De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Dank je voor je snelle reactie! Omdat ik bouwen gewoon leuk vind, zou de eerste optie die je aangeeft een goede voor mij kunnen zijn. Even checken nog hoe makkelijk elektro in te bouwen is en idd retracts. Top.

    Freek
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Elektro is heel eenvoudig in te bouwen, cockpit afneembaar maken. (Is standaard al zo)
    Dan kun je de accu makkelijk in de romp vastzetten. (Tray maken in de romp)

    Ratzo modellbau heeft ook een houtbouw kit die reeds geschikt is voor elektro : http://www.ratzo-modellbau.de/html/katalog.html
    Ik weet echter niet of het een goede kopie is. Persoonlijk vind ik het ook voor alleen het hout en een tekening behoorlijk prijzig.

    Als je het hout voor een Curare koopt bij een standaard modelbouwwinkel in Nederland zul je ongeveer 80 - 90 euro nodig hebben. Bestel je het hout via internet over de grens dan ben je goedkoper uit.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Voor alleen hout en een tekening is het wellicht wat veel idd. Maar frezen of laseren van onderdelen is ook wat waard, soms heb ik er wel zin in, maar meestal niet om alles zelf uit te zagen. Nogmaals bedankt en weer ontopic voor Willy boos wordt ivm deze afdwaling.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat ga je niet mee maken Freek ;) :D. Het was zeker een perikel.
     
    freekt vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De ratzo curare is prima, als je wilt bouwen.
    Ik ga komende week naar sunshine, kijken wat het is.
    We zullen zien.

    GJ
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp van Arnoud dat je een compleet vliegtuig zelf moet bouwen.
    Hier staan er al twee die nog afgebouwd moeten worden. Ik kan dat eenvoudigweg niet van een tekening/boekje.
    Of GJ moet foto's maken van elke stap van de bouw. Dan nog zal dat niet meevallen.
    Door Corona zijn er geen bouwavonden meer. Jammer, want dat ging best goed.

    Een slecht toestel kopen zie ik ook niet zitten.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er zijn van die figuren... die ontwerpen vanaf 0 de hele kist... bedenken zelf het hele plan?
    Bouwdoos moet toch lukken? Vraagt wel focus....

    Slechte bouwdozen als boven genoemd? Zo heet is de soep niet?
    Natuurlijk vliegt dat prima. Zelfs als de vleugel niet het oorspronkelijke profiel heeft.
    Maar het niet goed sturen prakt de meeste... daar stopt de kwaliteit.

    Je vliegt geen race?... je vliegt leut... het hanteerbare... en zo een toestel kan meer
    dan de 'meeste' piloten aan kunnen... 'meeste'? Sommigen vliegen zo verdomd goed hun kisten... dat blijft...
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
    Arnoud Snel en serge pot vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vraag me af of die vleugel van sunshine wel zo slecht is.
    Die doorsnee tekening hoeft niet het profiel te zijn wat gebruikt is, het is gewoon een voorbeeld.
    Maar ik heb een ribbenset van de echte kato vleugel, dus kan het zo vergelijken.
    En er vliegen ook mensen met de sunshine Angel die hem prima vinden vliegen.
    Het is allemaal niet zo kritisch.
    Ik heb zat kisten gewoon uit het hoofd gebouwd, zelfs met verzonnen profielen.
    Het vloog allemaal goed tot prima.
    En Prettner en Kato hebben volgens mij ook geen aerodynamica geschoolde achtergrond, zijn ook gewoon knutselaars.

