De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eat your heart out :)... direct toeslaan!
    https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/curare-von-schwaighofer-411915334/

    Mwaghhh... Curare vliegt goed. Paar in de club. Snel en snaarstrak...
    Op de flim zeker niet slecht. Funfactor is hoog... niet te onderschatten.
    En zeker stukken sneller dan mijn vette KAOS...
    Wil ik snel... dan moet mijn Mach One nieuw gebakken worden, oven vers opgebouwd.

    Bleu Angel had ik begrepen dat het geen uitspringer is/was. Wel bloed mooi...
    Hier het zeer oude adresje... roemrijke historie
    https://www.sunshine-modellbau.de/s...60/modell-blue-angle-60/blue-angle-60-1640-mm

    Op de plaatjes boven Webra, en de Graupner 10cc pijp. Webra met een stalen bocht en klemband...

    Arrow... bloed strakke vlieger. Wolfgang Matt was het niet?... Ook een mooie optie. Zijn er nu 2 op de club klaar... e-versie met Scorpion, op 6S en meen 12 x 12 prop... Kv weet ik niet.
    De ander met een Webra 10cc RE... Onder de vlag van 1 eigenaar...

    GJ, heb je de 'Italiaan' in houtbouw opgegeven?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2020
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, ik ga hem bij Sunshine Wega ophalen.
    DIe Curare is veel te duur en beetje te herkenbaar met zijn hangende staartk=je.
    Toem ik "klein" was was dat mijn droomkist, met de Hanno Special, waar ze tegennwoordig al 1000 euro voor vragen.
    De Blue Angel is 200 euro, elecytotor er in , zit alleen met de accu, de vleugel zal er steeds af moeten om de accu te wisselen.
    Ah fijn, luxe probleem.
    Ik denk er aan om hem in mat blauw te spuiten Red Bull kleur.
    Alhoewel ik dat drankje niet te zuipen vind.

    GK
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Curare vliegt inderdaad strak. Bijna saai zo makkelijk. Toendertijd inderdaad alles op hoge snelheid zodat opwaarts net zo snel was als neerwaarts.
    Curare is ook typisch landen. Aankomen met getrokken hoogte om de vaart er uit te halen vlak boven de grond steeds meer hoogte trekken en je zet hem neer op de achter poten.
    Mooiste is hierop inderdaad een tijdklasieke motor, webra speed, ops Ursus, off een Rossi.
    Electro kan ook op de 60 zou een 5 cellen pakket kwijt moeten kunnen. Kwestie van cockpit afneembaar maken. En accutray fabrieken, is voor de gemiddelde modelbouwer een klusje wat niet moeilijk is.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sunshine heeft ook de Curare staan. Die romp is goed afgemald. Helaas pindakaas geen Mach... naja...

    Voor dat geld heb je dus een mooie kit. Maaarrrrr... er komt nog een hoop aan bittergarnituur bij... klappootjes.... verf moet bij methanol brommer 2k zijn... wel... voordat het vliegt is het even prutsen... dan de kan de fun starten.
    Wel domping en side thust volgen van tekening... met alles op 0 komt het niet goed...

    Wel benieuwd hoe mijn Steinhardt fabrikaat Sultan 5 het zal doen op de Saito 100. Ben hem nu aan het afplakken voor spuiten. Listig met al die curves in de belijning...
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mooie winkel, die Sunshine.
    Ik ben erg benieuwd.
    Wat moet je zelf nog bouwen aan de Blue Angel?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Blue Angel is een kit.
    Je krijgt een GFK romp, beplankte vleugels, beplankt hoogteroer en wat hout.
    Je moet vleugels aan elkaar plakken, hout in de romp lijmen, hoogte roer monteren.
    Bespannen en de romp in kleur spuiten.
    Het is geen ARF kist.
    Maar als je een houtbouw kist kan bouwen dan is dit een makkie, schud je in 2 dagen in elkaar.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik denk ook de Blue Angel GJ. De Sunshine is nogal hoog, doet mij aan de Shark denken, ook zo´n klote zijwindgevoelig apparaat.
    Misschien leuk om meskant te vliegen. Maar dat doe ik alleen ongewild :D.

    Als jij er een in elkaar zet, met een paar foto´s erbij, durf ik dat wel aan.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De Kits van Sunshine zou ik zelf niet aanbevelen. Ik heb zelf een ongebouwde Sunshine kit van een Curare 40.
    De romp is goed, de vleugels / stabilo's zijn heel erg zwaar. De vleugel heeft een ander (zelfbedacht ?) vleugelprofiel en de aileron's zijn "barndoor" ailerons (reeds uitgefreesd). Retracts zijn niet voorzien in de vleugel en dat is echt een must voor een Curare.
    Sunshine claimt dan ook dat het een "Fun"model is. Het is geen echte Curare.
    Een echte Curare heeft ook nooit bestaan in kit. De Kato / Simprop Curare was al niet origineel, Hanno Prettner heeft dit zelf toegegeven in een artikel dat ik nog ergens heb liggen. Het is onmogelijk om met een kit Curare een WK te vliegen waren zijn eigen woorden.
    Zijn WK Curare's hadden andere vleugel profielen, hij had 7 verschillende vleugels. Voordat hij op een veld ging vliegen keek hij wat de condities ter plekke waren. Aan de hand daarvan bepaalde hij de setup van de kist.

    De ARF / Modster Curare is veel beter dan de Sunshine Curare, deze heeft het vleugel- en stabilo profiel van de Kato / Simprop Curare. Het model is bovendien licht gebouwd. Hierdoor is de prijs hoger dan voor andere ARF's. Kwaliteit kost echt nog steeds geld. Dat is precies de reden dat ik alles zelf bouw, kwalitatief goede kits zijn erg duur.

    Mijn eigen Curare kit komt van Bittmodel (bestaat niet meer). Het is eigenlijk een Minare, deze heeft de originele vleugelprofielen die Hanno Prettner gebruikte.
    De maker van de kit heeft hierover kontakt gehad met Hanno Prettner. De vleugel is in het midden behoorlijk dik, aan de tip heel dun. Je komt deze profielen op geen enkele tekening tegen op internet.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat zou erg jammer zijn Arnoud.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik twijfel of ik een Tucano 60 ARTF weg moet doen.
    Is het een warbird die moeilijk vliegt? Kan er een OS 490 kv in op 6 cellen?

    Zou een Spacewalker een betere keuze zijn?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een Spacewalker is een ERG leuke kist, maar niet erg snel...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Curare van Sunshine lijkt niet eens op de echte Curare.
    De Blue Angel is wel echt van Wega, dus geen kopie van kopie van kopie.
    Komende week ga ik even naar ze toe.
    Ik ga dan kijken of ie te electrificeren is.
    Een Hacker B50 met gear past wel maar is duur.
    En anders moet het een 10cc worden.

    De Spacewalker is voor ouwe mensen... mooie kist, lekker rondtuffen met een leuke 4 takt.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoe oud zijn die ouwe mensen ongeveer GJ ? :D
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, het is wel iets meer dan dat, je kunt er best wel sportief mee rondknallen. Maar snel issie niet... En dat is wat Wil wil...

    Voor zover ik Wil zijn wensenlijstje begrepen heb, lijkt me een Curare of Curare-achtige (jaren '80 F3A kist) een ideale tussenweg tussen "debiel hard gaan" en een goed sturende kist.

    Ik vind tenminste de Saphir (iets jonger en dus iets langzamer, maar nog steeds absoluut vlot) een geweldig ding om mee te vliegen...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sommige jonger dan jij ;)
     
    Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De Blue angel van Sunshine / Wega heeft dezelfde "slechte" vleugel als hun Curare :
    Het vleugelprofiel ? Geen idee wat het is maar zeker niet het origineel :

    upload_2020-11-1_14-6-17.png

    upload_2020-11-1_14-6-51.png

    Hier het Kato vleugelprofiel :

    upload_2020-11-1_14-14-30.png

    Het zal heus wel vliegen, maar niet zoals het origineel.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je hebt hem (mij) door :D.
     
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik krijg meteen zin om hem te bouwen, als ik deze discussie lees :). Zijn er full wood kits of tekeningen beschikbaar die wel goed zijn van de curare? Ben serieus geïnteresseerd. Uiteraard kan ik wel wat tekeningen en kits vinden, maar ik kan het verschil tussen een goede en slechte kopie niet onderscheiden. Thx alvast!

    Freek
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb geen flauw idee en laat het aan GJ over.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Wil je echt een zuivere kopie van de Kato Curare dan heb je 1 mogelijkheid : Zelf bouwen van tekening. (The Outerzone)

    Een redelijk goede kopie is deze : https://www.eurekaaircraft.com/plan_kits/curare.htm

    De ARF kit van "der Schweighofer" is een goede (ARF) kopie, gemaakt i.s.m. Hanno Prettner. https://www.der-schweighofer.com/Cu...n-EP-GP-ARF-blue-yellow-orange-1640-mm-a91653

    Er wordt vaak gezegd dat deze modellen heel makkelijk vliegen. Dat is gedeeltelijk waar, het vliegt pas goed als het geheel goed is afgesteld / getrimd is. Een dergelijk model echt goed afstellen kost ongeveer 30 vluchten.
    (Motordomp, zijwaarts-stelling, instelhoeken en zwaartepunt zijn afhankelijk van de gekozen aandrijving / propellor).

    Als je een Curare bouwt maak dan ook originele "Snapflaps / Breaks" in de vleugel, je kunt dan tijdens de vlucht afremmen waardoor je het constant speed vliegen van Hanno Prettner kunt benaderen. Bouw ook retracts in, de kist vliegt heel veel strakker met de wielen "in".
    Het RC1 programma uit de tijd van de Curare echt netjes vliegen kost je vele honderden vluchten als je start vanaf nul.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina