met deze kist.
    Het blijft natuurlijk altijd zeer persoonlijk, maar de zoektocht naar het model wat het beste bij je past is op zich al een mooi project. Ik ben benieuwd of de F5K Falcon ook zo'n goede match is.

    Is er al een leverdatum in zicht? Ik ben ook wel benieuwd hoe het staat met je BAMF project ombouw project. Loopt dat nog of ben je hier mee gestopt?

    groet,

    Brian
     
    spedter en RJA vinden dit leuk.
  19. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Brian,

    Dank je en klopt ja, ik ben erg tevreden met mijn klik met de Falcon en inmiddels heb mijn CX5 en Stream NXT’s verkocht. Mijn focus is nu helemaal op de Falcon. Hij vliegt erg soepel, gooit hoog en komt erg makkelijk terug. Vandaag weer even gevlogen. Het was erg turbulent natuurlijk maar de Falcon hield zich prima en ik heb een paar mooie vluchten gemaakt.

    Het aantal aanhangers van de Falcon groeit langzaam. De CX5 is erg dominant in ons wereldje maar we zijn bijna vergeten dat er niet zoiets bestaat als het beste toestel. Je mag het bijna niet zeggen maar de CX5 is een complexe vlieger die niet (voor iedereen) even eenvoudig te vliegen is. Ik heb het geprobeerd maar voor mij werkte het niet. Richard is inmiddels ook om en in het westen van het land zijn er twee vliegers die op basis van mijn ervaringen ook een Falcon hebben gekocht. En dan Edwin natuurlijk die samen met mij de F5K heeft gekocht.

    Ik had inderdaad aanvankelijk het idee om een zelfbouw project met een BAMF staart te doen maar toen ik hoorde dat de Falcon F5K eraan kwam heb ik die meteen besteld. Samen met Edwin zijn we de eerste. We hebben nadrukkelijk afspraken gemaakt over de gewenste gewichten want we willen liefst onder de 240 gram uitkomen. Nicolay heeft nog gevraagd welke componenten we van plan waren te gebruiken (2 x kst 06 en 2 x kst 08 en de eerder genoemde motoren en spinner van Vladimir) en we denken dat hij zijn design op heeft afgestemd.

    Er komt een losse neuscone op waar de motor in wordt bevestigd, dat scheelt een stuk romp. De vleugels moeten rond 75 - 80 gram worden en dan zou 240 gram haalbaar moeten zijn.

    De vliegtuigen zijn inmiddels verzonden maar het gaat nog wel even duren voordat ze arriveren. Maar vliegen in Maart moet toch wel lukken denk ik.

    We houden je op de hoogte met een apart bouwdraadje.

    Groet!

    Roger
     
    jordan, spedter en flytonio vinden dit leuk.
  20. jordan

    jordan

    Lid geworden:
    1 jun 2021
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Enschede
    Zijn hier nog updates van? Benieuwd!
     

Deel Deze Pagina