    De Ratzo Curare in electroversie is iets anders dan de brandstofversie.
    Er zitten wat extra verstevigingen in de electroversie en ook wat meer koel openingen.
    Hij heeft in 1 jaar tijd wel de prijs flink omhoog gegooid.
    Maar of het nu te duur is... ik zie allemaal cnc kitjes wat gewoon een stapel hout ter waarde van 50 euro is en daar vragen ze een paar honderd voor.
    Goedkoopste manier is, tekening downloaden, hout kopen bij Thoma en dan zelf gaan snijden en zagen.
    Dan bouw je een Curare 60 voor 40-50 Euro aan materiaal.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wacht geduldig af GJ.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog even gekeken en onderzoek gedaan.
    Het is een gewoon symmetrisch profiel, zoveel kan je daar niet aan verpesten.
    En het is vrij simpel om een nieuwe vleugel te snijden.
    Ik heb nog even gekeken of het verstandiger is om alleen de vleugel, motorkap en cockpit te kopen maar dan zit je ook al op 140 Euro.
    Romp en motorkap zijn ook wel af te mallen maar dan moet ik er eerst 200 euro indouwen, en tijd en dan kost de eerste romp 250 Euro, ook geen optie dus.
    Dus van de week maar even 2 uur rijden (eerst maar even bellen of ze open zijn) en dan een kitje meenemen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Doe maar wat jij het verstandigst acht.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Pin me er niet aanvast maar een naca0015 zou goed kunnen werken.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vermoed ook dat het een NACA achtig iets is.
    Misschien aangepaste welving maar dat is makkelijk te controleren en eventueel aan te passen.
    Als ie de welving van de romp volgt dan is het wel OK.
    Ik vermoed ook niet dat er een verdraaiing in de vleugel zit, hij moet tenslotte kunnen snappen.
    Als ik de wortelrib van de Aurora neem dan zit het inderdaad rond die 15%.
    Maar er wordt ook beweerd dat de Curare een RAF30 profiel heeft, dat is maar 13%.
    Ik heb genoeg tooltjes op de laptop staan om uit te vinden wat het door Sunshine gebruikte profiel is en of dat strookt met wat Kato in de tekening heeft.


    GJ
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Grappig.... ik had ook zitten puzzelen op de vleugel van de KwikFly...
    kwam ernstig overeen met een RAF...
    nu niet paraat... bootjesbouwen...
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even de tekening erbij gepakt.
    Ook meteen kijken welke motor erin past.
    Nou, een 50 serie is geen probleem.
    En die kan 1000-1200 Watt leveren, lijkt mij meer dan voldoende.
    CIMG4332.JPG

    Dan het profiel.
    Eerst even de NACA0015
    CIMG4335.JPG

    De welving van het profiel ligt iets verder naar achteren dan bij de NAC0015.
    Plus als ik ga meten het eerder een 16% profiel is, wat ik extreem dik vind voor een oudere RC1 kist.

    En dan de RAF30
    Die is 12,6% dik
    Maar ook hier ligt de welving ergens anders maar lijkt wel wat meer het profiel te volgen.
    Straks eens wat spelen met diktes en welving, denk dat het een modfied RAF30 gaat worden
    CIMG4336.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inmiddels wat gespeeld, de welving naar 45% van de koorde gebracht, dus iets naar voren en de dikte naar 16%.
    De voorkant klopt dan wel maar de achterkant is niet slank genoeg.
    Morgen maar even verder, misschien de welving nog iets verder naar voren brengen, dat ie dan slanker wordt naar de achterkant toe.
    En anders ga ik een NACA0016 aanpassen, links of rechtsom kom ik er wel.
    En in het ergste geval moet ik het profiel van de tekening omzetten naar een vectorbestand zodat ik dat dan weer in de schuimsnijder kan stoppen.

    GJ
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Het kan heel goed een laminair flow profiel zijn. Deze werden veelvuldig toegepast in rc1 en f3a modellen.

    Profiel overnemen van de tekening is het beste als je niet exact weet wat het is.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    KwikFly... Kwam toen op een RAF30 125%
    De rae101 gesteld op 175% vergeleken... werd 'em net niet.
    Ik zag dat je hem ook hier vandaan had...
    http://airfoiltools.com/airfoil/naca4digit?MNaca4DigitForm[camber]=0&MNaca4DigitForm[position]=0&MNaca4DigitForm[thick]=17&MNaca4DigitForm[numPoints]=81&MNaca4DigitForm[cosSpace]=0&MNaca4DigitForm[cosSpace]=1&MNaca4DigitForm[closeTe]=0&MNaca4DigitForm[closeTe]=1&yt0=Plot

    Zo zat ik ook ernstig te puzzelen op een missende vleugel voor deze bouwdoos...
    Het ding lijkt nimmer voorbij te komen... Is ook ernstig oud inmiddels...

