Center of gravity (cg)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Kan die knop nog niet vinden in Tapatalk.

    Bovendien vind ik mezelf wel leuk als een Don Quichotte. Voel me wel aangetrokken tot dat karakter.

    De oprechtheid en onbevangenheid vooral, waarmee hij de gevestigde orde te lijf gaat om de wereld te verbeteren.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Maar dan heb je toch ook een CG? maar die dan voor de romp/rudder combi de beste lift geeft?

    En wat dan als mijn CG van de vleugel niet samenvalt met die van de romp.?
    En het langs-as balanspunt hoger of lager ligt dan het drukpunt van de romp?
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ga naar de persoon, klik op naam, klik op profiel pagina en daarna op negeren.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Die valt op het zelfde punt.
    Zwaarte punt is daar waar het toestel het zwaarste is. Dat geld ook bij meskant. Echter is hij hier te voordelijk voor je romp alleen en moet je met rudder compenseren. Iemand die heel goed een toestel kan berekenen en ontwikkelen zou een toestel kunnen maken waarbij deze situaties de cg punten dan dicht bij elkaar liggen.
     
    l shems vindt dit leuk.
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Er is maar ÉÉN CG.

    Of dat voor de oriëntatie waarin je vliegt bij rotatie om de langsas nog de optimale plek is tov het LIFT punt in die oriëntatie is een heel andere vraag.

    P.s. ik ben met mijn uitleg bewust NIET op het liftpunt ingegaan en heb enkel BALANSPUNT geïntroduceerd om het door de fabrikant gewenste zwaartepunt te kunnen inregelen. De vraagsteller was duidelijk niet geïnteresseerd in knife edge, en ik heb dus bewust niets daarover gezegd, en heb dus het begrip liftpunt vermeden.

    p.p.s ik heb mijn initiëel ook verschteven met dat het CG BOVEN het BALANSPUNT zou liggen. Ligt er natuurlijk onder. De rest van het verhaal is echter nog steeds correct.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2020
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het wordt tijd iedereen te bedanken voor zijn bijdrage.
    Echter, in zijn algemeenheid wordt het voor mij als "amateur" al snel te ingewikkeld.
    Met een muziek-leerling hoef ik de eerste jaren ook nog niet te beginnen over het overbrengen van emoties in zijn/haar spel.
     
    Frits37 en l shems vinden dit leuk.
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Willy, jij bent de slimste van iedereen hier, inclusief mijn persoontje.

    Prima in staat de bruikbare adviezen mee te nemen en de rest te laten voor wat het is.

    Je doet precies wat eenieder met respect voor zijn medemens verwacht van zijn lezers.

    Have fun and just fly!
     
    WillydeWoofer, serge pot en toostbeek vinden dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    we draaien in een cirkeltje.
    ik denk dat we wil zijn vraag ter harte moeten nemen.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een deel van mijn modelfladder collectie heeft een vol symmetrisch profiel met 0 lift of te wel de vlakke isolatie plaat.
    Dan is goed merkbaar, het effect van de invalshoek aanstromende lucht.
    Het zwaartepunt is niet echt heel kritisch, glijhoek is toch baksteen vrije val, om het nog enigszins bestuurbaar te houden, met de neus naar beneden.
    Voor iedereen die niet weet waar je bij vlakke piepschuimplanten het zwaartepunt het beste kunt leggen.
    Vanaf voorkant plaatmateriaal, is dat op 1/5 tot 1/4 van de totale romplengte.

    Ja en? Dat is maar één ding uit het pallet van de vele sporten.
    Ik ben Hobby, gespecialiseerd in alles waar ik heel goed in ben.:)

    Sorry hoor, maar een zwaartepunt is in het Engels center of gravity (zie topic titel) een balanspunt is hetzelfde als een zwaartepunt

    Het CG punt is een anderstalige afkorting van het balanspunt.
    Mocht je het liftpunt bedoelen, dan ligt het er maar net aan, een balanspunt is een gedefinieerd punt op een voorwerp om het mechanisch uit te kunnen balanceren
    En dat kan onder / boven / voor / achter het liftpunt liggen.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je wel voor de mooie woorden.

    Vanochtend twijfelde ik om melden, dat het onmogelijk is om het iedereen naar de zin te maken.
    Van de een moet ik een andere club zoeken, van de ander een andere leraar, dan weer een ander vliegtuig, dan weer vliegen bij
    windkracht 6, dan weer alle schuimpjes weg te doen (of juist te houden), dan weer ..........
    Ik luister naar alle meningen, met name argumenten en doe daar vervolgens iets of niets mee.
    Doe ik het uiteindelijk verkeerd? Jammer dan. Ik doe slechts mijn best om op oudere leeftijd nog wat te leren.
    De perfectie ga ik toch nooit bereiken.

    Wat ik met name weer geleerd heb, is dat meerdere factoren de gedragingen van een vliegtuig bepalen.
    Heel veel van dat soort zaken zijn logisch, maar je staat er niet zo gauw bij stil.

    Ik realiseer mij, dat mijn topics regelmatig door elkaar lopen. Soms moet ik terug naar post 1: waar ging dit ook weer over :D.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het komt allemaal goed hoor.
    Komend weekend het veld weer een paar uurtjes kunnen reserveren.
    Ik wil wel eens even een stukje op de kop gaan vliegen. Halve rollen leren maken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Hoi hobby. Lezen graag. BALANSPUNT heb ik gedefinieerd in mijn post, dus het is niet aan jou om dan te stellen dat dat dan hetzelfde is als het CG in mijn post. Balanspunt is geen gedefinieerde term, dus ik ben vrij dat dan zelf te doen.

    Liftpunt heb ik niet gebruikt omdat dat niet relevant was in mijn post. Ook al toegelicht.

    Ik hoef geen gelijk over meningen, maar feiten die ik meld moeten wel gerespecteerd worden, lijkt me.

    Of niet, maar dan ben je een Trumpiaanse communicatie aan het voeren.

    Ook goed.
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    dat snap ik niet...

    als ik het goed lees staat er dat je balanspunt iets anders is als je center-of-grafity/zwaartepunt ?

    dus ik kan mijn balanspunt op een andere plek leggen als mijn zwaartepunt?

    :frustie:
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb het gelezen en geïnterpreteerd, dat het niet in lijn is met de verwachting qua interpretatie, dan heb je het mijn inziens niet goed genoeg geformuleerd.

    Het duurt nog even, maar ik ben er al, alvast een fijn weekend.:)
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Is het zo gevaarlijk als je aan het modelvliegen bent?

    Als het argument corona is en maximaal 2 personen.

    Modelvliegsport is een individuele activiteit.
    Noodverordening covid-19 veiligheidsregio Brabant noord, in die regio fladder ik ook.
    Artikel 2.12 ff goed doorlezen, let op er zit ook een toelichting bij, 2.12 daar staan de details in.

    Je krijgt les, daar is dat groepje van 2 op van toepassing, exclusief instructeur, dus er mag er nog iemand bij aansluiten.

    Als het een groot modelvliegveld is, of eigenlijk als er twijfel is bij het interpreteren van de spelregelbrij, contact opnemen met de gemeente, zij sturen handhaving aan.

    Wij in het verre Oosten van Brabant mogen met meer dan 2 op het veld zijn ivm met de grote van het veld en de individuele activiteit.
     
  16. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Herhaling:

    'Het BALANSPUNT is de plek die, als je je vliegtuig daar ondersteund, tot een horizontale positie van je model leidt als het CG goed is volgens de fabrikant.'

    Dat zijn die pijltjes onder je vleugel die de fabrikant daar meestal tekent.

    Het zwaartepunt ligt daaronder. Loodrecht daaronder. Als je model in horizontale positie uitgebalanceerd is.

    Als jij ervoor kiest je zwaartepunt ergens anders te leggen, blijft het balanspunt hetzelfde. De fabrikant heeft nog geen autocorrigerende verf uitgevonden die die pijltjes opnieuw schildert.

    Balanspunt bestaat niet in de dikke van Dale. Ik heb dat begrip hier gedefinieerd zoals hierboven beschreven en dat was voor veel mensen en de vragensteller volstrekt helder.

    Jullie lezen allemaal vanuit jullie eigen begrippenkader, en proberen niet de zaken uit te drukken in een begrippenkader waarin de vragensteller zich herkent.

    Sorry, toch beter lezen denk ik.
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    moet er dan niet ergens het woordje 'opgegeven' of 'geadviseerd' bij?

    ik kan het balanspunt van mijn model leggen waar ik wil. het model zal altijd horizontaal hangen als je het model ondersteunt op de langs-as , leg 10kg in de neus van het vliegtuig (mocht dat al passen) en mijn balans punt ligt bijwijze van spreken op 1cm achter de prop. niets aan de hand, balanspunt = zwaartepunt.

    Dat dit NIET overeenkomt met het geadviseerde CG/zwaartepunt is dan toch een andere verhaal.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En dit is dus een juiste conclusie. Ik vlieg een zwever bewust met een achterlijk zwaartepunt en tijdens de verschillende vluchten 'leer' ik het mij (weer) aan om stap voor stap om de nadelen die een achterlijk zwaartepunt met zich meebrengt heen te sturen en te vliegen en die passen bij de eigenschappen van deze zwever.

    Als ik daarna mooie vluchten kan maken zijn wij een onafscheidelijk koppel geworden. :)
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Staat er toch? Ben niet mee met de onduidelijkheid.

    '... Volgens de fabrikant ...'
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat bedoel ik dus ook met, je moet het vliegtuig zo maken dan JIJ hem lekker vind vliegen.
    Het door de fabrikant opgegeven CG is een richtlijn en altijd conservatief.
    Je gaat vanuit dat punt werken, dus stapje voor stapje schuiven met gewicht en controleren met rugvlucht en duikproef.
    Bij een zwever kan je heel veel winst halen door het CG achterlijk te leggen.
    Hij word gevoeliger, thermiek zal je eerder zien en hij word ook efficienter omdat ie rechter door de lucht gaat.
    Betere glijhoek dus langere vliegtijden.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina