Brandstofverbruik

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 4 nov 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Had al langer de wens om een brandstof meter in mijn toestellen in te kunnen bouwen.
    Dat is nu mogelijk voor de jeti gebruikers.
    https://www.rc-thoughts.com/jeti-fuel-sensor/

    Echter een kennis wist het middels andere software naar een hoger level te tillen, GPS en toerenteller er bij. IMG_0420-2048x1618.jpg
    DSCN1686-e1601457650762.jpg

    Via jeti box in de zender programeren om het juiste aantal pulsen per liter brandstof te krijgen.
    Alarmen gezet biij halve tank driekwart en nog 150 cc over. Beneden de 500rpm ook een signaal dat mijn motor uit iis
    Truuk is wel om de flow meter zwevend op te hangen in de lengte richting van het toestel, omdat anders dmv romp trillingen welke in de draairichting van de motor gebeuren de rotor anders met Parkinson voorbij de sensor komt in de flow meter. Reeds ervaren dus.
     
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  4. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Wat verkeer ge formuleert. De zelf bouw sensor die je nu hebt kan op de basis van de openxsensor werkend gemaakt worden met allerlei mogelijk heden uit te breiden.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou er rekening mee, dat die sensors bepaald niet erg nauwkeurig zijn. Die minimum meetwaarde (15 ml/min) is tevens ongeveer de nauwkeurigheid die je kunt verwachten, dus bij 150ml/min (wat 9 liter per uur is, vermoedelijk behoorlijk veel meer dan jouw motor bij volgas verbruikt), heb je na een kwartiertje een mogelijke afwijking van 225 ml in onbekende richting.

    Ik zeg dat, zodat je er niet op gaat blindvaren of ernstig teleurgesteld raakt, want die sensors zijn serieus niet zo heel erg geweldig. Met een DLE 30 beginnen ze bij vol gas NET iets aan te geven, m.a.w: de sensor begint nét te merken dat de flow boven de 15 ml/min komt.

    Daarnaast is niet alleen de motortrilling een probleem, maar ook het pulserende karakter van de brandstofstroom.

    En ik heb al eens gekeken, maar er zijn eigenlijk geen nauwkeuriger flowsensors op de markt, tenminste, niet voor "normale mensen geld". OF... ze zijn niet geschikt voor mobiele toepassingen... (rotameters kunnen heel laag gaan, maar zijn alleen met het oog af te lezen, en alleen bruikbaar in stilstaande toepassingen).

    Deze impellermetertjes doen het leuk voor grotere turbinekisten waar ook de brandstofflow "glad" is, en voor die orde van grootte van brandstofverbruiken zijn ze ook bedoeld.

    Je moet rekenen dat een benzinemotor van 1 kW ongeveer 500 ml/u verbruikt, en dat is dus maar 8,3 ml per minuut. Je meter BEGINT dus pas met aangeven als je rond de 2 kW aan vermogen ontwikkelt, daaronder doet hij helemaal niks. En pas rond de 100 kW begint die sensor aan zijn max te komen. Da's een heel behoorlijke automotor al...
    Dergelijke sensors geven eigenlijk alleen bruikbare resultaten als je ze in de bovenste helft van het meetbereik gebruikt, ofwel ongeveer vanaf 50 kW.
    Ik schat zo in dat de motor die Serge gebruikt daar ver onder zit, er zijn niet zo heel veel modelvliegtuigen met 50 pk aan boord.

    Sorry, ik kan het écht niet leuker maken...
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dan mag ik je teleurstellen brutus. Het draait al een tijdje. Sensor gecallibreerd mbv vrije val uit de brandstof tank. Duurde ongeveer 20 minuten, en dat doet mijn motor ook op 1 liter vliegen.
    Zelfs gevlogen tot de laatste waarschuwing. En het geen terug in de tank ging kwam op 20 cc na overeen met de waarde op mijn scherm.
    En nog een voorbeeld, deze zit ook bij een valach 85 viertakt boxer er op. Die doet met 500cc ongeveer een 20 minuten vliegen en ook die wijkt hier niet meer af dan 10 cc.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Klopt en dit werkt beter dan een timer.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    PS ik heb een zdz 90 rvj 11pk motor.
    Die omgebouwde pruttelaars van methanol naar benzine die een half uur op 200 cc vliegen zullen zekers hier niet mee werken. Dat is te fijn qua gebruik.

    Aan de andere kant een valach doet op stationair bijna een uur op 500cc. En dat wordt ook netjes afgeteld.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je domweg mazzel, want mijn ervaring met die dingen is NIET met een "omgebouwde glow pruttel".
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Of niet de juiste sensor.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede

Deel Deze Pagina