BB Colin Archer 1/15

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door reinaart, 8 okt 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb in de zomer een tweedehands CA aangeschaft op Marktplaats. Ik denk dat de vorige eigenaar de kit in de negentiger jaren heeft aangeschaft en hij had al een behoorlijk begin gemaakt met de bouw (dek plus opbouw, putting ijzers, verschansing, boegspriet en winch). Er zit trouwens een certificaat bij de kit met het serie nummer 455.

    Het is natuurlijk altijd een beetje een gok om een oude kit aan te schaffen waar men al aan gebouwd heeft. Vaak ontbreken er onderdelen maar dat bleef in dit geval gelukkig beperkt tot een zakje koperen spijkertjes en was dus geen enkel probleem. Ook kan de vorige eigenaar natuurlijk fouten gemaakt hebben of iets net niet helemaal naar jouw zin gedaan hebben. In mijn ogen waren er jammer genoeg toch een paar dingen misgegaan waarbij het niet goed uitlijnen en veel te ver naar voren plaatsen van het luik en opbouw op het voordek (zeker een volle centimeter) nog het vervelendst waren. De beste man heeft waarschijnlijk Stabilit Express gebruikt om een en ander te verlijmen en het verplaatsen van de luiken plus opbouw op het voordek bleek niet mogelijk te zijn zonder het dek te beschadigen.

    Ben begonnen met de mast en giek. Voor het in vorm schuren van de hoofdmast heb ik een metalen pin in het ondereind geschroefd omdat de mast zelf (2,2 cm) veel te dik is om in de boorkop te passen. Onder/rond de mastvoet komen nog twee veren waar ik later op terugkom.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Giek :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ik heb de donkere delen al voorzien van een eerste laagje Vallejo verf voor een wat realistischer kleur. Ik gebruik voor licht hout graag de verschillende vleeskleuren bedoeld voor figuur schilderen :

    [​IMG]

    Volgende keer gaffel van hoofdmast en giek van bezaan mast.

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
    wim bakker en Bert V vinden dit leuk.
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Bert/Wim ! Het uitzagen en in de juiste vorm schuren/vijlen van de twee gaffelklauwen is waarschijnlijk het lastigste klusje van de hele bouw van deze BB kit. Bij deze oude kit moeten de klauwen nog gemaakt worden uit een stukje 12 mm hout (beuken ?). Bij de nieuwste kit nr 728, de kit met de lattenbouw romp, moet je deze (nu wel "laser cut") onderdelen buigen en uit twee lagen multiplex lamineren. Dit laatste lijkt me ook niet echt eenvoudig en ik denk dat BB deze onderdelen beter in plastic had kunnen bijleveren (ik ben sowieso voorstander van het gebruik van plastic voor gecompliceerde onderdelen). Wat ook niet echt helpt bij dit soort klusjes zijn de notoir gebrekkige tekeningen van BB. Gelukkig biedt internet tegenwoordig uitkomst :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    M@rcel, rins en DioM vinden dit leuk.
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren ! De bezaan gaffel is inmiddels ook in vorm geschuurd en voorzien van de klauw en beslag. De rondhouten van de bezaan :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het aanbrengen van het beslag op de bezaan mast was ik bijna vergeten om eerst de mastringen erop te schuiven .....

    Volgende keer zal ik de rest van het beslag aanbrengen op de hoofdmast en de door de vorige eigenaar gebouwde boegspriet bijwerken.

    edit: Na het posten van bovenstaande foto's heb ik gemerkt dat ik toch een foutje gemaakt heb bij het bevestigen van het driehoekige hijsoog (F92/D) aan de bezaanmast. Er hoort namelijk een voetplaat onder te zitten. Ik vermoedde dit al maar kon op de koper ets fret geen voetplaat vinden die in aanmerking leek te komen. Het blijkt nu een driehoekige voetplaat met drie bevestigingsgaten te zijn. Deze plaat staat nergens expliciet vermeld op de tekeningen en aangezien er geen voor- of achteraanzicht van de mast op de tekeningen staat was de vorm van die plaat dan ook giswerk. Ik heb ook geen foto's kunnen vinden van dit beslag onderdeel op echte CA boten dus ik hoop nu maar dat ik de voetplaat niet ondersteboven bevestigd heb .

    [​IMG]
    [​IMG]


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
    rins en Bert V vinden dit leuk.
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben bezig geweest met het bijwerken van de door de vorige eigenaar vervaardigde boegspriet. De vierkante balk op het voordek waar de boegspriet aan bevestigd wordt heb ik voorzien van een stuk M4 draadeind . De balk is daarna met een moer aan de onderkant bevestigd. De balk moet behoorlijk stevig bevestigd worden vandaar het gebruik van een stuk draadeind. Heb de achterkant van het rondhout aan drie zijden afgevlakt en de inkeping voor de balk kleiner gemaakt. Eigenlijk hoort die inkeping daar helemaal niet te zitten maar het is wel zo handig om de boegspriet te fixeren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ga de boegspriet nu nog wat plamuren en daarna in een lichtere kleur schilderen.

    Groet,

    Arjan
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb inmiddels de boegspriet geschilderd en al het beslag op de hoofdmast bevestigd behalve een katrolschijf die nog in de masttop moet komen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Ard, DioM, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    mooi gedaan Arjan !
    complimenten voor je preciesie :yes:
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Freek en de andere heren ! Ik denk dat de meeste CA kits in de 80er en 90er jaren gekocht en gebouwd zijn en toen had je als bouwer natuurlijk nog niet de luxe van referentie afbeeldingen op internet. Nu zijn er met name op facebook enorm veel afbeeldingen te vinden van de talloze CA boten die nog in de vaart zijn. Je zou wel zot zijn als je anno 2020 geen gebruik maakt van die referentie weelde. Ook al omdat de meeste kits gebouwd zijn voor de opkomst van internet zijn echt gedetailleerde online bouwverslagen zeldzaam. Eigenlijk zijn de enige nuttige verslagen hier op het forum te vinden.

    Mijn volgende klusje is het monteren van de kraanbalken en de meerpalen op het voordek. De meerpalen moeten nog wel in de juiste vorm gevijld worden :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    k-k en rins vinden dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Het is stilaan een mooi verslag met prachtige foto's aan het worden Arjan :thumbsup:.
    Als er ooit nog eens een leuke opknapper of afbouwer op mijn pad komt, is de kans niet uitgesloten dat ik ook nog eens voor deze Noorse Viking ga bezwijken :rolleyes: :p.
    Groet, Bert
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Arjan,
    Die Colin Archer had ik een poosje geleden ook al eens zien staan en ik geloof ook niet dat hij met zijn vraagprijs (ongeveer de helft van de nieuwwaarde) te duur is, maar ik moet er dan toch nog een heel eind voor rijden en daarbij wil ik voor dit moment even de eerste prioriteit aan de bouwstart van de Irene (een scheepje uit de stal van Gary Webb) geven.
    De tekeningen daarvan heb ik al een poosje in huis, maar het zonder al te hoge transportkosten bestellen van 3 mm multiplex, groter dan 1.22 m x 0.60 m is tegenwoordig best lastig, gelukkig verwacht mijn houtleverancier hier in de buurt nu binnen enkele weken toch eindelijk de bestelde materialen te kunnen leveren (kwestie van even voldoende orders hebben voor een toeleveringsbedrijf waar zij normaal niet zo vaak bestellen).

    Neemt niet weg dat ik bij het zien van een Colin Archer toch elke keer even stil sta en denk; "Verdorie, die zou toch ook best nog eens willen hebben en bouwen" :rolleyes:, maar soms kan een mens niet alles hebben en moet je (voorlopige) keuzes maken :D.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Bert, ik herken al je overwegingen :). Ik probeer altijd aanbieders op Marktplaats zo ver te krijgen dat ze een item toch maar opsturen (ik bied meestal €10 bovenop de verzendkosten voor de moeite). Mijn CA moest uit Veenendaal komen, bij mij ook niet echt in de buurt. Gelukkig moest mijn vriendin globaal in die buurt zijn en heeft ze de boot voor mij opgehaald ;). Ik geef trouwens geloof ik zelf de voorkeur aan de oudere CA kits met de ABS romp, dat scheelt toch een enorme berg werk. Het probleem met het vliegtuig multiplex heb ik ook, transportkosten zijn inderdaad astronomisch.