    IMG_7410.jpg

    En maar zoeken, zoeken en zoeken... elke keer net niet... en dat vervormen in profieldikte...
    ook profielen van andere outerzone tekeningen...


    BlueBird Wing Profile + 3.jpg


    Maar uiteindelijk dacht ik ook... dan maar een Naca 0017...
    De tekening gaf geheel geen duidelijkheid... je treft er een met een afgeplatte neus voor tegen de romp...
    Hup... rats de romp tegen het beeldscherm...


    IMG_7401.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kan deze er ook in? Die klinken als muziek in je oren


    [​IMG]
    Share this
    O.S - Brushless Motor OMA 5020-490
    Manufacturer: O.S EnginesProduct Code: OSMG9540
    9540 Brushless Motor OMA 5020-490
    FEATURES
    For airplanes using a .40 - .50 size 2-stroke engine or 4-stroke .70 engine
    Centrifugal fan design with angled ventilation holes draws air through the motor and across the windings and magnets for improved cooling
    INCLUDES
    .40 Brushless Electric Motor with Backplate, four Phillips Head
    Mounting Screws, 4mm Gold Plated Male Plugs attached to leads,
    three 4mm Female Plugs with Shrink Wrap, Prop Adapter and
    Instruction Sheet
    REQUIREMENTS
    90A brushless ESC
    SPECIFICATIONS
    Rated Power: 1110W
    Rated Voltage: 18.5 - 22.2V
    Rated Current: 50 - 60A
    Maximum Current (10 sec): 90A
    No Load Current: 1.5A
    Phase Resistance: 23.0 miliohms
    Maximum Efficiency: 85%
    kV: 490
    Poles: 14
    Shaft Diameter: 0.20" (5mm)
    Shaft Length: 0.45" (11.5mm)
    Weight: 12.3oz (350g)
    Lead Wire Length: 4.3" (110mm)
    Length of Motor Can to Backplate: 2.1" (52.5mm)
    Diameter of Motor Can: 1.98" (50mm)
    Length/rear of Motor Can to Prop Washer: 2.7" (69mm)
    Prop Washer Diameter: 1.06" (27mm)
    Thickness of Motor Mount: 0.16" (4mm)
    Width of Motor Mount: 2.67" (68mm)
    Height of Motor Mount: 2.67" (68mm)
    Performance for this motor with different props and LiPo cells is as follows (all data with 80A ESC)
    Prop Size Max Electric Current LiPo Cells
    14 x 8 45A 6S
    14 x 10 55A 6S
    15 x 8E 50A 6S
    15 x 10E 60A 6S
    15 x 10E 42A 6S
    16 x 8 58A 6S
    16 x 10E 51A 5S
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... je hebt niet veel hoogte in je neuspoot... denk max 12" dan wordt het grashappen.
    Beste is de modellen te vliegen met optoerende motoren 10K en dan Bijkans 12 x 12"
    Omdat je eenvoudig meer druk krijgt op de roeren... in een smallere waaibandbreedte.

    Die 14" zit je zo rond de 7000 rpm tot 8000 maar de stromen worden ook genadeloos hoger bij grotere spoed... Prop is voor snelheid en niet voor prophangen. De fieguren worden vlot gevlogen.

    Prop het gevalletje maar in eCalc... je hebt pardoes wat waarden...
    Kisten werden tussen de 10 en de 11K aan toeren gevlogen. Overschreed je de geluidsnorm... hield alles op.Werd er gevlogen met 10cc en met een resopijp. vermogen en voor de demping van het geluid. De prop met hogere spoed maakt ook minder lawaai...

    Prop diameter in deze... Ik weet er alles van... 13 x 10 op reductie-e-motor...
    kon voor een model een grotere kiel bouwen. Nu is het ook goed... vliegt nu perfect en lang.

    Had er een pissige 7,5cc op gestaan... met een 11" en 11.600 rpm....was het vlieggedrag anders geweest denk ik... daar was ie ook voor ontworpen...
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2020
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina