Ik ben net begonnen aan de zuiderzee botter schaal 1:20. Ik heb problemen met het lezen van de NVM-tekeningen. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij verder helpen? gr, Hans
Wat is precies je probleem? Er zijn genoeg mensen hier die tekening kunnen lezen, je zult alleen wat duidelijker moeten zijn wat het probleem is. Grt Hans
Hallo, ik heb een probleem met plaatsing van liggers. Onderdelentekening: 22. 8 liggers voorschip, met aanduiding sp. 5-6 (4*): betekent dit tussen hulpspant 5 & 6? idem voor sp.4: op de plaats van hulpspant 4? of op gevoel plaatsen wanneer het vlak aangebracht is? Op de tekening van het bovenaanzicht kan ik de liggers moeilijk terugvinden. Verder: 24. zitters tussen 3e & 4e ligger: welke ligger is dit? idem voor de volgende zitters gr, Hans
Ah de spanten opbouw. Het zijn inderdaad de spant nummers maar het is een wat oudere methode die ik niet goed ken. Om die nummering goed te kunnen lezen, moet ik eigenlijk de hele tekening zien. Het is even uitvinden hoe de tekenaar zijn nummering heeft gedaan. Hier beneden even een traditionele opbouw/uitleg van spanten. Waar dus een zitter zat, was geen legger die zit ernaast en zo verder om en om. Ik heb even de nummering bij mij gegeven. Misschien dat je hiermee iets verder komt.
ik zal morgen wat uitsnedes van de tekeningen maken met wat meer details. Jouw spanttekening is moelijk te vergelijken met die van een zuiderzeebotter.
Hoi hans, hierbij een aantal foto's. Ik heb geprobeerd om de posities van liggers-voorschip + oplangers terug te vinden op foto's 2 t/m 4 maar kom er niet uit. Wat ik kan bedenken dat er 4 liggers direct naast elkaar liggen onder de mastbank (heet dit het ZEILWER?). De resterende 4 liggers worden op afstand van elkaar verdeeld over het voorschip volgens de hulpspanten. Voor het achterschip ben ik er nog niet uit. Verder gebruik ik als leidraad de website van Orm: https://bottermodelbouw.nl/index.html, zie BU212. gr, Hans
Hans, goedemorgen. Hier probeer ik uit te leggen hoe je de tekening kunt lezen. Ik heb even een dikke zwarte lijn getrokken evenwijdig aan de stippellijn links. Dat is de constructie loodlijn, je referentie zeg maar. Alles is getekend ten op zichte van de horizontale en verticale constructielijnen. Je kunt dan bij bovenaanzicht doorsnede en dwarsdoorsnede verbindingslijnen trekken en dan zie je welk stuk welk stuk is. Ik heb dat in paars gedaan, 1x gestippeld als linker en rechterkant van 1 stuk en de getrokken lijn. Punt A op het ene aanzicht is dus gelijk aan A op het andere overzicht. En B ook. Waarbij A het begin en B het einde is van de spant. Zwart gearceerd C is dus 1 stukje van een spant. Zo is het roze aangegeven spant dus 1 en hetzelfde spant waarbij het spant. Ik hoop dat dit wat inzicht verschaft
Als laatste heb ik even een dwars doorsnede getekend van wat je dus ziet vanuit de ene en ander aanzicht. Nu begrijp je waarom een spant uit twee delen, vanuit Y gezien maar 1 stuk lijkt. het stuk vanuit A is recht en zie je niet. vanuit X kijk je erop en zie je wel de twee delen
Hans, bij deze tekening hoort een fantastische mooie bouw beschrijving verschenen in de Modelbouwer van eind 1970 tot begin 1972. Later in boekvorm verschenen en hier te koop: Succes, Erik
Hoi Hans, mijn dank voor je uitleg, tekeningen worden nu beter leesbaar. Ik zie nu duidelijker de spantopbouw en positie op de tekeningen. Nu nog even uitzoeken waar ik de eerste spant op de kiel moet plaatsen om zo de resterende spanten op de goede plek te krijgen. gr, Hans
Hans, ik zou gebruik maken van de horizontale lijnen (ze hebben een naam maar vraag me niet welke) uit onderstaande tekening waar 1, 2 ,3 etc bij staat. En daar je spanten naar plaatsen. Die hebben onderling een gelijke afstand en corresponderen met de spanten als het goed is. Er zal ook ergens een spant (of spanten) zijn dat (die) evenwijdig met deze lijnen loopt(-lopen). Vaak ook op het bolste/wijdste deel van je romp. Vandaar uit dan je spanten plaatsen. verder ben ik niet erg bekend met een botter. succes met de bouw, Hans
ps die lijnen (en ook de horizontale) neem je ook vaak over op je bouwplank. dat is altijd je houvast tijdens de bouw.