Center of gravity (cg)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Weet je zeker, dat er wel iemand voorin zit? :)
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, zo'n Fatima-dinges is ook goed :D.
     
    l shems vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een van de redenen dat ik GEEN Expo gebruik, afgezien van: het lineair maken van de respons.
    M.a.w: als een kist met halve stickuitslag 2 seconden over een rol doet, wil ik dat hij er bij volle uitslag 1 seconde over doet, en bij 1/4 uitslag 4 seconden.
    (eerlijk is eerlijk, ik doe dat op gevoel, niet met de stopwatch, maar het idee mag duidelijk zijn).
    Dat is het enige waar ik Expo voor gebruik.
    Ik heb zelfs vliegtuigen met negatieve expo: Sommige kisten, vooral die met wat dikkere vleugelprofielen, hebben soms een beetje een "dood stuk" rond het midden van de ailleron respons, waarbij bij kleine uitslagen onevenredig weinig gebeurt, en bij grote uitslagen opeens heel veel. Dan maakt negatieve expo de boel veel evenwichtiger.

    Maar ik gebruik NOOIT de expo "om preciezer te kunnen sturen" rond de middenstand. Dan ben je in mijn optiek verkeerd bezig, en jouw opmerking vertelt mij, dat jouw expo niet goed staat. Expo mag je nooit verrassen als je iets te veel stuurt.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan zijn jullie toch saampies een beetje aan het trollen hier op het forum.
    In een ander draadje werd geschreven dat je het dingetje prima kon vliegen, maar als ik dit nu lees is het schuimpje de recycling in gegaan.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik geloof niet in een god, ik geloof in mezelf.
    En de enige "religie" die nog enigszins logisch klinkt voor mij is hindoeisme.
    Water, lucht, vuur.
    En het zijn ook nog eens vredelievende mensen, dat is het belangrijkst.
    Laat mijn vriendin nou ook nog eens hindoe zijn.
    Ze is ook niet indonesisch maar balinees, zegt ze zelf.

    Ik gebruik wel expo maar minimaal omdat het me anders te sompig wordt.
    Een jaar of 2 geleden moest het ietsje meer zijn ivm de trillende vingertjes van de medicijnen, nu zit ik weer op ouderwetse instellingen.
    En de snellere modellen zijn anders vrijwel niet te vliegen.

    Hobbyist, Wil vloog de Blizzard prima, dat klopt.
    Dat hebben velen ook op de club in Vught gezien.
    Hier op de helling heb ik hem nog een tikkie achterlijker gemaakt, dat ie al overtrok als je naar de knuppel keek, puur om te laten zien wat overtrekken is en hoe het te redden is.
    Dat redden lukte prima maar op een gegeven moment dacht ik dat Wil hem weer had en zag toen dat dat niet zo was.
    Ik moest op een meter of 10 hoogte ingrijpen maar deed dat te abrupt, dus overtrok ie nog een keer, en nog een keer...

    GJ
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb je gebruikersnaam, net uit mijn emotie filter verwijderd, nu zie ik weer direct al het gebrabbel voorbij komen.:eek:
    Met de auto en boot duurde de reis zo'n 6 uur en met het vliegtuigje 20 minuten en ik kan dit nog in typen en ik heb niet zelf gestuurd.
    Dus ja daar moet iets aan inteligentie aan boord hebben gezeten.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oh dat ja dat ken ik heb ook zo'n ieks niet overtrekken dat schuimpje.
    Maar mocht ik hem helemaal plat vliegen, ik heb een doos vol onderdelen waar nog een complete Blizzard van is te maken.:)
    De grote klapper moet nog komen bij dat schuimpje.
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Hindoeïsme: water lucht vuur?

    Weet je zeker dat je het over Hindoeïsme hebt?

    En dit is echt niet om te jennen.

    Ieder zijn religie. Of geen, ook goed.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je mijn beste. Ik ga dat eens aankaarten.
    Als Rutte een beetje meewerkt, is er komend weekend weer les.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klopt als een bus. Vriend GJ was mij aardig aan het testen.
    Op het laatst hadden wij een misverstand. Ik deed per ongeluk iets goed en GJ dacht daardoor dat ik hem weer had.
    Ja, met mij kun je echt blij zijn :D.

    Verder geloof ik ook in jou :D.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoezo Rutte meewerken?
    Modelvliegen is een individuele sport activiteit.
    Lessen moet draadloos gebeuren zo dat je meer dan voldoende afstand van elkaar kunt houden.
    Toeschouwers niet toegestaan.
    En als iemand komt kijken, een modelvlieger, dan is dat ook een toeschouwer.
    En komt een modelvlieger met een kistje waarbij je bemerkt, dat er corona positivo trekjes bij aanwezig zijn.
    Of thuis zit al een positivo, die stuur je subiet meteen naar huis.
    En wil zo iemand niet gaan, een bak koud water doet wonderen.

    Ja ik chagrijn, heb het helemaal gehad met de zelfbenoemde immune virologen, van mij overkomt het niet.