    Ben benieuwd naar een bouwverslag van Irene t.z.t. .

    Groet,

    Arjan
     
    k-k en Bert V vinden dit leuk.
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de kraanbalken en bolders op het voordek bevestigd en ook de plastic eindstukken van de verschansing. Laatstgenoemde plastic onderdelen laten zich niet makkelijk naadloos aansluiten op de houten onderdelen van de verschansing. Ik heb de eindstukken aan de boegzijde flink moeten aanpassen om ze passend te krijgen (waren veel te hoog).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    smaragd en Bert V vinden dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb me de afgelopen dagen bezig gehouden met de winch. Deze was al door de vorige eigenaar van de boot in elkaar gezet en geschilderd maar ik was er niet gelukkig mee. Ik heb de winch uit elkaar gehaald en de onderdelen een nacht in een bakje met ovenreiniger gezet om de verf eraf te krijgen. Daarna opnieuw geschilderd met donkergrijze Vallejo Polyurethaan verf.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2020
    lowsea, P Voogt, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben bezig geweest met de doorvoeren van de ankerketting in het dek. Volgens de BB tekening moeten die doorvoeren op enige afstand van de mastvoet geplaatst worden en ook op de hartlijn van de mast :

    [​IMG]

    Heb de positie van de tekening gevolgd en gaatjes in het dek geboord voor bevestiging van die doorvoeren. Wat ik wel vreemd vond is dat de ankerketting dan schuin op de winch komt te zitten, dat leek mij niet logisch. Afbeeldingen van een echte CA opgezocht en het bleek dat de positie van de doorvoeren op de BB tekening inderdaad niet klopt, ze horen strak tegen de mastvoet aan te zitten waardoor de ankerketting nu wel in een rechte lijn op de winch loopt .... Ik heb de geboorde gaatjes inmiddels weer gedicht ..... Heb ook de kachelpijp verder naar voren gezet dan op de tekening is aangegeven.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo horen deze onderdelen dus op het model te komen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Mooi dat je een goed vergelijk kan maken met de 1:1. Dat geeft een hoop inzicht in de werkelijke situatie
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten ;):).


    Ik zat daar nog over te twijfelen, over het algemeen is de interesse voor (gewone) zeilboten op het MBF in tegenstelling tot bijv. RCgroups niet zo heel erg hoog en op laatst genoemde Forum wordt al zo verschrikkelijk veel en moois over de Gary Webb ontwerpen geschreven en geplaatst, dat ik daar nog niet helemaal over uit was.
    Maar nu bij het zien van dit verslag begint het mogelijk verslagschrijven over de bouw van de Irene toch al wel wat meer te kriebelen :rolleyes:.
    Volgens de laatste berichten zullen morgen de platen (heb er voor de zekerheid, het gemak en de redelijk gunstige prijs maar even 2 besteld) bij de bouwmarkt binnenkomen en als het goed is daarna gratis thuis gebracht worden :yes:.
    Dus ............ wie weet ;).

    Groet, Bert
     
    smaragd vindt dit leuk.
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Freek, die 1:1 referentie plaatjes zijn inderdaad erg waardevol. De bouwers die mij zijn voorgegaan hadden die luxe vaak niet en de meesten zullen in dit geval op hun model een schuin op de winch lopende ankerketting hebben . Er zijn ergere dingen natuurlijk :).

    Bert je kunt nu toch al een begin maken met je verslag, ik schuif dan graag aan !

    Groet,

    Arjan
     
    Bert V en smaragd vinden dit leuk.
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Nagelbank met een 1/15 figuur :

    [​IMG]

    Arjan
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is wel een stoere Arjan, daar ga je volgens mij geen loopje mee nemen :D, maar dat past ook precies bij een schip als deze :p.

    Groet, Bert
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar ik denk dat dit matroos eerste klasse Helga is :D.

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina