Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Oooooo das ech nie aardig maar maak nie uit ga toch winnen.
    Ben al bezig met een Tomboy Special en die 500gr is dan een makkie.

    Tomboy special.jpg
     
    elninio 1, Bruno van Hoek en pappawinnie vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk doe ik ook mee met de Zaunkonig

    696105[1].jpg
     
    pappawinnie en eric_laermans vinden dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG] Heerlijke ragbakjes zijn het :).
     
    M.l.v.Doesburg en pappawinnie vinden dit leuk.
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    zeker weten en dat bij elk weerstype en windsterkte
     
    pappawinnie en eric_laermans vinden dit leuk.
  5. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Oh ja, en nog een dingetje; als ik op de originele tekening van Vic kijk, en de beschrijving lees, zie ik dat het kielvlak gelijmd moet worden op de romp.
    Over het stabilo wordt niet gerept of ie vast gelijmd wordt of niet. De dowels zijn voor de tail-float of ook voor het stabilo?
    De uitsparing in de kielvlak basis is groter dan het profiel van het stabilo.
    Zou de bedoeling zijn om ruimte te maken voor als je het stabilo met elastiekjes vast zet, je onder de vóór of achterlijst een vulhoutje kan steken om te trimmen?

    Vragen vragen vragen (over zo’n simpel kissie!)
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bingo! :D
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb voor de aardigheid mijn Tomboy even gewogen, ik kom op 295 gram. Motor is een PAW 80D, met een 8x4 prop, achterstevoren gemonteerd om het vermogen te temmen. Anders gaat ie te hard! De PAW wil niet zo mooi pruttelen als bijvoorbeeld een Mills 75.
    IMG_1547.JPG
    Het zwaartepunt zit op 1 cm. achter de hoofdligger. Het kielvlak zit aan het stabilo gelijmd, niet aan de romp. Om mogelijk te maken dat dat kan opklappen, voor de termiekrem, is er een opening in de romp gesneden.
    IMG_1549.JPG
    En inderdaad, onder de achterlijst zit een trimhoutje.
    IMG_1548.JPG
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
    pappawinnie vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    O, en de staartdrijver zit met een klempassing aan de ondervin, net zoals het onderstel met een klempassing in de romp zit, zodat je makkelijk wielen met drijvers kunt uitwisselen. IMG_1550.JPG .
     
    pappawinnie en ArthurP vinden dit leuk.
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    En heeft hij al een start op water gemaakt?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In ieder geval vliegt 'ie subliem (mooier dan dit wordt VV niet):
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit filmpje is van een vlucht toen de temperatuur daalde vanwege de ondergaande zon. Gevolg is dat je steeds een beetje meer compressie moet geven om het vermogen in de koelere lucht op peil te houden. In deze vlucht was het vermogen net aan de magere kant; in de vorige vlucht klom de Tomboy nog een beetje. Achteraf had ik wat meer peut in het tankje mogen laten toen ik het model losliet.
    Voor wat betreft de drijvers: Helaas hebben ze nooit water 'geproefd'... Ze zijn gebouwd voor mijn eerste Tomboy, uit 1978, kun je nagaan. Het valt niet mee om een plas te vinden waarvan je met een VV model kunt vliegen. Zo'n stukkie water moet dan A. midden in een weiland of hei liggen zonder obstakels aan de rand; of B. groot genoeg zijn waarbij je dan weer een roeiboot o.i.d. moet hebben om achter het model aan te gaan. En C. de oevers moeten kaal en ondiep genoeg zijn. En die combinatie van mogelijkheden is tot nu toe aan mijn neus voorbij gegaan. Weet je een plek?
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2020
  12. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja op OHA. Global warming gaat er voor zorgen dat de Vecht steeds vaker buiten haar oevers treedt. Dan moet je je kans pakken!

    Een andere mogelijkheid is de oevers van de randmeren. Wel met aanlandige wind en groot weiland als achterland. En een bootje natuurlijk mocht de Tomboy een waterlanding maken. Overigens op sommige plekken kun je honderden meters het water in lopen zonder dat het water boven je knieën komt.

    Of zoals op deze manier:

     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2020
    AER, waa01, M.l.v.Doesburg en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    In Appelscha ligt vlak achter het Canada meer een zwemvijver voor honden. Daar lopen de kanten keurig af en op een mooie dag loop je zo naar de overkant van het water . veel meer dan knie-diep is het niet. geen bomen er om heen en midden in een heide veld. meestal is het er vrij rustig. Schermafbeelding 2020-10-28 om 23.08.59.png
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Mag je daar vliegen?
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    staat geen bordje dat het niet mag ;-) het is honden losloop gebied en er lopen geen grote grazers of herten rond. Staatsbosbeheer is eigenaar van het terrein en ik weet niet of ze moeilijk doen als je er kabaal maakt . Vliegen op zich lijkt me er geen probleem, omdat je over het hele stuk mag wandelen en er geen vliegveld of iets anders in de buurt zit .
     
  16. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Ton's TB 354 gr, Henk's TB 295 gr.... ik heb Peters TomBoy al onder handen.....:p

    Heb er al van alles uitgesloopt (spantje halverwege romp voor zware stuurstangen etc.) en kom nu uit op 363 gr met de PAW 1 cc Race voorin gehangen... PAW weegt 85 gr met drossel(!) en prop-dopmoer, zonder tankje.
    Een MP Jet 0,8 cc weegt 55 gr. Dan zou hij op 333 gr uit komen.

    Maar Peter wilde RC er in.... ff gewogen, RX, switch, 3x 9 gr servo en RX accu samen bijna 100 gr.... zonde van die 333 gr. (accu heb ik een 4 cell 1/3 AA 300 mAh mini-pakketje voor genomen; Peter had een batterijhouder met losse cellen er in gestopt.)

    Misschien toch maar VV er van maken? En dan met thermiekrem?

    Ben bang dat Dieselracer wil poken....:rolleyes:
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Stel je wilt de TB met wat meer snelheid door de lucht heen laten klieven zonder verticaal te gaan, dan zou je de EWD wat kunnen verlagen door van het klosje onder de stabilo iets terug te nemen (foto courtesy Stunthenk):
    [​IMG]
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Niet vergeten dat een VV sportmodel zoals de Tomboy ontworpen is om niet alleen motorvlucht te doen, waarbij je het vermogen aanpast op de snelheid waarmee je wilt klimmen, maar ook om goed te zweven. Wil je met RB sneller vliegen, zou je eerder de motordomping kunnen vergroten in plaats van de instelhoek verkleinen. Overigens, een zwaarder model zal sneller moeten zweven dan een lichter exemplaar, zodat de instelhoek sowieso kleiner uitkomt. Ik ga er ook van uit dat een Tomboy, als je hem radiobestuurd wilt maken, alleen richting nodig heeft. Voor driekanaals werk zijn er veel beter geschikte modellen, ook uit de oude doos.
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  19. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    is het niet: motordomping verkleinen?
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Bij groot EWD zou je de motor/ prop schuin naar beneden kunnen richten (== motordomping vergroten) om te voorkomen dat bij toename “throttle” het vliegtuig op een gegeven moment verticaal gaat. Ik heb niet veel ervaring met het fine-tunen van dit soort klassiekers, maar ik zou in geval TB dichtbij origineel blijven ook qua motorvermogen. Een pittig, hoogtoerig dieseltje zou wel een erg geschikte kandidaat zijn voor de Zaunkönig. Daar zit bij mij een 55gr zware buitenloper in, plus wat plakjes lood èn rond het CG nog een 3s 1Ah LiPo... dus qua gewicht kan het (en werd het destijds ook gedaan).
     

Deel Deze Pagina