    De bodem van Hobby's schatkist is in zicht aan het komen, het aanmodderen moet een keer afgelopen zijn of het is met de B.V. Hobby zo dadelijk afgelopen.:(
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als men zegt dat sporten niet meer mag en ook meer dan een x aantal personen bij elkaar, dan moet je daar aan houden.
    Dat doen ze hier ook en daar hebben ze veel minder besmettingen dan in Nederland, omdat mensen zich aan regels houden en omdat de regering hier op durft te treden.
    Ik kreeg een mailtje van de club dat vliegen voorlopig niet mag, dat zal morgen ook wel bij jullie in de mailbox vallen.
    Zelfs hier in het dorp, als de buren elkaar spreken, staan ze 2 meter uit elkaar, al uit gewoonte.

    GJ
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja vertel dat tegen een holllander, moet je blij zijn dat je geen klap tegen je kop krijgt.
    Vandaar de emmer water, die houd ze op afstand.
    De honkbalknuppel mag ik niet mee nemen maar smurfenspray wel.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WTF is nu weer smurfenspray?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een spuitbus met blauwe verf.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Hr Shems.
    Je reactie in bijdrage 133:
    Als je model iets naar voren hangt op het BALANSPUNT, ligt het CG dus vóór je BALANSPUNT, en dus vóór het door de fabrikant gewenste CG.
    Als je CG achter je BALANSPUNT ligt, dan is je model instabiel.

    Ik zie dat je met de beste bedoelingen deze bijdrage geschreven hebt, Dat is prima.
    Maar tussen de regels door meen ik te lezen dat je je niet echt verdiept hebt in theorie, je gaat meer af op je gevoel: het zal zo wel gaan. En dat is precies waarom soms verkeerde inzichten, decennia lang modelvliegers op het verkeerde been houdt.
    Het klopt namelijk niet wat je schrijft, het is een beetje de klok en de klepel. Je gaat mis met de stelling dat het balanspunt iets anders zou zijn dan je CG. Dat is gewoon hetzelfde, je zoekt het CG door te balanceren en hoe dat je dat verder ook noemt, DAT is je CG op dat moment en niets anders.
    Ook je uitleg van de werking van stabiliteit klopt niet, De uitleg zal ik zo simpel mogelijk proberen te verklaren.

    Stabiliteit om de dwarsas (zo heet het waar we over spreken) wordt namelijk niet veroorzaakt door het CG (alléén), maar door de afstand die het heeft ten opzichte van het LIFT punt (vaak met L aangeduid in tekeningen), het denkbeeldige aangrijpingspunt van alle bij elkaar opgetelde LIFT krachten.
    Hoe verder het CG van dat LIFT punt (naar voren) af ligt, hoe stabieler het vliegtuig wordt. Dat klinkt lekker, maar (en dat schrijft iedereen ook al hier) het wordt dan zó stabiel dat je de neus nauwelijks meer op kunt trekken voor de landing. Ook al omdat je al veel HR "kwijt" bent, alleen al om de neus continue omhoog te houden.

    Zolang je CG maar vóór dat LIFT punt ligt, kun je nog spreken van een door een mens bestuurbaar vliegtuig/model. Ligt het CG ónder het LIFT punt, dan is er sprake van een indifferent toestel, en dat zal al zeer "licht" op het hoogteroer aanvoelen. In dat gebied zit je bvb met types als de SU29 die al niet meer zonder computer stabilisatie kunnen vliegen. Zie volgende video wat een "indifferent / instabiel" vliegtuig als de SU29 maar mét een goede computer allemaal kan, let met name op het einde van de video wat de computer voor enorme uitslagen van de hoogteroeren (elevons hier) allemaal maakt vlak voor de landing, en je aan de neus niks vreemds ziet gebeuren.

    Komt je CG áchter het LIFT punt te liggen, dan ga je de bietenbrug op, slechts een kleine correctie met je HR of turbulentie stootje en de neus gaat omhoog en BLIJFT omhoog gaan, erg tegen natuurlijk. Hoe verder het CG áchter het LIFT punt ligt, hoe heftiger het ONSTABIELE gedrag wordt. Gegarandeerde crash.
    Alsof je in een auto zit, je maakt een bocht en de wielen blijven naar een steeds grotere uitslag verdraaien en de bocht wordt ongewild steeds scherper, daar zou je niet ver mee komen.

    Op zich klinkt dit tot nu toe (hoop ik) begrijpelijk, maar laat nu het LIFT punt NIET een vast punt zijn, het verschuift naar achteren wanneer de snelheid oploopt, en bij langzamer gaan vliegen gaat het naar voren EN verkleint daarbij de afstand tussen CG en L . Dus een model kan best nog redelijk te vliegen zijn op hoge snelheid, maar zodra je snelheid gaat minderen, raak je de besturing kwijt, omdat je LIFT punt boven het CG is gekropen, en zelfs daar aan voorbij kan gaan.

    Tel daarbij op een situatie waarbij je een tank heel erg voorin hebt liggen, verloopt je CG langzaam naar achteren gedurende de vlucht omdat de brandstof opgebruikt wordt, waarbij de afstand tussen L en CG ook verkleint. Een "dodelijke" mix als je daarna op final zit met lage snelheid.

    Het valt niet mee om deze (dynamische) stabiliteit in een paar zinnen uit te leggen, ik ga hierbij gemakshalve voorbij wat de functie is van het stabilo, wat verantwoordelijk is voor het compenseren van het verschil in ligging van het CG ten opzichte van L. Er bestaat gelukkig enorm veel uitleg op het internet, zelfs hier op het forum, alhoewel je snel in ingewikkelde formules eindigt, wat ook niet echt mijn ding is. Tja en het staat ook in de syllabus :).
    Misschien eens een draadje over starten, het is op zich interessante materie, maar makkelijk is anders.

    Richard
     
    jve, Justus, flyingdries en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @Richard Branderhorst, dit is zeer duidelijk uitgelegd en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten zonder enige op of aanmerkingen.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En voor wie het nog eens wat uitgebreider (met plaatjes!) wil bestuderen:
    https://zweefvliegopleiding.nl/index.php/5-1-1-de-draagkracht (over de verschuiving van het liftpunt en hoe dat komt)
    https://zweefvliegopleiding.nl/index.php/5-3-stabiliteit (stabiliteit)

    Wat in het hele verhaal in dit draadje naar mijn idee onderbelicht blijft is dat er niet zoiets is als één juiste ligging van het zwaartepunt.

    Met name voor de prestaties van een zweefvliegtuig is het vliegen met de juiste snelheid uiterst belangrijk. Te snel of te langzaam kost extra energie en is dus minder efficiënt . Binnen de marges geeft iets voorlijker iets meer stabiliteit, waardoor je minder hoeft te corrigeren en dus veel makkelijker de juiste snelheid kunt blijven vliegen. Iets achterlijker geeft minder weerstand, maar door de afgenomen stabiliteit moet je meer corrigeren wat dat voordeel (vaak) weer teniet doet. Het vliegtuig zal levendiger reageren en met name duidelijker reageren op thermiek, waardoor je makkelijker een bel oppikt maar ook dat voordeel kun je snel verspelen als je vervolgens veel te hard of te langzaam vliegt tijdens het thermieken.

    Voor motorvliegtuigen geldt ook dat iets voorlijk stabieler is en iets verder naar achter levendiger. Binnen de marges blijft het echter allemaal vliegbaar.

    Dus waar je het CG legt is (binnen marges) dus volledig afhankelijk van je eigen voorkeur.
     
    jve en Justus vinden dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ schreef ergens: gewoon proberen en kijken wat je het beste bevalt.
    Dat lijkt mij, als simpele geest, het makkelijkst.
    Ik denk echter, dat ik daar nog niet helemaal aan toe ben.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Om op je eerste vraag terug te komen:
    Er van uitgaande dat de fabrikant een waarde heeft gegeven die ergens in de genoemde marge ligt kun je het toestel zo uitbalanceren dat het gewoon recht hangt. Iets voorover is geen enkel probleem. Het heeft ook geen enkele zin met een zeer geavanceerd CG- meetappraat en een supergevoelige weegschaal in de weer te gaan tot het CG exact op de opgegeven waarde ligt.
    De opgave is als het goed is een veilige waarde en van daaruit kijk je zelf of je het prettig vind vliegen.

    Overigens, schiet me nog te binnen; kunstvlucht vliegtuigen hebben vaak een symmetrisch profiel en de oplettende lezer heeft gezien dat bij zo'n profiel het drukpunt niet verschuift bij hogere of lagere snelheden/invalshoeken. Dat betekent dat je bij die profielen het zwaartepunt verder naar achter kunt leggen voor een levendige reactie, zonder het risico te lopen dat het toestel bij verschillende snelheden ineens heel anders gaat reageren of instabiel wordt.

    En verder:
    Sommige mensen menen dat een toestel bij een achterlijk zwaartepunt "op z'n staart gaat hangen" , ofwel een andere stand aanneemt onder het vliegen. Dat is onzin; de vleugel levert lift en die is enkel afhankelijk van de snelheid en de invalshoek van de vleugel (= de stand van de vleugel tov de aanstromende lucht). Bij rechtlijnige vlucht heft de lift precies het gewicht van het vliegtuig op. Waar je het zwaartepunt ook legt, die stand verandert niet.
    Wat wél gebeurt is dat met een achterlijk zwaartepunt de neus niet meer zo snel en duidelijk zakt als de snelheid afneemt, en dat het toestel veel feller reageert op commando's van het hoogteroer.
    Dáárdoor overtrek je het vliegtuig sneller bij een wat achterlijker zwaartepunt.
    De invalshoek waarbij de vleugel overtrekt (ongeveer 15 graden) is volkomen onafhankelijk van waar het zwaartepunt ligt. Als het zwaartepunt verder naar achter ligt kom je daar echter veel sneller en ongemerkt bij in de buurt. Als je zwaartepunt verder naar voren ligt begint de neus vanzelf te zakken vóórdat je die 15 graden hebt bereikt én heeft het hoogteroer minder autoriteit zodat het moeilijker wordt om het toestel per ongeluk te overtrekken.
     
    jve, flyingdries, Justus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina