dat is niet mogelijk, daar lopen verschillende liggers, dus er moet een andere manier zijn.,wil niet met elastieken werken hier
Als je niet bij de wortel van de vleugel kan zie ik maar 1 methode, schroefje langs onderkant vleugel in het uiteinde vleugelbuis. Er zijn natuurlijk ook klik systemen maar ik weet niet of dit voldoet bij zwaardere zwevers. https://www.hoelleinshop.com/Zubeho...rticle&ProdNr=M725142&t=49303&c=39199&p=39199
multilocks van Multiplex? Dan hoef je er alleen van buitenaf bij, en alleen bij het demonteren. Monteren is klik en klaar. Demonteren met het rode wigje tussen de vleugel en de romp https://www.multiplex-rc.de/produkte/725142-multilock-uni-set
orgineel, is inderdaad het systeem dat serge hier laat zien, misschien een mogelijkheid eens bestuderen hier multiplex systeem ken ik maar ben bang dat dit te licht ga zijn voor deze zwever, vleugels hebben een koorde van 49cm .lijkt me wat te weinig voor versteviging.
De multilocks heb ik ook op mijn Ka6 van 4 meter 20cm spanwijdte. Dat volstaat prima. Sterker nog: ik heb een Epsilon van 4 meter gehad en die kreeg ik zonder wigje niet uit elkaar!
En je hoeft enkelt de afschuif krachten op te vangen, die zijn maximaal het gewicht van de vleugel als je vleugel buizen gebruikt.
ik heb er toch niet zoveel vertrouwen in, vleugels wegen toch wel iets , ben aan het kijken om een lip in de vleugels te bouwen en langs de bovenzijde met een moer te bevestigen, nadeel je ziet de 2 schroefkopjes , maar dit is mischien nog weg te werken.effe bekijken
Houd er rekening mee dat flexibiliteit ook prettig is - als je het te goed bevestigt heb je schade bij een grondzwaai. Een simpele oplossing die ik vroeger gebruikt heb (wel ietwat onhandig) is 2 open haakjes aan de vleugelwortel en een veer of elastiek daartussen. Als je niet in de romp kunt, kun je dit oplossen door de veer of elastiek, wanneer niet in gebruik, buiten de romp vast te houden met een tijdelijk staafje. Je schuift de vleugel op de romp / joiner en haakt dan met het staafje het elastiek om de haak van de vleugel. Herhaal voor de andere kant.
https://www.rc-network.de/threads/kräfte-an-rudern-und-klappen.11779948/ Helemaal onderaan een link naar een Excelsheet. Ik heb die niet gebruikt. N.B. Op mijn 11 kg ASK-13 heb ik (onder 8,4V) 2x 4,3 kgcm gebruikt. Dus 8,6 kgcm. Mijn ASK-13 is absoluut geen dynamische kist. Jouw IS-4 wel. Dus ook al is hij 'maar' 4 meter, zou ik toch minstens dezelfde waarden aanhouden. N.B. 2 Twee servo's op hoogte is niet verkeerd. Je krijgt de kist nog wel heel beneden als er 1 servo overleden is (weet ik uit ervaring toen iemand aan de helling één helft van mijn pendelstabilo eraf vloog ).
daar heb je een punt, de servos die erin zitten geven 6kg op 7.4v dus hier zit ik ruim voldoende mee, servos op de rollen zijn 11kg en richting 22kg dus dit zal geen problemen geven, hier kan ik dynamisch mee vliegen, zeer handig die exel bedankt.
zo heb ik weer wat verder gedaan, de electronica plaat gemaakt die onder de cocpit vloer zal liggen, eveneens de romp verder beplankt, ,nu zal ik hem uit de helling kunnen halen om zo de onderzijde te beplanken. hierna start ik met de indek van het stabilo en de helling voor de vleugels. Er begint vorm in te komen.
vandaag het richtingsroer afgebouwd en demonteer baar gemaakt, klaar voor de afwerking , weer een deel van de lijst, nu ben ik het plan aan het bestuderen en zie dat de vleugels vlak gebouwd worden in deze kit, doch de echte heeft een knik in de vleugel op 1/3 , deze ga ik dus aanpassen zodat dit meer schaal gaat zijn , morgen maar eens een helling bouwen voor de vleugels
vandaag richtingsroer en hoogteroer ingedekt en afgewerkt, passend op de romp gemaakt ,hoogteroer demonteerbaar gemaakt, begint een vliegtuig te worden, moet wel zeggen dat de kits van oldglider van goede kwaliteit zijn, doch hier heel veel eigen inbreng toepassen om tot een bevredigend rezultaat te komen, na de bouw van de vleugels kan ik de romp indekken vanboven, zodat de wortelribben perfect aangepast kunnen worden aan de romp.